Niinhän sitä luulisi mutta koskaan ei pidä väheksyä henkisiä watteja![]()
Niinhän sitä luulisi mutta koskaan ei pidä väheksyä henkisiä watteja![]()
Ilo katsella noin tiukassa lihassa olevaa ajopeliä, ei lokarit pilaa vaikutelmaa, henkiset watit kunnossa, 5/5.
Tällä ketjulla onkin ollut hiljaista. No, kevät tulee ja kävin eilen iBikessä katsomassa WTB-tarjontaa tällä sektorilla. Merkistä on ollut puhetta täälläkin, mutta nyt kaipailisin hieman lisäneuvoja/kokemuksia/ajatuksia kolmen eri vaihtoehdon välitä.
1. Riddler 37c
2. Riddler 45c
3. Nano 40c
Kaksi jälkimmäistä mahtuvat mitä luultavimmin vain toiseen gg-tyyppisen kulkupeliini, joten siksi ykkösvaihtoehto on ykkösvaihtoehto. Siksi kysynkin, miten mahtavat Riddlerit ja Nanot sopia meikäläiseen, pääsääntöisesti hiekkateillä tapahtuvaan ajeluun. Toisinaan kiinnostaa mennä myös ihan metsäpolkujen puolelle. Nyt kakkoskiekoissa alla SK Gravelkingit a la 38 mm ja ykkösissä WTBn Exposuret a la 30 mm, eli jotain muuta nyt.
Eli isompaa rengasta ja parempaa pitoa tarjoavaa tubeless-vaihtoehtoa etsin vielä sillä lisäyksellä, että sepelikauden alkajaisiksi ei toimiva pistosuojauskaan ole haitaksi.
Mulla on ollut Riddler 37c takana ja 45c edessä tubelessina. Ei valittamista, rullaa kivasti asfaltilla ja tuntuu luottamusta herättävältä vähän raisummassakin menossa. Eivät ole ihan niin nopeat ja mukavat kuin Voyager hyperit mitkä oli noita ennen mutta ei jää kauaksi. Ensi kaudeksi laitan 37c:n myös eteen antamaan vähän lisää varvastilaa.
Tohon Isä Nitron listaan mahtuu vielä väliin Resolute 42 millisenä, eli jos Riddler on vähän liian tukeva ja Nano vähän liian matalakuvioinen niin Resolute saattaisi olla passeli.
Kokoonsa nähden nämä kaikki ovat tosin aika kepeitä renkaita, joten parhaimmilaan nämä taitavat olla harrasteajossa sorateillä. Ainakaan Resoluten kohdalle ei mielestäni ole ollut mainintaan mistään kovin tukevasta pistosuokausesta, jonka takia ajan itse sepelikelit muilla renkailla.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kiitti vastauksista. Harrasteajelu sorateillä ensisijaisesti mielessä, mutta eihän sitä asfalttiakaan voi välttää. Yksistään WTBllä on niin paljon tarjontaa tällä sektorilla, että ei tahdo perässä pysyä.
Jos sopii yksityisasioita tiedustella, niin millä Kalle H ajelet sepelikauden?
37-millisestä Riddleristä kannattaa huomioida, että se on profiililtaan tosi matala. Jopa jotkut 33-milliset krossirenkaat on korkeampia. Lisäksi noi WTB tubeless ready -runkoiset renkaat on aika paksukylkisiä, jonka seurauksena mun kokemus Riddleristä on se, että ei ollut mun makuun. Sisuriversio Nanosta on paljon smoothimpi sisureidenkin kera (Schwalbe SV18) kuin Riddler tubeleksena. Mä olen ajellut kahden talven nastattomat ajot sisuri-Nanoilla ilman flättejä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tässä tuli paljon tarpeellista informaatiota. Kiitos siitä. Olin jo hakemassa noita Nanoja (joita oli hyllyssä), kun menin katsomaan mitä muuta on tarjolla vetäytyäkseni miettimään, mitä oikein elämältä haluan.
Oon ajattelun sepelikelit (vaihtelevaa työmatkaa) Maxxiksen 40mm Re-Fuse/Rambler yhdistelmällä, ne ovat kestänneet hyvin ja toimivat hyvin asfaltilla sekä helpommalla soratiellä. Lisäksi tuo yhdistelmä tuntuu kestävänä kulutusta todella hyvin.
Toi Resolute on mun mittapuulla kyljistä aika notkeat, mutta kuitenkin sellainen joka pitää ilmat heti ilman kikkailua. Resolutejen kanssa on koittanut ajaa lähes yksinomaan soraa/maastoa, koska tuollainen korkeahko keskinappula menee asfalttiajossa melko sileäksi. Yllättävän mukavasti toi Resolute kuitenkin rullaa myös asfaltilla, joten sen puolesta asfaltti ajokin onnistuu kyllä ok.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Joo mä ehkä yleistin vähän liikaa. Näppi- ja perstuntumalta esim. Cross Bosseissa on ohuemmat kyljet kuin 37-Riddlerissä. Sisuri-Nanoissa ehkä samaa luokkaa kuin Cross Bosseissa. Tubeless-Nanoa en ole koskaan hypistellyt, mutta speksien mukaan ne painaa n. 50 g enemmän, joten joku ero kylkien notkeudessakin on varmasti.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jatkan näppituntumafiilistelyä/-muistelua vielä sen verran, että CrossBosseissa ja noissa Resoluteissa kyljet ovat keskenään melko saman tuntuiset, eli noiden osalta "TCS Light/Fast Rolling" väittämä on jokseenkin yhdenmukainen.
Speksien mukaan 37mm Riddler painaa 465g ja 42mm Resolute painaa 460g, joten ehkä tuosta painoerosta sitten osa selittyy kyljillä vaikka olettaisin kyllä, että nappuluissa on se isompi ero - Riddlerin sivunappulat näyttävät ainakin kuvissa melko järeiltä.
Speksausta ja Pyöräilyä.
Mikä noista wtb:n gg-kumeista rullaa parhaiten assulla, todellista leveyttä saa olla max. 38mm?
edit. Tarkennuksena, työmatkat assua mutta lenkit sorateillä..
stumpe muokkasi tätä : 19.03.2018 at 18.26
Asfaltille en ottaisi noista WTB:n mitään, vaan jonkun sellaisen missä olisi siloisempi keskikohta. Keksi kohdan nappulat kuluu ainakin mulla todella nopeasti, etenkin takana.
Toisaalta itse en ainakaan huomannut kovin suurta eroa CrossBossin (35mm) tai Resoluten (42mm) välillä, seka-ajossa rullaavuuten se renkaan rungon joustavuus taitaa kuitenkin merkitä enemmän kuin kuvio.
Kesäksi hommasin ny tuolle kevyemmälle kiekkosetille seuraavat, ainakin näppitestin perusteella näiden kuvittelisi rullaavan kohtuullisesti.
https://www.cycletyres.com/hutchinso...eady-4162.html
Speksausta ja Pyöräilyä.
Hutchin Overridet ovat erittäin mukavat ja nopeat renkaat keväästä syksyyn. Yllätyin kuinka kovilla paineilla noilla pystyi ajamaan pito-ominaisuuksien kärsimättä (3,5 bar muistaakseni).
Eräänlainen muhkea ja paranneltu versio Contin Cyclocross speedistä.
Speksausta ja Pyöräilyä.
No ei vielä pari päivää sitten ollut. Hyvä jos löytyy.
EDIT:
No juu, lähti 38-milliset tulemaan. Sopivasti saapui -10% alennuskoodikin aamulla.
GravelKing SK 43-millisenä on ollut ihan mahtava kumiloinen ja hauska nähdä miltä tuollainen Hutsun 127tpi tuntuu tuon Pansun (tais olla 60tpi?) jälkeen. Sepelikaudelksi vois laittaa crossikumit ja sitten perään noi. Saapa nähdä palaako sorakunkut lopulta alle.
JackOja muokkasi tätä : 20.03.2018 at 10.34
Jahas, eilinen viestini ei sitten lähtenytkään. Ei sen kummempaa, kuin että hain kivijalasta lopulta CrossBossit alle vaikka ne Nanotkin oli tarjolla siinä vieressä. CBt vastaavat ehkä sittenkin paperilla enemmän sitä mitä olen hakemassa, ja mahtuvat perimätiedon mukaan kaikkiin asiaankuuluviin pyöriini. Tällä ja parilla muulla palstalla on heitetty tarinaa, jonka mukaan olisivat kelpo gummit. Saas nährä sitten sepelin kanssa: kuviota ja nappuloita löytyy, mikä on aina hyvä lähtökohta.
Olipas muuten edulliset nuo Hutsut. Ja kevyet. Minulla on jo edellä mainitut Sorakuninkaat 38 mm koossa ja saatan kokeilla näitä yliajorenkaita, kun SKsta loppuvat kulutuspinnat. Eli pistäkääpä ajokokemuksia, jahka...
CrossBosseissa on myös melkoisen ohut pistosuojaus, joten kovin pahalle sepelikelille en niiden kanssa itse lähtisi. Saattaahan ne toki sopivan matalilla paineilla kestääkin. Hyvä rengas tuo CrossBoss kyllä on, siinä on mukavasti ilmatilaa (olivat mulla i20 vanteella n. 38mm leveät) ja notkeutta - nappulat tosin ovat vain siinä "keskikohdalla", eli kuvio ei ylety kovin pitkälle reunojen puolelle - saattaa tosin olla ihan hyväkin asia, jos tilan kanssa on ahdasta.
Speksausta ja Pyöräilyä.
Jep. Hakusessa oli ensisijaisesti muut ominaisuudet, ja mahdollinen soveltuvuus sepelille lähinnä lisäarvo. Kädessä kun kokeilin, niin tein aivan saman huomion. Aika moni kuittaa tämän renkaan kohdalla todellisen leveyden 38 mm kohdalle.
GG pyörään kumit hakusessa noin 70/30 suhteella asvalttia/soraa ja mihinkään poluille ei ole tarkoitus viedä pyörää. Rungon rengastilan vuoksi koko 35-38mm välillä ja renkaat tulevat 20mm sisäleveälle vanteelle. Vaihtoehtoinen mielessä tällä hetkellä:
WTB Exposure 34c (kallis)
Panaracer Gravelking SK (turhan kuvioitu?)
Hutchinson Overide (35 vai 38?)
Kokemuksia en osaa vielä Gravelkingistä kertoa kun en ole vielä pyörällä päässyt ajamaan, mutta kuvioinnista sen verran, että itsekin kuvittelin kuvien perusteella sen olevan turhan kuvioitu. Livenä kuvio olikin kuitenkin aika maltillinen.
E: Kannattaa muuten lukea edellinen sivu. Vastaa aikalailla kysymykseesi.
Gravelking on hyvä ja hyvin rullaava rengas, jopa asfaltille.
Itselläni on käytössä molempia Pananracerin Gravelkingejä. Tuo ronski kuvioinen toimii hiton hyvin karkeammilla teillä ja tuo siloposkisempi kesäisillä kuivilla hiekkateillä, tai minkälaisella asvaltilla tahansa. Tuo rusoposkisempi on huikean rullaava myös asvaltilla. Siloposki on Paris Roubaix tyyppinen rengas 28 millisenä ja taitaa sopia aika isoon määrään maantiepyöriä. Rouhea rusoposki ei kokonsa puolesta sitä tee.
Eritoten tuo rouhea, pehmeällä kumiseoksella, on sellainen, joka antaa ymmärryksen, miksi Panaracer on siinä kapeassa osaamisessaan pirun hyvä.
Nyt tuli tilattua Gravelking 32mm, Gravelking SK 38mm ja WTB Resolute 42mm eri käyttötarkotuksiin. Eiköhän näillä pääse eteenpäin.
Gravelkingin hehkutuksesta huolimatta tilasin cycletyres.comista Hutchinson Overide 35:t.
Mä olen ehkä eniten syyllistynyt GravelKingien hehkutukseen ja SILTI tilasin huvikseni kokeiltavaksi Hutsut.
EDIT: 38-milliset lyötiin äsken käteen ja pitihän ne heti punnita; 407 ja 417 grammaa. Enemmän kuin lääkäri määrää, muttei pahasti.
EDIT2: äkkiseltään tarkasteltuna varsin minimaalinen kuvio ja sileä keskiharjanne. Ei paljoa asiaa märälle savipolulle tai "metsään". Mutta rullannee asiallisesti. Suosituspaine maltillinen ja asiallinen 2 - 2.1 bar.
JackOja muokkasi tätä : 26.03.2018 at 18.09
Kirjanmerkit