ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 86 / 86 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 76 84 85 86
Näyttää tulokset 2.551 - 2.574 / 2574

Aihe: TREK Fatbikes Farley, Farley 6, Farley 8 and the rest :)

  1. #2551

    Pyörän paineet

    Tervehdys kaikille. Olen aloittelija pyöräilyn suhteen ja ostin nyt Farley 5 - 2021. Tarkoitus on ajaa lyhyttä työmatka-ajoa, 5km päivä / ympäri vuoden Oulun suunnalla. Välillä maastoon.

    Kysymys: Paljonko suositus rengaspaineista edessä ja takana? Renkaat: Bontrager Gnarwhal, 27.5 x 4.50. Oma paino noin 85kg. Runko tässä pyörässä on vissiin täysjäykkä. Tiestö on 95% asfalttia. Tavoitteena ei ole vauhti, vaan tasaisuus sekä ajovarmuus märällä/lumisella kelillä.

    Kiitos vastauksista!

  2. #2552
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nyyppä123 Katso viesti
    Tervehdys kaikille. Olen aloittelija pyöräilyn suhteen ja ostin nyt Farley 5 - 2021. Tarkoitus on ajaa lyhyttä työmatka-ajoa, 5km päivä / ympäri vuoden Oulun suunnalla. Välillä maastoon.

    Kysymys: Paljonko suositus rengaspaineista edessä ja takana? Renkaat: Bontrager Gnarwhal, 27.5 x 4.50. Oma paino noin 85kg. Runko tässä pyörässä on vissiin täysjäykkä. Tiestö on 95% asfalttia. Tavoitteena ei ole vauhti, vaan tasaisuus sekä ajovarmuus märällä/lumisella kelillä.

    Kiitos vastauksista!
    Kokeile ihmeessä erilaisia paineita. 0.2-0.8 baria on itsellä yleensä suunnilleen se vaihteluväli. Gnarwhalit ei ole rullavimpien maineessa, mutta pitoa on ja tiellä voi kompensoida paineella. Jääkeleille asennat niihin sitten nastat.

  3. #2553

    Muuta kysyttävää

    Tervehdys! Vielä muutama "tyhmä kysymys":

    1. Pystyykö Farley 5 - 2021 mallin ohjaustankoa säätämään ylemmäs ilman ns. "korottaja renkaita" tai mitä onkaan mitä joissakin videoissa näkyy?

    2. Miksi taka-akselista kuuluu naputtava ääni, kun pyörän polkimia ei polje eli rullaa vaan pyörän kanssa? Kun polkimia polkee, ääntä ei kuulu.

    3. Mitä "Tubeless ready" tarkoittaa?

    4. Mitä pyörän taka-akselissa vissiin olevat "drop outit" tarkoittavat, miten ne vaikuttaa ajamiseen?

    5. Miten tuo "hissitolppa/dropper post" toimii? Ohjaustangon vasemmalla on tämä droppervipu, mutta en ole saanut sillä laskettua satulaa?

    6. Jos kädet ja selkä särkee jopa jossain 3km ajomatkalla, niin miten ajo-asentoa pitäisi korjata?

    Suurkiitokset

  4. #2554
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.062

    TREK Fatbikes Farley, Farley 6, Farley 8 and the rest

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka Katso viesti
    Tässä olikin kiinnostavaa asiaa, kun olen etsinyt omaan 2020 Kona Wo läskiin ovaalia eturatasta. Tuo 4 mm muutos sisäänpäin ei haittaisi varmaan liikaa. Omassa läskissä siis SRAM Dub Fat5 kampisarja.

    Myös tehomittari kiinostaisi hiukan, jotta saisi talven treenikilometreistä rasitukset vähän tarkemmin arvioitua. Oliko sinulla mikä eturatas kiinni tuossa Power2Maxin boost versiossa? Kyselin valmistajalta tuon mittarin sopivuutta noihin kampiin ja heidän mielestään ongelmaksi tulisi se, että noihin ei taida löytyä 0 mm offsetin 104 BCD ratasta, jolloin jo 3 mm offsetin rattaalla ketjulinja tulisi 7 mm sisäänpäin, eikä siis toimisi. Tuo taitaa kyllä olla jo liikaa oman rungon tilan puolestakin. Ovaalin saa kanssa varmaan tuon tehomittarin kanssa läskissä unohtaa.
    Minulla oli 32t pyöreä Race Facen 3mm offset-ratas käännettynä tuossa P2M spiderissä. 32t 3mm offset ovaali ei mahtunut pyörimään Farleyssä, kun otti chainstayhin kiinni. Dudessa oli paremmin tilaa ja siinä mahtui jopa ovaali 34t 3mm offset-ratas Quarqin kampien kanssa pyörimään. Sinänsä ketjulinjan kanssa ei ollut ongelmia, vaikka sisemmäs jäikin. Vaihteet pelasivat hyvin ja rengastilaa jäi riittävästi. Alla vielä kuva setupista.


  5. #2555
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Kiitos tiedoista, tuolla käännetyllä eturattaalla voisi tosiaan saada ketjulinjaa tarpeeksi ulospäin omaankin runkoon. Pitääpä miettiä uskaltaisiko tuota lähteä kokeilemaan...

  6. #2556
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    99
    Hei.

    Olen veri sori kun vanhaan ketjuun lisäilen kysymyksiä. Mutta onkohan kukaan kerennyt vielä 21 malliseen Farley 5:een kerennyt asentamaan alkuperäistä isompaa kumia, specsailen ajatustasolla että nykyisen Nutrail Pron möisi ja Farleyta tilalle. Ajatuksena olisi nastoittaa alkuperäs rengastus ja hommata kesäksi esim Barbegazit. Googgeli kertoo että saisi Bontrager Barbegazi Team Issue 27,5 x 4.7 kokoisena??? Vai onko nyt sattunut erheys kauppiaalla koon naputtelussa?

  7. #2557
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Päivitin 2021 Farley 9.6:sta alkuperäisen dropperin, satulan ja tangon ja vaihdoin kevyempää tilalle.

    Järkyttävän painavaa palikkaa alunperin:

    Bontrager satula + dropperi + remote = 966g
    Tilalle Ritchey WCS + Concor FX = 365g
    Orkkistanko Bontrager Comp 760mm 468g
    Tilalle Ritchey WCS riser 740mm 196g

    Eli rapiat -870g pelkillä putkiosilla ja nyt pyörä on nastoitetuilla Gnarwhaleilla polkimineen 12,78kg

    Seuraavaksi pitääkin vaihtaa napsuva keskiö, alkoi pitämään ääntä 300km jälkeen ja kupin ja rungon välistä tuntuisi tulevan. Oliskohan päässyt vettä sisään dropperin läpiviennistä kun se on tiivistämätön...


  8. #2558
    Onhan se dropperi aika ankkuri kaikkine kilkkeineen, mutta jäykästä tolpasta et droppia saa

  9. #2559
    Kiitos tiedosta, tätä painoeroa juuri mietin kuluneen viikon aikana.
    Paljonko lähtee painoa litkuttamalla alkuperäiset Barbegazit ?

  10. #2560
    Herran vuonna 2018 painoi Trekin läskisisurit n 400g kipale. Kaippa se 600g vois säästää kun vaihtaa vannenauhan vielä johon vaikka mustaan tai värikkääseen ilmastointiteippiin, niin niistäkin niistänee vajaa 100g kipale.

  11. #2561
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    99
    Onko nyt niin kun uudessa 2021 mallissa Farley 5:n vanteessa lukee "tubeless ready" niin tarvitsee kuitenkin gorillateippiä yms kikka 2 että saa tubelessiksi? Eli ready tarkoittaa "not really ready, but almost!"

    Vähän hotsittaisi nyt heti tubeloida uutukainen kun talon toinen pläski, Nutrail on saman operaation edessä.

  12. #2562
    Arvonta Kona Wo:n ja Farley 5:n välillä oli melko kovaa ja ratkaisuun auttoi Konan saamisen viivästyminen ja paikallisesta pyöräliikkeestä löytynyt M-koon Farley 5. Renkaiksi vaihdoin uutuuttaan Barbegazit litkutettuna. Hyvin pelasi ekalla lenkillä talvipoluilla.

  13. #2563
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannurs Katso viesti
    Onko nyt niin kun uudessa 2021 mallissa Farley 5:n vanteessa lukee "tubeless ready" niin tarvitsee kuitenkin gorillateippiä yms kikka 2 että saa tubelessiksi? Eli ready tarkoittaa "not really ready, but almost!"
    Juuri näin, mutta älä laita Gorillaa. Suosittelen Whiskyn 80mm teippiä, sopii Mulefüteille hyvin ja aika helppo teipata.


  14. #2564
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    99
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Juuri näin, mutta älä laita Gorillaa. Suosittelen Whiskyn 80mm teippiä, sopii Mulefüteille hyvin ja aika helppo teipata.
    Arvaappa kaharesti notta mitä laaton, ja mikä oli lopputulos.....
    .... Helppo tubeless klassikkohan siitä tuli

    Tilasin pari rullaa niin teen varulta Cuben kiekotkin tuolla, siinä alkoi gorilla pitämään heti ja litkuakin meni liian vähän eli 120ml per rengas. Siinä tosin olikin 26" neliö reijällä olevat Mulefut kehät
    Anyways, ensifiilikset on hyvät Farleysta ja kiitos teippivinkistä!

  15. #2565
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    131
    Jos siinä Mulefutissa lukee tubeless ready, eiköhän se ole teipattu SunRinglen omalla keltaisella teipillä?

  16. #2566
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    99
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Juuri näin, mutta älä laita Gorillaa. Suosittelen Whiskyn 80mm teippiä, sopii Mulefüteille hyvin ja aika helppo teipata.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pepe Y Katso viesti
    Jos siinä Mulefutissa lukee tubeless ready, eiköhän se ole teipattu SunRinglen omalla keltaisella teipillä?
    Ei ollut ainakaan minulla Farley 5 vaikka venttiilin kohdalla lukee "tubeless ready"

  17. #2567
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ...napsuva keskiö, alkoi pitämään ääntä 300km jälkeen ja kupin ja rungon välistä tuntuisi tulevan. Oliskohan päässyt vettä sisään dropperin läpiviennistä kun se on tiivistämätön...
    Eipäs tullutkaan keskiöstä napse, vaan stranglehold-dropoutista. Rungossa olevat hahlot ovat paljasta alumiinia ja irtonaiset dropoutit ovat asennettu rutikuivana. Ilmankos nuo alkaa rutisemaan kun kuravedessä uittaa. Vaseliini hiljensi tehokkaasti.

    Laitoin samalla dropoutit taka-asennosta keskiasentoon, ja pyörästä tuli hieman ketterämpi kääntymään.

    Toinen probleema on ollut tolpan hienoinen klappaaminen eteen ja taakse satulamastossa. Tämä aiheuttaa myös lipumista. Tolpan reikä on hieman ylikokoinen ja Ritchey WCS trail -kuitutolppa näköjään 31,5 eikä 31,6mm. Korjasin ongelman kaljatölkillä...


  18. #2568
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    99
    Sain tuolla edellämainitulla teipillä teipattua ja toistaiseksi on ollut kiekot ihan hiljaa eikä ole litkua hiipinut vannenauhan ja vanteen kolon saumasta ja Mcarbon nastat sain asenneltua molempiin renkaisiin, en tee uudestaan samaa (ouch, my hands) mutta tulipa testattua ja vielä kerkiää hetken sisäänajamaankin ennenkuin pitää alkaa metsästämään Barbegazeja. Tai se pelkästään eteen ja taakse 3.8 tai 4.0 kokoinen joku muu rengas, koska M koko ja haluaa leikkiä säädöllä

  19. #2569
    Farley 9.6, 2016, ohjainlaakeri pitäisi uusia. Trekin arkisto sanoo:
    FSA IS-2 carbon, E2, sealed alloy cartridge
    Muttei ainakaan nopealla googletuksella löydy. Onko joku vastaava? Mitä olette käyttäneet?

  20. #2570
    Liittynyt
    01/2007
    Viestit
    53
    2016 Trek Farley 9.8 ja kampiremonttia puskee (rattaan puoleinen insertti nitkuu) . En mielellään vaihtaisi muita osia jos ei ole pakko.

    Osaako joku neuvoa mitkä olisivat sopivat kammet? Järki menee kaiken maailman akselin paksuuden, pituuden, offsettien ja muiden kanssa. Haluan vain ajaa.

    Tehomittarilla varustetutkin varovasti kiinnostaa.

  21. #2571
    Ilmeisesti alkuperäiset Raceface Next SL:t? Racefacen kampia saa edelleen 30mm akselilla. Ostat mitkä tahansa 30mm akselille olevat kammet ja voit vaihtaa niihin vanhoista oikean mittaisen akselin (jos läskiversiota ei saatavilla).
    Ainakin NEXT, Turbine, Atlas ja uusi ERA...

    SRAM FAT5 DUB-kammet on varmaan suosituin vaihtoehto nykyään, mutta silloin pitää vaihtaa myös keskiö.

  22. #2572
    Liittynyt
    01/2007
    Viestit
    53
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Ilmeisesti alkuperäiset Raceface Next SL:t? Racefacen kampia saa edelleen 30mm akselilla. Ostat mitkä tahansa 30mm akselille olevat kammet ja voit vaihtaa niihin vanhoista oikean mittaisen akselin (jos läskiversiota ei saatavilla).
    Ainakin NEXT, Turbine, Atlas ja uusi ERA...

    SRAM FAT5 DUB-kammet on varmaan suosituin vaihtoehto nykyään, mutta silloin pitää vaihtaa myös keskiö.
    Erinomaisia uutisia! Kiitokset tiedosta.

  23. #2573
    Miten Farley 5:ssa menee käytännössä tuo M-koon rungon takarenkaan maksimileveys? Mahtuuko tuohon esim 4.5 Barbegazi?

  24. #2574
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -Simppa- Katso viesti
    Miten Farley 5:ssa menee käytännössä tuo M-koon rungon takarenkaan maksimileveys? Mahtuuko tuohon esim 4.5 Barbegazi?
    M-kokoiseen runkoon mahtuu tuo 4,5" Barbegazi kun dropout on taka-asennossa. Tallista löytyy yksi 2019/2020 -mallinen, missä näin on.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •