Eddy Merckx vetänyt pahasti nutulleen sunnuntaina. Pahoja päävammoja, mutta ei hengenvaarallisia. Voimia Mestarille! https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...5-fcbc27bc673c
Eddy Merckx vetänyt pahasti nutulleen sunnuntaina. Pahoja päävammoja, mutta ei hengenvaarallisia. Voimia Mestarille! https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...5-fcbc27bc673c
Taylor Phinney lopettaa ammattilaispyöräilyn: https://www.instagram.com/p/B3sKhknDGzU/
taylorphinney
Yoooo hey hi hello ! So yes, I’m happy to announce that I am hanging up my professional road cycling cleats at the end of this season... I want to say thank you to everyone that has cheered me on and sent me good energy over the last twelve years! I appreciate you all. .
Alas, in the battle between Art and Sport, ART WON. I’m so happy and genuinely excited—almost giddy at the prospect of being able to CREATE full time. My heart is full and I look forward to sharing what the future brings with whoever wants to follow.
.
As far as cycling goes...I’m more in love with bikes now than I have ever been before. My body is very relieved now that it knows that I will not be punishing it to the fullest extent of my capabilities 😅. My mind is refreshed from a summer of adventure and my heart is opening at a rate that terrifies me in the best of ways! I am so grateful to this sport for the teachings I’ve received, the connections I’ve made, and the stories I can share from the crazy days on the bike.
.
I want to thank all my friends in the peloton and I wish you all the best of luck. I will let you know what it is like on the other side![]()
The older I get the faster I was
Froome on päässyt ajamaan ensimmäistä kertaa loukkaantumisensa jälkeen. Neljä kuukautta meni tähän vaiheeseen.
https://mobile.twitter.com/chrisfroo...51645009711104
___________________________
Kare Eskola:
PeeHoo ei taida ymmärtää kilpapyöräilyä.
^Kyllä se jo pari vkoa sitten muistaakseni ulkona ajoi, ja sitäkin ennen jollain velolla tms muistaakseni. Nyt ensimmäistä kertaa ajeli tiimikaverinsa kanssa vain. Mutta on noi kovia noi pro kuskit kyllä, ukko kävi aivan kuoleman partaalla ja muutama kk vain ja eiku taas reenataan. Heikompi sälli olis jäänyt nauttimaan miljoonistaan jo eläkkeelle. Go Froome Go!![]()
Ensi vuoden Arctic Race of Norwayn kakkosetapin maali on Kilpisjärvellä.
https://www.nrk.no/troms/dette-er-et...020-1.14778773
Ikuisen ykkösen isoisä on kuollut 83-vuotiaana.
Kepeät mullat Raymond Poulidor.
Fucked up and ready to die.
https://mobile.twitter.com/seproffsc...52603542888448
Vo. E. Han. *****. Ruåttissa ei maan maantiemestaruuksia ehkä ajeta ensi vuonna. Ehkä kelvimestaruudet? Luulin että Ruåtti ois se järkevämpi meistä kahdesta.
Fucked up and ready to die.
Vähän ehkä halutaan liioitella tai kuvata kärjistäen.
Ruotsissa siis piti järjestää nykysuuntauksen mukaisesti maasto- ja maantiemestaruuskisat samassa paikassa. Maantiellä oli tarkoitus ajaa 10 kilometrin lenkkiä josta neljän kilometrin osuus meni Riksvägilla jolla nopeusrajoitus on 90 km/h. Trafikverkin periaatteellinen ja ilmeisen järkähtämätön kanta ainakin tässä vaiheessa ruotsalaista keskustelutapaa on se ettei urheilutapahtumia sallita teillä joilla nopeusrajoitus on 80 km/h tai päälle.
