Varsin usein näkee liikenteessä teräsrunkoisia peruspyöriä, jotka ovat ulkonäkönsä perusteella 1980-luvulta tai niiltä main. Hyvin näyttävät rullaavan, etenkin jos niitä ei ole säilytetty ihan räystään alla.
Se on kyllä hyvä kysymys. Riippuu sen rungon arvosta ja "teknologisesta" iästä. Monesti ohjainlaakerit, keskiö ja vaihteista puhumattakaan voi olla jo niin vanhaa tekniikkaa että niitä ei pysty tulevaisuudessa siirtämään uuteen runkoon. Tai ainakaan se ei ole taloudellisesti järkevää.
^ no huh huh. Aika helkkarin hyvännäköinen!
Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
^^ titamiini-Stanton?! Hieno. Peukkua!
edit: meinaakko laittaa 29er vai 27,5+ -kiekot?
Läääh. Titaaninen Sherpa... Iso peukku.
^^^^HUH! Nyt on pyörä (runko) paikallaan! Ehkä joku päivä itse uskallan investoida hymyyni yhtä paljonOnnittelut! Ja mörökölli sinut vieköön jos tänne ei saada kuvaa valmiista pyörästä.
Käykö GXP laakeri tuohon Ritcheyn runkoon? Ainakin SRAMin tällaisessa https://www.youtube.com/watch?v=ZdCLeqgMqgQ laakerissa näyttäisi olevan pitkä kierre ja tuossa kierteen juuressa vielä millin kaulusta joka siirtää kierrettä kauemmas. Ajattelin että tuollaisella voisi eliminoida tuon runkoni "valmistusvirheen" mikäli laakeri vain käy tähän minun projektiini?
Hollowtech II kammet tosin menisivät vaihtoon, mutta ei se mitään.
Luulisin turhaan tuon kierteettömän osan huolettavan, laakeri tukeutuu enemmänkin muhvin päihin, joiden tulisi olla suorat, ainakin maali ja lakka pitää hioa pois kevyesti.
^^Hollowtech II kammet jo kiinni ja ajelemaan aivan turhaa murehtimista.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
^68 mm oli mielestäni mitta
Kierteen lähdössä tulee aina olla vähintään viiste, tässä upotus ja viiste, jotta kierrekalu lähtee suoraan... Tuossa ei ole mitään vikaa, ja jos laittaa esim. kaksi muovista spaceria vedon puolelle ja yksi toiselle puolelle niin soon aika sama onko siinä maalia välissä vai nou... Se muovi antaa sen 30-60µm (maalikalvon vahvuus/vaihtelu) periksi joka tapauksessa..
London road koeajolla
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
Ei lähde saatana Moskovasta, njet
Tallista löytyisi Helkaman kulkuri pyörä varmaan -90 luvulta. Osat alkuperäisiä, mutta alkaa olemaan rattaat ja oikeastaan kaikki voimansiirto vaijereita ja jarruja myöten suht heikossa kunnossa. Mitähän maksaisi ostaa uusi voimansiirto koko pyörään/tehdä pyörästä single? Runko muuten hyvässä kunnossa ja olen erittäin paljon tykännyt ajaa nyttenki tuolla vaikka käytännössä mikään ei toimiJa olen noviisi näissä asioissa, mutta kyllä jakoavain pysyy kädessä.
Eli kyseessä tämä pyörä: http://1.bp.blogspot.com/-hVKADz6T88...33/kulkuri.jpg
Muutaman vuoden suunnilleen kaikki ajot 29 jäykkäperällä ajelleena alkoi ajatus selkiytyä omaan sekakäyttöön (työmatka ympäri vuoden, lenkki, helppo maasto ja pienet retket) sopivasta pyörästä ja itselle mieluisasta geometriasta. Niinpä päätin toteuttaa haaveen oman pyörän kasaamisesta ja aloin metsästää sopivia osia. Rungoksi valikoitui Genesiksen Longitude (2017, s-koko), jonka hommasin Töölöläisen Bike Companyn kautta, jossa myös ohjainlaakeri asennettiin ja keskiö putsattiin asennusvalmiiksi (täytyy suositella, oli hyvää palvelua). Myös Surlyn ECR oli pitkään vaihtoehtona, geo suunnilleen sama, mutta hintaa aika paljon enemmän ja tuo Genesiksen väri oli itselleni kiinnostavampi (vaikken ollut livenä nähnytkään ennen kuin sain oman rungon käsiini).
Runko kotona:
Tein rungolle ruostesuojauksen Tectyl ML -aineella ja samalla porasin keskiön alle vedenpoistoreiän (Englannissa ei kai sada koskaan, niin ei tuollaisia tarvitse laittaa runkoon jo tehtaalla...):
Osien saavuttua pääsin vihdoin kasaamiseen:
Alkaa valmistumaan:
Tangoksi tuli Titec J-Bar (eli köyhän miehen Jones):
Satula ja stemmi vaihtuu vielä, kunhan uudet saapuu ja tankoon tulee lisäksi tankonauhaa. Myös Racktimen Topit etutarakka tuli tilattua retkitarpeita varten (Ortliebin 16l satulalaukku löytyykin jo entuudestaan ja rungon mukana tuli myös Gorilla Gaget). Letkut pitää lyhentää yms. pientä säätöä on vielä edessä. Täytyy laittaa paremmat kuvat sitten, kun on valmiimpi...
Osista vielä vähän. Kiekoiksi tuli hommattua Ritcheyn WCS 29 Vantaget, joten myös putkiosiksi tuli/tulee Rithceyn tavaraa, osasarja on 1x11 SLX:ää XT:n takavaihtajalla ja vivulla, kasetti Sunracen 11-46, eturatas Absolute Blackin ovaali ja gripsit ESI:n Chunkyt. Renkaiksi tuli 2.25'' Thunder Burtit, jotka olisi tarkoitus vielä litkutella. Jossain vaiheessa olisi myös tarkoitus hommata 27.5+ kiekot toisiksi kiekoiksi, jolloin esim. talvella olisi ISP:t toisilla ja 3'' maastorenkaat 27.5+ kiekoilla.
Täytyy kyllä sanoa, että on ollut hauskaa ensin miettiä tulevia osia, etsiä tietoa ja sitten rauhassa kasailla. Ei tule jäämään viimeiseksi projektiksi...
Jukka muokkasi tätä : 23.04.2017 at 13.12
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Genesikselle pitää antaa aina iso peukku. Hieno on.
Kiitos, toivottavasti tulee pitkäaikainen suhde tämän kanssa...
En mä muuten tajunnutkaan, että tuo Kianton kierrepohdinta liippas näin läheltä. Katsoin vain, että ulkopinnat ja kierteet näytti hyvältä Bike Companyn jäljiltä ja asentelin keskiön tyytyväisenä...
Tästä projekti tähänkin ketjuun, kun sai vihdoin kesäkiekot alle ja kasteena käyty ensimmäinen 58km rykäisy. Lopputulokseen todella tyytyväinen: fiilis juuri sopivassa suhteessa perinnehenkeä ja modernia mukavuutta, tuntuma kevyt ja nopea mutta rento.
Surly Pacer 54cm
Centaur-voimansiirto
Kiekot Open Pro Chorus-navoilla
Tanko Soma HWY1, putkiosat Condor
Jarrut Tektro R737
Satula Fizik Arione
Painoa 9,9kg kuvan kokoonpanossa ilman tuota juomapulloa
Kehityskohteina jarrut jotka ei omaan silmään istu kokoonpanoon yhtään. Campan jarruissa ei reach riittänyt. Tubeless-vanteita myös haikailen, mutta tämä käytetty kiekkosetti osui niin hyvin kohdalle että haetaanpa ensin tuntuma näillä.
^ Bueno. Uutta & vanhaa mukavassa kuosissa.
Samalla tyylillä mennään täälläkin![]()
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Aika osuvaa kommenttiaItse oon pähkäilly jo vaikka kuinka moneen kertaan uuden rungon/pyörän hommaamista tässä kevät talven aikana ja ihan ostoskoriin asti vaille viimeistä kliklausta...niin loppujenlopuksi ns "vanha" pyörä sai rungon hionnan ja maalauksen pienillä osapäivityksillä. Saa nyt nähdä oliko siitä nyt mitään hyötyä käytännössä vai toiko uusi ulkoilme edes vähän lohtua palavaan pyörän päivitys kuumeeseen
![]()
Lähetetty minun PE-TL10 laitteesta Tapatalkilla
Kirjanmerkit