Navoilla on ajettu paljon kylmässä ja DT:n alkuperäisillä rasvoilla. Napa on siis reilu vuoden vanha, enkä ole sitä DT:n jäljiltä avannut ennen tätä. Täytynee näiden kommenttien perusteella hankkia jostain jäykkää öljyä ja kokeilla sillä.
Navoilla on ajettu paljon kylmässä ja DT:n alkuperäisillä rasvoilla. Napa on siis reilu vuoden vanha, enkä ole sitä DT:n jäljiltä avannut ennen tätä. Täytynee näiden kommenttien perusteella hankkia jostain jäykkää öljyä ja kokeilla sillä.
Lähes kaikille vapaarattaille, oli napa mikä tahansa,on helpoin "Suami-tuuninki", ruiskuttaa rissan sisään ohutta öljyä ja pyöritellä rissaa tovi, minä laittaisin TF-2:sta mutta CRC yms käy, eli käytännössä ohentaan vakiovassuja. Samalla ne leiviää paremmin. Shimanon rissat on viä niin horoja että purkaakkaan ei tarvi vaan kiekko kyljelleen, pakka toki ylöspäin, ja akselin pään "kattilaan" ööliä ja rissaa pyöritellen kunnes kynsien ääni "kirkastuu". Ei jäädy nekään enää talvella sitten. Pöjimmät on tuunannut rissoja hiljaisemmiksi paksummalla vassulla....
Mulla on, tai siis oli kunnes se väkisinostettiin multa pois, DT:n originelli työkalusarja napojen huoltoon. Siihen työkalusarjaan kuulu kahta eri rasvaa. Toinen oli ylesivaseliinia tiivisteille yms. ja sitte nuille hammasrinkuloille (jotka lukittuu ku pannaan veto päälle) oli oma "special grease" ja se oli vähä löysempää ku normi vassu. Ja punasta.
Samu vastaappa privaan tai meiliin.
Freude am Fahren.
Mulla ois tarve vaihtaa 240s navan sisuskalut pikalinkkusesta 12mm läpiakselille eli joudun purkamaan sen navan. Kun katsoin tota manuaalia niin näyttäs että siinä on etenkin se sellanen tähtiavain joka vaikutti aika spesiaalilta.. Tarviiko tosissaan ruveta hommaan 180 euron dt swissin työkalusetti jotta homman sais hoidettua vai miten te viisaammat sen teette?
Vaihtaisko Foxcomp ne kilkkeet paikalleen?
Näköjään manuaalin mukaan sisuskalut on ihan samat molemmilla tavoilla eli riittää kun vaihdan ne uloimmat "prikat" jotka lähtee irti ihan sormilla...
Onko kesällä ostetuissa navoissa jo enemmän niitä kynsiä? Ja kuuluuko 240:n pitää sellaista "muted" naksutusta? Ei ole terävä ääni kuten Shimanoissa yms.
edit. Jossain lukikin että DT ei myytäviin tuota 36t:tä laita, kun ollut ongelmia, väki voi itse vaihtaa jos haluavat.
Raikku muokkasi tätä : 24.08.2010 at 12.46
240:sten ääni riippuu hyvin pitkälle vapaarattaan kynsien voitelun käytetyn aineen tyypistä ja määrästä. Meneehän siihen noin minuutti kun katsoo mitä ainetta siellä on....
Vieläkö DT:n 240 toolkit :ä saa muka bestbrakes:sta? Nettisivuilla ei ainakaan ole puolikasta sanaa ko. työkaluista
kas tässä:
puh. 019-388 485
lohja@bestbrakes.net
![]()
No en kyllä enää mitää työkaluja tartte, päinvastoin voisin luopua niistä. Nämä DT:n navat kun ovat niin "laadukkaita" ja DT:n asiakastuki on täysin perseestä. Artisti maksaa niinkuin aina, paitsi että oli viimeinen DT:n napa minulle.
http://www.pinkbike.com/photo/5532188/
![]()
Fick Dich muokkasi tätä : 24.08.2010 at 13.55
AnteeksiHugin ja Dt:n navat on hyviä mutta pitää ostaa sellainen napa mikä kestää omaa ajoa,viikon loppuna näin yhden navan josta meni akseli paskax ja ihan vaan tämän keventämisen syytä kun napoja vaan kokoajan kevennetään ja materiaalin kustannuksella leikitään,toi mikä sulle on sattunut niin se on ollut tiedossa pitkään tuon mallin kanssa,porukat ostaa sitä kun se on edullinen ja sitten käy noin,on mullakin yhdet vastaavat mutta olen ne jättänyt varalle ja mummon pyörään joskus laitettavaksi.
Ei kannata vetää herneitä tämmöisestä.![]()
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Sanoo verkkopersoona jonka nimimerkki on vapaasti suomennettuna "vedä tumppuun".
Ei millään pahalla, mutta se on lievästi provosoiva ja näköjään provosoidut itsekin varsin herkästi. Sitä paitsi, olisihan se pitänyt tietää, että jos täällä vannoo joko Shimanon tai SRAMin nimeen, niin varmasti saat kuulla kuittailua.
Vaikka tässä tapauksessa ymmärsin ellmerin kommentin lähinnä läppänä, enkä suinkaan provokaationa. Tai sitten en vain tajunnut
Itse koin tämän ketjun kuitenkin varsin informatiivisena ja vaikka ei DT:n napoja vielä ole ilmestynyt tähän osoitteeseen, niin taisin silti saada sopivaa vinkkiä yhteen toiseen napaongelmaan (voitelumielessä).
"When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin
Moi,
Meidän tandemista laukesi tänään Dt Swissin 540 -takanapa. Räikän hammasrattat (kohta 2) eivät enää ottaneet paineen alla toisiinsa kiinni. Purin kotona navan ja huomasin, että rattaiden hampaat olivat pyöristyneet ja osasta oli lohjennut palasia. Puhdistin, laitoin voiteluainetta ja kokosin. Kesti hieman paremmin painetta, mutta ei missään tapauksessa kahden reisiparin tuottamaa vetoa. Elikkä hammasrattaat taitaa mennä vaihtoon.
Napaa ei ole avattu tahi huollettu tätä ennen, eli kaikki oli orkkiskunnossa. Ajoa on takana noin puolitoista vuotta, mutta kilometreistä ja tunneista ei minulla ole hajuakaan. Mielestäni eivät ole ilmoitelleet aikaisemmin kulumisestaan. Tosin pyörä on toisinaan pitänyt polkiessa laahaavaa ääntä. Olemme kuitenkin järkeilleet sen kuuluvaksi kammista tai liian kireästä synkroniketjusta. Olisiko laahaava ääni tullutkin sittenkin navasta.
Kysymykset...
1. Onko kenelläkään tietoa, että saako räikän hammasrattaita pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeistä?
2. Voiko syynä olla jokin muu kuin kuluneet hammasrattaat?
3. Mitä mieltä raati on, voiko ko. napa (tai vastaavat ratchet system -navat) pitää polkiessa laahaavaa ääntä, mutta rullatessa pelkästään perinteistä naksutusta? Ääni oli voimakkaampi mitä isommalla välityksellä ajoi.
Kiitos jälleen kerran!
Räikän hammasrattaat = kohta 2 tässä.
TaitettaVille muokkasi tätä : 05.01.2014 at 13.51 Syy: Lisäsin paremmat kuvat ja muutin käsitteitä paremmin ymmärrettäviksi.
Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com
Vetorinkulat? Edes kuvan avulla ei kyllä selviä mitä ne ovat.
Siis se on ilmeisestikin vapaarattaan sisällä olevan räikän ulkorengas, hammaspyörä tms. Olisko tuossa hoitona vapaarattaan vaihto?
2. Nuo navan puolella olevat urat, joissa nuo räikkärattaat liikkuvat ovat melko tiukalla välyksellä. Kivipöly tai jäykkä vaseliini on estänyt jousia puristamasta hammasrattaita yhteen. Tandemin 2*poljinvoima auttaa noiden kynsien hajoamista jos kynnet eivät ole täydellisesti kosketuksissa toisiinsa.
Yhdessä kaverin 240 takanavassa oli talvella ongelmana ettei vapaaratas ottanut kiinni kun oli rullaillut pyörällä. Pelkkä jäätynyt vesipisara esti etteivät nuo jouset jaksaneet painaa rattaita kiinni. Kuivaus ja ohut öljy korjasivat tilanteen.
lai muokkasi tätä : 06.01.2014 at 16.57 Syy: typot
Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
Ei lähde saatana Moskovasta, njet
Kukaan vaihtanut sitä tiheämpää räikkää takanapaan? Toi harva hammastus onkin näiden napojen oikeastaan ainut huono puoli, sikäli jos puuttuvaa värivalikoimaa ei lasketa.
Vakiona noissa on se 18 pykälää ja viritettynä 36. Samalla kestoikäkin voi pudota, joten ehkä tandemkäytössä kannattaa pysyä tossa vakiossa.
Leku muokkasi tätä : 06.01.2014 at 15.55
O. Kaikkiin napoihin mitä taloudessa on ollu. Nyt enää yks hallussa. Kestäny ihan jees. Herkempi pakkasella rasvan valinnalle, hampit kun pienenee niin paksumpi liukaste aiheuttaa lipsumista. DT:n omaa greasea oon käyttäny HoneySlickin ohella ja noilla on pelannu -30c asti.
Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com
Nyt meni jo toiset räikkärattaat 240s navasta. Ensimmäiset 36-hampaiset kestivät huimat 15 km kesäkuussa. DT:n huolto Tunturi-Hellberg vaihtoi takuuna tilalle 18-hampaiset (downgreidaus omasta pyynnöstä) räikkärattaat, mutta nyt vajaa kolme kuukautta myöhemmin pettivät nekin. En välissä availlut napaa, kilometreja tuli välissä ehkä 500km, maastossa ehkä 150km. Kiekkona siis actionsportsin kasaama 240s+flow ex 29 jäykkäperäisessä mankelissä. Molemmista on lähtenyt hampaista paloja irti. Kiekko lähtee uudelle huoltokeikalle, katsotaan mitä tuleman pitää.
Kirjanmerkit