Eli Europavägeille, Riksvägeille ja korkean liikennetiheyden tai muuten ajoneuvoliikenteen vaatimusten vuoksi erikseen luokitelluille landsvägeille ei pyöräkilpailuilla ole asiaa. Järjestäjän vakuuttelu siitä että mahdolliset liikenteen pysäyttämiset olisivat kerrallaan vain muutamien minuuttien pituisia ja että liikenne toiseen suuntaan kulkisi koko ajan keskeytyksettä. Luulen että pelottelut sillä että mestaruuskisat jätetään ajamatta tai uhkaukset sillä että ne joudutaan viemään ulkomaille eli lähinnä Tanskaan kuuluvat osana sikäläiseen keskustelukulttuuriin ja julkisuudella toivotaan voitavan vaikuttaa päättäjiin, Trafikverketillä kun kuitenkin on asiassa tietty harkintavapaus ja ottaa huomioon esimerkiksi urheilutapahtuman kansallinen painoarvo ja tapahtuman ajankohdasta johtuva normaalia vähäisempi ajoneuvoliikenne.
Eli numero kaksi: ei Trafikverket ole kehottanut ajamaan maantiekisoja kelveillä vaan järjestämään ne pienemmillä teillä. Vastauksessa tosin mainittiin myös samt/eller cykelvägar, mutta vastauksessa puhuttiin paitsi kilpailuista myös kuntoajoista.
Samma på svenska:
"Vägar med hastighetsbegränsning 80 km/tim eller högre som är skyddsklassade (fler än 2000 fordon/årsmedeldygn) samt vägnummer lägre än 500 är inte är lämpliga för idrottslopp och ska undvikas. Nya tävlingar samt motionslopp bör styras till det normal- eller lågtrafikerande vägnätet. Vi ser även över ansökningar gällande väl etablerade och årligt återkommande tävlingar och motionslopp om det går att justera bansträckningarna enligt detta.
Europavägar, riksvägar och primära länsvägar tillhör ett så kallat utpekat funktionellt prioriterat vägnät där Trafikverket håller framkomlighet och tillgänglighet för fordonstrafiken högt. På detta vägnät är vi restriktiva mot inskränkningar och ställer även höga krav för vår egen organisation, exempelvis vid vägarbeten. Man måste väga intresset för arrangemanget mot intresset för den övriga trafikens framkomlighet."
PS Onhan tavallaan aika huvittavaa että esimerkiksi kuluneen kauden aikana olemme useamman kerran saaneet nähdä kuinka WT-tasolla ajetaan tiepätkiä jotka eivät taatusti ole yhtään sen leveämpiä kuin sellainen cykelväg jota Trafikverket vastauksessaan tarkoitti. Mutta joo, onhan silläkin merkitystä minkätyyppisessä kisassa ja missä vaiheessa kilpilureittiä kyseiset pätkät sijaitsevat ja millä meiningillä ne ajetaan.
Firlefanz muokkasi tätä : 19.12.2019 at 16.21
Nic Dlamini, Team Dimension Data, joutui jonkunlaiseen kärhämään harjoituslenkillä. Seurauksena katkennut olkavarsi. https://www.instagram.com/p/B6lbBF1l..._web_copy_link
^
Kansallispuiston vartijat mursivat olympialaisiin tähtäävän pyöräilijän käsivarren, tapahtuma taltioitui videolle
Nicholas Dlaminin harjoituslenkki sai ikävän lopun.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006358017.html
Pian alkavalla kaudella World Tour -joukkueissa - joita nyt siis on 19 - ajaa ei enempää eikä vähempää kuin 22 (kaksikymmentäkaksi!) tanskalaista. Se on ilmeisesti kaikkien aikojen ennätys. Heitä on kolmessatoista eri joukkueessa eli joukkue ilman tanskalaista on melkeinpä poikkeus...
Vertailun vuoksi norjalaisia ajaa näppituntumani mukaan noin yhdeksän kuskia, virolaisia on nelisen ajajaa, ruotsalaisia tasan yksi ja suomalaisia myös vain yksi (mutta sitäkin parempi).
Tilanne muuttuu jonkin verran tanskalaisten ja norjalaisten suhteen, jos mukaan otetaan myös Pro Continental -joukkueet. Sekä tanskalaisilla että norjalaisilla on joukkueensa (Riwal Readynez Cycling Team ja Uno-X Norwegian Development Team), joissa enemmistö ajajista on omasta maasta (ja loput etupäässä naapurista), tanskalaisia yhteensä 13 ja norjalaisia 21 pelkästään näissä kahdessa joukkueessa.
Nopean muistinvaraisen laskutoimituksen perusteella ruotsalaiset saavat toisen ja kolmannenkin prokuskinsa ja suomalaiset tietenkin toisen eli Joonas Henttalan.
PS Pelkästään ilahdun jos joku viitsii tarkistaa ja korjata mahdolliset virheet. Tosin jossain vaiheessa kun kausi toden teolla käynnistyy on yleensä näkynyt "Riders by nationality" -listoja...
WT-kausi starttaa siis jo puolentoista viikon päästä Australiassa ja nyt alkaisi olemaan uudet pelipaidat julkistettu. Linkin takaa löytyy yksi listaus kuvineen: https://www.velon.cc/news/cycling-ki...the-new-season
Nopealla silmäilyllä erottuvat ainakin Bahrain McLarenin räikeän värikäs paita sekä DQS:n "haalari-mallin" asu.
Ihan vielä ei taida olla sen aika, mutta jokohan kohta voidaan avata "Klassikot 2020" -ketju, sillä klassikkokauden alkuun on seitsemän viikkoa aikaa?
Ainiin: Tämä ehkä just ja just menee ammattibyöräilyn alle. Alberto Contadorin ja Ivan Basson yhteistyö on kuulemma julkistamaisillaan uuden pyörämerkin. Somessa pyörii nyt nimellä "abikesofficial" ja jotain kuvia on jo jaettu:
![]()
Munarello muokkasi tätä : 10.01.2020 at 18.06
Sekä miesten että naisten Tour Down Underia on katsottavissa GCN Racingin juutuusta: https://www.youtube.com/channel/UCu7...raU7OaJfEpHZww
Nyt pitää olla nopea, vain 12 mahtuu mukaan. Pyöräilyloma Mallorcalla Lancen ja Georgen kanssa!
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006382796.html
Kyllä, hetken jouduin miettimään laittaisiko matkailuosastolle vai tänne. Sori jos meni väärin.
Chris Froomekin on nähty Tour Down Underissa.
https://www.instagram.com/p/B7vG2KLh...d=eclfeietwojv
Rule #1: Obey The Rules
Euskaltel palaa pyöräilyyn! Joukkue jonka pääsponsoriksi se nyt rupeaa on tietenkin Fundacion - Orbea, täksi kaudeksi ProTeam (eli entiselle Pro Conti) -tasolle noussut ennen Fundacion Euskadi -nimellä tunnettu joukkue.
Budjetti varmasti kasvaa jonkin verran, mutta ei liene syytä odottaa nousua WorldTeam -tasolle kovin pian. Uudet paidat (joissa Euskadin tilalla lukee Euskaltel ja Bilbaon sataman logo hieman pienenee) nähdään pelotonia värittämässä ensimmäisen kerran huhtikuun alkupuolella ajettavassa Baskimaan ympäriajossa, kuinkas muuten. Joukkueen nimi ei ilmeisesti (ainakaan vielä tällä kaudella) vaihdu, mutta voihan olla että se esitellään vasta myöhemmin.
Kuvasta varmasti kaikki tunnistavat Mikel Landan, joka on joukkueen osaomistaja ja josta tuli sen taustalla olevan säätiön presidentti Miguel Madariagan vihdoin väistyttyä on ymmärtääkseni ollut se henkilö jonka ansiota nyt tapahtunut suuresti on.
Ranskassa urheilutapahtumiin rajoituksia Corona-viruksen vuoksi. Saattaa vaikuttaa Paris-Roubaix ajoon:
Esim. jalkapallo-ottelut voidaan pelata, mutta yleisöä voi olla max. 1000 katsojaa.French sports minister Roxana Maracineanu has announced that all sporting events in France must now take either place behind closed doors or with an audience of no more than 1000 people. Restrictions will last until April 15. Potential implications for Paris-Roubaix
Matteo Trentin ehdottaa yhdistettyä Touria 2020. Italia-Espanja-Ranska. Yksi viikko kussakin maassa, välipäivät matkustusta. Tälle peukku, hyvä idea mielestäni jos (kun) Corona-virus vielä kesälläkin jyllää:
https://www.cyclingnews.com/news/cor...ce-grand-tour/
Valitse oma tarinasi tyylinen Milano - San Remo by: Cyclingtips.
https://cyclingtips.com/2020/03/choo...ilan-san-remo/
Nämä ajat ovat niitä aikoja, jolloin mitataan vanha Ranskalainen sanonta. "Kaatukoon ennen hallitus, kuin Ranskan ympäriajo"!
Ei ole ammattipyöräilyä saatavilla mutta Tour de Quarantine on kisa kovimmillaan: https://www.youtube.com/playlist?lis...kD5Yjv_jIM57Rf
Rohan Denniksellä petti hermot karanteeniin.
https://yle.fi/urheilu/3-11313511?origin=rss
En tiedä kuuluuko tämä tänne vai mihin, mutta laitetaan nyt kuitenkin:
Huippupyöräilijä Mark Cavendish kuntopyöräili kotonaan Mount Everestin huipulle
Cavendish ja Luke Rowe säätivät kuntopyöränsä siten, että pyöräily vastasi Mount Everestin jyrkkyyttä.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006495545.html
Jos ei tänne, niin minne.
Mutta oikaistaan sen verran Hesarin toimittajan väärinkäsitystä (tai käännösvirhettä) että ajettiin älytrainerilla Alpe du Zwift uudestaan ja uudestaan, kunnes nousumetrejä oli kertynyt tarvittavat 8848 (ja kilometrejä siinä sivussa 211). Eli mitään säätöä Mount Everestin jyrkkyyteen ei tehty - ja miten olisi voitukaan, kun sellaista jyrkkyyttä ei ole olemassakaan (ellei sitten laske etäisyyttä vuorenhuipulta lähimpään paikkaan meren rannalla).
PS Täsmennetään vielä että tähän Mount Everest Challengeen - aivan kuten oikeilla teillä harrastetussa everestingissä - kuuluu olennaisena osana että ajetaan sama mäki alaskin. (Mutta kun en ole ikinä Zwiftiä edes kokeillut, en yhtään osaa sanoa millaista se on. Mutta tietysti jo pelkkä suorituksen keston piteneminen on merkittävä juttu enkä mitenkään usko että kyse on pelkästään palauttavsta osuudesta työjaksojen välissä.)
Helppohan jyrkkyys olisi saada jos tietäisi mitä reittiä everestin huipulle ajaa. Toki se ei toimisi järkevästi merenpinnan tasolta kun matkaa taitaa lähimmästä nollatasosta tulla kohtalaisesti.
Voisihan se olla aika veikeä laittaa Mount Everestin jonkun nousureitin profiili zwiftiin ja koittaa polkea se ylös. Siellä kuitenkin on niitä (lähes) pystysuoriakin osuuksia.
Osassa älytrainereita on oma moottori (tai vastus toimii moottorina), joten alamäkirullausta pystyy simuloimaan. Mutta eihän traineri ole koskaan "the real thing".PS Täsmennetään vielä että tähän Mount Everest Challengeen - aivan kuten oikeilla teillä harrastetussa everestingissä - kuuluu olennaisena osana että ajetaan sama mäki alaskin. (Mutta kun en ole ikinä Zwiftiä edes kokeillut, en yhtään osaa sanoa millaista se on. Mutta tietysti jo pelkkä suorituksen keston piteneminen on merkittävä juttu enkä mitenkään usko että kyse on pelkästään palauttavsta osuudesta työjaksojen välissä.)
^Totta. Tuota pitäisi jo ehdottaa jollekin tempaukseksi. Reitin pitäisi tosin olla ajettavissa. Toisaalta kun trainerissa ei ole pito-ongelmia, niin nousut voisivat olla todella jyrkkiä. Välillä sitten lämpötila olisi -45 astetta ja jäähileitä ammuttaisiin lumitykillä naamaan.
Kirjanmerkit