Kävin eilen pitkästä aikaa lähimetsissä Leppävaaran suunnalla. Siellähän on vedetty ihan huolella taas puuta sileäksi urheilupuiston/latujen ympäristöstä.
"Rakennetaan talvikunnossapidettävää ulkoilureittiä ja parannetaan maastohiihdon olosuhteita. Rakennetaan huoltoreitti lumetuskentlälle."
Mikäli ulkoilureittien varrella olevat keltaisella ja oranssilla päällä varustetut puutikut ovat merkkitikkuja, niin reittien leveys ollaan noin triplaamassa.
EDIT: Aiheeseen liittyen Ride Moren Instagram -postaus, minkä bongattua muistin avautua myös täällä.
^toisella kädellä perustetaan nimellinen luonnosuojelualue maastopyöräilykieltoineen ja sitten toisella kädellä pistetään metsä matalaksi.
..ja tehdään hiihtokatuja maastopyöräilykieltoineen.
Kai tuo uusi talvikunnossapidettävä reitti sitten on sallittu tai pakollinen.
Punavarpusentien päästä olivat jyränneet polun, 2 moton voimin 20m leveältä. Tulevan koirapuiston polku vielä avaamatta.
Ihmetyttää raskas käsi kun ei enää suunnistettavaakaan maastoa jää Lintukallion eteläpuolelle.
Ei huvittanut lähteä ajelemaan pitkää hiekkatie/asfalttilenkkiä, eikä perus EKP jumppaa, joten muistin tän.
Käynnistin pl2gpx.exe (Pylöris lenksu to GPX) simulaattorin ja kävin ajamassa about karttakuvien mukaisen reitin. Muutama huti, missattu polku ja kysymysmerkki. Aika paljon tuttuja polkuja ja muutama uusi. Tututkin polut saivat uutta ulottuvuutta, kun jostain syystä niitä ajelee vain yhteen suuntaan aina ja tällä versiolla niitä tuli ajettua vastakkaiseen suuntaan.
Reitin alku- ja loppupiste Leppävaaran ratsastuskoulun kohdilta, jonne ratsukon voi jättää parkkiin lenkin ajaksi.
Melko teknistä polkuosuudet, mutta mukavan pitkä reitti. Reilu 50km siirtymineen ja aika tarkkaan neljä tuntia liikkeessä.
- Heti ratsastuskoulun viereisessä iso hakkuualue.
- Puu ärsyttävästi polulla, vaati hieman jumppaa päästä yli
- Virastotalolla olisi ilmeisesti päässyt kakkostasanteelta suoraan musiikkiopiston suuntaan, kiersin alhaalta kadun kautta
- Hirvisuolla en löytänyt kokonaista polkua, aikamoista ryteikköä
- Alkuperäinen reitti Dämmanin kohdalla kulki metsän kautta, mutta hakkuiden vuoksi en lähtenyt etsimään polkua. Tunkkasin maisemareittiä Dämmanin rantaa pitkin.
- Forsbackan kohdalla metsässä taas hakkuuta, missasin polun ja koukkasin vähän pidemmän kierroksen
- Nupurissa tunkkasin lyhyen pätkän ryteikköä, kun tie näytti kulkevan talon pihasta (en tykkää kulkea tonteilla). Näin ei kuitenkaan ole, vaan tietä pitkin kannattaa mennä.
- Vesirattaanmäen vieressä unohdin etsiä polkua, ajoin ulkoilureittiä. Ilmeisesti polku olisi ollut pykälän verran itään.
- Glimsinjoen ja Träskandan luontopoluilla tuulenkaatoja, hieman pyörän nostelemista
- Lähderannan kallioilla hieman lasin sirpaleita ja metsäpalon jäänteitä. Kiitos nuoriso.
- Veinissä unohdin taas etsiä polun ja ajoin ulkoilureittiä.
Pylöris lenksu II
Reitti: https://ridewithgps.com/routes/27938393
GPX: https://ridewithgps.com/routes/27938...b_format=track
![]()
Jaha, pylörislenkki talteen ja ilmeisesti keijusaha pakkauslistalle. Kunhan joskus syssymmällä ehtii.
Noista Glimsinjoen ja Träskändan luontopolkujen tuulenkaadoista pistin kaupungin palautejärjestelmän kautta infoa, kun ovat niiden hoidolla.
No laitailin minäkin tuon jäljen Polariin ja taidan lähteä tänään ajamaan tuon läntisimmän lenkuran osuuden eli Bembölen ja Gumbölen kartonon välisen pätkän.
Piti oikein varmistaa vielä vanhoista lenkeistä, että olen vain kolme kertaa ajanut ohi kolmen vuoden aikana ja jokainen on tullut ajettua vastakkaiseen suuntaan. Nämä tosiaan oikeaoppisesti talon kiertäen. Kuten sanottua, polutkin ovat kuin uusia, kun ajaa toiseen suuntaanKuusikodin suunnalta tullessa hämäsi kun polku muuttui tieksi, tie kaartui "talon pihaan" ja tän tien risteyksessä oli roska-astia. Näytti siis ihan pihatieltä.
Ah, mäkin tunkkasin kanssa ryteikköä sen talon takapihan puolelta, kun seurasin sitä Skithund sun yllä linkkaamaa gpx-jälkeä orjallisesti. Harmillisesti oli vielä isäntä siellä pihalla. Tulin siis kuusikodin suunnasta. Talon jälkeen tajusin, että ulkoilutie olisi tosiaan mennyt alakautta talon ympäri, koska siellä mäen päällä oli takaisinpäin suuntaan joku ohjekyltti ulkoilijoille.
Mutta heti sen jälkeen pian olikin kivaa alamäkisettiä. Yksi hyppyrikin sinne oli johonkin kohtaan duunattu ja uskalsin vetäistä siitäkin.
Ja tosiaan paikoin oli reitillä aika paljon irtokeppejä mutta onneksi ei korvake vääntynyt tms tapahtunut. Kerran piti pysähtyä kiskomaan vesakkoa pinnojen välistä.
Tekisin tuon reitin nyt varmaan jotenkin näin. Pitää käydä taas testaamassa.
Kysely Espoon pääpyörätieverkon kehittämisessä:
https://www.espoo.fi/fi-FI/Miten_pyo...aa_kys(143897)
Radanvarteen tulossa kunnon baana. KehäII:n nyppyläkin niistetään näköjään pois. Kauklahdessa myös mielenkiintoinen peltoratkaisu ratareitille. Turuntien länsipäässä oleva kelvli mielestäni aika turha
Jatko edelliseen
Punanen ummessa. valkosen katkon yläpäässä infotaulu alueen historiasta
A oli aika ummessa. Yhdeistämällä B ja C polut saa varmaan parhaan reitin.
Leveitä neulaspolkuja tuolla, vaikka ei juuri asutusta.
Nupurin uusi luontopolku muuttunut mielenkiintoisemmaksi äkkiä. Kallistuksia ja luonto ottaa omaansa takaisin
Pikimetsän ulkoilureitti oli jo Pitkäniityn -Karhuniityn väliä lukuunottamatta valmista soratietä.
![]()
Leppävaarassa on kaivurit työssä, joitakin pururadan pätkiä on suljettu työmaana. Jonkinlainen kiertoohjaus on tekeillä sprinttinyppylän uimahallin puolelta, lienee mainittu "talvikunnossapidettävä reitti".
Tuntuu että tuo reitti tulee Punavarpusentien päästä ladun viertä kiertäen kaatopaikan koirapuistoon, jonne ei suoraa yhteyttä ole alettu rakentaa. Kaatopaikan maisemointi ja koirapuisto alkaa olla jo valmiin oloista.
^^suojelualueen takia hommat olleet jäissä pesimäkauden ajan. Elokuussa pitäisi tuokin pätkä valmistua.
Saarijärven ja Takkulan välissä on jotain tekeillä kun polun molemmissa päissä oli aidanseiväskasa.
Tuohan oli ikivanha tieyhteys Saarijärvelle ennen Vihdintien rakentamista. Nykyisin kansallispuiston aluetta, ehkä merkkaavat rajoja.
![]()
^Fucking hell! Mittakepit, seiväskasat, merkintänauhat yms. eivät ole koskaan tarkoittaneet (etenkään Espoossa) mitään hyvää. Tai edes mitään sellaista, johon voisi suhtautua neutraalisti.
Nuuksion kansallispuistoa ainakin merkitään reunoilta parin metrin levyisellä hakatulla käytävällä. Ko. käytävät on merkitty kepeillä, jotka on maalattu päästä kirkkaanpunaisella maalilla. Kaadetut puut on hienosti jätetty paikoilleen ja ainakin kolmessa kohtaa polkujen päällä ��
Tsiisus, pyörähdin pitkästä aikaa Leppävaarassa. Järjettömät ylimitoitetut (imo) systeemit siellä, meinaako Espoo hakea talviolympialaisia tai hiihdon mm-kisoja?!
Tuonnehan pitää alkaa ajella joitain polkuja ihan uusin linjauksin. Aloitin jo siitä koira-aitauksen vierestä kun katsoin ettei ole istutuksia vaan ihan rikkaruoholla se kukkula.
Minusta nuo uudet kuntoilureittien/latujen pohjat ovat tosi hyvä juttu sillä Leppävaarassa käy tosi paljon hiihtäjiä talvisin. Ja tykkilunta kyllä riittää jos luontoäiti ei ole tarpeeksi ehtoisa emäntä. Nyt vaan kaikki maastomiehetkin talvella kokeilemaan hiihtoa, joka sopii hyvin myös pyöräilijöille. Ainakin näin maantie- ja cyclocross -kaverille hiihto tekee hyvää
Sent from my iPhone using Tapatalk
Olen joo kokeillut. Paloheinän, Hakunilan, Oittaan ja Leppävaaran väkisinhiihtoladut kierrän kaukaa. Suosin vanhoja luonnonläheisiä perinteisiä latureittejä (kuten pyöräillessäkin).
Koira-aitauksen ympärille on istutettu tiiviit maisemointipensaat, mutta muuten on kesannolla.
Joitakin reittejä maaston puolelle pääsemiseksi voisi ajella.
![]()
Se, että joutuu tykittämään lunta pitäisi jo olla indikaatti siitä, että lisää latuja ei kannata rakentaa. Menetetyillä poluilla liikkuu paljon muitakin kuin maastopyöräilijöitä. En usko, että hekään ovat mielissään luonnon turmelemisesta. Jos haluaa hiihtää talvella, voi lähteä pohjoiseen missä vielä on takuulla luonnonlunta!
https://www.suomenlatu.fi/media/vaik...-saukkonen.pdf
Lueskelin Hki keskuspuistoketjua ja sinne oli lisätty mm. oheinen linkki. Tuossa on ihan hyvää asiaa millä perusteilla maastoa voi/kannattaa käyttää latupohjien kuin maastopyöräreittien tekoon ja ylläpitoon. Taitaa Leppävaaran maisemissa olla vähemmän suojelemiseksi arvioitua maastoa, jota ihmisen tekemät pyöräily- ja hiihtourat haittaisivat.
Tuossa Hkin projektissa on hyvää se, että harrastajat ja kaupungin edustajat pyrkivät tekemään yhteistyötä. Ehkä Espoossakin toimisi?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Täällä oli jo tontinpaikkoja sekä kulku-uria merkitty maastoon. Eipä vissiin ole enää kauaa ajettavissa nuokaan mestat.
^no voi vit*n v****, tuokin vielä tuhotaan. Vantaa puolella tuo Gubmossenin pohjoispuolihan menee kanssa. Uusmäen reitithän meni suurimmaksi osaksi muutama vuosi sitten..Leppävaaran urheilupuiston latuverkon laajennokset on myös täysin ylimitottettuja. Oon hiihtänyt siellä talvisin hyvin aktiivisesti viimeiset 15 vuotta ja mitään järjellistä syytä en muutoksiin ole keksinyt etenkin kun talvet tulevat entisestään lyhenemään... aivan dilleä touhua. Vai halutaanko näillä muutoksilla purkaa Oittaan alku- ja loppukauden hiihtäjämääristä tulevia paineita ??
^niin ja tosiaan kun laittaa tuosta kartasta vielä kiinteistörajat näkyviin niin paljastuu, ettei tuonne ajettavaa juurikaan jää. Ei minkäänlaista läpiajoreittiä paitsi se savipolku tuonne mäen eteläreunalle.
Mutun vilkut.
Kirjanmerkit