Lähteekö ne Eerikkälään cycloilla vaiko jo oikein roadbike-meiningillä? Viime keväänä oli muistaakseni se yksi maalaistie ihan jäätä vielä...?
Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla
Lähteekö ne Eerikkälään cycloilla vaiko jo oikein roadbike-meiningillä? Viime keväänä oli muistaakseni se yksi maalaistie ihan jäätä vielä...?
Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla
Eerikkilään mennään maantiepyörillä kesärengastuksella. Viime vuonna siellä käytiin 14.4. En muista oliko teillä silloin jäätä.
Viimeistään perjantaina sulaa kaikki tuolla reitillä. Viime vuonna oli myöhäisin päivä, mutta ei ihan maaliskuun puolella ole tainnut aiemmin onnistua?
http://www.kaupinkanuunat.fi
Ei ole maaliskuussa ajettu aikaisemmin. Alla vähän statistiikkaa, josta näkee että rauhallisesta lenkistä on kyse. Perinteisesti menomatkalla on pidetty pari banaanitaukoa, Eerikkilässä noin tunnin lounas seisovasta pöydästä ja paluumatkalla Toijalassa kahvitauko. Tänä vuonna samalla kaavalla?
2.4.2016; 225 km; 27,4 km/h; https://www.strava.com/activities/533654501
8.4.2017; 225 km; 28,8 km/h; https://www.strava.com/activities/933341864
14.4.2018; 239 km; 28,3 km/h; https://www.strava.com/activities/1508227772
Ajettiin näköjään 25.3. yksi satasen cyclolenkki osin samaa reittiä ja siitä on jäänyt muistikuva jäisestä tiestä.
Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla
Samalla kaavalla, ehkä mieluummin tuo lyhyempi vaihtoehto taas tällä kertaa. Tämä on samalla 200 km brevet, mutta ei ole pakko leimailla korttia jollei taho.
Minullakaan ei ole vielä korttia, mutta kerään kuitit talteen. Jos jollain on ylimääräisiä kortteja, niin voisi ottaa mukaan.
http://www.kaupinkanuunat.fi
Olen myös alustavasti mukana. Minulta löytyy 8 keltaista korttia.
Maaseutulaiset, wiimeksi moniaat Birkkalaiset, walittawat, että polkupyöräurheilijat kowasti pelottawat heidän hewosiansa, kun eiwät ... AL 23.9.1890
^ Hyvä juttu.
http://www.kaupinkanuunat.fi
Ajetaanko asfalttia koko matkan? Cyclokin vois kulkee, kun on suvikummit alla.
Pelkästään puhdasta ja toivottavasti kuivaakin asvalttia. Eli ei mennä kelveille missään vaiheessa. Ei niitä juuri tuolla reitillä olekaan. Lähtöpaikalle Pirkkalan ABClle kannattaa tulla autolla jos ei pääse kelvittömästi muuten.
Lähtöaika pitää vielä tarkistaa vanhoista retkistä, mutta aika aikaisin lähdetään, että ehditään lounasbuffettiin.
http://www.kaupinkanuunat.fi
Kahdeksalta on taidettu pari kertaa lähteä ja kerran 8.45. Lounas on klo 11-14.
Kasilta on hyvä lähteä, niin ei tule kiire. Kerran piti varoa aamuliukkautta, siksi oli se mahdollisimman myöhäinen lähtö. Ja aina aiemmin ollut jo kesäaika.
http://www.kaupinkanuunat.fi
En pääse nyt harmi mukaan. Flunssa jonka toivoin helpottavan lähtikin päinvastoin pahenemaan. Onhan lauantaihin vielä päiviä, mutta ei viitsi toipilaana noin pitkään vetoon lähteä. Hyvää reissua teille!
Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla
Hmm. Lauantai harkinnassa, ainakin mikäli sääennuste ei tuosta huonommaksi mene.
Catch The Rainbow
Lauantaina tarjolla lyhyempää lenkkiä hiukan myöhäisemmällä aikataululla. Lähdetään klo 10 WMKM:ltä tervehtimään Koskenvoiman kahvilan väkeä ja avaamaan kevätkausi silläkin suunnalla. Itse lähden matkaan tod. näk. syklolla jossa kesäkumit alla. Koko matka mennään asfalttia ja sepeliä vältellen.
Vauhti on (oikeasti) rauhallinen.
Matkaa kertyy noin 90km.
Esa voi korjata mahdollisen väärinkäsityksen, mutta ylläolevan keskustelun voinee summata siten , että kevätklassikko Eerikkilään lähtee tulevana lauantaina klo 8 Pirkkalan ABC:ltä.
Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
Hyvä yhteenveto, eli huomenna 30.3.2019 Reitti https://www.strava.com/activities/533654501
http://www.kaupinkanuunat.fi
Tulossa...
10 hengen voimin kävimme lounaalla Eerikkilässä. Yksi kääntyi kotiinsa Lempäälästä takanavasta kuuluneen vinkumisen johdosta. Vauhdikkaalla menomatkalla tiet olivat märkiä, mutta aurinko alkoi paistaa kirkkaammalta taivaalta alkumatkasta ja tietkin kuivuivat tai eivät olleet osuneet sateen kohdalle... Lounas oli jälleen riittävä ja maukas.
Matkalla sattui ja tapahtui kaikkea pientä. Yksi löysä satulatolpan kiristin, kolme rengasrikkoa (joista kaksi samaan reikään Lempäälään saapuessa), reikään ajon johdosta kääntynyt ohjaustanko.. Tieraivon vallassa olleet autolla ohittajat olivat tänään myös ikävän monilukuisesti edustettuina. Ohituksia todella läheltä, eteen jarruttamisia, tienvarsien hiekkojen pöllytystä ohituksen jälkeen jne.. Mikä autoilijoita oikein ahdistaa kun pitää vaarantaa muiden kanssakulkijoiden henkeä ja turvallisuutta?!? Oli liikenteessä myös monia todella kohteliaitakin autoilijoita. Lentoasemalta tullut taksi antoi meille näyttävästi tietä omasta etuajo-oikeudestaan huolimatta ja näimme myös useita todella tyylikkäitä ja rauhallisia perässä odotteluja ja sitten hyvän ohituspaikan tullen ohittajia!
Kiitos kaikille mukana olleilla hienosta maantiekauden avauksesta ja varsinkin loppumatkan vetoavusta kun krampit alkoivat vaania!
![]()
Maaseutulaiset, wiimeksi moniaat Birkkalaiset, walittawat, että polkupyöräurheilijat kowasti pelottawat heidän hewosiansa, kun eiwät ... AL 23.9.1890
Oli hyvä retki taas kerran. Parissa kohdassa oli vielä jääpolannetta jokusen kymmenen metriä. Tiet olivat kuivia 90-prosenttisesti, mutta ne loput 10% lennättivät kuraa hyvin tehokkaasti. Levyjarrut pitivät aivan järkyttävää ääntä, sori että pelästytin muutaman kerran hidastaessa. Lähti tänäkin vuonna maantiekausi käyntiin maaliskuussa.
https://www.strava.com/activities/2252324169
Katselin plr:n dataa ja ihmettelen, miten tuolle välille voi saada nousua yli 1 800 metriä. Itselläni loppuu usko noihin nousumetreihin, koska oikea luku tuolla reitillä lienee noin 1 000 nm.
Mutta tärkein juttu on se, että valitettavasti en päässyt mukaan, kun piti juottaa muita, mutta kiinnostaisiko jotain 400 km pääsiäisenä?
Ja isot peukut kaikille mukana olleille.
Mun mittari näytti nousua 1700 ja laskua 1565, eli ilmanpaine on vähän vaihtunut päivän aikana. Plrn vanhat jäljet näyttää vähän yli 1600 m, paitsi se pidempi versio 1700, eli kyllä se varmaan siinä 1600 m paikkeilla on. Reitti on paikoin melko tasainen, mutta kyllä siinä se "vuoristo" osuuskin on. Sen huomaa paremmin paluumatkalla.
300 ja 400 sitten seuraavana, kun sopivaa keliä vaan osuu kohdille, ehkä pääsiäisenäkin.
http://www.kaupinkanuunat.fi
Polarin GPS:ään perustuvan datan mukaan yhteislenkkiosuuden nousumetrit noin 1260 m ja Google Mapsin korkeustietojen mukaan noin 660 m. Eli todellinen varmaan jossain nollan ja kolmen kilometrin välillä, ehkä
Pyörälenkki pääsiäisenä kiinnostaa ainakin alustavasti. Edellyttää tosin hyvää ilmaa.
Mittareissa on hieman eroja. Nyt oli käytössä Wahoo Elemnt Bolt ja aikaisemmin on tainnut olla Polar V800. Molemmissa on ilmanpaineanturi, joten niillä pitäisi periaatteessa saada melko tarkkaa korkeusdataa. Tuntuma on, että Bolt antaa enemmän nousumetrejä.
Tuohon Markun lukemaan uskon. Kuitenkin tuo lenkki on melko tasainen. Pitkän Pirkan nousu on noin 0,85 % matkasta ja kun mennään Forssaan, niin nousujen pitäisi olla luokkaa 0,5 - 0,6 %. Breveteillä noita nousuja tulee tarkkailtua aika tarkasti ja aina kun mennään yli 0,6 % niin on tullut valittua "mäkinen" (haastava) reitti. Kalajoen tonni oli 0,42 % ja Päijänteen kierto 0,82 % (400 km). Jos suuntana on Forssa, niin kaikki yli 0,6 % on mielestäni mittausvirhettä. Olen ajannut Forssasta Hervantaan ja saanut nousumetreiksi sadalle kilometrille 459 metriä. Vaikka reitti oli eri kuin teillä, niin ei teidänkään reittiin vuoristoja sisälly. Lisäksi Raimon kanssa on tullut yhdellä 200 km lenkillä ajettua viimeinen 80 km, joka pitkälti vastaa teidän reittiä, ja silloin nousua tuli 463 m (0,58 %), joskin meidän "maali" oli Lahdesjärvellä, joka on mäen päällä.
Ja -Markku- otetaan pääsiäisenä mukaan, jos säälii vanhoja ja hitaita ukkoja.![]()
Vaikea on tarkasti sanoa montako nousumetriä reitille osuu, kun mittarit ja kartat näyttävät eri lukemia. RideWithGPS sanoo, että yhteen suuntaan on 1150 nousumetriä. Minusta tuolla reitillä on nousua kohtuullisesti, se ei ole mikään tasamaareitti. Varsinkin Hämeen järviylänkö on kumpuilevaa ja siinä kertyy nousumetrejä. Takaisin tullessa Lautaporras-Lontila -välillä jotenkin tuntuu, että nousua on jopa huomattavan paljon.![]()
Minulla virallisen kalibrointiproseduurin mukaan testattu Garmin 810 näytti lauantain lenkille 1330 nousumetriä.
Omata One näytti vastaavasti 1550 nousumetriä. Sitä en ole vielä saanut testattua virallisesti. Nämäkään mittaukset eivät ole ihan yhteismitalliset, sillä Garmin oli päällä ja tallensi koko ajan tauot mukaan lukien, mutta Omatassa on automaattinen talletuksen pysäytys taukojen ajan. Lisäksi Omata oli kokonaan pois päältä ruokatauon ajan.
Eroja tulee myös painekorkeuden mittausvälien ja laskenta-algoritmien eroista, joten ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa nousumetrilukemaa..
Karttapalvelujenkin antamat arvot heittelevät ihan korkeusmallin mukaan. Omien havaintojeni mukaan tarkin korkeusmalli on käytössä paikkatietoikkunassa. Siinä puute on vain se, että sillä ei saa tietääkseni korkeusprofiilia otettua maanteitä seuraavaa reittiä pitkin, vaan itse piirrettyjä suoria murtoviivoja pitkin? "Maastoprofiili" löytyy siinä vasemman reunan valikosta, jonka jälkeen piirretään viiva ja valitaan "Näytä profiili". Siitä puuttuu myös nousu- ja laskumetrien laskenta.
Maaseutulaiset, wiimeksi moniaat Birkkalaiset, walittawat, että polkupyöräurheilijat kowasti pelottawat heidän hewosiansa, kun eiwät ... AL 23.9.1890
1345m minulla
Sori, että puutun keskusteluun ihan vaan satunnaisena Tampere-turistina, mutta noita träkkien korkeustietoja voi laskettaa huvin ja vertailun vuoksi tälläkin: http://gpspekka.kapsi.fi/
GPX sisään ja tilalle saa uuden GPX:n korkeustiedoilla ja kaltevuuksilla vaikkapa GoogleEarthissa tutkittavaksi.
Kirjanmerkit