GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 189 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 89 139 179 187 188 189 190 191 199 239 289 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.641 - 5.670 / 10544

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5641
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Tyhmä (?) kysymys: milloin vaihtaa takavaihtajan rissat? Mulla ne on selvästi kuluneet mutta vaihteet pelaavat moitteettomasti. Onko mitään käytännön riskiä, että noi voisi hajota lennosta ja aiheuttaa isompaa tuhoa?

  2. #5642
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Oikeastaan olen tainnut kerran vaihtaa kulumisen vuoksi, vaikka hampaat näyttää kuluneilta niin toimii aivan mainiosti. En usko että suoranaisesti hajoavat mutta jos epäilyttää niin on melko halpa investointi.

  3. #5643
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.333

    Tuossa vaiheessa (oikean puolimmainen) ketju alkoi luistella hampaiden yli miten sattui heti kun ketjussa oli vähänkin rähmää. Laakeri oli ok-kunnossa vielä tuossa vaiheessa.
    Kilometreistä ei hajuakaan mutta nelisen vuotta vanha M9000 -takavaihtaja, ehkä max 600-800h ajoa.

  4. #5644
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Oikeastaan olen tainnut kerran vaihtaa kulumisen vuoksi, vaikka hampaat näyttää kuluneilta niin toimii aivan mainiosti. En usko että suoranaisesti hajoavat mutta jos epäilyttää niin on melko halpa investointi.
    Jos on laakeroidut rissat, niihin tulee väljyyttä ja sen seurauksena sitten vaihtaminen huononee. Mullakin maasturissa rissat näyttää hyviltä, mutta heiluvat kun hullun mulkku sivuttaissuunnassa

  5. #5645
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Kyllä huomaa toiminnassa. Taitaa olla vielä entisessä Rossariossa vuodelta -96 alkuperäisessä XTR:ssä orkkisrissat eikä nykyinen kuskikaan valita, monta kymmentätuhatta jo ajettu...

  6. #5646
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Jos on laakeroidut rissat, niihin tulee väljyyttä ja sen seurauksena sitten vaihtaminen huononee. Mullakin maasturissa rissat näyttää hyviltä, mutta heiluvat kun hullun mulkku sivuttaissuunnassa
    Tuollainen heiluminen ei ole vika eikä kuluneisuuttakaan vaan ominaisuus, heiluminen ei vähene kulumisen myötä.

    Ketjun jousikiristys vetää noita rissoja sopivaan suuntaan niin myös häkin jouset...kun jousipalautteinen tekniikka on vähän sinne päin.

  7. #5647
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tuollainen heiluminen ei ole vika eikä kuluneisuuttakaan vaan ominaisuus, heiluminen ei vähene kulumisen myötä.

    Ketjun jousikiristys vetää noita rissoja sopivaan suuntaan niin myös häkin jouset...kun jousipalautteinen tekniikka on vähän sinne päin.
    Ei ne uudessa vaihtajassa ole ainakaan minun pyörissäni koskaan sivuttain heiluneet.

    Kyllä se kulumaa mielestäni on.

    Sellaisia "holkkimallisia" rissoja ei ollut, niin en tiedä millaiset välykset niissä on uutena.

  8. #5648
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Pienellä heilumisella se hyvä puoli että ketju paremmin pysyy linjassa ja välttämättä rissa ei kulu niin paljoa.

  9. #5649
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Ei ne uudessa vaihtajassa ole ainakaan minun pyörissäni koskaan sivuttain heiluneet.

    Kyllä se kulumaa mielestäni on.

    Sellaisia "holkkimallisia" rissoja ei ollut, niin en tiedä millaiset välykset niissä on uutena.
    Piti ihan kokeilla kolmesta kotona olevasta fillarista heiluuko sivuttain. Ja ei, ainoassakaan. en kyllä ole edes mokomaa koskaan ajatellutkaan mutta uteliaisuus heräsi.

  10. #5650
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Pienellä heilumisella se hyvä puoli että ketju paremmin pysyy linjassa ja välttämättä rissa ei kulu niin paljoa.
    Tämä on totta. Eikä minulla nyt ole faktaa lyödä pöytään, kuinka paljon se välys edes vaikuttaa vaihtamiseen muutenkaan. Mutu tuntumalla mennään

    Tuppaa se vaihtajakin kulumaan samalla ja sekin varmasti vaikuttaa toimintaan.

  11. #5651
    Moi,
    Haluaisin ostaa paremmat kiekot (kuitu) garvel pyörääni (Scott Contessa Speedster Gravel 15 -20).
    Ongelma on että pyörässä on pikalinkku akseli, mutta halauaisein ostaa kiekot missä on läpi akseli jotta kiekot sopisivat mahdollisesti myös tulevaisuudessa uuteen pyörään.
    Noita adptereita tuntuu olevan vaikka kuinka paljon, enkä oikein saa selvää että mitä pitäisi ostaa.
    Eli osaisko joku neuvoa minkä laiset kiekot kannattaisi ostaa ja minkä lainen thru axle to qr adapteri niihin kävisi tai kiekko setti missä adapteri tulee mukana?

  12. #5652
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    ^DTSwissin kiekoissa (esim. GRC 1400) tulee tarvittavat adapterit mukana ja niitä saa tarvittaessa jälkimarkkinoiltakin.

    Adaptereita, siis akselisovitteita saa myös mm. Hopen, NoTubesin, Mavicin ja monen muunkin valmistajan napoihin ja valmiskiekkoihin. Adapterihommeli toimii niin, että jotkut päätykorkit otetaan pois ja toiset tilalle. Helppoa, kätevää ja hauskaa.


  13. #5653
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Useimpiin merkki/laatunapoihin saa adapterit, esim. Mavicilla asennettu 12milliset mutta pikalukkoja varten tulee mukana. DT napoihin myös löytyy ja kummankin valmistajan sivuilta löytyy yhteensopivuus taulukotkin.

  14. #5654
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Aiempaan vaihtajanrissakeskusteluun liittyen löytyisi hyvä viteo puhelimesta, mutten nyt saa tähän hätään liitettyä sitä tänne Tapatalkilla.

  15. #5655
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Pienellä heilumisella se hyvä puoli että ketju paremmin pysyy linjassa ja välttämättä rissa ei kulu niin paljoa.
    Joo, Velogin rissa-videossakin sanottiin samaa, että on ok, ertä varsinkin ylempi rissa voi vähän heilua, auttaa vaihtamisessa.

    Velogin video:
    https://m.youtube.com/watch?v=V7xWXDxMuYU

  16. #5656
    K.Kuronen Guest
    ^Piti käydä kokeilemassa vasta asennetusta uudesta (GRX 812 ja Ultegra RX): jonkinlainen välys on jo uutena. Tähän littyen vaihdoin joskus vanhemman 105-takavaihtajan rissojen tilalle Ultegran laakeroidut: vaihtaminen oli täsmällisempää.

    Uudessa ketjussa on myös välystä sivusuuntaan, mutta välyksen kasvu kulumisen myötä ei ole eduksi. Olettaisin, että rissojen kanssa on samoin: suunniteltu välys on tarpeen, mutta kulumisen tuoma välyksen kasvu ei.

  17. #5657
    harmis Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Onkohan Nexus tietäjiä paikalla. Työn alla joku ikivanha pyörä jossa 4 vaihteinen Nexus vaihteisto. Vaihteet kyllä menee isommalle, mutta pienemmälle ei mene vivusta. Joutuu aika kovaakin sormella avittamaan. Vika tuskin vivussa. Oletan että jumittaa navasta. Joko likaa tai muuten jostain syystä jumittaa. Voisiko olla esim. rasvan puutetta, vai kuuluuko siellä vaihteistossa olla edes rasvaa? Uskaltaakohan noita yleensäkään mennä purkamaan? Meinaan että onko toivoa saada takaisin kasaan?
    Itse itselleni vastaten: Internetistä löysin kyseisen navan räjäytyskuvan. Sitä katsottuani, ja pari youtube-videota katsottuani (ei samanlaisen navan purku/kasaus, vaan kolmevaihteisen) tulin siihen tulokseen että ei tuo mitään rakettitiedettä voi olla. Niinpä tuumasta toimeen, purkasin navan puhdistin, rasvasin, kasasin ja väkersin. Sain nippuun ja paikalleen. Suurin odotuksin testasin vaihteita. Ja eihän ne sen paremmin toimineet. No, tulin siihen tulokseen että vika täytyy sittenkin olla vivussa, joten avasin senkin, reippaasti crc:tä sisuksiin, enimmät paskat rätillä pois ja kasaan. Avot! Nyt toimii niin kuin uusi. Hyvä minä!
    No, ei se navan purkaminen hukkaan mennyt. Sen olisi joka tapauksessa joutunut purkamaan jotta laakerit saa huollettua. Ja mukaan tarttui rutkasti oppia.

  18. #5658
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Tyhmä (?) kysymys: milloin vaihtaa takavaihtajan rissat? Mulla ne on selvästi kuluneet mutta vaihteet pelaavat moitteettomasti. Onko mitään käytännön riskiä, että noi voisi hajota lennosta ja aiheuttaa isompaa tuhoa?
    Muistelisin, että ainakin kerran olen pyörää kuraisen reissun jälkeen huoltaessa havainnut rissan pyörivän todella heikosti: laakeri oli entinen.

    Mä pohtisin mieluummin, milloin rissan voi vaihtaa. Mun vastaus olisi, että isomman huollon yhteydessä, kun vaihtaja on muutenkin irti, puhdistettavana ja uudelleen voideltavana. Ajetusta vaihtajasta tulee puhtaana ja voideltuna, kulutusosat vaihdettuna toiminnaltaan uutta vastaava.

    Vanhat rissat voi tarkastaa, puhdistaa ja pakata uudesta osasta yli jääneeseen pakkaukseen ja laittaa varastoon, jos ovat vielä kelpoiset palveluun. Jos ajaa vuodet ympäri, niin se päivä tulee, jolloin varastossa makaava käytetty osa onkin tarpeen ja pelastaa päivän.

  19. #5659
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Jos aivan perus rissoilla ajaa niin on aika olematon kustannus jos vaikka kerran vuodessa vaihtaa. Itse yleensä vain putsaan ja voitelen vaihtajan huollon yhteydessä. Nykyään kun ei tarvi (Eikä huvita) ajaa muuta kuin kauniilla kelillä niin taitavat olla suht ikuisia. Forcessa on tuollaiset alumiiniset kevennys rissat niin niiden kulumista täytyy seurailla uteliaisuuttaan.

  20. #5660
    Kertokaa, mikä on se muovinen kiekko pyörän takarattaassa /takapakan vieressä? Saako irroittaa vai onko sillä joku merkitys?

  21. #5661
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nomppula Katso viesti
    Kertokaa, mikä on se muovinen kiekko pyörän takarattaassa /takapakan vieressä? Saako irroittaa vai onko sillä joku merkitys?
    Sillä ei tee mitään jos vaihtajan rajoittimet on oikein säädetty. Periaatteessa estää ketjun joutumisen pakan ja pinnojen väliin. Ota pois vaan, on rumakin kuin mikä. Suotta ei anglofiilit kutsu sitä termillä "dork disk".

    TahkoMTB -kisoissa sitä on käytetty Fazerin marjapiirakoiden syömäalustana kun kovat Tampereen ajokoirat tankkaa.


  22. #5662
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Kyllä huomaa toiminnassa. Taitaa olla vielä entisessä Rossariossa vuodelta -96 alkuperäisessä XTR:ssä orkkisrissat eikä nykyinen kuskikaan valita, monta kymmentätuhatta jo ajettu...
    Rissoja menee ainakin kahdet vuoteen. Normaalia kulutustavaraa gravellissa.

  23. #5663
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    No en kyllä moista määrää saanut käytetty, en tiedä onko moni muukaan? Viimeisessä työmatka Konassa oli alumiiniset kiinan tuunausrissat edellisen omistajan jäljiltä ja nelisen vuotta ympärivuoden ajettua aivan kunnossa.

  24. #5664
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Rissoja menee ainakin kahdet vuoteen.....
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    No en kyllä moista määrää saanut käytetty, en tiedä onko moni muukaan? ...nelisen vuotta ympärivuoden ajettua aivan kunnossa.
    Huomaanpa -ja niin varmaan moni muukin- ettei kilometrit käy ilmi viesteistänne. Rissat ja muutkin hammasrattaat kuluvat käytön eivätkä ajan funktiona.


  25. #5665
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nomppula Katso viesti
    Kertokaa, mikä on se muovinen kiekko pyörän takarattaassa /takapakan vieressä? Saako irroittaa vai onko sillä joku merkitys?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sillä ei tee mitään jos vaihtajan rajoittimet on oikein säädetty. Periaatteessa estää ketjun joutumisen pakan ja pinnojen väliin. Ota pois vaan, on rumakin kuin mikä. Suotta ei anglofiilit kutsu sitä termillä "dork disk".

    TahkoMTB -kisoissa sitä on käytetty Fazerin marjapiirakoiden syömäalustana kun kovat Tampereen ajokoirat tankkaa.
    Muistan kun joskus lapsena (12-14 vuotiaana ehkä) en keksinyt miten saan sen muovilärpäkkeen pois. Ei mulla tietenkään mitään pakan irroitustyökaluja ollut niin pistin sen muovin lopulta palamaan sytkärillä
    Ehkä sitä mekaanikon taidot on siitä ajasta vähän kehittyneet

  26. #5666
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Huomaanpa -ja niin varmaan moni muukin- ettei kilometrit käy ilmi viesteistänne. Rissat ja muutkin hammasrattaat kuluvat käytön eivätkä ajan funktiona.
    Itseasiassa ne kuluu jos ajaa pskoilla keleillä pitkiä lenkkejä. Ne vaan kuluu silmissä.

  27. #5667
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Itseasiassa ne kuluu jos ajaa pskoilla keleillä pitkiä lenkkejä. Ne vaan kuluu silmissä.
    Mut se aika ei niitä kuluta vaan kilsat.


  28. #5668
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^ Täytynee käydä optikolla...

  29. #5669
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Kiitos rissakeskustelusta, pistinpä niitä setin tulemaan Hi5bikesilta .

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  30. #5670
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mut se aika ei niitä kuluta vaan kilsat.
    No joo, mutta kuivassa kelissä hyvin hoidetuilla ketjuilla pystyy ajamaan tosiaan kilometrejäkin törkeän paljon rissoilla. Se märkä hiekka toimii hiomatahnana ja syö sitä muovia tautista vauhtia.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •