^^ Jos haluaa sekalenkeille sellaiset renkaat, joilla sora- ja polkupätkillä on maksimaalisen kivaa, mutta joilla ei ota pattiin myöskään asfalteilla, olen edelleen sitä mieltä, että Steilacoomia/Hurricane Ridgeä parempia renkaita ei ole olemassa. Jos taas haluaa päin vastoin, niin sitten Hersen sliksit tai Getawayt/Strada Biancat, mutta Hersen runko mukavampi kuin Challengen. Mahdollisista nopeuseroista en osaa sanoa.
Lisäksi olen myös sitä mieltä, että ohutkylkisinä Rene Herset ottaa BRR:n testeissä sisureista suhteessa enemmän takkiin kuin jotkut muut renkaat. Viime lauantaisen Breakawayn Gravel Primaveran perusteella esimerkiksi ero Terra Speediin ei ole asfaltilla niin iso, kuin mitä BRR:n perustella luulisi ja mitä epätasaisemmaksi alusta muuttuu, sitä enemmän vaaka kääntyy Hersen puolelle. Traktoriteillä Hurricane Ridge kulkee jo helposti kovempaa kuin Terra Speedit. Subjektiivinen kokemus toki.
Vaikka Herset on ”kalliita” on ne silti hinta-/vaikuttavuussuhteeltaan varmaan yksi edullisimmista upgreidauksista, mitä gg-pyörään voi tehdä. Ja mun kokemukset perustuu pelkästään Standard-casingiin, jolla ole ajellut Compass-ajoista asti. Extra Lightit on vielä testaamatta ja Endurancelle en koe tarvetta, koska Standarditkin on kestäneet mun kaikki rypemiset ja esim. viime kesän tunturiajelut Ylläksen rakkakivikoissa.
^ Mulla on 38 mm Aventurat työmatka-gg-Rollerissa tällä hetkellä ja nyt ne 36 mm Swamperot vaihteellisessa teräspyörässä työmatkarenkaina. Aventurat on i19- vanteilla ja Tufot i21. Noilla ne on melkolailla samankokoiset. Molemmat on muuten ilmatilaltaan suunnilleen samankokoiset kuin 33 mm Grifo Race TLR:t (littanana ei juurikaan leveyseroa) mutta vanteella Grifon profiili selvästi on korkeampi ja kapeampi.
Tufojen ensivaikutelman perusteella sanoisin, että niiden runko on mukavampi kuin Vredesteinin, vaikka Vredestein on kyljistä ohuempi. Vredesteinin runko puolestaan tuntuu nopeammalta kuin Tufon, mutta aika näyttää, miten Tufot notkistuu kilsojen myötä. BRR:n Aventura-testi olisi ihan mielenkiintoinen. Se on sen tyyppinen rengas, että voisi pärjätä hyvinkin myös sisureilla ja rummulla.
Avventuran käyttäytymisestä mulla on samanlainen vähän yliohjaava fiilis. Swampero on samalla tapaa neutraali kuin Hersen nappulat.
Sivumainintana: Primaverassa oli ajamassa myös Mr. @fatpigeon.cc. Rengasspeksailut tuntuu olevan meidän heikkojalkaisten hommia. Hän ajoi Primavera-lenkin 650B-maastorenkailla ja pienestä tunkkailueksymisestä huolimatta päälle 30 km/h keskarilla. Unboundia ajamaan on menossa myös.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit