HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 60 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 50 58 59 60 61 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.771 - 1.800 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #1771
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Felony Katso viesti
    Tervehdys auttakaas tyhmee ois tarkotus vaihella pyörään 1x 10 koska ei tarvetta nykysiin vaihde määriin, ja mistee kannattas hommata osat.
    Autetaan nyt kädestä pitäen alkuun. Pikaisesti vilkaistuna vaikuttaa siltä, että kaikki muut menee vaihtoon paitsi kammet kun kerran aiempi setti on 9-vaihteinen. Valmiita "upgreidaus"-settejä on tarjolla useissa ulkomaan kaupoissa, jotka on tarkoitettu juuri tähän tarkoitukseen.

    Nythän on Shimanolla tarjolla sekä 10-vaihteista, että 11-vaihteista optiota suunnilleen samassa hintaluokassa. Ehkä olisi sama vaihtaa suoraan 11-vaihteiseen, niin saa hieman tasaisemmat välit vaihteiden välille ja tarpeen mukaan myös tuon ison 46t takarattaan.

    Kenties 11-vaihteisen SLX-sarjan tarjonta olisi riittävän laadukasta ja kevyttä tarpeisiisi, ottaen huomioon nykyisin käytössä olevat komponentit. Samalla hinta-laatusuhde pysyy oikein mainiona. Muutaman kympin voi säästää vielä ottamalla 10-vaihteisen, heikompaa luokkaa olevan osasarjan, mutta Shimanolla on pakoissa tarjolla vain max. 42t takaratasta.

    Esimerkkinä 11-vaihteisia "upgreidaus"-settejä - tarvitset vielä lisäksi 104 BCD Narrow Wide -eturattaan
    Bike-components.de: Shimano SLX 1x11-speed Upgrade Kit
    Bike-discount.de: Shimano SLX 1x11-speed Upgrade-Kit with 11-46 (Best Price Inquiry - saa tingattua samaan jos jossain muussa kaupassa on halvemmalla)

    Esimerkkejä sopivista Narrow Wide eturattaista:
    Hyvä ovaali
    Hyvä pyöreä

  2. #1772
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    601
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Evern00b Katso viesti
    1x11 -systeemit onkin tehty nämä isot rattaat huomioiden. 1x10 kanssa vähän eri juttu, pl. Shimanon uusin sarja.
    No proplem

  3. #1773
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Onkos kukaan käyny vilkaseen mikä tää motonetin pakka on http://www.motonet.fi/fi/tuote/38500...vaihteinen-mtb
    Että oisko 11-42t?

  4. #1774
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Onkos kukaan käyny vilkaseen mikä tää motonetin pakka on http://www.motonet.fi/fi/tuote/38500...vaihteinen-mtb
    Että oisko 11-42t?
    No ei ainakaan kuvan mukaan siltä näytä. Eiköhän tuo ihan normaali 11-34 ole.

  5. #1775
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.110
    Mä laskin 36 hammasta.


  6. #1776
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.479
    Tällänen oli Lahden Motonetissä:

  7. #1777
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Nonni selevä homma
    Kiitoksia toimituksesta

  8. #1778
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    74
    Ajattelin hybridiin (Kona Dew plus '11) tehdä voimansiirron päivityksen, 3x8 -> 1x10. Viittiskö joku varmistaa ettei näiden osien kanssa ole mitään yhteensopivuusongelmia?


  9. #1779
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Kyllä tuo minusta vaikuttaa käypäseltä paketilta.
    Olethan varmistanut että tuo 10pakka menee siihen sun vapaaratas runkoon ? Ettei mene se vaparikin/kiekko uusiks ...

  10. #1780
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Kyllä tuo minusta vaikuttaa käypäseltä paketilta.
    Olethan varmistanut että tuo 10pakka menee siihen sun vapaaratas runkoon ? Ettei mene se vaparikin/kiekko uusiks ...
    Käsittääkseni 8/9/10-pakat on yhteensopivia keskenään? Saattaa olla, että laitan vielä samaan syssyyn kiekotkin uusiksi (ajatuksena oli esim. https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=190348), kun navat alkaa orkkiskiekoissa olla aika ehtoopuolella nekin.

    Harmi kun nuo 1x kammet isoilla rattailla on niin kiven alla, harmittaa noin kallista palikkaa laittaa käyttöpyörään.

  11. #1781
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Tartteekohan tohon extra pitkän ketjun ku on 42 edessä ja takana?

  12. #1782
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.110
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juhazz Katso viesti
    Harmi kun nuo 1x kammet isoilla rattailla on niin kiven alla, harmittaa noin kallista palikkaa laittaa käyttöpyörään.
    No mikset vaan laita 1x -ratasta nykyisiin kampiin?


  13. #1783
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    No mikset vaan laita 1x -ratasta nykyisiin kampiin?
    Osa rattaista on hitsattu/niitattu kiinni niin niitä ei saa irti. Ja eikös noilla "aidoilla" 1x-kammilla saa ketjulinjan suorempaan?

    edit. multa löytyisi kyllä varastosta Sramin X5 kammet joissa kolme ratasta. Voisikohan niitä hyödyntää tässä hommassa?

    edit2. Sramin X5 käy näköjään 104 bcd rattaat, joiden saatavuus 42t koossa on aika kiven alla. Täytyy varmaan hylätä se idea.
    juhazz muokkasi tätä : 31.10.2017 at 16.26

  14. #1784
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Tartteekohan tohon extra pitkän ketjun ku on 42 edessä ja takana?
    Hyvä huomio, täytyy ottaa selvää.

  15. #1785
    Liittynyt
    05/2008
    Viestit
    33

    Ajattelin myös päivittää vanhan Cuben talvimaasturin 3x10 --> 1x10.
    Tilasin Racefacen 30t eturattaan ja iskin sen kiinni kampiin huomatakseni että rattaan ja takahaarukan väliin jää noin 0 mm tilaa. Ratas mahtuu pyörimään, mutta tilaa on todella vähän. Keskiö on halpis SM-BB51, eli kai 68/73mm? Keskiön vasemmalla puolella on yksi noin 1 mm prikka, voimansiirron puolella pari prikkaa valmiina, joten niitäkään siirtelemällä ei taida saada lisätilaa.

    Takahaarukka varmasti elää jonkin verran, olisiko kenelläkään ajatuksia millä tämän saisi toimimaan?


  16. #1786
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Minkäs rattaan tilalle tuon uuden laitoit ja paljonko oli aiemmin tilaa ?Eihän tuo uusi ratas vaan ole "kaksipuoleinen" ketjulinjan säätämiseksi -> tulisiko tilaa lisää,jos kiepautat sen toiste päin.Rattaan mukana tulleissa? ohjeissa tuosta lienee maininta.
    edit, ny vasta katoin kuvat.Noissa 1x rattaissa kun pidemmät piikit,ni halkaisija suurenee,verraten "perinteiseen" rattaaseen.
    SSGT-92 muokkasi tätä : 01.11.2017 at 12.26 Syy: -

  17. #1787
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ml2006 Katso viesti

    Ajattelin myös päivittää vanhan Cuben talvimaasturin 3x10 --> 1x10.
    Tilasin Racefacen 30t eturattaan ja iskin sen kiinni kampiin huomatakseni että rattaan ja takahaarukan väliin jää noin 0 mm tilaa. Ratas mahtuu pyörimään, mutta tilaa on todella vähän. Keskiö on halpis SM-BB51, eli kai 68/71mm? Keskiön vasemmalla puolella on yksi noin 1 mm prikka, voimansiirron puolella pari prikkaa valmiina, joten niitäkään siirtelemällä ei taida saada lisätilaa.

    Takahaarukka varmasti elää jonkin verran, olisiko kenelläkään ajatuksia millä tämän saisi toimimaan?

    Sulla on 68mm keskiö ja spacerit bb:n välissä niinkuin kuuluukin. 2x vetopuoli ja 1x ei vedon puolelle.

    Ratas on pieni ja siitä syystä siinä on valmiiksi korotusta&kierteet kampien spideriä vasten, että ketju mahtuu kulkemaan. Oletko lisäksi laittanut jotkin prikat rattaan ja kampien kiinnityspisteiden väliin? jos olet, ottaisin ne pois... Jos lisäsit prikkoja siksi, että kiinnistyspultit vaativat prikat, niin tarvitset vain lyhyemmät pultit... tai ne prikat pultin kantojen alle.

    https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/386...ng-4kpl-teräs

    Muita vaihtoehtoja:
    Vaihda 32 piikkinen ratas, tulee lähemmäksi kampien spideriä kiinni.
    nykyisen rattaan kääntö ja viilaa kampien spiderin päistä vähän pois, ettei ne koske ketjuun
    nykyisen rattaan kääntö ja ohuemmat prikat väliin, niin että ketju mahtuu
    nykyisen rattaan kiinnityspisteiden viilaus matalemmaksi ja spiderin viilaus, niin että ketju mahtuu

    nykyinen ratas uloimmalle paikalle kiinni -> Ketjulinja menee viduiksi ja ketju tippuu aina takana noin kolme pykälää kun kampia pyörittää taakseppäin.

    Pienellä präntätty on kaikki aika pielavetisia virityksiä.

    Mitä teetkin, muista jälkikiristellä pultit lenkkien jälkeen ja laita kierteisiin kierrelukitetta.

  18. #1788
    Liittynyt
    05/2008
    Viestit
    33
    Voihan perse ja kiitos vinkeistä Jukahia. Juuri näin spacerit ovat keskiön eri puolilla. Narrow wide 30t ratas on kiinni juuri niinkuin sanoit ja periaatteessa vanhan 32t rattaan tilalla. Narrow wide on tosiaan vain sen verran paksumpi/tulee spiderista ulommas että se pienentää tilaa takahaarukkaan. Prikkoja ei ole välissä, mutta 30t rattaassa on valmiina korotuspalat että ketju mahtuu kulkemaan. Kiinnituspultit ovat uudet 8,5mm pitkät ja tilattu juuri tätä 30t ratasta ajatellen.
    Vaikuttaa siis siltä että 32t ratas on ainoa vaihtoehto. Tosin haarukka levenee tietysti taaksepäin mentäessä, joten jos 32t ratas on suurempi kuin 30t ratas niin sekin syö tilaa.


  19. #1789
    Liittynyt
    05/2008
    Viestit
    33
    Ei toiminut 32t narrow wide rattaallakaan. Nykyinen 32t ratas on jo lähellä takahaarukan putkia ja NW ratas on hieman suurempi ja paksumpi. Ei siis onnistunut näinkään, Cubea ei vaan ole tehty 1x10 systeemiin. Taidan kasata kolme eturatasta takaisin paikoilleen ja alkaa virittelemään vaihtajaa kiinni. Toisilla kammilla jne. voisi onnistua, mutta ei viitsi tilailla ja palautella määräänsä enempää tavaraa nettikauppoihinkaan.

