Boschilla on nämemmä vähän äreämpikin moottori nyt kun 1000W asti sallitaan EUssa ilman vakuutuksia ja Suomessa vuoden vaihteesta alkaen. Tässä Cuben Enduro (600W peak).
http://www.cube.eu/en/products/e-bik...-500-275-2016/
Boschilla on nämemmä vähän äreämpikin moottori nyt kun 1000W asti sallitaan EUssa ilman vakuutuksia ja Suomessa vuoden vaihteesta alkaen. Tässä Cuben Enduro (600W peak).
http://www.cube.eu/en/products/e-bik...-500-275-2016/
No kappas vain. 600W huipputeho jos on antotehoa, on kyllä aika hurja potku jos sitä vertaa siihen mitäihminen pystyy tuottamaan, jopa kova kuntoinen.
Boschista saa nopeusrajaa nostettua lisäämällä lisäpulikan.
Aika huonosti on tarjolla jälkiasennukseen keskimoottoreita. On Bafang (halvempi) ja sitten on vaikkapa Ego ja muut minkä hinnalla (3-6ke) saa jo kovatasoisen pyörän.
Juu niin. Se tämä nykyinen sähkömaailma vaatii tiettyä kognitiivista dissonanssia että sitä ymmärtää. Moni eri asia on totta yht aikaa.
Tuo asia kiinnostaa itseänikin, veikkaan kyllä että se on antotehoa. Mun omat 500W-systeemit pukkaavat 600W antotehoa, 900W otto max.
Tarkoittaa sitä että mun 500W-systeemeissä ja Boschin 250W-systeemissä on sama huipputeho.
Ainoa ero on se että minä voin käyttää samaa huipputehoa pidempään koska suurempi moottori jäähtyy paremmin ja suuremman moottorin hyötysuhde on parempi jolloin saavutan saman huipputehon pienemmällä virrankulutuksella. Welcome to the electric world
Onhan sähkössä tehoa mutta myös painoa on enemmän.
Ei se paino nyt niin ongelma ole jos on sähköä apuna.
Tässä muutes mielenkiintoinen putiikki jos tykkää itse värkkäillä keskiomoottoria : http://www.sickbikeparts.com/catalog/index.php?cPath=26
Kyllä se on antotehoa. "Output" ainakin vahvasti viittaa siihen.
"For drive, it had to be the Bosch CX - its incredible 75Nm of available torque and 600W peak power output make it the best-performing e-MTB motor currently available"
250W ylittäminen ei ole laitonta huipputehona.
Jos ottoteho on 600W, niin tiehen päätyy karkeasti 400-500W, tai hyötysuhde on todella huono.
E-Cruiser muokkasi tätä : 27.10.2015 at 16.03
Crystalyten setissä tulleen 10Ah akun kapasiteetti on vähän tympeästi pudonnut vähän vajaan 4 tkm ajon kuluessa. Nykyisellään ensimmäinen neljästä varauspalkista putoaa nollakelissä noin 22 kilometrin paikkeilla, niin että avustustaso on pääosin 3/5 -naksussa. Peukkuarviona sanoisin että tehollista vetoa akusta irtoaisi 30-35 kilsaa, koska litiumakuissa jännite (jota varauspalkit käytännössä näyttävät) ei putoa mitenkään lineaarisesti.
Alussa arvioin että samalla akulla pääsisi ehkä hikisesti se mainittu 50 km, ja yli 40 km lenkkejä tuli pakkasellakin heitettyä - joskin niin että kotipihaan rullatessa akusta irtosi lähinnä moottorin omaa vastusta kompensoivan verran tehoa.
Kapasiteetissa ollaan tultu noin vuodessa alas ehkä 20%, mahdollisesti enemmänkin. Tyypillinen arvo litiumiakuille on tuo 20% pudotus 300-500 täyden syklin jälkeen, mutta tuota määrää täysiä syklejä ei vuoden käyttöön mahdu. Kelit toki ovat olleet melko vaativia, eli jäiset pinnat ja sohjo pakottavat pitämään mara wintereissä aika matalaa painetta.
Onkohan (talvinen) sähköpyöräkäyttö sen verran kuormittavampaa ja isovirtaista että akut kulahtavat em. peukkusääntöä nopeammin, vai onko lataustekniikassa jotain vialla? Akku on pyritty lataamaan täyteen aina ajon jälkeen, sillä logiikalla että (lyhytaikainen) säilytys täytenä on litiumikemialle pienempi paha kuin "tyhjiin" ajo.
Jos olet ajanut akkua noin tyhjäksi kuten ensimäisessä kappaleessa kerrot, niin ikä lyhenee. Akkua ei ajeta täysin tyhjäksi, koskaan. Se lyhentää ikää. Aina jätetään vähintään 5-10% pohjalle.
Erillinen virtamittari auttaa tämän seuraamisessa.
Jokainen tunti kun akku on täysi lyhentää sen ikää. Liikkeet antavat joskus luvan säilyttää lyhyitä aikoja täytenä kuluttajakokemuksen takia. Se helpottaa käyttöä. Maksimi-iän tavoittelu hankaloittaa akun käyttöä arjessa jonkin verran. Jos lähtee aamulla aina aikaisin niin tarvitsee ajastinpistorasian, jne.
Jos akusta haluaa irti maksimi-iän niin säilytysaika täytenä tulee minimoida. Max yksi tunti. Mielellään vähemmän. Eikä ajeta tyhjäksi.
Omissa lipoissa on neljänkin vuoden jälkeen yhä täysi kapasiteetti. Muuten alkavat hapertua kyllä noilla vuosilla jo, kyykky kasvaa kuorman alla.
^Noin "tyhjiin" ei akku ole tullut ajettua kuin pari kertaa, eikä kertaakaan niin alas että suojapiiri olisi katkaissut virran. Valtaosa ajosta on noin 20 kilsaa jonka jälkeen laturiin, eli ehkä 50% purkusykli.
Täytenä akku sitten viettää enemmän aikaa, joten josko kapan lasku olisi juuri siitä kiinni. Tiedän että litiumiakut eivät siitä hirveästi tykkää, mutta sitä en tiennyt että jo noin lyhyet ajat ovat pahasta. Fillarin pitää olla ajovalmiina kohtalaisen nopeasti epäsäännöllisiä ajoja varten, eli akku pitää ladata iltasella täyteen aamun ajoa varten (jota ei sitten välttämättä tule).
RC-kamojen lipo-akut ajan säilytysvaraukseen eli ~70%:iin käytön jälkeen, mutta sähköpyörän laturissa ei tuollaista ominaisuutta valitettavasti ole. Ehkä pitäisi olla, koska 70% varauksesta akun saisi nopeahkosti täyteen, ja lyhyen ajon voisi ajaa ilmankin latausta.
Jotta pyörää voi jotenkin järkevästi käyttää, on usein pakko ladata akku täyteen silloin kun siihen on tilaisuus. Akun käyttöiän lyheneminen on pienempi paha kuin se, että akku ei ole käyttövalmiudessa tarvittaessa.
Lakimuutos tehokkaampien sähköpyörien osalta käytännössä kumottiin vaatimalla liikennevakuutus yli 250w pyörille.
Ellei sitten vakuutusyhtiöt ala tarjoamaan järkevämmän hintaisia vakuutuksia. Tällä hetkellä mopovakuutuksen mukainen hinta 180€/vuosi.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14514...ineet_2015.jpg
En tiedä miten tämä meni näin, mutta näyttäisi että polkupyörä jossa on 250-1000 W sähkömoottori avustamassa ja max 25 km/h, on täysin järjenvastaisesti paljon rankemmin säädelty kuin kevyt sähköajoneuvo, jollaiseksi lasketaan esimerkiksi satoja kiloja painava kilowatin sähköskootteri, jolla voi kuljettaa kolmea henkilöä. En käsitä tätä.
Eli jos haluaa rakentaa kauppakassin tai lasten kuljetukseen sopivan cargo biken 500-1000 watin moottorilla joka jaksaa kiskoa lumisohjossakin, siihen ei kannata laittaa polkimia. Voisiko tuon säädöstön mökeltää jotenkin hienommin?
Onhan tuo uusi laki ihan perseestä. Käytännössä mikään ei muutu, paitsi että Segwayt ja kaiken maailman skeittilaudat tulevat.
Jos se on mopon vakuutus, niin moni tuskin maksaa mopon vakuutusta päästäkseen 500 watilla 25 km/h. Kun samaan hintaan saa 5 hevosvoimaa ja 45 km/h.
Inhottavinta tuossa on se, ettei missään lue mikä uusi vakuutus on nimeltään, mistä sellaisen saa, paljonko se maksaa ja mitkä ovat vaatimukset.
Jätetään ihmiset vain haahuilemaan epätietoisina ja tuskin edes vakuutusyhtiöissä tiedetään asiasta yhtään enempää.
Iltasanomien artikkelissa (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451384315225.html) todetaan:
"Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, joiden teho on 250 W - 1 kW. Näihin sovelletaan mopoa vastaavia teknisiä vaatimuksia, mutta niitä ei kuitenkaan tarvitse rekisteröidä." Eli 500 W lastipyörään hankitaan liikennevakuutus ja koska mopon tekniset vaatimukset pätevät, niin sieltä tullee valoihin ja muuhun liittyviä määräyksiä. Pitääkö pyörä katsastaa? Tarvitaanko tyyppihyväksyntä? CE-hyväksyntä? Voiko tehdä sähkösarjasta itse?
Heh! On ihan EMC hyväksytty! Ei siis aiheuta muille sähkölaitteille häiriöitä!
http://www.karkituote.fi/tuotteet
Tuossa iltasanomien artikkelissa taitaa olla virhe... Syy L1e-A luokkaan oli käsittääkseni enemmän se että ei tarvita tyyppihyväksyntää (yksittäiskappaleille = rakennettu/tilattu eu ulkopuolelta) eikä myöskään tarvita vilkkuja jne. mopolle tyypillisiä hallinta yms. laitteita. Käytännössä L1e-A rinnastetaan vaatimusten osalta fillariin (heijastimet, soittokello jne.)
Muistaan lukeneeni joltain saksalaiselta foorumilta että nyt kuitenkin sallitaan myös vilkut jos haluaa hifistellä.
Eikös alkuperäisessä lakiehdotuksessa mopon säännöksiä sovelleta vain jos avustettu huippunoeus on yli 25 mutta alle 45km/h. Jo avustusnopeus rajoittuu 25km/h, pitäisi mennä fillarin säädöksillä.
Jos näin ei ole niin sittenhän fillarian voi sanoa olevan saman luokan kulkine kuin Seagway tms. kulkine joita ei tarvitse vakuuttaa. Käsittääkseni tuon luokan kulkineen määritelmässä ei mainita että renkaiden on oltava vierekkäin![]()
Juuri näin, saksalaiset valmistajat olivat lobanneet speed pedelecin ensimmäiseen lakiehdotukseen hardkoodattuna. Sittemmin Etra yritti lobata tyyppihyväksyntää vähän kaiken tyyppisille sähköpyörille. Lopputuloksena L1e-A joka on kompromissi. Paitsi että Etra lobbasi niin kovasti tyyppihyväksyntää että käsittääkseni muut kuin L1e-A vaatii jonkinlaisen hyväksynnän.
http://www.bike-eu.com/laws-regulati...-bikes-1018916
Itse asiassa EU pedelecit pitäisi olla EN hyväksyttyjä. Tosin suomessa tuota EN pedelec hyväksyntää ei vaadita joten jää se että pitää olla EMC ja sähköturvallisuushyväksyntä tehtäväksi. Eli taitaa olla suomessa laillinen pedelec kyseessä jos emc hyväksyntä on kunnossa. Ilman sitä ei taida olla laillinen, pelkkä en pedelec (jota siis suomessa ei edes vaadita) kun ei automaattisesti tarkoita että emc on kunnossa.
tuossa on yritystä kertoa että peli on laillinen ja ymmärrystä kertoa miltä osin se laillisuus pitää perustella.
Onko kenelläkään kokemusta muovirattailla varustetun napamoottorin käytöstä kovilla pakkasilla? Itse olen ajellut omalla 250W moottorilla noin -10 asteessa ilman ongelmia. Nyt mietin uskallanko huomenna lähteä töihin -25 asteessa? Lähinna huolettaa nylonista valmistettujen rattaiden kesto. Taitaa olla parempi jättää sähkövehje kotiin ja mennä loppuviikko pelkällä lihasvoimalla?
Hieman huolettaa sama itseäkin, mutta äsken kävin reilun 5 kilsan asiointilenkin -28C:ssä Crystalyten muovirattaisella napamoottorilla, ja on sillä ajeltu -20C paikkeilla ennenkin. Lumetta tai ei, mutta aloitan ajamisen pienellä avustusteholla ja kuvittelen että moottori lämmittää napaa edes hieman ennen isomman tehon päälle vääntämistä. Mielellään en kyllä ajele näin kylmällä. Startit liikennevaloista aina hirvittää koska moottori on kovimmalla rasituksella tuolloin.
Tuskinpa tuosta haittaakaan on. Varmasti on hyvä idea laittaa avustus miedommalle ja polkea enemmän.Lumetta tai ei, mutta aloitan ajamisen pienellä avustusteholla ja kuvittelen että moottori lämmittää napaa edes hieman ennen isomman tehon päälle vääntämistä. Mielellään en kyllä ajele näin kylmällä.
Sanokaas mistä saa mahdollisimman kevyen setin cyclocrossiin tekemään talvesta kesän. Työmatka on suuntaansa 17 km. Sen pidempää matkaa akuilla ei tarvitse päästä.
Varsin eläväinen paikka puhella sähköpyöristä niiden omistajien kanssa.
https://www.facebook.com/groups/sahkopyorat/
Tässä threadissa on niiiiin paljon sivuja & jutustelua ettei pysty hahmottamaan kitin hankintaa lukemalla kaikkia sivuja läpi. Viitsiikö joku linkata pari linkkiä mistä saisi mummopyörän sähköistämiseen kitin jossa mieluiten tarakka-akku ja (taka)napamoottori (jalkajarru)? Tarve on kulkea työmatkaa kesät ja talvet n. 10 km/ suunta, talvella pyörä seisoo päivän ulkosalla. Greenbike.fi:n katselin jo, siellä oli varteenotettavaa settiä. Hintatasosta en tiedä, kun tehdään konversio niin mielummin sitten laadukkalla kamalla, mutta ainakaan yli 1000 eur en ole valmis mummopyörään investoimaan.
Ja saako nuo akut yleisesti ladattua suoraan seinästä esim. töissä, vai tarvitaanko yksi laturi töihin ja toinen kotiin?
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Huonosti näyttää löytyvän momentti anturilla varustettua keskimoottoria joka on mahdollista jälkiasentaa. Käytännössä Sunstar on ainoa, vai onko?
Pääsin kokeilemaan Boschin ja Yamahan keskiömoottoria ja ne toimi erittäin hienosti.
Kirjanmerkit