Verkkokaupassa kanssa tarjouksessa silverback pyöriä joten kannattaa tarkastaa ne, uudella ep8 moottorilla, isolla 720wh akulla ja paremmilla osasarjoilla kun tuo tunturi.
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...l-sahkopyora-L
Verkkokaupassa kanssa tarjouksessa silverback pyöriä joten kannattaa tarkastaa ne, uudella ep8 moottorilla, isolla 720wh akulla ja paremmilla osasarjoilla kun tuo tunturi.
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...l-sahkopyora-L
Täälläkin tuli mahdolliseksi työsuhdepyörä epassibiken kautta, ja nyt pitäsi osata valita sopiva pyörä.
Ajot sekalaista kaupunki/metsätie/polku, tavoite olisi lisätä painopistettä poluille.
Pyörinä tällä hetkellä Radon zr team 7, ja Tunturi e290, molempiin tyytyväinen, mutta juurakko/kivikko poluilla kaipaisi takajousitusta, en tiedä meniskö jäykkäperä fatbike?
hitaluokka 3000-5000€, tämä olisi yksi mitä miettinyt:
https://pyoravarikko.fi/products/spe...evo-alloy-2022, tässä harmittaa pieni akku.
Radon render olisi kiinostanut, mutta ei mahdollista tilata ulkomailta.
Olisko vinkkejä?
500 akku liian pieni? Ei välttämättä kaikille ellei ole 130kg painonen ja vedä boosti pohjassa 50km/1000m lenkkejä. Jos puhutaan nyt ihan oikeasta maastoajosta, niin keskiverto ihminen tarvii latausta (ravintoa) aikasemmin kun akku. Toki ihmistä on helpompi ladata metsässä eväiden muodossa.
Joo ei oo akku viel loppunu tunasta ,vaik pieni onkin.
Mut eipä väliä jos näin kävis,shimano on kevyt polkea ilman virtaakin,kotiin kyllä pääsee.
Toki jos ajelee neulaspolkuja eco-moodilla maisemia katsellen tai ilman virtoja eikä aja talvella niin pieni akku riittää mainiosti.
Kelkkareittejä kun ajelin talvella, niin 625Wh akku loppui EMTB-moodin kanssa 30km/2h kohdilla pahimmillaan. En ole 130kg enkä aja "boostilla" ja maastokin oli tasaista. Seuraavaan pyörään isompi akku sitten.. Toki kesällä riittää huomattavasti pitemmälle.
Mutta täysjoustoa kannattaa laittaa, ei jäykkäperä edes fättinä ole hyvä kivikkorytyytyksessä.
itse kun nyt Lapissa pitkällä työkeikalla ja tulee käytyä Fat:llä runsaasti ajamassa tunturimaastossa -5-15’c pakkasessa 500Wh:n akulla on toteutunut range vaihdellut 27-35km. välissä hieman maastosta riippuen.
jos tietää matkan olevan +30km. Niin mukaan lähtee toinen akku.
Eco:lla ei tule ajettua oikeastaan Kiina jotain tasaisia asfalttisiirtymiä lukuunottamatta.
625Wh akku ja kuski alle 100kg eikä ajale boostilla, lumisella auraamattomalla klv:llä -10 pakkasella akun kulutus on noin 20%/10km jos lähtee liikkeelle lämpimällä akulla. Kylmällä akulla 30%/10km joten linjassa ollaan kulutuksen osalta. Keskinopeus noilla lenkeillä jotain 18-22kmh eli ei ajeta isoilla tehoilla rajoittinta vasten. Kesällä kulutus tie ajossa noin15%/10km, maastossa kuskilta loppuu paukut ennen kun akusta virta.
Kesällä pärjää 625Wh akulla mainiosti eikä ole koskaan ollut tilannetta että lenkillä olisi akku loppunut jos lähtee liikkeelle täydellä akulla, jos ajaa paljon talvella niin kannattaa valita isompi patteri.
Kylätason pyöräilijä
Aina tulee lämpöisellä akulla lähdettyä, mutta kun pohja upottaa kokoajan hieman ja pakkasta on -10, akku kuluu tosi nopsaan. Kyllä tuo nyt just riitti talvellakin, mutta enemmän toisi vähän mielenrauhaa siihen, että varmasti pääsee kotiin sujuvasti. Noh toisaalta voisihan sitä toisen akunkin ostaa jos sitä ensi talvena innostuu yli kahden tunnin lenkkejä ajamaan.
Nojuu, toki jos kylmässä ja tosi pehmeässä ajaa fätillä, niin varmaan akkuakin kuluu. Aloittaja ei kyllä sanonut, että ajaisi pehmeitä kelkkareittejä pakkasessa....
Itellä (75kg) menny nyt työmatkoilla 20-30% akkua 28 km työmatkaan pk seudulla tänä talvena 625Wh akulla ja 2,6" leveillä nastoilla noin 2 bar paineilla, riippuen vähän tuulen suunnasta. Kesällä esim Himos epic toka päivä 60km, 1000m nousua. 70% meni 625Wh akusta, 2000kcal miehestä.
Vähän arveluttaa verkkiksen takuukäytännöt ja tuo darfonin sähköpuoli jättää miettimisen varaa jatkon varaosien saatavuuksien kanssa, muuten kyllä mainion oloinen peli.
Lopulta päädyin cuben sähkikseen -> https://rtech.fi/tuote/cube_reaction...023_sahkopyora
https://www.r-raymon-bikes.com/en-gr...-10-02022.html
Tämän saisi 3600e kotiovelle toimitettuja, ainut että moottori on Yamahan pw-st 70nm, uudempaa olisi halunnut.
Toki nykyisessä 60nm Shimano e7000, ja on kyllä hyvin riittänyt.
Tämä jäisi kyllä epassibiken kautta hankkimatta, mutta kalliimmaksi tulee hankkia Suomesta vastaava sen kautta.
Kannattaako etsiä uudempia moottoriversioita? Onko kokemuksia melun ja tuntuman suhteen uudempiin?
Uuden sähköpyörän hankinta harkinnassa ja toivoisin hieman näkemystä kokeneemmilta. Taustaa pari vuotta maastopyöräilyä jäykkäperäisellä Orbea Laufeylla, ja nyt sähkötäpäri kiinnostaisi. Pituutta 188 cm ja painoa 115 kg. Käyttötarkoitus maasto ja työmatkapyöräily muutaman kerran viikkoon 12km/suunta.
Vaihtoehtoina pyörinyt pakasta revityt Neuron:ON6 (ehkä ON7) sekä nyt tuli myös mahdollisuus vuoden 2021 käytettyyn Neuron:ON8-pyörään, jossa kilometrejä 3500 km takana, mutta hintaa 1000 euroa vähemmän kuin ON6:lla. Miten tällaisen käytetyn hankintaa kannattaisi lähestyä? Kauanko moottorit kestää eli onko jotain mistä kannattaisi olla varpaillaan?
Tuleeko mieleen muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
Edelleen pyörä hakusessa sekalaiseen ajoon, painottuen jatossa enemmän polkuajoon.
Mikä näistä:
https://ebikebrothers.fi/product/159...pyora-turkoosi
https://www.greenride.fi/tuote/trek-rail-7/
https://www.bike-discount.de/en/radon-deft-8.0-750
Näissä kolmessa on geometriat niin lähellä toisiaan, että ainakin mittojen puolesta ovat polkuajossa hyvin samanlaisia käytökseltään. Keulakulmat ja satulaputken kulmat ovat lähes identtisiä, samoin Stack ja Reach ovat millien sisällä. Lyhin akseliväli löytyy Trekistä, joten saattaisi olla polkuajossa aavistuksen ketterämpi kuin muut. Radonissa on pisin takahaarukka ja siten myös akseliväli, jolloin on ehkä rauhallisempi käytökseltään.
Ajojärjestemien puolelta tässä on vastakkainasettelu Brose vastaan Bosch, Radonissa on jo uudempi ja säädettävämpi Smart system. Spessun Mission Control on legendaarinen ja ominaisuudet ja säädettävyys ovat huippuluokkaa. Trekin vanhempi Bosch järjestelmä on säädettävyydeltään melko rajoittunut, mutta uusia ajotiloja voi pyytää asennettavaksi päivitysten yhteydessä. Smart systemistä en osaa enempää kommentoida, ajotilojen säädettävyys on kuitenkin aukaistu loppukäyttäjälle ja on siten ehkä jo lähempänä Spessun Mission Controlia.
Komponentteja katsottaessa vaakakuppi kääntyy erittäin vahvasti Radonin eduksi. Siellä sekä jousitukskomponentit, että vaihteet kuten myös jarrutkin ovat pykälää tai kahta parempia kuin Spessussa. Trek on arviolta näiden välissä ja on melko lailla kompromissi osavalikoimaltaan.
Myös akkukapasiteetiltaan Radon on paras 750 Wh, Trek toinen 625 Wh ja tuotetiedoista poiketen Spessussa on 500Wh akku, jolla jää viimeiseksi.
Viimeisenä voisi vielä mainita runkomateriaalin, joka on Radonissa hiilikuitua, Trekissä ja Spessussa alumiinia. Silti Radon on lähes kilon painavampi kuin nämä kaksi muuta.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että on hankala valinta. Geometrian puolelta eroja ei hirveästi löydy, ajojärjestelmien ja komponenttien puolelta löytyy. Pitäisikin siis miettiä mitkä osa-alueet on sellaisia mitä arvostaa ja painottaa valintaa tehtäessä. Koeajo vastaisi tietenkin moneen kysymykseen, mutta se ei ainakaan näiden kaikkien kohdalla ole mahdollista.
^Mistä päätelleen tossa spessussa on tiedoista poikkeava akku kapasiteetti?
Jokatapauksessa, noista ottasin varmaan Radon:n. Voitto ratkeaa noilla jousituskomponenteilla. Oikeestaan ainoa heikkous muihin nähden radonissa on rengastus, joka valittu pyörään täysin ulkonäön perusteella, eivätkä oikeean palvele pyörän käyttötarkoitusta. Toki ei niitä heti pidä heittää pois kun pyörän saa, mutta ensimmäinen päivitys rankempaa maastoajoa silmällä pitäen.
Katselin tuolta perus "Alloyn" speksit: https://www.specialized.com/us/en/tu...ext=95222-7204
https://www.specialized.com/fi/fi/tu...=349644-216850
Näissä näyttää olevan 700Wh, toi ebikebrothersin myymä taitaa olla tosiaan toi vanhempi malli ihan värinkin perusteella...
Radoniin kallistuisi itselläkin muuten, mutta Specialized:iin olisi mahdollisuus saada tuotepakettina Thule EasyFold XT 2B pyöränkuljetusteline, yhteensä hintaan 5200€. Toki oletan akun olevan 700wh. Pienempi akku pudottaisi sen luultavasti pois listalta.
Kumpi luotettavampi järjestelmä nykyään, Bosch vai Brose? Brosessa ollut aiemmin jonkin verran ongelmia, mutta onko ne nyt selätetty?
Itsellä on Radon Deft 8.0 tulossa, Rail 7 takuuhuollossa moottorin vaihdossa ja lähtee sen jälkeen myyntiin. Railiin verrattuna Deft on selkäesti pykälän enempi kovempaan alamäkiajoon soveltuva geometrian/joustomatkansa puolesta ja arvosteluiden perusteella. Käännökset teettävät enempi työtä kuin Raililla ja varmasti Rail on aavistuksen ketterämpi. Perus polkuajoon Rail on mainio pyörä, jos tykkää ajaa kivikkoisempaa alamäkeä uskoisin Deftin voittavan ja hieman suuremmalla akulla nousee vähän useammin takaisin ylös (yksi syy omaan vaihtoon).
Defteissä on jonkin verran ollut ongelmia/vaihtelua viimeistelyssä/kokoonpanossa ja maalipinta ei ole kuulemma erityisen kestävä. Jos varman päälle haluaa pelata, niin Rail/Levo Suomesta on varmempi valinta huoltoineen, mutta hieman kompontenteissa häviää.
Spessun perus Alloyssa eli tuossa kyseisessä pyörässä on 500 akku, Compissa 700.
Kysyin asiaa ja akun koko on 700wh.
Ainut mikä enää tökkii, on brosen huono huoltoverkosto täällä kainuussa??
En, onko tuossa jotain mikä epäilyttää? Eikös siitä ole jonkin verran juttua liikkunut että isompi akku tulee myös näihin edullisempiin malleihin.
Taidan laittaa tilaukseen nyt tuon Spessun, helpompi mahdollisissa takuu asiossa jos edes 200km päästä löytyy huolto, mitä esim. bike-discountin kanssa.
Muutoin taitaa olla laadullisesti/viimestelyltään parempi kuin Radon.
Mutta eipä siinä mitään, jos siinä on 700 akku, niin sitten on. Enhän mä sitä voi oikeasti tietää![]()
https://www.specialized.com/fi/fi/tu...=349644-216850
Tämän linkin mukaan 700Wh mutta värit ei täsmää tuon ebikebrothersin kanssa. Melko outoa siinä mielessä.
Kirjanmerkit