ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 64

Aihe: dt swiss 240 vapaaratas jumissa

  1. #31
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    439
    Navoilla on ajettu paljon kylmässä ja DT:n alkuperäisillä rasvoilla. Napa on siis reilu vuoden vanha, enkä ole sitä DT:n jäljiltä avannut ennen tätä. Täytynee näiden kommenttien perusteella hankkia jostain jäykkää öljyä ja kokeilla sillä.

  2. #32
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Lähes kaikille vapaarattaille, oli napa mikä tahansa,on helpoin "Suami-tuuninki", ruiskuttaa rissan sisään ohutta öljyä ja pyöritellä rissaa tovi, minä laittaisin TF-2:sta mutta CRC yms käy, eli käytännössä ohentaan vakiovassuja. Samalla ne leiviää paremmin. Shimanon rissat on viä niin horoja että purkaakkaan ei tarvi vaan kiekko kyljelleen, pakka toki ylöspäin, ja akselin pään "kattilaan" ööliä ja rissaa pyöritellen kunnes kynsien ääni "kirkastuu". Ei jäädy nekään enää talvella sitten. Pöjimmät on tuunannut rissoja hiljaisemmiksi paksummalla vassulla....

  3. #33
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Mulla on, tai siis oli kunnes se väkisinostettiin multa pois, DT:n originelli työkalusarja napojen huoltoon. Siihen työkalusarjaan kuulu kahta eri rasvaa. Toinen oli ylesivaseliinia tiivisteille yms. ja sitte nuille hammasrinkuloille (jotka lukittuu ku pannaan veto päälle) oli oma "special grease" ja se oli vähä löysempää ku normi vassu. Ja punasta.

    Samu vastaappa privaan tai meiliin.
    Freude am Fahren.

  4. #34
    pehola Guest

    240s navan huolto->onnistuuko normityökaluilla?

    Mulla ois tarve vaihtaa 240s navan sisuskalut pikalinkkusesta 12mm läpiakselille eli joudun purkamaan sen navan. Kun katsoin tota manuaalia niin näyttäs että siinä on etenkin se sellanen tähtiavain joka vaikutti aika spesiaalilta.. Tarviiko tosissaan ruveta hommaan 180 euron dt swissin työkalusetti jotta homman sais hoidettua vai miten te viisaammat sen teette?

  5. #35
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pehola Katso viesti
    Tarviiko tosissaan ruveta hommaan 180 euron dt swissin työkalusetti jotta homman sais hoidettua vai miten te viisaammat sen teette?
    Kai niitä tuohon rahaan saa kolme settiä. Soita bestbrakesiin Lohjalle.
    Freude am Fahren.

  6. #36
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.330
    Vaihtaisko Foxcomp ne kilkkeet paikalleen?

  7. #37
    pehola Guest
    Näköjään manuaalin mukaan sisuskalut on ihan samat molemmilla tavoilla eli riittää kun vaihdan ne uloimmat "prikat" jotka lähtee irti ihan sormilla...

  8. #38
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Onko kesällä ostetuissa navoissa jo enemmän niitä kynsiä? Ja kuuluuko 240:n pitää sellaista "muted" naksutusta? Ei ole terävä ääni kuten Shimanoissa yms.

    edit. Jossain lukikin että DT ei myytäviin tuota 36t:tä laita, kun ollut ongelmia, väki voi itse vaihtaa jos haluavat.
    Raikku muokkasi tätä : 24.08.2010 at 12.46

  9. #39
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.330
    240:sten ääni riippuu hyvin pitkälle vapaarattaan kynsien voitelun käytetyn aineen tyypistä ja määrästä. Meneehän siihen noin minuutti kun katsoo mitä ainetta siellä on....

  10. #40
    Fick Dich Guest
    Vieläkö DT:n 240 toolkit :ä saa muka bestbrakes:sta? Nettisivuilla ei ainakaan ole puolikasta sanaa ko. työkaluista

  11. #41
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Kai niitä tuohon rahaan saa kolme settiä. Soita bestbrakesiin Lohjalle.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fick Dich Katso viesti
    Vieläkö DT:n 240 toolkit :ä saa muka bestbrakes:sta? Nettisivuilla ei ainakaan ole puolikasta sanaa ko. työkaluista
    kas tässä:

    puh. 019-388 485

    lohja@bestbrakes.net




  12. #42
    Fick Dich Guest
    No en kyllä enää mitää työkaluja tartte, päinvastoin voisin luopua niistä. Nämä DT:n navat kun ovat niin "laadukkaita" ja DT:n asiakastuki on täysin perseestä. Artisti maksaa niinkuin aina, paitsi että oli viimeinen DT:n napa minulle.
    http://www.pinkbike.com/photo/5532188/


    Fick Dich muokkasi tätä : 24.08.2010 at 13.55

  13. #43
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fick Dich Katso viesti
    No en kyllä enää mitää työkaluja tartte, päinvastoin voisin luopua niistä. Nämä DT:n navat kun ovat niin "laadukkaita" ja DT:n asiakastuki on täysin perseestä. Artisti maksaa niinkuin aina, paitsi että oli viimeinen DT:n napa minulle. http://www.pinkbike.com/photo/5532188/
    Hugin napahan tuo on,yrittäneet DT:n napaa jäljitellä osta DT:n 440Fr se kestää,isältä pojalle ja perillisille jaettavax.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  14. #44
    Fick Dich Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Hugin napahan tuo on,yrittäneet DT:n napaa jäljitellä
    En voi sanoa ymmärtäväni. Hügi = DT, kokeile vaikka googlella.
    Jatkossa napaostokseni rajoittuvat yhden ja ainoan valmistajan hyviin, halpoihin ja laadukkaisiin tuotteisiin:
    Shimano

  15. #45
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fick Dich Katso viesti
    En voi sanoa ymmärtäväni. Hügi = DT, kokeile vaikka googlella.
    Jatkossa napaostokseni rajoittuvat yhden ja ainoan valmistajan hyviin, halpoihin ja laadukkaisiin tuotteisiin:
    Shimano
    Shimano ???
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  16. #46
    Fick Dich Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Shimano ???
    Oliko tässä jossakin kohtaa joku informatiivinen osuus? Voisitko lopettaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa? Olet ärsyttävä tyyppi jonka takia näitä palstoja on helvetin ikävä lukea.
    Se on moro, häivyn tältä ääliöiden palstalta taas pariksi vuodeksi.

  17. #47
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fick Dich Katso viesti
    Oliko tässä jossakin kohtaa joku informatiivinen osuus? Voisitko lopettaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa? Olet ärsyttävä tyyppi jonka takia näitä palstoja on helvetin ikävä lukea.
    Se on moro, häivyn tältä ääliöiden palstalta taas pariksi vuodeksi.
    Anteeksi Hugin ja Dt:n navat on hyviä mutta pitää ostaa sellainen napa mikä kestää omaa ajoa,viikon loppuna näin yhden navan josta meni akseli paskax ja ihan vaan tämän keventämisen syytä kun napoja vaan kokoajan kevennetään ja materiaalin kustannuksella leikitään,toi mikä sulle on sattunut niin se on ollut tiedossa pitkään tuon mallin kanssa,porukat ostaa sitä kun se on edullinen ja sitten käy noin,on mullakin yhdet vastaavat mutta olen ne jättänyt varalle ja mummon pyörään joskus laitettavaksi.

    Ei kannata vetää herneitä tämmöisestä.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  18. #48
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    758
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fick Dich Katso viesti
    Oliko tässä jossakin kohtaa joku informatiivinen osuus? Voisitko lopettaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa? Olet ärsyttävä tyyppi jonka takia näitä palstoja on helvetin ikävä lukea.
    Se on moro, häivyn tältä ääliöiden palstalta taas pariksi vuodeksi.
    Sanoo verkkopersoona jonka nimimerkki on vapaasti suomennettuna "vedä tumppuun".
    Ei millään pahalla, mutta se on lievästi provosoiva ja näköjään provosoidut itsekin varsin herkästi. Sitä paitsi, olisihan se pitänyt tietää, että jos täällä vannoo joko Shimanon tai SRAMin nimeen, niin varmasti saat kuulla kuittailua.
    Vaikka tässä tapauksessa ymmärsin ellmerin kommentin lähinnä läppänä, enkä suinkaan provokaationa. Tai sitten en vain tajunnut

    Itse koin tämän ketjun kuitenkin varsin informatiivisena ja vaikka ei DT:n napoja vielä ole ilmestynyt tähän osoitteeseen, niin taisin silti saada sopivaa vinkkiä yhteen toiseen napaongelmaan (voitelumielessä).
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

  19. #49
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    63
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fick Dich Katso viesti
    En voi sanoa ymmärtäväni. Hügi = DT, kokeile vaikka googlella.
    Jatkossa napaostokseni rajoittuvat yhden ja ainoan valmistajan hyviin, halpoihin ja laadukkaisiin tuotteisiin:
    Shimano
    Kokeileppa uusia DT,n tuotoksia.Niissähän on täysin uusitut vapaaratassysteemit[star ratchet)ym.Itselläni ei ole ollut noiden kanssa ongelmia,Shimanon tuotoksiin en itse enään koske, ne on tulleet liian kalliiksi,tulisi aika pitkä lista jos kaiken kirjaisi.

  20. #50
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    662
    Moi,

    Meidän tandemista laukesi tänään Dt Swissin 540 -takanapa. Räikän hammasrattat (kohta 2) eivät enää ottaneet paineen alla toisiinsa kiinni. Purin kotona navan ja huomasin, että rattaiden hampaat olivat pyöristyneet ja osasta oli lohjennut palasia. Puhdistin, laitoin voiteluainetta ja kokosin. Kesti hieman paremmin painetta, mutta ei missään tapauksessa kahden reisiparin tuottamaa vetoa. Elikkä hammasrattaat taitaa mennä vaihtoon.

    Napaa ei ole avattu tahi huollettu tätä ennen, eli kaikki oli orkkiskunnossa. Ajoa on takana noin puolitoista vuotta, mutta kilometreistä ja tunneista ei minulla ole hajuakaan. Mielestäni eivät ole ilmoitelleet aikaisemmin kulumisestaan. Tosin pyörä on toisinaan pitänyt polkiessa laahaavaa ääntä. Olemme kuitenkin järkeilleet sen kuuluvaksi kammista tai liian kireästä synkroniketjusta. Olisiko laahaava ääni tullutkin sittenkin navasta.

    Kysymykset...
    1. Onko kenelläkään tietoa, että saako räikän hammasrattaita pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeistä?
    2. Voiko syynä olla jokin muu kuin kuluneet hammasrattaat?
    3. Mitä mieltä raati on, voiko ko. napa (tai vastaavat ratchet system -navat) pitää polkiessa laahaavaa ääntä, mutta rullatessa pelkästään perinteistä naksutusta? Ääni oli voimakkaampi mitä isommalla välityksellä ajoi.

    Kiitos jälleen kerran!


    Räikän hammasrattaat = kohta 2 tässä.
    TaitettaVille muokkasi tätä : 05.01.2014 at 13.51 Syy: Lisäsin paremmat kuvat ja muutin käsitteitä paremmin ymmärrettäviksi.
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

  21. #51
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Vetorinkulat? Edes kuvan avulla ei kyllä selviä mitä ne ovat.

  22. #52
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    662
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Vetorinkulat? Edes kuvan avulla ei kyllä selviä mitä ne ovat.
    Kiitos huomautuksesta. Laitoin uudet kuvat alkuperäiseen viestiin. Mikä on suomalainen vastine "star ratchet ring" käsitteelle?
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

  23. #53
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Siis se on ilmeisestikin vapaarattaan sisällä olevan räikän ulkorengas, hammaspyörä tms. Olisko tuossa hoitona vapaarattaan vaihto?

  24. #54
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    662
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Olisko tuossa hoitona vapaarattaan vaihto?
    Käsittääkseni näissä navoissa pitäisi riittää räikän hammasrattaiden vaihto.
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

  25. #55
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TaitettaVille Katso viesti
    1. Onko kenelläkään tietoa, että saako räikän hammasrattaita pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeistä?
    Ainakin joskus DT:n osia löyty FoxCompista/ShockTheraphysta
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  26. #56
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    1.135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TaitettaVille Katso viesti
    Moi,
    Kysymykset...
    1. Onko kenelläkään tietoa, että saako räikän hammasrattaita pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeistä?
    2. Voiko syynä olla jokin muu kuin kuluneet hammasrattaat?
    3. Mitä mieltä raati on, voiko ko. napa (tai vastaavat ratchet system -navat) pitää polkiessa laahaavaa ääntä, mutta rullatessa pelkästään perinteistä naksutusta? Ääni oli voimakkaampi mitä isommalla välityksellä ajoi..
    2. Nuo navan puolella olevat urat, joissa nuo räikkärattaat liikkuvat ovat melko tiukalla välyksellä. Kivipöly tai jäykkä vaseliini on estänyt jousia puristamasta hammasrattaita yhteen. Tandemin 2*poljinvoima auttaa noiden kynsien hajoamista jos kynnet eivät ole täydellisesti kosketuksissa toisiinsa.
    Yhdessä kaverin 240 takanavassa oli talvella ongelmana ettei vapaaratas ottanut kiinni kun oli rullaillut pyörällä. Pelkkä jäätynyt vesipisara esti etteivät nuo jouset jaksaneet painaa rattaita kiinni. Kuivaus ja ohut öljy korjasivat tilanteen.
    lai muokkasi tätä : 06.01.2014 at 16.57 Syy: typot
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

  27. #57
    Liittynyt
    09/1999
    Viestit
    5.830
    Kukaan vaihtanut sitä tiheämpää räikkää takanapaan? Toi harva hammastus onkin näiden napojen oikeastaan ainut huono puoli, sikäli jos puuttuvaa värivalikoimaa ei lasketa.

    Vakiona noissa on se 18 pykälää ja viritettynä 36. Samalla kestoikäkin voi pudota, joten ehkä tandemkäytössä kannattaa pysyä tossa vakiossa.
    Leku muokkasi tätä : 06.01.2014 at 15.55


  28. #58
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leku Katso viesti
    Kukaan vaihtanut sitä tiheämpää räikkää takanapaan? Toi harva hammastus ....
    O. Kaikkiin napoihin mitä taloudessa on ollu. Nyt enää yks hallussa. Kestäny ihan jees. Herkempi pakkasella rasvan valinnalle, hampit kun pienenee niin paksumpi liukaste aiheuttaa lipsumista. DT:n omaa greasea oon käyttäny HoneySlickin ohella ja noilla on pelannu -30c asti.

  29. #59
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    662
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lai Katso viesti
    2. Nuo navan puolella olevat urat, joissa nuo räikkärattaat liikkuvat ovat melko tiukalla välyksellä. Kivipöly tai jäykkä vaseliini on estänyt jousia puristamasta hammasrattaita yhteen. Tandemin 2*poljinvoima auttaa noiden kynsien hajoamista jos kynnet eivät ole täydellisesti kosketuksissa toisiinsa.
    Samanlaiseen johtopäätökseen olen tullut mtbr:n tandemifoorumia lukiessani. Siellä monet vaihtavat räikkärattaat tasaisin välein. Pitää tarkastaa vielä tiivisteet, että ylimääräistä pääsisi mahdollisimman vähän navan sisälle.
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

  30. #60
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Nyt meni jo toiset räikkärattaat 240s navasta. Ensimmäiset 36-hampaiset kestivät huimat 15 km kesäkuussa. DT:n huolto Tunturi-Hellberg vaihtoi takuuna tilalle 18-hampaiset (downgreidaus omasta pyynnöstä) räikkärattaat, mutta nyt vajaa kolme kuukautta myöhemmin pettivät nekin. En välissä availlut napaa, kilometreja tuli välissä ehkä 500km, maastossa ehkä 150km. Kiekkona siis actionsportsin kasaama 240s+flow ex 29 jäykkäperäisessä mankelissä. Molemmista on lähtenyt hampaista paloja irti. Kiekko lähtee uudelle huoltokeikalle, katsotaan mitä tuleman pitää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •