FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 43 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 41 42 43 44 45 53 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.261 - 1.290 / 1631

Aihe: Taistelu tappajasepeliä vastaan

  1. #1261
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Helsingin sepeli puhkoi renkaan joulukuun alussa. Laitoin siitä korvaushakemuksen kaupungille eli 5,90e sisurista. Liitteenä kuvat renkaasta ja sepelistä.
    Hakemus ei mennyt läpi.
    Kaupungin vastauksessa oli 2sivua perustelua käytetylle sepelilaadulle. Esim sepeliltä vaaditaan luemma tiettyä teräväsärmäisyyttä oikean kitkavaikutuksen saavuttamiseksi.

  2. #1262
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    668
    Vaikka en ole lainoppinut, uskallan sanoa, että tuo vastaus on fuulaa. Tie ja sen kunnossapito ei saa vahingoittaa ajoneuvojakaan. Helsingin linja on vaan ollut se, ettei se korvaa kennellekään mitään, ennen kuin oikeus määrää.

  3. #1263
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    423
    Onhan asia myönnetty jo kaupungin toimesta eli sepeli on tarkoituksella terävämpää että se toimii paremmin

  4. #1264
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    115
    https://twitter.com/harrivaarala/sta...470720?lang=da -- jätän tuon vain tuohon. Eli ratkaisu löytyy, jos on tahtoa.

  5. #1265
    Hyvä! Voisko joku joka osaa kyhätä jonkun adressin tms. jossa vaaditaan hiekoitukseen kamaa joka ei puhko renkaita. Sit ku on tarpeeks nimiä bumaskassa ni pistetään sopivalle instanssille, ja haastetaan ne vaihtamaan sepelilaatu.
    Kolme rengasta olen itse paikannut, ja kyllä hatuttaa.
    Samoin auraukset on aivan hanurista, yllytänkin fillaristeja polkemaan bussikaistoilla jos on auraamaton pyörätie vieressä, ehkä niiden (bussikuskien) ääni kuuluu paremmin päättäjille.
    Niin, sekoitan pakka stadissa.
    358 muokkasi tätä : 27.02.2021 at 01.22 Syy: -

  6. #1266
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    113
    Onko kokemusta, kumpi kestää sepeliä paremmin? Eli Marathon plus, vai Marathon Winter plus? Nyt on alla Marathon plus ja kolme kertaa rengas mennyt rikki tämän talven aikaan.

  7. #1267
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.827
    ^aikamoista. Mulla marathon mondial ja g one allround dd ja ei flättejä sepelillä. Noissa muistaakseni pistosuojataso 6, kun plussassa maksimi eli 7.

    Mä varmaan laittaisin sen panaracerin pistosuojanauhan.

  8. Tein hieman analyysiä tästä tappajasepelistä, joka niin pyöräilijöitä kiusaa.

    Eri lähteistä sain hieman eri tietoa raekooksi: osa väitti 3-6 mm, osa 3-8 mm, osa 4-8 mm. Mikään lähde ei väittänyt että sepelin raekoko olisi yli 8 mm. Tästä voisi virheellisesti päätellä, että jos rengasta ja sisäkumia on vähintään 8mm, sepeli ei pääsisi läpi. Tarkemman analyysin perusteella näyttää siltä, että raekoon määritelmä on sellainen että se sallii kolmesta dimensiosta yhden olevan muita pidempi. Ilmeisesti nuo suodatetaan verkolla / säileiköllä jossa reikäkoko on tietyn kokoinen, ja sehän sallii pisimmän dimension olevan mitä vain.

    Etupihaltani poimin huoltoyhtiön levittämää sepeliä 179 kiven verran ja mittasin jokaisesta kivestä suurimman dimension 0.5 mm tarkkuudella. Keskiarvo on 8.47 mm, pienin kivi on 3 mm, suurin on 16 mm ja mediaani on 8 mm. Otoskeskihajonta on 2.61 mm.

