Näytti jo olevan tuo 26" lite loppu verkkokaupasta. Etujoustollinen 26" oli vielä saatavilla. Mitä mieltä sen hinta-laatusuhteesta?
https://www.xxl.fi/white-xc-260-pro-...169333_1_style
Näytti jo olevan tuo 26" lite loppu verkkokaupasta. Etujoustollinen 26" oli vielä saatavilla. Mitä mieltä sen hinta-laatusuhteesta?
https://www.xxl.fi/white-xc-260-pro-...169333_1_style
Keula näyttäisi olevan vaimentamaton jousikeula eli nk. pomppukeppi. Twist shift häiritsisi itseä mutta ei välttämättä jälkikasvua. Liipasimen ja uudet gripit saa tarvittaessa melko edullisesti.
Varmasti ihan oiva paketti, mutta sen verran on lisähintaa ja painoa pelkästä keulasta, että jos jostain lähistöltä löytyy kivijalka jossa toista pyörää on niin hakisin tuon kevyemmän. Mutta varmaan loppukäyttäjästä kiinni meneekö tuo keula plussaksi vai miinukseksi arkiajossa.
Projekti meni ketuiksi. Mistä uusi 26 tai pieni 275 runko (mielellään pian). Tai 26 pyörä josta voi riisua osat veke ja laittaa toiset tilalle
Onko tullut jo käyttökokemuksia Woom OFF perheestä? Lähtökohtasesti jäykällä keulalla kiinnostaa, mutta kerro plussat ja miinukset myös AIRistakin!
Hommasin pojalle keväällä synttärilahjaksi Woom OFF Air mallin 26” renkailla. Oikein hyvä pyörä ja täyttänyt sille asetetut odotukset. On ajettu maastossa ja hyvin on poika sitä pystynyt käsitellä, vaikkei liikaa kokemusta ole vielä maastoajosta.
Pyörän paino oli yksi tärkeistä tekijöistä sitä hommatessa ja aika monta vaihtoehtoa kävin läpi. Kuski on 9-vuotias, mutta jo päälle 150 cm. Painoa kuitenkin vasta about 35 kg eli monet aikuisten pyörät XS tai S -koossa olisi aika paljon painavampia ja sillon kuskin pyörän painon suhde olisi aika eri. Toi joustokeulainen Woom painaa about 10 kg ja se on passeli kevyelle kuskille. Ehdoton plussa myös ilmakeulasta eikä niinkään pomppukepistä, mitä näissä yleensä on.
Bike parkissa ainakin lasten rinteissä olis tarkoitus testata tässä syksyn aikana. Varmasti nekin luonnistuu ihan hyvin.
Olisko vinkkejä mahdollisimman matalarakenteisista satuloista lasten pyörään, jotta sais satulaa vähän enempi alas? Tytölle tulossa, jos on merkitystä.
Saikos jostain lyhyempiä kampia junnumaasturiin? Tuommoiseen runkoon https://www.thebikelist.co.uk/cube/analog-26-2014 rakenteilla 1x10 vekotin. Perus bsa keskiölaakeriin pitäisi sopia.
Onkos kesän aikana kertynyt kokemuksia tuosta edellä mainitusta XXL:n Whiten XC 260 litestä?
https://www.xxl.fi/white-xc-260-lite...169331_1_style
Käytiin sitä äsken kivijalassa koittamassa tyttären kanssa mutta ei ollut kuin valkoista tarjolla ja sehän ei ollut mieleinen. Harmaan saisi netistä tilaamalla. Hinta olisi ainakin omasta mielestä sopivan maltillinen.
Ehkä hassu kysymys, mutta koittakaa kestää.
11-vuotias / 150 cm poika tartteisi kylille kestävän, ehkä käytetyn max. 300 euroa kustantavan pyörän, jolla ei niin väliä, vaikka välillä menisikin ympäri ja ottaisi osumaa, ja jota voisi säilytellä hieman huolettomammin kuin "ykköspyörää". Kun en nuorisomuodista ja muista kuin maastureista mitään tiedä, niin mikähän olisi järkevä vaihtehto?
- Joku Jopo tai vastaava?
- Tai voiko BMX-pyörällä oikeasti järkevästi taittaa muutamien kilsojen matkaa, ja minkälainen ja kokoinen moisen tulisi olla? Onnistuuko niillä esim. keuliminen ja muu harjoittelu, jota voisi verrata normaalin pyörän käsittelyyn? Näitä näyttää löytyvän erilaisilla jarrukomboilla. Joissain myös jalkajarru, onko mihinkään?
- Vai yrittääkö löytää jäykkis maastopyörän raato, jota kunnostaa tarpeen mukaan?
- Mitä muita vaihtoehtoja? 15 kg markettipyöriä karsastan, ja sellaista en mielellään hommaisi.
Tosta uusi alle
26" renkailla
https://www.xxl.fi/white-xc-260-lite...169331_1_style
Tai
24" renkailla
https://www.xxl.fi/white-xc-240-lite...169329_1_style
Enpä ole huomannu noiden noin edukkaita olevan. Toisaalta kakkospyöräksi tulossa ja huoletonta käyttöä odotettavissa, joten voisi olla valmiiksi kolhittu. Pitääpä katsella löytyykö.
Bmx:stä olisi vielä kiva kuulla kokemuksia, jos jollain tällä palstalla niitä on.
Oon hankkimas itselleni Orbea Laufey H-LTD jäykkäperää. Samasta liikkeestä sais 125cm pojalleni Laufey 24 h30 (täysjäykkä) pyörän ~700€.
Ajatus ”samasta” pyörästä kutkuttaa ja houkuttaa. Kuitenkin taustalla ajatukset pyörii väkisinkin Woom off 5 ympärillä. Pyörät ovat melko samantyylisiä, osien spekseissä kuitenkin kaikki hieman erilaista. En osaa verrata näitä mitenkään. Laufeystä ei löydy hirveesti kokemuksia netistä. Painoa ei ilmoiteta. Uskoisin sen olevan jopa 2kg painavampi mutta onko se sitten tarpeeksi määräävä tekijä? Woom on erittäin kevyt 8,6kg, Orbea varmasti keskitasoa. Woomia ei pääse koeajamaan kun on tilauskamaa.
Edit: Laufey on 10,8kg
Samuli82 muokkasi tätä : 15.09.2021 at 12.01
Laufey on erityisesti keulakulmaltaan erillainen, enemmän ns. All-Mountain tyyppinen ja sopii paremmin vauhdikkaaseen ajoon. Loiva keula, ainakin joustettuna, antaa enemmän anteeksi kuin jyrkempi keulakulma. Jyrkemmällä keulakulmalla on helpompi kierrellä kiviä ja kikkailla menemään. Meillä on pojalla laufey 27, painavahan se on mutta muuten näyttää kulkevan hyvin. Isillä kun on kanssa laufey niin on kiva ajella samoilla pyörillä.![]()
Käytiin hakemassa poitsulle tuo Whyten 303, kun sattui paikallisesta kivijalasta löytymään koeajettavaksi. Olin jo melkeinpä lukinnut tuohon Woom 5 Off Airiin, mutta saatavuus on ollut niin huonoa, että koeajoa ei ole ollut mahdollista tehdä. Parin lenkin pohjalta näyttäisi olevan nappiostos. ~1.5kg painavampi tuo on kuin Woom jäykkäkeulaisena, mutta Whyten lyhyempi vaakaputki, jyrkempi istuinputken kulma ja loivempi keulakulma tuntuisi olevan pelkkää plussaa, varsinkin kun kuljettaja on pituuden puolesta vielä aivan alarajalla. Joustokeula oli toiveissa, mutta se nyt jäi toistaiseksi uupumaan, mutta näyttäisi interwebin ihmeellisestä maailmasta löytyvän kohtuuhintaan 24" ilmakeuloja jos sen nyt päättää tuohon päivittää![]()
Uusimmassa Enduro-nettilehdessä on testattu lasten maastopyöriä.
https://enduro-mtb.com/en/
^Ihan hyvä juttu. Pyörävertailut ei paljoa itseä lämmitä, kun halvimmatkin pyörät testissä on jo aika kalliita. Ehkä jonkun cuben ja orbean olis voinut ottaa mukaan 400-600€ haarukassa
Toki woom off 5 on jo vahva ehdokas seuraavaksi pyöräksi, mutta tää nykyinen 20" alkaa vasta olla sopiva joten ei hötkyillä.
