Eli tuossa ylempänä meikän fbgybrid. Täydellinen polkupyörä toisin sanoen.
^Hyvä alku mutta siisti nuo spagetit...
Ei tässä ole kyse sinun innostasi vaan lukijoiden entisestään kasvaneesta mielenkiinnostaJoudat nurkkaan häpeämään mikäli et saa postattua kuvaa tai kuvia! Video punnituksesta voisi sekin toki joitakin kiinnostaa, mutta rajansa kaikella
PS Tähän tarkoitukseen sopii minusta https://pic.useful.fi/ Kaikki käy nopeasti ja helposti ilman rekisteröitymistä ja sen linkin kopiomisen ja liittämisen osaa minuakin tumpelompi.
Katselin maasturin geometriataulukkoa, ja siltähän se näyttää että vaatii aika pitkät jalat ja korkealla olevan satulan, että 100-millisen keulan kanssa stack alkaa jäädä gravel-tasolle.
Mulla on maasturissa stack sagin kanssa n. 600 mm, eli sama kuin omassa maantiepyörässä. SQlabin inner bar endsien kanssa ajoasento on käytännössä sama kuin gravelpyörän kahvoilta ajaessa. Droppia sagi huomioiden on ~80mm. Liejuiset reitit ajan pimeässä mieluummin tällaisella flatbar-gravelilla ja kunnon maastorenkailla.
Tykkään todella paljon noista inner bar endseistä, koska työmatka-ajossa on paljon siirtymää ja lisäksi muutama kunnon maastopätkä. Tykästyin nousukahvoihin alun perin retromaasturilla ajamisen kautta. Laitetaan tähän vielä kuva gravel-uskottavan tankolaukun kanssa.
![]()
^Ääni inner-bar-endseille. Loistavat keksinnöt, vaikka melko hintavat. Plussana, että jarrujen käyttö onnistuu noiden kanssa ihan hyvin. Shimano-vaihteistoilla voi vaihtaa suuremmalla otetta muuttamatta (etusormella).
Noi SQLabit on itselläkin, ainut ongelma niissä on, että rajoittavat jonkun verran jarrukahvojen asentoa. Pyörän kuva jo onkin 8-sivulla.
Itse en lowriserin kanssa kaipaa lisiä, en inner enkä barenzejä... Jotenkin jo maasturilla maantielenkkejä ajellessa totuin suoraan tankoon ja barendsit poistui aika äkkiä painosta pois. Ainoa missä oli niin modatussa Kona Dew DL:ssä oli Codan Bulhornit lähinnä tuollaisessa triathlon asennossa...
^Mulla myös täysjäykässä läskissä ja täysjäykässä 29'erissa.
Mulla ei oo missään fillarissa.
Minä hommasin ja jonkin aikaa käytinkin, mutta en oikein kokenut omakseni. Mutta ergo-kahvakumit on kyllä hyvät.
29":ssä on nämä.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/450110...t-Lock-On-Ergo
Ja läskissä nämä.
https://www.sq-lab.com/en/products/g...-grip-710.html
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
^Päin vastoin, eiks jossain vaiheessa tosiharrastajat lopetti barendsien ja muiden härpäkkeiden käytön ensimmäiseksi?
Niiden pahin vika on ruma ulkonäkö muuten minimalistisessa pyörässä.![]()
Tuossa edessä ei saa olla omissani mitään ylimääräistä silmään käyvää.
Nuo ylempänä havaittavat Motonet gripit tukevat sopivasti kämmenhermoja, kun nuokin asenttaa sopivan lievästi tukemaan, kookkaamat gripit ei ollut hyvät 9/10 kouraan, vaikka mikään "kätönen" ei kyseessä.
^En yleensäkään jaa mitään kuvia kovin helposti... En mielestäni myöskään mainostanut sen kummemmin, on yksi pyörä muiden joukossa...
^^Olennaisimmat osat voin listata...
Minulle riittää hyvin ja tietysti fiilikset.
^Just niin! Hyvä mieli että saanut taas jotain mielestä aikaiseksi...
^alle jotain karkeampaa ja maantiekumia leveämpää, pitkä kierros sora- ja metsäteillä, ja kuva fillarista oikeassa elementissään. Lisäksi vähän mittoja: satulan nokasta tankoon, satulan päältä keskiöön, keskiöstä maahan kuvan renkailla etc.
Ei pelkillä osalistoila oikein tee mitään, kun koko suoratankograveli käsitteenä on hakusessa.
^Renkaat ikisuosikit RalliKunkut 2.2" kokoisina, ei 4FourSeasoneita, kiekot perus CrossMaxit Tubolitoilla mutta kevääseen aikaa niin saattaa muuttua. Saisi noin 400g. pois painosta...
Nuo mitat pitkälti yksilöllisiä, kuskin raajojen ja mieltymysten mukaan joten aika epäolennaisia moiset...
Tuo suoratankogravel on loppupeleissä vain jokin nimike jota sellaisena kovin totisesti kannata ottaa kuten aikaisemmin todettu ja paljonko loppupeleissä poikkeaa täysjäykästä maasturista tai hybridistä...
^yleisöä kiinnostaakin se, millainen pyörä kunkin mielestä on suorantankograveli. Maantietankoisista on myös omassa keskustelussaan esitetty monta näkemystä.
^Oma näkemys on sellainen missä suora tanko ja voi ajella rattoisasti maantiellä, hiekalla ja poluilla hymyillen. Jokainen voi määrittää omat referenssinä itse.
Mitat ja speksit tulevat sitten kuskin ja kukkaron mukaan.
Laita jo se kuva.
Jack, ei oo valmis...
Nurelle valmistuvasta pyörästä on ihan kohtuullista vaatia kuva, minäkin vaadin, kuten Firle (anteeksi lempinimen käyttö) sitten kun pyörä on näyttökunnossa.
Minäkin kokeilin ensi kerran kuvan laittoa picillä enkä ollut Firleä tumpelompi. Poistin jo kuvan kun siinä pelkkää vanhaa roinaa.
Otin samalla kirjanmerkkeihin tuon picin, voihan käyttöä löytyä toistekin.
^Katsotaan kun aika on jos viitsin... Muissa medioissa niin simppeliä kun voi kamerasta suoraan jakaa...
Tänään laskettu paino 8.9kg ja pari grammaa vielä kevenee kun kevyempi etuakseli, letkut lyhenee ja ketjut oikeaan mittaan. Tavoitteessa ollaan!
En mä tälläistä topikkia ollut huomannutkaan. Kiitos nurelle oikeaan ohjaamisestaKaikki huomio mennyt vapauksien puolustamiseen. Mut jjoo, rungon geometriasta väitetään, että vaakaputki menee puoleenväliin käyrä- ja suoratankoisen tarvetta, että voi rakentaa kumman vaan. Teräshaarukan muotoilu hivelee ainakin minun silmää.
Mainoskuvia
![]()
Kirjanmerkit