Jepulis. Täytyy ottaa vähän vauhdikkaampiakin lenkkejä ohjelmaan. Ehkä tuollaiset reippaammat 50+ km täytyy ajaa porukassa, ettei mukavuudenhalu mene edelle.
Jepulis. Täytyy ottaa vähän vauhdikkaampiakin lenkkejä ohjelmaan. Ehkä tuollaiset reippaammat 50+ km täytyy ajaa porukassa, ettei mukavuudenhalu mene edelle.
No tietysti.
Kp:n eilinen tarkoittaa eilistä kisaa. Ei sitä, että edellisenä päivänä tulisi aja toinen kisa.
Aivan. Ymmärsin väärin. Puhutaan siis nyt samaa kieltä.
Kuinka paljon, jos yhtään, vaikuttaa pakkanen tehon/sykkeen suhteeseen? Eli onko normaalia että pakkasella irtoaa kymmeniä watteja vähemmän mitä samalla sykkeellä nollakelin paremmalla puolella?
Edit. Googlehan sen kertoi että kyllä, lihaksesta ei irtoa samalla tavalla voimaa kylmässä
"Ne lämmittelee joita palelee" ei taidakaan pitää piakkaansa
Kyllä mulla ainakin syke nousee samoilla tehoilla mitä kylmempää ja kuivempaa keli on. Jonkun verran vähemmän fillaroidessa kuin juostessa.
Musta tuntuu että minulla isompi vaikutus on alustalla. Tämänpäiväinen pehmeähkö syvä lumi vaati kovemmat sykkeet kuin lauantain kova jää nastakengillä. Vastaavasti kesällä asfaltti vs hiekka, joskin niin harvoin tulee juostua pehmeällä hiekalla että sitä huomaisi.
Kyllä mäkin sanoisin että alustan aiheuttama tehon tarve on itselle suurin jarru. Tosin jähmeämmät rasvat paksummat vaatteen, ym heikentää vauhtia myös. Ja varmasti myös teho laskee kylmässä. Joskus jopa niin että miettii tartteeko käydä lääkärissä kun ei kulje yhtään.
Onko sinulla watit juoksemisessa? Noitahan alkaa jo olla.
Pyörällä tosiaan näkee wattimittarin kanssa tehon, eli se syvässä lumessa tuotettu 200w on sama mitä kesälläkin. Inertiathan tuossa tosiaan eroavat, eli enemmän kannattaa tosiaan verrata pehmeällä hiekalla ajamiseen. Osa erosta tulee kyllä takuulla tästäkin. Itseni on ainakin aina ollut helpompaa tuottaa tehoa kovassa vauhdissa.
Nimenomaan Wattien ja sykkeen suhdetta tarkoitin. Itellä oli tossa koronakin lievänä ja sen jälkeen ajanut muutaman lenkin, viimeisimmällä oli vasta tehomittaus mukana. Ihmettelin siinä vaan että z2 sykkeillä uupuu tehoja 20-30W verrattuna edellisiin tehoilla ajettuihin, toki myös pyörä ja mittari on vaihtunut.
Itsellä tuo on tiettyyn pisteeseen asti ainakin toisinpäin. Sanotaan vaikka +5 astetta niin on sykkeet tosi alhaalla watteihin verrattuna jos vertaa vaikka perinteiseen +20 asteen lämpöön. Pakkasista en tiedä kun sillon en ulkona aja.
Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.
Nyt kuitenkin kyseessä pakkanen, ite en aja sisällä.
Kuuma ilma myöskin nostaa sykettä koska verta ohjataan ihon jäähdytykseen.
Oispa! En nähtävästi ollut tarpeeksi kiltti viime(kään) vuonna. Luulen että tontut lukee tuota off-topiccia aika tarkkaan.
Lähinnä olen seurannut Garminin VO2maxia. Se kun mittaa käsittääkseni vauhdin ja sykkeen suhdetta eikä ymmärrä mitään alustasta. Niinpä lumisilla lenkeillä luku laskee ja kuivalla nousee. Äkkiseltään arvelisin että parhaat lukemat tulee +5- +15°C.
Pakkasella en ajaisi minkään muun kun fiiliksen mukaan, ilma tekee omat tepposensa elimistölle ja kitka kasvaa sitten renkaiden alla, no se näkyy tietysti wattimittarissa.
Juu, fiilis on hyvä. Mulla ainakin syke tosiaan heittelee suht paljon. Riippuen vaatteen määrästä, pakkasesta ja päivästä.
Eikä se wattimittarikaan ehkä aivan todellista kuormitusta kerro. Tosiaan kropan hyötysuhde heikkenee pakkasessa. Jotain vaikutusta niillä eskimoiden ajokamoillakin on pakko olla. Eli vaikka polkimesta mitataan se 200w, niin polvien kohdalla oleva vaatekerros on syönyt tuosta jo osan.
Aiheeseen liittyen mielenkiintoinen podcasti areenassa: Ihminen on trooppinen laji — kylmä on vihollinen, jota vastaan kehomme suojautuu useilla mekanismeilla
Mites hengitystahti? Ainakin garmin kertoo lenkin jälkeen, mahtaisko olla luotettava seurattava reaaliajassa jos edes voi?
Niin tai kokeile fattmaxerilla sykevälivaihteluun perustuvaa pk ajoa. Garminiin löytyi myös oma apsi, jos löytyy 1030 edge.
Dfa alpha ketjussa tuosta lisää.
Kirjanmerkit