    Tästä voi päätellä että jos rengasta ja sisäkumia olisi 14 mm, oltaisiin 2.1 keskihajonnan päässä keskiarvon yläpuolella. Kokemuksesta tiedän että "pistosuojattu" maantierengas + sisäkumi (yhteispaksuus 4.3 mm eli 1.6 keskihajonnan verran keskiarvon alapuolella) puhkeaa noin 200 kilometrissä. Tuo 1.6 keskihajontaa keskiarvon alapuolella sisältää 94.52% kivistä ja 2.1 keskihajontaa keskihajonnan yläpuolella sisältää 1.79% kivistä. Siten 14mm paksu rengassysteemi kestäisi ehkä 200 km * 94.52 / 1.79 = 10560 km. Tämä olisi ehkä jo riittävä.

    Kuitenkin ongelmaksi muodostuu, miten saa rengasta ja sisäkumia 14 mm verran. Mittasin Schwalbe Marathon Winter Plus 35-622 renkaiden paksuudeksi 7.5 mm. Sisäkumin paksuus on 1.5 mm. Jos tuohon lisää vielä Zefal pistosuojanauhan (1mm paksu), saataisiin 10 mm. Ei riitä 14 milliin tuo. Luulen että ainoa tapa saada 14 mm suojaa on asentaa Tannus insertit, ja nehän ovat niin paksuja että ei voi enää normaalikokoista sisäkumia käyttää. Tuo 10 millin paksuus riittäisi laskennallisesti vain 700 kilometrin puhkeamattomuuteen jos jokainen kivenmurikka on riski. Kuitenkin, voi olla että riskejä ovat ne terävät kivet joiden kaksi pienintä dimensiota ovat lyhyet, joten tämä laskelma ei välttämättä päde.

    Kivien dimensiot eivät näytä olevan toisistaan riippumattomia. Yleensä jos kivi on 14 mm pitkä, se tarkoittaa että sen muutkin dimensiot ovat melko suuret. Tällöin ehkä 10 mm voisi juuri ja juuri riittää, koska yli 10 mm kivien kaksi pienintä dimensiota ovat mitoiltaan sen suuruisia, että se ei välttämättä tunkeudu renkaan läpi.

    Huolestuttavin kivi noiden 179 kiven joukosta oli mitoiltaan 12 mm x 4 mm x 2.8 mm. En tiedä menisikö se läpi Marathon Winter Plussasta, pistosuojanauhasta ja sisäkumista. Jos 4 mm x 2.8 mm dimensiot eivät estä tunkeutumista syvälle niin 12 mm on enemmän kuin tuon systeemin paksuus.

    Ihan siltä varalta että jos huoltoyhtiö käyttäisi eri sepeliä kuin kaupunki, kävelin hieman kauemmas ja otin kevyenliikenteen väylältä myös näytteen tappajasepelistä. En analysoinut sen jokaista kiveä yhtä tarkkaan, mutta silmämääräisesti se näyttää olevan ihan samankokoista ja siitäkin löytyi huolestuttava kivi kooltaan 11 mm x 4 mm x 2.5 mm.

    Johtopäätös: maantierenkailla en enää tappajasepelillä aja. Paksuilla nastarenkailla ja pistosuojanauhalla ehkä uskaltaisi. Jos tuo puhkeaa niin menee Tannus inserttien tilaamiseksi.

  9. #1269
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.218
    ^Insinöörijuttua... Kymmeniä vuosia talvet nastarenkailla ja ei ainakaan sepelin puhkomia renkaita...

  10. #1270
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Harvoinhan ne sepelit ovat siellä pystyssä niin, että se pisin sivu juuri on menossa renkaaseen. Luulisi niiden kivien makaavan sillä pisimmällä sivulla.

  11. #1271
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Eikä se ole kiinni murikan koosta. Käy vain niin, että se siru tarttuu renkaaseen ja pysyy siinä tärvittavan määrän kierroksia kiinni ja painuu syvemmälle niin, ettei se siitä poiskaan lähde. Tämän jälkeen siru kaivautuu kierros kierrokselta - ei ehkä tänään, mutta huomenna tai ylihuomenna - riittävän syvään ja tavoittaa sisurin. Kysymys on enemmän terävyydestä kuin koosta.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  12. #1272
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ihan samoin ymmärrän sepelin painumisen kulutuspintaan ja vähitellen kudoksenkin läpi, ei ole kertalaakista mennyt rengas kuin rikkinäisen pullonpohjan yli ajaessa.

    Kunpa muistais ja viitsis tarkistaa sepelit pois ennenkuin nuo tekevät tuhoja, hajamielinen, laiskakin kun olen.

  13. #1273
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Insinöörijuttua... Kymmeniä vuosia talvet nastarenkailla ja ei ainakaan sepelin puhkomia renkaita...
    Viitsitkö luetella ne talvet jotka olet ajanut pääkaupunkiseudulla otsikossa mainitulla sepelilaadulla kylvetyillä kelveillä?

  14. #1274
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti

    Kunpa muistais ja viitsis tarkistaa sepelit pois ennenkuin nuo tekevät tuhoja, hajamielinen, laiskakin kun olen.
    Tarkistaminen on ehdottoman hyvä tapa ja sen avulla varmasti välttyy rengasrikolta tai pariltakin. Mutta jos ajaa siellä missä käytetty sepeli todella on tappajasepeliä ja jos ajaa pitempiä lenkkejä, ei sekään auta. Olen kahdesti joutunut rengashommiin Marathon Wintereideni kanssa ja voin mennä vannomaan että molemmilla kerroilla olin varsin huolellisesti käynyt renkaat läpi edellisen lenkin jälkeen. Kummassakaan tapauksessa rengasrikon aiheuttajasta ei jäänyt pienintäkään epäilystä.

  15. #1275
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Kyl, sepeli-olion edesottamuksista ei ota selvää. Joskus menee pitkäkin lenkki ilman vaurioita ja joskus se iskee jo ensimmäisen 10 km matkalla. Taitaa olla asioita, jotka ovat ns. Herrassa.
    Tubolitosta sellainen huomio, että näyttäisi siltä, että siihen tullut reikä ei suurene vaan pysyy kokoisenaan. Tästä seuraa, että harvoin tubolito tyhjenee ns. kertarysäyksellä vaan vajuu hissukseen. Ja sillä saa joskus ajettua lenkin loppuun ilman, että edes huomaa kumin tyhjenevän. Nyt viimeiset pari kertaa käynyt niin, että lenkki on ajettu loppuun (abt. 15 viimeistä km.) ja vasta seuraavana päivänä on huomannut, että paineet on vajonneet. Tämä ei ole vielä mitään todistettua faktaa, mutta pari kertaa näin on käynyt joten oletus on kova.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  16. #1276
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.218
    Firle, luuleks että tuo on pelkästään teidän itäsuomalaisten ongelma? Tuo TERUn mainitsema vähitellen painuminen on ongelma, sileät renkaat tarkistaa usein vaivattomasti mutta maastokuvit vaatii perehtymistä hieman enemmän.
    Tubohan siitä juuri hyvä ettei tyhjene laakista ja ainoalla kerralla kun alkoi lenkillä vuotaa niin pumppaamalla pysyi ilmat kotimatkan verran.

  17. #1277
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    ...Tubolitosta sellainen huomio, että näyttäisi siltä, että siihen tullut reikä ei suurene vaan pysyy kokoisenaan. Tästä seuraa, että harvoin tubolito tyhjenee ns. kertarysäyksellä vaan vajuu hissukseen...
    Muistaakseni Schwalben aerothanista mainostettiin silloin julkistusvaiheessa ihan samaa: kumi tyhjenee hitaasti, eikä aiheuta vaaratilanteita. Eli tuo lienee uuden sisurimateriaalin ominaisuus.
    Rule #1: Obey The Rules

  18. #1278
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.218
    ^Taitaa olla, menee keväällä Revoloopit testiin...

