Eihän se niin nopeasti pehmene jos vähänkin on pohjia. Mutta millaiseksi pinta muuttuu tuon taivaalta yön aikana tulevan aineen myötä voi olla arvoitus
Eihän se niin nopeasti pehmene jos vähänkin on pohjia. Mutta millaiseksi pinta muuttuu tuon taivaalta yön aikana tulevan aineen myötä voi olla arvoitus
Niin ei tiedä mitä sieltä tulee. Tosi lähellä, tuleeko vettä vai lunta.
Nyt se lumi taisi olla sellaista vähän jäätävää. Tarttui kiinni polulle ja pito vain parani.
Kävisiköhän keli aamuyöllä pakkasella? Ollaan aika kinthaalla.
Ei käynyt. Tulin eilen töistä kotiin ajaessa yhtä oikopolkua, jok amenee lähellä KePun pääväylää. Ihan jäässä oli sekin pakkasilla. Hyvä kun pääsin tunkkaamatta, ihan pehmeää oli jo eilen ja tänään pelkästään tullut vettä.
Roots, bloody roots
Niin siis ensi yönä. Osa ennusteista lupaa pakkasia.
Ei taida nakkirenkaisella olla asiaa poluille seuraavaan muutamaan viikkoon, jos ennuste pitää paikkansa :| Tästä sisuuntuneena ehdotan, että joku aktiivi laittaisi pystyyn "Helsingin keskuspuisto MTB"-ryhmän facebookkiin, samaan tapaa kuin Espoon keskuspuistolla on EKP MTB -ryhmä. Se olisi mielestäni helpompi tapa keskustella keskuspuiston päivän kunnosta ja saattaisi tavoittaa laajemman harrastajamäärän.
Ensi viikolle on vähän ennuste muuttunut. Alkuviikosta hyviä yöpakkasia.
Iltavuoroa pukkaa ja sunnuntaina polkujen korjailua.
Onko havaintoja nyt viikonlopulta? Ainakin Stravan mukaan siellä on eilen ajeltu ihan kiitettävästi, mutta itse jätin tänä viikonloppuna väliin.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Tallotut polut ainakin on loistokunnossa, tiedä sitten miten jotkut pehmeämmät paikat
Tänään aamupäivällä oli oikein mukavaa. Jäiset polut hyvin ajettavissa 32mm nastoilla. Ne lumipolut jätin suosiolla ajamatta
![]()
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Miltäs tämä menetetty keskuspuisto näyttää? Meinattiin, että ajetaan huomenna tuo aamupakkasilal läpi ja jatketaan sitten soran rouhintaa kelveillä. Onko rajuja uria täynnä? Tietysti jos hauskaa on, niin voi tuolla vierähtää pidempikin aika.
Itteä kiinnostais myös, että onko poluille mitään asiaa enää. Voi olla, että mietin jotain vaihtoehtoista suuntaa.
Eilen Hakuninmaan rullasuksirataa hiihdellessä silmäilin sitä merkittyä mtb reittiä, aika syvän kapean uran siihen oli joku sirkkelöinyt.
Hyviä yöpakkasia. Aamulla kun menee, niin ei ole pehmeää ollenkaan. Siinä pirkkolan eteläpuolella sillä märällä pätkällä meinas vähän jäätikkö pettää, muuten loistavaa.
Joissain lähinnä mäissä vähän spooria, mutta ei mitään mahdotonta.
50% valkoista jäätä, mikä onkin kivoin
30% sinistä/kirkasta jäätä, liukasta
Lopuissa kovaa, mutta bähän irtoavaa hilettä.
Ajoin seiskan jälkeeen paloheinästä alkaen, haltianvuoren kautta metsäläntien tasalle ja takaisin. Nastat pakolliset.
Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla
Kiitti päivityksestä! La tai su olis tarkoitus aamusta suunnatta poluille.![]()
Muutama vittumainen ja syvä ura välillä Pirkkola-Pitkäkoski, muuten aamutuimaan kunnossa. En ajaisi iltapäivisin, lumikohdat menevät täysin mössöksi.
Roots, bloody roots
Tänään oli merkitty reitti noita uria lukuunottamatta hyvässä ja nopeassa kunnossa! Ärsyttävää vaan, kun nuo urat pilaa varsinkin pohjoiseen päin mentäessä hauskimmat mäet ja bermit. Ukraina-polku yhä hiton hyvä!
Vähän on uria joo, mutta muuten tosi kovaa ja nopeeta baanaa. Jäätä paikoitellen sen verran, että saa kyllä ainakin tollasilla parhaat päivänsä nähneillä nastoilla vähän liukastella. Se hyvä puoli noiden urien suhteen on, että ne polkujen reunatkin on alkanut kantamaan ja ei ole pakko ajaa sinne uraan jos ei halua.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ajelin tänään Maunulasta pohjoiseen Silvolan tekojärven ympäri ja takaisin pääasiassa MTB-reittiä. Olihan se jäistä paikoin, mutta hienosti meni nastoilla. Edelleen vähän hakusessa miten kovaa Piikkisioilla uskaltaa ajaa etenkin mutkiin, kun pitoa tuntuu löytyvän enemmän kuin uskookaan. Silvola oli melkeinpä parhaassa kunnossa Ukrainan polun lisäksi.
Keskuspuistoon tulossa uusi luonnonsuojelelualue: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010302545.html
Hoito- ja käyttösuunnitelmasta luettua:
Polkuja ei ole rakennettu, vaan ne ovat syntyneet tallauksesta.
Itäosan lehtokorven läpi kulkeva polku parannetaan, ja siitä tehdään luontopolkumainen polku, jossa on maastopyöräily kielletty.
Alueella on runsaasti maastopyöräilyä ja uusi Keskuspuiston maastopyöräreitti kulkee myös Pakilan metsän alueen halki. Maastopyöräily näkyy paikoin polkujen kuluneisuutena.
Esimerkiksi maastopyöräily ohjatun reitin ulkopuolella voi vaurioittaa puiden juuristoa.
Kiellettyä:
liikkuminen merkittyjen polkujen ulkopuolella; pyöräily merkittyjen polkujen ulkopuolella
Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla
Pitääkö polkukin rakentaa nykyisin, jotta se kelpaa? Miten muuten polkuja tulee kuin kulkemalla. Tuo on niin asenteellista paskaa, "tallaamalla". Tämä Pakilanmetsä on osa kaupungin lehmänkauppoja, jossa yritetään neliömetrilleen noudattaa EU:n kanssa sovittua suojelualueiden määrän saavuttamista. Kaupungilla olisi mahdollisuus ostaa metsää Kehä III:n ulkopuolelta ja laittaa sinne tarvittavat neliöt.
Kuten sanoin, olin taannoin sähköpostikirjeenvaihdossa tuon Karenin kanssa. Koko keskustelu oli varsin asenteellista mm. pyöräilyä vastaan ja jotenkin tässä on taas se mystinen henkilö, jolla ei ole mahdollisuuksia mennä kauemmaksi metsään, jonka oikeuksia pitää tämän suojelun nimissä tukea (jotta kaikilla olisi mahdollisuus kokea lehtometsä julkisilla liikkumalla).
Roots, bloody roots
Asenteellisuutta varmaan on molemmin puolin, siitä paskasta en tiedä. Mutta ymmärrän kyllä tuon näkemyksen maastokäytön rajoittamisesta näillä korkean väestötiheyden ja -kulutuksen alueilla, jollainen keskuspuistokin on. Jos siellä jokainen saisi tallata omat polkunsa, niin parin vuoden päästä maastossa ei muuta olisikaan kuin polkua, jolloin alueen virkistyskäyttöarvo alenee. Ei sekään tietysti ihan optimiratkaisu ole että perustetaan reservaatteja "kehä III ulkopuolelle" joissa säilötään alkuperäistä luontoa, jota sitten ajetaan yksityisautoilla ihailemaan.
Niin pakkohan tuon on oikeasti noin mennä. Sähkäreiden myötä sakki lisääntyy raivona kepussa.
Mun mielestä voisi ihan hyvin olla vain se yksi mtb reitti ja mieluusti vielä yksi suuntainen. Sitten täytyisi tietysti olla enemmän reittiä, jotta paluuta ei tarvitse ajaa kelvejä pitkin.
Kielletään sähkärit? Elegantti ratkaisu. Hyvin todennäköisesti yksikään näistä vähäosaisoletetuista ei koskaan tule tuota metsää tallaamaan. Kyseinen asetus rajaa ainoastaan lasten leikkimisen pois. Samaten tuossa metsässä maasto on sellaista, missä uusia polkuja tuskin tulee noiden muutaman olemassa olevan lisäksi. Naurettavuutta puhua pyöräilyn aiheuttamasta kulutuksesta sen rinnalla, miten monta puuta kaadettiin esim. sen uuden latuväylän alta pois.
Roots, bloody roots
Anni Sinnemäen faboa aiheesta: https://www.facebook.com/share/p/ogyzb8pf1YB8j5qN/
Ja tässä pari lainausta sieltä:
Toinen suojelun piiriin nyt pääsevä alue, Pakilanmetsä, puolestaan sijaitsee Keskuspuiston pohjoisosissa ja yhdistää Keskuspuiston Helsingin pohjoisosan laajempiin metsäalueisiin ja edelleen ekologiseen verkostoon Vantaalle ja Espooseen. Pakilanmetsä on myös läheisille kouluille ja päiväkodeille tärkeä retkipaikka.
Helsingin seuraava luonnonsuojeluohjelma on valmistelussa, ja sen lähtökohtana tulee olemaan, että vähintään 10 prosenttia Helsingin alueista suojellaan.
Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla
Ei ollut ekologinen verkosto hänelle tärkeä äskettäin kun Pirkkolan kalliot tuhottiin ja puistoa kavennettiin.
Tallaaminen oli tuossa yhteydessä ainakin minun korviini neutraali termi, mutta nämä taitavat kuulua asioihin, joista ei kannata ruveta väittelemään.
Sen sijaan uteliaisuuteni heräsi siitä EU:n Helsingille(kin) asettamasta suojelualueneliömetrivelvoitteesta, jonka täyttäminen olisi kommentin mukaan ollut ilmeisen keskeinen tekijä päätöstä arvioidessa.
Onko kenelläkään tietoa päivän kunnosta? Joko on aika vaihtaa nastat pois ??
Kirjanmerkit