Oivan havainnon olivat tehneet lapsista ja jakaneet käyttäjät kahteen ryhmään: "easy riders" ja "shredders". Pystyn omat kolme lasta jakamaan helposti näihin ryhmiinkuopus 2v vastaa täysin tätä kuvausta: "shredders are born a few screws loose in their head" :P kaks vanhempaa ovat enemmän kruisailijoita
Muutenkin ihan hyviä pointteja lapsille sopivista komponenteista ja keskiön leveydestä. Pojan Vituksessa oon katellut että polkimien akseli voisi helposti olla ainakin 10mm kapeampi, mutta ei se toisaalta pahalta näytä. Kehuvat vaan niin kovasti kapeaa q-factoria että vähän ihmetyttää. Sen sijaan vapaarataspakka on hankala tapaus. Pojalla alkaa pikkuhiljaa heräillä kiinnostus polkuajeluun, ja siihen tuo 14-28 on aivan liian suppea. 14-34 pakkoja ei vaan saa mistään tällä hetkellä. Overkill ratkaisu olisi hankkia jostain uusi napa kasettivaparilla ja kasauttaa takakiekko sillä. Tai sit odottelee että noita pakkoja tulis joskus taas myyntiin![]()
Onko kukaan punninnut Woom 5 Off tai off airia? Pitääkö noi ilmoitetut painot kutinsa? Tuo whyte 303 mikä hommattiin, oli ainakin lihonnut matkalla tehtaalta pyöräkauppaan
Lähti muuten 640g pyörivistä massoista pois, kun vaihtoi nuo Smart Samit, Rocket Roneihin ja kevyemmät sisurit sisään. Tossa oli hinta/grammasuhde kohdillaan.
Benny muokkasi tätä : 23.09.2021 at 18.58
24” laufey on hieman liian iso 125cm pojalle mutta ajaminen onnistuu ja luultavasti tänään viimeistellään kauppa. Keväällä jos mitta olis kasvanut puuttuvia senttejä. Aika hauskan näkönen pyörä kun on niinkuin kutistettu aikuisten pyörä. Vakuuttavan olonen peli.
Ainut kappale kaupungissa ja myyjä sanoi et kesti 1,5 vuotta saada sekin kappale. Ei hirveesti kiinnostellut alentaa hintaa, 700€.
Löytyi 14-l kokoinen punainen Isla. S-kokoinen isla olisi meille kyllä ollut optimi, mutta niitä ei sattunut vastaan niin mennään tuolla.
Käyttäjä on ollut tosi tyytyväinen. Pyörähän on "perinteiseen" lastenpyörään verrattuna paljon paremmin lapsen mittasuhteille sopiva. Pidempi runko tuo tilaa ja polkemisasento on paljon luontevampi. Parempaan geometriaan kun lisää toimivat jarrut ja lähes puolet pienemmän painon, niin onhan tuo hieno peli pienelle lapselle. Käsijarrut tyttö oppi nopeasti ja nyt pystyy laskemaan jo pitkiä jyrkkiä mäkiä vaikka mikään hurjapää ei olekaan pyörän selässä. Potkupyörästä suoraan käsijarrulliseen siirtyminen on kyllä ehdottomasti järkevää. Sen verran vakuuttunut olin tästä valitusta linjasta, että esikoisella palvellut teräsrunkoinen 16" pyörä jatkoi jo matkaa ja nuoremmille ostetaan jotain kevyempää ja muutenkin fiksumpaa.
Tyttö on sen verran lyhytkasvuinen, että olen koittanut etsiä Mondrakerin leader 16 pyörää seuraavaksi. Ikää on kohta 5v ja pituutta karvan alle metri. Ensi kesänä voisi jo tuollainen 16" mennä ja tuo 14" jäisi pikkuveljen ensipyöräksi. Tuo reikäpäinen kaksivuotias yrittää muutenkin jatkuvasti päästä ajamaan siskonsa pyörällä, mutta ihan ei pituus vielä riitä
Ainoa moite pyörään liittyen on renkaiden saatavuus. Ensimmäinen omistaja oli jarrutellut renkaat jo kankaille parista kohtaa. Viime keväänä koitin ostaa uusia, mutta en löytänyt paikallisista tai ylipäätään Suomalaisista kaupoista 14" renkaita. Bikeinn lopulta myi 14" kendat 10€/kpl ja reilu kymppi posteja päälle. Ovat pikkaisen ensiasennusrenkaita leveämmät mikä on tässä tapauksessa ihan positiivista.
Esikoisen luokkakaverilla on tuollainen 5 off. Pitää koittaa joskus kysäistä isältä ovatko punninneet
Vituksen ensiasennusrenkaina olevat Vee Crown Gemit 20x2.6 ovat valmistajan mukaan miltei kilon kappale. Rakettirenkailla saisi siis ainakin teoriassa jopa kilon pois painosta, mutta annan juniorin kuluttaa tuon takasen sileäksi ensinKaikki jarrutukset tehdään tietenkin takajarru pohjassa mahdollisimman kovasta vauhdista, joten hyvässä vauhdissa ollaan sen osalta
![]()
Hienoa! olisi ihan kiva tietää faktana, onko ne tosiaan noin kevyitä.
Noi Smart Samit oli myös leveämmät ja korkeammat kuin Raketit (2.35" vs 2.1" ja korkeudessa 8mm ero), mikä olisi tietenkin täysjäykässä pyörässä omalla tavallaan hyödyksi, mutta ajattelin noin ison kevennyksen pyörivissä massoissa olevan enemmän hyödyksi noin pienelle polkijalle. Speksasin siihen jo tuon Rst F1rst:n 60mm joustolla olevan ilmakeulan, jos niitä vain joskus tulee interwebbiin tarjolle![]()
Kiitos kuulumisista! Tänne tilattiin 3-vuotiaalle pojalle Strider 14x poljinsetin kera tältä erää. Sellainen osoittautui "mahdottomaksi" löytää käytettynä. Korona-ajan alusta palvellut, rakas 12x (potkupyörä) menee pikkuveljelle. 12x geometriaan ja painoon pätee paljon samaa, mitä kirjoittelit Islasta. Keveydestä on iloa myös silloin, jos/kun menee kantamiseksi.12x näkyy myös paljon käytettynä myynnissä. Toivottavasti 14x osoittautuu siis yhtä hyväksi. Suurin syy päivitykseen juuri nyt oli oikeiden jarrujen tarve (huojentavaa lukea, että teillä opittiin käsijarrut) - kuskin koon kasvaessa kengänpohjajarrutus on alkanut menettää tehonsa alamäissä..
Laitoin puntariin roikkumaan Woom off 5 sekä off 4. En jaksanu purkaa polkimia seisontajalkaa ja muita lisä romppeita mitä oli muksujen pyörissä kiinni. Punnitut painot off 5 9,2kg ja off 4 8,4kg eli aika lähellä on ilmoitettuja painoja kun vähentelee polkimet sun muut kilkkeet painosta pois.
Keveitä ovat siis ja ehdottomasti parhaita tuossa hintaluokassa ainakin mihin itse olen törmännyt. Voin suositella sijoittamista Woom Off:iin. Noilla on rymistelty myös Mielakassa ja Rukalla bike parkissa. Iso plussa kunnon vaihteista ja jarruista.
Meillä myös oltu tyytyväisiä Woom Off Air 6 -pyörään. On kevyt ja tasapainoinen sekä kevyemmän kuskin helppo käsitellä. Pääosa ajosta poluilla, mutta Sappeella toimi kivasti myös lastenrinteissä.
Ok, hyvä tietää. Vähän näin jälkikäteen ärsyttää tuo whyten harrastama painojen pyöristely näiden lasten pyörien kanssa...olisi pitänyt vaan punnita liikkeessä.
Muuten tuo whyten geometria näyttäisi olevan aika toimiva. Monet paikat meni ajamalla missä aiemmin tunkattiin![]()
Kirjanmerkit