  19. #1279
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    890
    Graveliin pitäisi hommata tappajasepelinkestävät renkaat. Ajo pääasiassa kelvejä, sorapintaisia teitä sekä osaksi myös polkuja, eli nappulaa saisi jonkun verran olla ja maraplussat sun muut sen takia poissuljettu. Maksimileveys 42mm ja paino on toissijainen juttu. W240 on todettu kestävän sepeliä oikein mainiosti, mutta niitä ei sulilla kelveillä oikein viitseisi käyttää.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  20. #1280
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Graveliin pitäisi hommata tappajasepelinkestävät renkaat. Ajo pääasiassa kelvejä, sorapintaisia teitä sekä osaksi myös polkuja, eli nappulaa saisi jonkun verran olla ja maraplussat sun muut sen takia poissuljettu. Maksimileveys 42mm ja paino on toissijainen juttu. W240 on todettu kestävän sepeliä oikein mainiosti, mutta niitä ei sulilla kelveillä oikein viitseisi käyttää.
    Swalbe marathon mondial. Ei ole nappularengas, mutta jonkin verran kuviota kumminkin löytyy. Vaijerilylkisenä tuo oli ainakin kestävä rengas. Nykyään saa näköjään taittuvakylkisenäkin, sitä en ole kokeillut.

  21. #1281
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.827
    Ääni myös mondialille. Mulla taittuva versio, kestänyt sepeliä ainakin tällä kaudella.

  22. #1282
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Kyl, sepeli-olion edesottamuksista ei ota selvää. Joskus menee pitkäkin lenkki ilman vaurioita ja joskus se iskee jo ensimmäisen 10 km matkalla. Taitaa olla asioita, jotka ovat ns. Herrassa.
    Tubolitosta sellainen huomio, että näyttäisi siltä, että siihen tullut reikä ei suurene vaan pysyy kokoisenaan. Tästä seuraa, että harvoin tubolito tyhjenee ns. kertarysäyksellä vaan vajuu hissukseen. Ja sillä saa joskus ajettua lenkin loppuun ilman, että edes huomaa kumin tyhjenevän. Nyt viimeiset pari kertaa käynyt niin, että lenkki on ajettu loppuun (abt. 15 viimeistä km.) ja vasta seuraavana päivänä on huomannut, että paineet on vajonneet. Tämä ei ole vielä mitään todistettua faktaa, mutta pari kertaa näin on käynyt joten oletus on kova.
    Joo, Revoloopissa sama. Mulla läskissä paikattu takaa kaksi reikää, ei tosin sepelistä vaan oli varmaan jotain pyörimässä sisurin ja kumin välissä, molemmat niin pieniä ettei meinannut edes veden alla tehdä kuplia, hommaa vaikeutti vielä se että niihin ei tyhjänä saa painetta laittaa juuri yhtään.

  23. #1283
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Kyl, sepeli-olion edesottamuksista ei ota selvää. Joskus menee pitkäkin lenkki ilman vaurioita ja joskus se iskee jo ensimmäisen 10 km matkalla. Taitaa olla asioita, jotka ovat ns. Herrassa.

    Omat sepelille antautuneet renkaat tällä hiekoituskaudella:
    Continental GP 4000SII
    Panaracer Gravel King SS (tubeless)
    Schwalbe Super Moto-X
    Schwalbe Marathon Winter Plus

    Surlyn Dirt Wizardit eivät oo (vielä) tyhjenneet ajossa eivätkä myöskään kuten eivät myöskään arkipyörän Panaracer GKSK/GKSS (nämä kaikki sisurittomia toki).





  24. #1284
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    ^ täällä myös yksi flätti tubeless Gravel King SS:llä. Toinen tuli 29:lla Vittoria Saguaroilla. Tyttöystävällä meni kahdesti Schwalbe G-one:lla. Kaikki tulivat syyspuolella ennen lumia.

    Lumen tultua joulukuussa, olen ajanut ainoastaan Black Ice 200:lla sekä Suomi Tyres Gazza Extremeillä (yhteensä n. 2500 km). Ei vielä yhtään flättiä. Noissa Black Iceissä on varsin korkea kuvio, että sepeli jää sinne väleihin eikä näytä yltävän läpi asti. Välillä onkin saanut kourallisia keräillä sepeleitä kuviourista.

  25. #1285
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    70
    Joulun alla entisen sähkömaastofillarin rungon takahaarukka katkesi, joten uusi fillari piti hommata alle, joka tulikin viime viikolla. Renkaina näissä on Maxxis Rekon Race 29x2,25" koossa ja käsittääkseni tubelessina.

    Muutamana päivänä käyny ajelemassa ja vielä eilen hieman "luistelemassa" sohjoisemmalla kelillä. Ja eilen sitten eturengas sitten tyhjenikin, mutta onneksi vain noin 100 metriä ennen kotia. Tänään sitten rupesin tutkimaan rengasta, niin ensimmäinen huomio, ettei ainakaan litkua näkyny missään. Laitoin sitten ilmaa renkaaseen, kun en silmämääräisesti löytäny penetraatio kohtaa ja lopulta löysinkin pienen viirun nappulan kohdalta, josta myös pienen pieni reikä löytyikin.

    Kun ei tubeless renkaiden korjaukseen välineitä ole vielä kerenny hommata, niin kokeilen hätävarana laittaa kumiliimaa reikään, joka nyt asettuu sen pari päivää. Ei varmastikkaan toimiva ratkaisu, mutta kokeilu kuitenkin. Mutta hieman sylettää, että viikko ja rengasrikko on jo tosiasia. Sitä kans mietin, että missä litkut, ellei sitten tuolla sitten ole kuitenkin perinteinen sisuri. En vielä viittiny ottaa rengasta irti vanteilta, kun muuten tuntuu tiiviiltä paketilta.

    Samalla oon miettiny taas siirtyväni Marathon Plussaan, joka tuntuu olevan itselläni se kestävin tapaus... vaikka kyllä nekin antautui 5 sentin pituisen ruuvin edessä (tapahtui Turun telakan alueella, kun olin lähtemässä töistä).

  26. #1286
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Ensimmäisenä kannattaa katsoa venttiilistä onko sisuri paikallaan vai ei. Monasti ensiasennuksessa on sisuri, vaikka rengas tubeless olisikin.

  27. #1287
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    70
    No oli siellä sisuri, joten kiiros vinkistä paaton. Huomenna lähetään taas kokeilemaa onnea sepelin kanssa. Mut ei vaan itellä vielä koskaan näin vähää aikaa kestäny rengas ilman puhkeamista.

  28. #1288
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    ...Mä varmaan laittaisin sen panaracerin pistosuojanauhan.
    Onko Panaracerin nauhassa jotain erityistä? Mietin, että ajaisko tämä saman asian:

    https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...tosuojausnauha

  29. #1289
    ^ Itsellä noita Zefalin nauhoja ollut käytössä muutaman vuoden ja hyvin on toimineet. Ei rikkoutumisia, paitsi yksi varmaankin juuri pistonahan sivusta. Toki voi olla että parempiakin tuotteita on olemassa, en ole vertailua muihin lukenut tai tehnyt.

  30. #1290
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    113
    Itselläni on Marathon plussat ja eilen meni ensin aamulla eturengas rikki ja iltapäivällä uudestaan. Renkaat ostettu syksyllä ja ne ovat jo aivan riekaleina. Voisikohan noita reikiä jotenkin täyttää jollain liimalla tms? Monesta kohtaa näkyy sininen pistosuojaus ja niistä kohdista menee kivet läpi helposti. Vai onko niin, että se on vaan kerran kauteen hankittava aina uudet renkaat, kun sepeli tuhoaa ne?

    P.S. Tuli mieleen yksi kirjoitus, missä joku väitti, että oli laittanut kahdet renkaat päällekkäin. Eli poistanut alemmista renkaista sen teräsvaijerin ja lyhentänyt 2-3mm ja työntänyt ne päällimmäisten renkaiden sisään vähän kuin pistosuojanauhan. Tiedä sitten, onko tämä ihan täyttä tarua tälläinen touhu? Itsellä hermot ihan kappaleina tuon sepelin kanssa.

Samanlaisia aiheita

  1. Suojateippaus kiveniskemiä vastaan
    By walesi in forum Varusteet
    Vastaukset: 69
    Viimeinen viesti: 05.05.2025, 21.58

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •