HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 25 / 136 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 23 24 25 26 27 35 75 125 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 721 - 750 / 4051

Aihe: Fat bike eli läskiä haussa

  1. #721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    26*4.8 Knard n. 2400mm ja 26*4.8 Bud n. 2410mm
    No tuon ulkohalkaisijan kanssa se on kuin 29er:lla ajaisi

  2. #722
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Jokuhan voi vaikka alkaa harrastaa downhilliä täpäriläskillä ja löytää tuosta loistavan vehkeen.
    En harrasta DH:ta, vaan kohtuullisen leppoisaa kruisailua. Silti ajatus 4 tuumaa leveillä renkailla varustetusta matalaprofiili täpäriläskistä kuullostaa enemmän kuin mielenkiintoiselta. Ikäänkuin 29 täpärin ominaisuudet paremmin märässä kantavalla kumilla.

    Tuo läskihankinta tuli tehtyä vähän hätäpäissään, kun meni hermot märkänä velloviin metsäpolkuihin. Järjelliseen hintaan en löytänyt helposti haluamaani pyörää, joka olisi ollut 29+ semiläski täpärinä. Tuossa on kova kilpailija tuolle.

    Ennen noiden jomman kumman yleistymistä saatan harkita joustokeulapäivitystä tuohon läskiin. Alkuun koko idea joustokeulasta tuntui turhalta läskissä, mutta ei tunnu enää.

  3. #723
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti

    Ehkä tuonkin idea jossain vaiheessa valkenee, ja toisaalta, eihän se huono ole että on vaihtoehtoja tarjolla. Jokuhan voi vaikka alkaa harrastaa downhilliä täpäriläskillä ja löytää tuosta loistavan vehkeen.
    Vähemmän kumia on kevyempi? Kevyempi on yleensä nopeampi. Retkeilyvauhdissa enemmän kumia tuo mukavuutta etenemiseen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Ennen noiden jomman kumman yleistymistä saatan harkita joustokeulapäivitystä tuohon läskiin. Alkuun koko idea joustokeulasta tuntui turhalta läskissä, mutta ei tunnu enää.
    Minä tykkään joustosta, voi pitää renkaissa hieman reilumpia paineita, jolloin vauhtiakin on helpompi pitää. Joustokeula pitää sitten eturenkaan paremmin maassa.

  4. #724
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Ihan hyviä 27,5" renkaista läskiä puoltavia ajatuksia. Matalaprofiilinen rengas isommalla halkaisijalla täpäriläskissä on varmasti nopeampi.
    Voipi hyvinkin olla aika paljon isompi valikoima erilaisia läskejä eri tarkoituksiin muutaman vuoden kuluttua. Ja onhan jo jonkin aikaa ollut näkyvissä kehityssuunta kantokykyisistä "retkiläskeistä" trailipyörien suuntaan ja ilmeisesti siinä suunnassa on vielä mahdollisuuksia tuoda markkinoilla uusia innovaatioita joilla voi vallata markkinoita muilta pyöriltä ja myös tavoittaa ihan uusia harrastajia.

  5. #725
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Alkuun koko idea joustokeulasta tuntui turhalta läskissä, mutta ei tunnu enää.
    Mulla taasen tuntuu edelleen turhalta(kokoajan enemmän). 4.8" renkailla jäykkisläski on aivan äärettömän hauska ajettava.
    Viime syksynä vasta toki hankin, mutta edelleen tykästyn kokoajan enemmän kun ominaisuudet tulee tutuiksi.

    Mulle joustokeula läskissä on edelleen kerettiläinen ajatus.

  6. #726
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    4.8" renkailla jäykkisläski on aivan äärettömän hauska ajettava.
    Kyllä näin on (tosin ei kokemusta 4.8 kumeista), koukuttavaa touhua. Mulle mieluummin 24" vanne ja 6" kumit kuin 27.5" ja 4".

  7. #727
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Minusta 27,5x4” on vähän sama, kuin 29x3”, mutta paksumpana. Ihan hyvä suuntaus, mutta odotan kunnes tulee 27,5x4,8”.

  8. #728
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Tuo iso vannekoko ja iso kumi johtaa aika vääjäämättä akselivälin pitenemiseen kun takahaarukkaa on pidennettävä ja edessä on etukumille oltava tilaa käännöksissä. Selkeillä poluilla varmaan ihan hyviä pidemmätkin läskit mutta teknisemmässä maastossa voi ketteryys kärsiä.

    Hienon näköinen varmasti olisi.

  9. #729
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Tuli tuossa eilen pyöriteltyä kumeksia vanteilla. Floater 4" pois 80mm vanteelta -> 70mm profiili muutos pyöremmäksi huomattava. Mammoth 4" 80mm vanteelle aika lituska profiili "voi ku se näyttää kirpulta pienine nappuloineen" leveys aika sama, kuin Floaterilla 80mm vanteella eli noin 100m. Edessä möllöttää Bud 4.8" 80mm vanteella profiili sopivan pyöreä ja onhan se aikas eri planeetalta kokonsa puolesta. Tuosta Mammothista en kyllä osaa kuvitella kaipaavani matalampaa kumia jäykässä Fatbikessa. Toisaalta Bud on riittävän iso jo korkeudeltaan ja leveydeltään. Kumin alle taittumista en näillä nykyisilläkään ole havainnut.

    Paineina edessä Budilla 0.4-0.45bar ja takana 4" siinä 0.65-0.7bar. Silloin, kuin 4" pyöri edessä oli paineet 0.5-0.6bar eli en ihan lussuja harrasta, kuin pehmeässä lumessa. 100kg lähentelee ajo paino. Etuiskaria en juurikaan kaipaa huollettavaksi. Saattaisin kokeeksi ostaa, jos Plutossa olis 34/35mm liukuputket. Tästähän tuli ihan rengas keskusteluun sopiva postaus.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  10. #730
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti

    Paineina edessä Budilla 0.4-0.45bar ja takana 4" siinä 0.65-0.7bar. Silloin, kuin 4" pyöri edessä oli paineet 0.5-0.6bar eli en ihan lussuja harrasta, kuin pehmeässä lumessa. 100kg lähentelee ajo paino. Etuiskaria en juurikaan kaipaa huollettavaksi. Saattaisin kokeeksi ostaa, jos Plutossa olis 34/35mm liukuputket. Tästähän tuli ihan rengas keskusteluun sopiva postaus.
    Eiköhän bluton kanssa ole aika paljon mietitty ettei ole tarvetta paksummille putkille. Tietenkin jotain tälläistä saattaa fox laukaista markkinoille 2016. Blutohan on levennetty reba enkä itse ainakaan ole huomannut 100mm rebassa "löysyyttä" omassa XC ajossa. Kyseinen ilmiö löi läpi ihan eritavalla 150mm joustolla AM pyörällä ja 32mm putkilla. Oma noin 100 kg massa kyllä antaa pyörälle ihan eritavalla sikaa kuin joku 60kg kisakuski. Lisäksi ilmiö korostuu korkeimmilla nopeuksilla, joita en usko erityisesti esiintyvän fätin kanssa. Saathan sen bluton lukittua talviajoihin jos ei jousto miellytä.

    Off topic mutta kyllä tässä tulee itse kullekkin fättikuumetta kun aiheeseen tutustuu ja tappelee metsässä tuon XC:n pidon kanssa. Tänäänkin oli maasto niin kostea, että kiviset nousut yhtä helvettiä kun 2.25" rabid rob sutii vaikka paino on takana. Pitäis varmaan kattoa taakse jotain isompaa nappulaa ja heittää riskillä 2.4" rengasta. Huomasitko kuinka suuren eron 4" ja 4.8" välillä ? Varmasti raskaammalla kuskilla ero vain korostuu.

  11. #731
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Lisäksi ilmiö korostuu korkeimmilla nopeuksilla, joita en usko erityisesti esiintyvän fätin kanssa. Saathan sen bluton lukittua talviajoihin jos ei jousto miellytä.
    No fätin kanssahan niitä korkeampia nopeuksia nimenomaan esiintyy!
    Lukitus ei poista keulan yleistä velttoutta. Toki en ole Blutoa testannut, olen siinä mielessä jäävi huutelemaan.
    Mutta eiköhän jokainen joustokeppi ole letkumpi kuin jäykkä keula? Varsinkin läskirenkaan väännön alla.

    Näin mutuna ainakin luulottelisin itselleni.

  12. #732
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    ^Asiaa

    Kyllä minä ainakin uskallan antaa läskille aikas paljon enemmän sikaa, kuin omalle sekasikiö AM 29 kovaperälle missä 100mm Reba keulana-> kaipaisin jämäkämpiä putkia ja Piken tyylistä toimintaa, että saa alun herkäksi ja keskialueen kantavaksi.

    Oikeasti kovakeulasella läskilläni uskallan työntää kivikkolalamekeen aikas paljon kovempaa, kuin tuolla AM tekeleellä. En välttämättä enään oikestikkaan halua ajaa kovempaa, ka siinä alkaa luut haurastua. Varmasti on ne tietyt kohdat missä joustokeula antaa jotain lisää, mutta omilla maastolenkeillä tarve aikas olematon, kuin lasku osuudet on aika äkkiä käsitelty näillä leveys asteilla. Talvella se on ainakin täysin turha ja hitaassa ajossa sitä ei ainakaan Fätissä tarvi IMO.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  13. #733
    Ei siitä kyllä mitään haittaakaan ole.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

    There can be only one.

  14. #734
    markettipyörämies Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Kyllä minä ainakin uskallan antaa läskille aikas paljon enemmän sikaa, kuin omalle sekasikiö AM 29 kovaperälle missä 100mm
    Mulla on 26" täpärissä 150mm keula RS Revo ja kyllähän se on huomattavasti nopeampi peli teknisissä laskuissa kuin oma läski. Ei mitään jakoja läskillä. Siinä mielessä joustokeula himottas läskiinkin. Takapäässäkin saisi olla vähän joustoa läskissäkin, nopeahko isohkoja patteja sisältävä polku on aika tuskallista ajettavaa kovaa, jos vertaa 26" täpäriin.

    Läskissä jouston alkuherkkyys voisi olla luokkaa surkea, koska renkaat hoitavat sen, isommissa pateissa toivoisi edes vähän armoa varsinkin alaselälle.

  15. #735
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Läskissä jouston alkuherkkyys voisi olla luokkaa surkea, koska renkaat hoitavat sen, isommissa pateissa toivoisi edes vähän armoa varsinkin alaselälle.
    Läskin ongelma on juurikin isommat patit esim. ranteenpaksuinen juurakko, jossa juuret hieman ilmassa on aika ikävää ajettavaa täysjäykällä. Läskin jousituksen virittäminen hyväksi pitäisi renkaan vaimennuksen takia olla paljon helpompaa, kuin kapearenkaisen. joku 100mm jousto läskirenkaiden lisäksi voisi olla moneen käyttöön optimaalinen.

  16. #736
    markettipyörämies Guest
    Softtail voisi olla kova sana läskissä. Joku voisi tehdä. Keulaksi Girvin-tyyppinen viritys niin löytys kiertojäykkyydessäkin.

    Vähän harkinnut joustotolppaakin ... saisi lisää painoakin fillariin.

  17. #737
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.205
    Minä taas harkihten Brooksin jousitettua Flyeriä penkiksi. Täysjäykässä sinkula 29erissä se ainakin toimii.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  18. #738
    markettipyörämies Guest
    Ite tilasin tuollaisen ensihätään:
    http://www.on-one.co.uk/i/q/SASMGOS/...leather-saddle

  19. #739
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Mulla on 26" täpärissä 150mm keula RS Revo ja kyllähän se on huomattavasti nopeampi peli teknisissä laskuissa kuin oma läski. Ei mitään jakoja läskillä. Siinä mielessä joustokeula himottas läskiinkin. Takapäässäkin saisi olla vähän joustoa läskissäkin, nopeahko isohkoja patteja sisältävä polku on aika tuskallista ajettavaa kovaa, jos vertaa 26" täpäriin.

    Läskissä jouston alkuherkkyys voisi olla luokkaa surkea, koska renkaat hoitavat sen, isommissa pateissa toivoisi edes vähän armoa varsinkin alaselälle.
    Mä olen erimieltä.
    Tuskallista ajettavaa siinä mielessä että että reidet on tulessa, ei muuten.
    Läskihän menee siellä alla omaa kyytiään kun pitää sen perseen pois penkistä ja antaa pyörän viedä itseään.
    Ei siinä alaselkä kärsi.
    Ei kai kukaan läskillä paukuta perse penkissä alamäkeen tai kivikkojuurakossa??

    160mm joustava täpäri Lyrik RC2 DH:lla oli viimeksi ennen läskiä. Nopea sekin oli.
    Ja mukava.
    Silti samoissa maastoissa ja mäissä ei ole sitä ikävä kun läskillä päästelee.
    Ajotekniikka(ja sen uuden painaminen selkärankaan) on vielä hakusessa tosin.

    Ja tarttis saada uudet paksummat ja sitkeämmät reidet jostain myös.

    EDIT: toki muistetaan että mun "vauhdit" on melko hissuttelua kuitenkin.
    Ja kyllä esim. dropit ja hypyt on läskillä vielä pahasti hakusessa, täpärillä niistä uskalsi ajaa huolettomammin.
    Toki nekin on mulla lähinnä nyppylöitä.

    Esim. tuosta en ole vielä läskillä tohtinut ajaa, muuta kuin ohitse ylämäkeen.



    Kaikki on siis suhteellista.
    brilleaux muokkasi tätä : 05.06.2015 at 09.13

  20. #740
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Minulla varsinkin silloin, kun oikeasti mennään kovaa teknistä alas tai pitkissä reisuissa missä alkaa jalat loppua keventelyyn, jos silloin jonkunlainen jousituksen kaipuu tulee ajatuksiin on kyllä aika vahvasti Bucksaw näköinen ajatuskupla kakkos pyöräksi. Onneksi runkosetin hinta antaa maltti.

    Kyllähän am täpäri varmasti hakkaa alamäki pommituksessa ja hypyissä täysjäykän läskin, mutta onko tuolla sitten omaksi huvikseen tapahtuvassa ajossa merkitystä varsinkin, kun täälä ei ne laskut yleensä kestä kovinkaan pitkään. No se on jokaisen puntaroitava henk koht.

    No eihän siitä iskarista sinänsä mitään haittaa varmasti ole, jos ei yksi huolto/vika kohde ahista ja painon lisääntyminen.
    Antza44 muokkasi tätä : 04.06.2015 at 22.38
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  21. #741
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Eiks toi Rokkarin Bluto ole rakenteeltaan hyvin samanlainen kuin Reba RL? Tuossa talvella huolsin yhden fillarin Reban foorumilta saatujen ohjeiden avustamana ja yllätyin aika isosti kuinka yksinkertainen toimenpide se on. Kuvittelin paljon vaikeammaksi purkaa ja kasata.

    Ja joka kerta ei tarvi välttämättä koko keulaa purkaa vaan alajalkojen puhdistus, tiivisteiden vaihto ja uudet pohjaöljyt sekä vaimennuspuolen öljyt riittää. Tietty kuinka usein, riippuu kuinka paljon ajaa ja uittaako pyörää mudassa kovastikin.

    Jotenka tuo huoltotyö on kyllä sen verran pieni työ ettei sen takia kannata jättää joustokeulaa hankkimatta.

  22. #742
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.607
    Ratkaisu jousitus ongelmaan tulee Saksasta. Maxx Huraxdax. Siinä on kaikki. täysjousto ja 4.8" tassut. Hinta vähän yli 4ke varusteltuna ja löytyy isojakin kokoja.
    Itse en ymmärrä lyhyiden akselivälien ihannointia. Kyllä vähän pidempikin taipuu kaikilla poluilla. Se vaan on paljon hauskempi ylös ja alaspäin mentäessä.

  23. #743
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    No eihän siitä iskarista sinänsä mitään haittaa varmasti ole, jos ei yksi huolto/vika kohde ahista ja painon lisääntyminen.
    Tää oli yks syy myös miksi läskin hankin; huoltovapaus.
    Mua vaan ei kiinnosta tuhlata aikaa iskareiden huoltoon/huollattamiseen, linkkujen laakereiden vaihteluun jne.

    Toki Spessun tapauksessa se suunnitelma kusi hiukan.

    Omaan ajoon vaan läski näyttäis antavan sen suurimman funfactorin. Kaikenlaisessa ajossa. SE on tärkeintä.
    Aika näyttää, ainakin tällä hetkellä läski on ainut pyörä tallissa ja ei ole suunnitelmissa muuta hankkia lisäksi.

    Lisäksi läski avasi ikuiselle talven vihaajalle aivan uuden elämän talvikautena. Se on paljon se. Myös.

  24. #744
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Ja joka kerta ei tarvi välttämättä koko keulaa purkaa vaan alajalkojen puhdistus, tiivisteiden vaihto ja uudet pohjaöljyt sekä vaimennuspuolen öljyt riittää. Tietty kuinka usein, riippuu kuinka paljon ajaa ja uittaako pyörää mudassa kovastikin.
    Kuinkas usein olet huoltanut sitä rebaasi ? ajotunteja ?

  25. #745
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Kuten tuosta viestistäni käy ilmi niin en ole mikään kokenut keulan huoltoasioissa. Tuo pyörä johon ensimmäisen huoltoni tein, oli kaksi vuotta vanha. Hankin käytettynä, edellinen omistaja oli keskittynyt enempi ajamiseen. Kilometrejä noin 1,5k ja niistä kun tunteja arpoo niin suurinpiirtein runsas sata. Ekat ketjut vaihdoin samalla pois venyneinä.

    Alajalkojen stefojen läpi oli jo hienoa likaa päässyt ja huopatiivisteet oli myös likaiset joten ihan hyvä oli huoltaa. Ilmeisesti aika märissä oloissa oli pyörää käytetty kun keskiön laakereissakin oli ruostetta. Väljät ei olleet. Vaihdoin samalla.

    Joten en kyllä kokemuksella osaa mitään suosituksia antaa. Vuoden välejä tai sataa tuntia on joku joskus suosittanut. Voi olla hyvä peruslähtökohta. Siitä ajomäärien ja olosuhteiden mukaan säätöä.

  26. #746
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Tää oli yks syy myös miksi läskin hankin; huoltovapaus.
    Mua vaan ei kiinnosta tuhlata aikaa iskareiden huoltoon/huollattamiseen, linkkujen laakereiden vaihteluun jne.

    Toki Spessun tapauksessa se suunnitelma kusi hiukan.

    Omaan ajoon vaan läski näyttäis antavan sen suurimman funfactorin. Kaikenlaisessa ajossa. SE on tärkeintä.
    Aika näyttää, ainakin tällä hetkellä läski on ainut pyörä tallissa ja ei ole suunnitelmissa muuta hankkia lisäksi.

    Lisäksi läski avasi ikuiselle talven vihaajalle aivan uuden elämän talvikautena. Se on paljon se. Myös.
    Huoltovapaus joo. Täysjousto on vähän sellainen, että se olisi kiva, mutta taas ilman joustoa tarjoaa erilaisen ajokokemuksen. En vielä edes osaa sanoa kummasta nyt sitten lopuksi pitää enemmän. Mulla on kuntoiluaspekti myös mukana ja jousittamatton pakottaa saa monipuolisempaan jumppaan, joka puhuu taas jäykän puolesta.

    Varmaan ajelen tuolla täysjäykällä nyt ainakin sen kymppitonnin ja harkitsen sitten kiinnostaako jousitus enää vai päädynkö tekemään 29" maasturistakin täysjäykän. Huotaa tarttis senkin keula. kohta 15 000 km ajettu ilman keulan huoltoa ja nyt on alkuherkkyys pois (sekin vähä, mita XC32 keulassa on ollut)...

  27. #747
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Valmistajan suosittelema service interval Foxilla on n. 30 – 100h ja Rockshox n. 50 - 100h. Eihän niitä niin usein tarvitse huoltaa, mutta ei ne välttämättä toimiikaan kovin hyvin, jos huoltaa harvemmin.

    https://static.bike-components.de/ca...4f18a495ed.pdf
    http://service.foxracingshox.com/con..._intervals.htm

  28. #748
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Keulan huono toiminta on tietysti yksi merkki että jotain kannattaa tehdä. Mutta oikeasti paljon suurempi vaara piilee siinä että liukuputkien stefoista pääsee kuraa tms sisään ja sitten on tuloksena liukuputkien pintojen vahingoittuminen joka johtaa käytännössä asiointiin jossain keuloja myyvässä liikkeessä.

    Silloin kun kyselin neuvoja keulan huoltoasioista niin joku kokenut foorumilainen postasi kuvan keulan liukuputkista. Ei ollut mikään halpismerkki vaan laatutavaraa. Kura oli tehnyt tehtävänsä liukuputkille ja ne näytti kyllä sille että metallikierrätys oli putkien seuraava palveluspaikka.

  29. #749
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.105
    Yhdyn brilleauxin mielipiteeseen talvesta, nykyään jopa vähän toivoo lunta talveksi mutta toisaalta kesällä ajo maistuu läskillä yhtälailla!

  30. #750
    markettipyörämies Guest
    Läski on aina hyvä kun mennään hitaasti, siksi se sopii mulle. Pitänee ottaa aiemmasta Mutanaaman kommentista opiksi, jos tuntuu pahalta niin pitää vaan hidastaa vauhtia tai ehkä kääntää umpisempaan maastoon

    Mutta silti talvella taidan mennä edelleen suksilla, kun esim. tässä ei vaan pääsis läskillä:


    Kahen metrin telluilla pääsi just ja just...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •