Rastipaikka on toki tuttu, mutta nostan hattua jo ennakkoon kelle tahansa Helsingin suunnalta lähtevälle joka hakee Porvoon rastin lauantaina.
Rastipaikka on toki tuttu, mutta nostan hattua jo ennakkoon kelle tahansa Helsingin suunnalta lähtevälle joka hakee Porvoon rastin lauantaina.
Porvoolaisille pyöräilijöille kelpaavaa rastia ei liene olemassakaan! Mutta sen vuoksi onkin kerrassaan mainio juttu, että Porvoo on monille niin erinomaisen sopiva fillarilenkin kohde tai mukavasti reitille osuva taukopaikka - ja omalla tavallaan antoisa pikkukaupunki johon saattaa vähitellen tulla tutustuneeksi normaalien läpikulkureittiensä ulkopuolellakin.
En millään muotoa tahdo sanoa että uusi rasti olisi huono, mutta olen vahvasti eri mieltä siitä miten helposti paikka on sitä tuntemattomalle selvitettävissä. Jos näet ei tiedä mikä rasti oikeastaan on, sitä ei välttämättä oivalla ja ilman oikeaa hakusanaa ei rastia löydy. Jäljelle jää siis vain tuommoisen kujan ja juuri oikean paikan löytäminen joko ajamalla tai Google Mapsin avulla (mikä on huomattavasti tylsempää eikä ehkä edes kiinnosta kaikkia kuvarasteista tykkääviäkään).
![]()
Kuvista voi ehkä päätellä, että rastina oleva kello sijaitsee vanhan kaupungin alueella.
"GRAVEL IS THE SALT OF LIFE." - Ari Vatanen
Ensin meinasin miltei tuohtuneena kysyä kuvittelitko tosiaan ettei rastin sijainti vanhan kaupungin alueella ollut selvinnyt kaikille jo rastikuvasta![]()
"GRAVEL IS THE SALT OF LIFE." - Ari Vatanen
Vanha rasti
![]()
Uusi rasti
![]()
Ah, Porvoon ihqut gravelit. Koskahan tuonne asti joutaisi.
Aiwan syöttö lapaan on tämä rasti kun sijaitsee omalla työmaallani parinkymmenen vuoden takaa.
Eiväthän ne länsihelsinkiläisellekään ole sen kauempana kuin...öö...Siuntion takaiset gravelit. Mutta kieltämättä vaatii oikeaa päivää ja oikeaa mielenlaatua eli sellaista että hyväksyy siirtymien vievän puolet ajoajasta vaikka kokopäivälenkin speksaisikin.
Mutta näissä uuteen rastiin liittyvissä hiekkateissä on ainakin kaltaiseni enemmän tiellä viihtyvän gravelfillaristin kannalta se mäntti puoli että ne miltei kaikki päättyvät ei-mihinkään eikä reitille saa jatkuvuutta edes sivuteitä koluamalla.
Muistan ajaneeni hyvin paljon rastikuvaa muistuttavaan paikkaan hiekkatietä joka päättyi radan varrelle. Onneksi radan vieressä kulki jonkinlainen kärryura - mutta sekin päättyi. Oli jalkauduttava, kunnes pääsi toiselle hiekkatielle. Eihän se taival kovin pitkä ollut, mutta ei minusta oikein ole sellaiseen...
Rastilta - jos nyt siellä silloin kävin - jatkoin oikein lupaavia hiekkateitä, kunnes tie taas päättyi, Löysin kyllä mielestäni oikean polun, jonka olisi pitänyt viedä minut seuraaville hiekkateille, mutta joko karttatieto oli vanhentunut tai en vain osannut seurata polkua, sillä jouduin kulkemaan avokalliomaastossa aikamoisen matkan ennen kuin pääsin taas gravelille (josta en tosin silloin vielä ollut kuullutkaan),
Paremmalla reittispeksauksella, kartanlukutaidolla ja tietysti myös ajotaidolla onnistuu varmasti paremmin! Ja rastinhaku tietysti onnistuu ilman tämmöistä adventure riding -elementtiäkin.
Lisäsin tuon löytyneen aurinkokellon Porvoon kuvarastikarttaan. RASTI 69
"GRAVEL IS THE SALT OF LIFE." - Ari Vatanen
Vanha Kiialan kartanon lättähattuseisake. Rasti 70 (joku olikin jo...)
Jonneille tiedoksi, lättähattu = kiskobussi, eräänlainen juna
JackOja muokkasi tätä : 22.08.2021 at 17.25
Uusi
![]()
Tarkemmin ottaen:
Dm6 ja Dm7 (kansankielessä Lättähattu) ovat Valtionrautateiden käyttämiä Valmetin vuosina 1954–1963 valmistamia dieselmoottorivaunuja eli kiskobusseja. Erilaiset liitevaunut mukaan luettuina niitä valmistettiin yhteensä yli 400 kappaletta. Dm6- ja Dm7-sarjat korvasivat valmistuessaan höyryveturivetoiset junat suurelta osin Suomen rautateiden paikallisliikenteessä. Dm7-sarja jatkoi liikennöintiä 1980-luvulle saakka enimmäkseen Savon ja Karjalan alueilla. Viimeiset Lättähatut poistuivat säännöllisestä matkustajaliikenteestä vuonna 1988.
Porvoon museorautatiellä niitä voi toki vielä nähdä.
(Itse olen niin vanha että muistan katselleeni niitä pikkupoikana Linnunlaulun kalliolta ja ehdin kerran matkustaakin Jyväskylästä Äänekoskelle, vuosi taisi olla 1978.)
PS Uuden rastin hakemista helpottanee jos kerron...mutta enpä kerrokaan![]()
Älä ihmeessä turhaan vaihda! Rasti on ihan excellent sellaisena kuin on eikä kuvassa ole mitään suoraa vihjettä joka olisi jäänyt sinulta huomaamatta. Nyt vain on niin että melkoinen osa Itä-Uudenmaan teistä on mulle samalla tavalla tuttuja kuin joillekin Keskuspuiston gravelreitit. Sipoon tiet voisin hyvänä päivänä väittää tuntevani kuin omat taskuni - kunhan pysytään Lahdentien
itäpuolella. Tai Porvoon tiet kunhan pysytään tällä puolella Porvoonjokea.
Ja onhan se saamarin inhimillistä tuntea hupsua tarvetta käydä kehuskelemassa että tunnisti rastin alta aikayksikön...
Rasti:
[IMG][/IMG]
Uusi:
[IMG][/IMG]
No mikäs tuota nyt vaivaa kun ei saa kuvia näkyviin suoraan...
Kerrankin oli helppo rasti. Ja lähellä. N. 300m omasta talosta.
Kyseessä siis Mustijoen yli menevä Högvallan silta Hinthaarassa Boen kylässä.
Eikö se silta ole ihan virallisesti Boen silta?
PS Imgurista pitää valita .jpg-päätteinen kuva eli kuvan osoite, sopiva koko on noin tuhat pikseliä kertaa jotain, ja laittaa se sitten hakasulkuIMGien väliin tavalla tai toisella. Nyt eivät edes nuo linkit aukea ainakaan minulle kuvina.
Perinteinen IMG-tägitysvirhe. Laitan tähän niin näkyy muille ilman säätöjä. Kuvat siis jäsen ascommin.
![]()
Lisäsin Högvallan sillan Porvoon kuvarastikarttaan, RASTI 71
"GRAVEL IS THE SALT OF LIFE." - Ari Vatanen
Vanha löytyi Hinthaarasta. Hinthaaran koulu. RASTI 72
![]()
Tempo muokkasi tätä : 29.08.2021 at 21.45
"GRAVEL IS THE SALT OF LIFE." - Ari Vatanen
Uusi rasti:
![]()
"GRAVEL IS THE SALT OF LIFE." - Ari Vatanen
Kirjanmerkit