  20. #1790
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Ratas spiderin ulkopuolelle kiinni? Ei ihan optimivalinta ketjulinjaa ajatellen, mutta saattaa silti toimia.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  21. #1791
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ml2006 Katso viesti
    Ei toiminut 32t narrow wide rattaallakaan. Nykyinen 32t ratas on jo lähellä takahaarukan putkia ja NW ratas on hieman suurempi ja paksumpi. Ei siis onnistunut näinkään, Cubea ei vaan ole tehty 1x10 systeemiin. Taidan kasata kolme eturatasta takaisin paikoilleen ja alkaa virittelemään vaihtajaa kiinni. Toisilla kammilla jne. voisi onnistua, mutta ei viitsi tilailla ja palautella määräänsä enempää tavaraa nettikauppoihinkaan.
    Juu laita vaan huoletta siihen ulkopaikalle. Itsellä ollut crossarissa nw-ratas maantietuplan ulkopaikalla kolme kautta, ja toiminut sekä rankassa kilvanajossa että maantiematkailussa. Ketjulinja ei ole maailman tärkein asia.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  22. #1792
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Länsikontu
    Viestit
    610
    Meneillään muunnos 2x10 -> 1x10. Ajatuksena jättää 2x -kammet, jossa 104 ja 64 BCD (onkohan 36T/26T). Ajatuksena jättää pikkulimppu pois, ja asentaa 104 BCD 32T. Kysymys kuuluu, jotta onko jotain pidempää pulttia tarjolla, jotta voisi laittaa vaikkapa prikan väliin ja saada näin ketjulinjaa paremmaksi pienille välityksille?

  23. #1793
    Nuo Sunracen pakat tuntui alkuun niin hyviltä että niitä tuli laitettua molempiin läskeihin. Kyllähän niillä vaihteet vaihtuu, mutta on se kovin epämämäräisen oloinen jos käy välillä ajamassa jollain jossa on vaikkapa GX sarja. Välillä napsahtaa kuin ajatus, välillä viiveellä klonksahtaen, välillä pitää liipasimella herkutella ratas paikoilleen. On sääjetty, molemmissa SLX vaihtaja KMC ketjulla ja toimivat täysin samalla tavalla.

    Laiskemman läskin kanssa tämän kanssa voi elää, mutta tuo vauhdikkaampi pitäs saada paremmaksi. 1x11 olis helppo, NX sarjaa ei periaatteesta pakan painon takia, jolloin varmaan NX tai GX vipu&vaihtaja + Shimanon pakka olisi oma valinta.
    Mutta kun en kovin kaipaa 1x11 koska silloin en voi vaihtaa kiekkoja ristiin heittämällä, niin oliko jollain vastaavia huonoja kokemuksia SLX/Sunrace kombosta ja paraniko se selkeästi SRAMin 10-vaihtajilla tms?
    Halvin lie olisi laittaa Shimanon 1x11 vaihtaja tuolle vivulle&pakalle, eikös sekin toimi ja onko tästä yhdistelmästä kokemuksia?

    ....kyllähän tuo SRAMin 1x11 kyllä kutkuttaisi, 2-3v sitten mun taas piti SRAMeista päästä eroon vaan näin ne aina mielipiteet vaihtelee kun kasasin "pojalle" pyörän ja käytin siihen noita aiemmin purettuja osia, hyvinhän ne toimii!

  24. #1794
    Entä jos kokeilisi vaan Shimanon pakalla josko se sivistyisi? Vai onko HG500 11-42 liian painava? Ei ainakaan ole kallis.
    Millainen vipu sulla on käytössä? Sekin voi vaikuttaa...

  25. #1795
    Hmm, tuohan olisi kyllä niin järkevää ja edullista että en ole oikein pitänyt sitä edes vaihtoehtona. Eipä tuo kauhuean painava taida olla ainakaan NX 11-42 pakkaan verrattuna.
    Toissaalta jos tuonkaan kanssa ei luonnistu niin sittenpä vasta kyrsiikin tilailla 11x osat.

  26. #1796
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    179
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oulunjulli Katso viesti
    Nuo Sunracen pakat tuntui alkuun niin hyviltä että niitä tuli laitettua molempiin läskeihin. Kyllähän niillä vaihteet vaihtuu, mutta on se kovin epämämäräisen oloinen jos käy välillä ajamassa jollain jossa on vaikkapa GX sarja. Välillä napsahtaa kuin ajatus, välillä viiveellä klonksahtaen, välillä pitää liipasimella herkutella ratas paikoilleen. On sääjetty, molemmissa SLX vaihtaja KMC ketjulla ja toimivat täysin samalla tavalla.

    Laiskemman läskin kanssa tämän kanssa voi elää, mutta tuo vauhdikkaampi pitäs saada paremmaksi. 1x11 olis helppo, NX sarjaa ei periaatteesta pakan painon takia, jolloin varmaan NX tai GX vipu&vaihtaja + Shimanon pakka olisi oma valinta.
    Mutta kun en kovin kaipaa 1x11 koska silloin en voi vaihtaa kiekkoja ristiin heittämällä, niin oliko jollain vastaavia huonoja kokemuksia SLX/Sunrace kombosta ja paraniko se selkeästi SRAMin 10-vaihtajilla tms?
    Halvin lie olisi laittaa Shimanon 1x11 vaihtaja tuolle vivulle&pakalle, eikös sekin toimi ja onko tästä yhdistelmästä kokemuksia?

    ....kyllähän tuo SRAMin 1x11 kyllä kutkuttaisi, 2-3v sitten mun taas piti SRAMeista päästä eroon vaan näin ne aina mielipiteet vaihtelee kun kasasin "pojalle" pyörän ja käytin siihen noita aiemmin purettuja osia, hyvinhän ne toimii!
    Kumma juttu, mulla Sunrace 11-40 on pelittänyt moitteetta Deore/SLX liipasimilla ja XT/SLX vaihtajilla???

  27. #1797
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025

    1x10

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oulunjulli Katso viesti
    Nuo Sunracen pakat tuntui alkuun niin hyviltä että niitä tuli laitettua molempiin läskeihin. Kyllähän niillä vaihteet vaihtuu, mutta on se kovin epämämäräisen oloinen jos käy välillä ajamassa jollain jossa on vaikkapa GX sarja. Välillä napsahtaa kuin ajatus, välillä viiveellä klonksahtaen, välillä pitää liipasimella herkutella ratas paikoilleen. On sääjetty, molemmissa SLX vaihtaja KMC ketjulla ja toimivat täysin samalla tavalla.!
    Kuulostaa ongelmalta, missä vaihtajan ylärissa on liiian kaukana rataspakasta. Säädä takavaihtajan etäisyysruuvvista ylärissaa lähemmäksi vaihtajan ollessa 1 vaihteella, muttei liian lähelle
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  28. #1798
    Kyllä se on sääjetty niin lähelle kuin kestää, mutta just tuota määki miettiny että meneekö näitten kymppivaihtajien liikerata vähän optimista sivuun kun sen b-tensionin vääntää tappiin, tai varsinkin kun 42 rattaalle joutuu jo laittamaan pidemmän ruuvin. Tämä oikeastaan muistuttaa sitä kun joskus aiemmin jossain oli korvakko ihan himpun vinossa ettei säätöjä saanut osumaan millään joka kohtaan hyväksi.

    ....niin ja itte asiassa tämähän onkin jo kolmas Sunracen pakka, tässä ensin ollut toimi kyllä paremmin, mutta jotenkin ketju kulahti yllättävän nopeasti tai sitten muistin sen olevan tuoreempi, niin uusi ketju ei enään sopinut pikkurattaille. Se oli se Sunracen halvempi malli ja tämä se parempi, tai ainakin kalliimpi.

  29. #1799
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382
    Näin epäilen että b ruuvvilla tuo vahtajan asento vaan menee ketuilleen, eli pakka vaihtaja kombinaatio ei ole paras.
    Vaihdoin läskiin slx 11 setin niin johan vaihtaa nätisti tuohon 10 viritykseen nähden.
    www.mckramppi.com

  30. #1800
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Tästä on muuallakin ollut juttua että 42 hammasta on shimanon 10-vaihtajille vähän liikaa vaikka b-ruuvin saakin yltämään. Eli 10-vaihtajilla pysyisin max 40 hampaisessa. M6000 10-vaihtaja oletettavasti oma lukunsa, koska se on saman sarjan 11-42 pakalle suunniteltu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •