HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 82 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 72 80 81 82 83 84 92 132 182 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.431 - 2.460 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #2431
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Volvospede Katso viesti
    Kuinka tiukka tuo rengas oli nousemaan vanteelle? siis millä paineella. Mä kun tein jotain testejä tolla omalla spessu/bud kombolla, niin pieni pätkä gorillaa vanteen reunan pikkureikien päällä tuntui estävän renkaan nousua vanteelle. Jopa sisurin kanssa rengas tuntuu vähän nihkeeltä nousemaan vanteelle, niin arveluttaa kuinka hiton tiukka siitä tulee jos gorilla teippiä on koko matkalta kehän reunalla..
    Eilen asensin sitten etupäähän Gorillat ja Budin sisurin kanssa painamaan teippejä. Ei toi Budikaan kyllä tiukka ole.
    Sisurin kanssa nousi todella helposti. Huomaamattomasti, mitään merkkejä se ei anna nousemisesta. On kai niin löysä vanteelle.
    Rengashan menee vanteelle muutenkin liian helposti IMO; meinaa tyhjänä tipahdella pois jopa.
    Siis en tarkoita hyllylle nousemista, vaan itse vanteelle laittoa.

    Varmuuden vuoksi nostin paineet vielä lähelle 2 bar. Ei muutosta. Nouseminen vanteelle tapahtui siis varmaan jo reilusti alle 1 bar paineella.

    Edit: Taitaa olla läskigummeissa ne kuuluisat milliset mitat ja tuumaset toleranssit...
    brilleaux muokkasi tätä : 17.03.2015 at 09.37

  2. #2432
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Ok, kiitti tiedosta. Onkos tosta gorillan ja litkun yhteensopivuudesta päästy johonkin yleisesti hyväksyttyyn mielipiteeseen, kestääkö vai ei? vai onko sekin tapauskohtaista..? :-)

  3. #2433
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Gorillan ja litkun yhteensopivuudestahan aloitin testin juuri nyt.

    Kirkas jesari kesti sen 6-7kk. Toivotaan että tällä setupilla mennään pidempään.

  4. #2434
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Mul on ollu gorillat maastopyörässä pari vuotta jo... Olisko ne pitäny vaihtaa jossain kohtaa?

  5. #2435
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Ei ehkä kuulu tähän topikkiin, kun ei ole ongelma.

    Fulcrumin 19 mm sisämitan vanteelle tuuman levyinen Gorilla oli juuri sopiva. Kumit nousi laakista vanteelle ja piti ilman sisällä. Varoiksi laitoin litkua jos sattuisi olemaan jotain hituvuotoa. Rengaskoko 26 tuumaa ja renkaat Maxxis Ignitor UST:t.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  6. #2436
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Mul on ollu gorillat maastopyörässä pari vuotta jo...
    Tämä olisi tavoitteena. (y)

  7. #2437
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Otin pari päivää sitten Fatboystä pois ghetto-menetelmällä asennetun Budit ja laitoin tilalle GC:t. Ghetto-sisurin uudelleen käyttäminen on aika haasteellista mutta sain homman onnistumaan kuitenkin.

    Jätin litkut pois kun nostin rengasta kehälle, mutta GC + ghetto -yhdistelmä pitikin ilmat niin hyvin että en ole laittanut litkua ollenkaan. Pari päivää jo mennyt nyt ilman painehävikkiä... :O
    Oli kyllä ihan perhanan tiukka saada nousemaan vanteelle, vaati saippuaveden. Sen takia onkin sitten niin älyttömän tiivis.

    Fatbike-tubeless ilman teippiä ja litkua, tämähän kuulostaa jo hyvältä!


  8. #2438
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Fatbike-tubeless ilman teippiä ja litkua, tämähän kuulostaa jo hyvältä!
    Litkut kyllä laittaisin; ei tartte sit metässä istutella sisuria paikalleen kun ajaa terävään käpyyn.

  9. #2439
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Joo, kyllä mäkin sinne ajattelin kuupallisen heittää...


  10. #2440
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    3.082
    Olipa juhlaa pamauttaa maastorin kesänakit vanteelle Bontragerin Flash Chargerilla. Jopa venttiilin sielu paikallaan ilmavirta riitti hyvin renkaan nostamiseen vanteelle. Tämä tuli todettua sen jälkeen kun rengas pari kertaa putosi vanteelta ilman venttiilin sielua nostellessa renkaan tyhjettyä. Homma toimii. Renkaina Schwalbe Racing Ralphit 27.5x2.25 ja kiekkoina Giantin PXC-2:set. 2 kerrosta Gorillaan edellisten jalkapumppuviritysten jäljiltä.
    random5 muokkasi tätä : 28.04.2015 at 17.18
    Pyöräilyseura Velo Saimaa ry

    Pyöräilyn puolesta Mikkelissä

  11. #2441
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti random5 Katso viesti
    Olipa juhlaa pamauttaa maastorin kesänakit vanteelle Bontragerin Flash Chargerilla. Jopa venttiilin sielu paikallaan ilmavirta riitti hyvin renkaan nostamiseen vanteelle. Tämä tuli todettua sen jälkeen kun rengas pari kertaa putosi vanteelta ilman venttiilin sielua nostellessa renkaan tyhjettyä. Homma toimii. Renkaina Schwalbe Racing Ralphit 27.5x2.25 ja kiekkoina Giantin PXC-2:set. 2 kerrosta Gorillaan edellisten jalkapumppuviritysten jäljiltä.
    Mä en kyllä luottaisi maastossa tupeleksiviritelmään, jossa rengas ei pysy kerran noustuaan ylhäällä ilman paineita. Sillä kerjää mun mielestä vaan näitä pahoja tubeless-ongelmia.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  12. #2442
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    3.082
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Mä en kyllä luottaisi maastossa tupeleksiviritelmään, jossa rengas ei pysy kerran noustuaan ylhäällä ilman paineita. Sillä kerjää mun mielestä vaan näitä pahoja tubeless-ongelmia.
    Heh heh, eihän se märkänä siinä pysykään, mutta kunhan saa päivän kuivua niin sitä rengasta saa hampaat irvessä repiä irti siitä urasta. Joten kyllä minä hymyssä suin ajattelin tällä setupilla kesän kisat ja ajot ajella.
    Pyöräilyseura Velo Saimaa ry

    Pyöräilyn puolesta Mikkelissä

  13. #2443
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    142
    Tein vkonloppuna ensimmäiset tubelesviritykseni (26x4")joten kokemusta ei ole.
    Tänään kävin rymistelemässä vähän reilummin ja eturengas näytti sylkeneen hieman litkua vanteen välistä. Paineet oli ennen reissua 0,4 ja 20km:n jälkeen 0,3 ( bilteman mittarin mukaan)
    Kovaa ajoa vai jotain toimenpiteitä?

  14. #2444
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Kovaa ajoa. Asettuu itsekseen. Bud&Lou teki mulla parilla eka lenkillä samaa.
    Nyt on paineet pysyneet jo reilun kuukauden ilman lisäpuNppauksia.

  15. #2445
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    47
    Neuvokaapa ensikertalaista.
    Yritin tänään ensimmäisen kerran litkuttaa vanhat renkaat. Eli sisuri pois, rengas paikoilleen vanteelle ja litkut sisään. Mutta en saa kompurallakaan ilmaa sisään koska rengas (Maxxis Aspen) on niin löysästi vanteella (Alexisrims MD19) että ei täyty. Vuotaa välistä eikä nouse vanteelle päin ollenkaan.
    Mikä neuvoksi?
    Pitääkö rengas vaihtaa toiseen (millä onnistuisi?) vai saisiko huoltsikan kompurasta paremmin/nopeammin ilmaa jolloin myös ehtisi täyttyä?

  16. #2446
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lisää teippiä tai sitten tuo kehä saattaa vaatia jopa stanin kumisen vannenauhan jos ei ole tubeless ready.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  17. #2447
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    47
    Kiitos, nyt on stanin kuminen vannenauha jossa venttiili valmiiksi kiinni.
    Mutta rengas jää vannetta vasten niin "avoimeksi" ettei ilman täyttö pääse alkuunkaan.

  18. #2448
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Nosta ensin sisurin avulla rengas kehälle, sitten ilmat veks ja toinen reuna pois kehältä, sisuri pois ja venttiili tilalle (ilman sielua) ja ilmaa perään.
    Kun toinen reuna on jo tukevasti vanteella, on helpompaa koittaa saada toinen puoli ilmalla nousemaan. Kannattaa koittaa esim. siten että laitat renkaan makaamaan lattialle siten että avonainen sivu on alaspäin.

  19. #2449
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Pahoja Tubeless ongelmia!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PK1 Katso viesti
    Nosta ensin sisurin avulla rengas kehälle, sitten ilmat veks ja toinen reuna pois kehältä, sisuri pois ja venttiili tilalle (ilman sielua) ja ilmaa perään.
    Joissain tapauksissa tuon saa onnistumaan niinkin, että renkaan ollessa paineettomana kehällä ottaa kulutuspinnan reunoista kiinni ja nostaa kumia irti kehästä. Tämä toistaen 15cm välein kehän ympäri. Sopivalla rengas + kehä -yhdistelmällä rengas nousee noilla toimenpiteillä sen verran "hyllylle", että ilmaa tarjotessa se ottaa alkupaineet ja hyppää paikalleen paineen noustessa.

    Joskus voi olla niin pienestä kiinni, että kompressorilla paineistaessa rengasta kehän laitaa vasten venttiilin läheisyydestä painamalla syntyy se ratkaiseva tiiveys.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  20. #2450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti narg142 Katso viesti
    Neuvokaapa ensikertalaista.
    (Maxxis Aspen)
    Pitääkö rengas vaihtaa toiseen (millä onnistuisi?) vai saisiko huoltsikan kompurasta paremmin/nopeammin ilmaa jolloin myös ehtisi täyttyä?
    Itellä sama ongelma, kun yritin täyttää vanhoja Racing Ralpheja. Löysät reunat päästi ilman karkaamaan. koitin siis vain jalkapumpulla, kompuralla ois voinut mennäkin, mutta vaihdoin uuteen Tubeless easy-malliin ja nousi pumpaten helposti vanteelle ja on toiminu.
    Siitä ali missä aita on matalin.

  21. #2451
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    47
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pikkukara Katso viesti
    ... vaihdoin uuteen Tubeless easy-malliin...
    Mikä oli valinta?

  22. #2452
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    153
    Tänään meinasi revetä otsasuoni kun yritin Spessun traversaleja ja Renegadeja litkuttaa. Jostain syystä aina vain vuotaa venttiilistä. Butcher/Purgator kombo noilla vanteilla meni laakista. Kokeilin vaihtaa venttiilinkin ei apua. Meinasi alkaa ottaa sen verran päähän, että tulee ihan just sisuri....

  23. #2453
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambe Katso viesti
    Tänään meinasi revetä otsasuoni kun yritin Spessun traversaleja ja Renegadeja litkuttaa. Jostain syystä aina vain vuotaa venttiilistä. Butcher/Purgator kombo noilla vanteilla meni laakista. Kokeilin vaihtaa venttiilinkin ei apua. Meinasi alkaa ottaa sen verran päähän, että tulee ihan just sisuri....
    Voisko kuitenkin vuotaa muualta ja ilma pääsee vanteen onteloon ja tulee ulos sieltä, mistä helpoiten pääsee, eli venttiilin juuresta? (pinnanreiät on tiiviimmät kuin venttiilinreikä). Mulla oli tällainen tapaus viime viikolla ja tappelin huolella sen kanssa. Kun ontelossa on litkua, se pääsee teipin alle ja irroittaa teipin ja siitä kohdin sitten ilma vuotaa onteloon. Jouduin kahteen kertaan teipin uusimaan (jälkimmäisellä kerralla pesin koko vanteen huolella + kuivaus paineillmalla ja päälle 2h auringossa... Siis sinne onteloon kun menee litkua, se pitää saada kaikki pois sieltä).

  24. #2454
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    153
    Aika varmasti vika on juuri tuo mitä sanoit. Pitää ottaa litkut pois ja kuivatella ontelo. Ei viitsisi repiä noista vanteista tuota teippiä pois..

  25. #2455
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambe Katso viesti
    ...Ei viitsisi repiä noista vanteista tuota teippiä pois..
    Ei sinne onteloon pääse litkua kuin falskaavasta teipistä. Et saa tiivistettyä sitä mitenkään muuten kuin asentamalla uuden teipin. Valitettavasti asia vain on näin.


  26. #2456
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti narg142 Katso viesti
    Mikä oli valinta?
    Sori, en huomannut vastata. Eteen Hans Damph ja taakse Nobby Nic, vaihdoin siis reilusti järeämpiin, kun huomasin, että ei uskalla ajaa täysii kuitenkaan.
    Siitä ali missä aita on matalin.

  27. #2457
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei sinne onteloon pääse litkua kuin falskaavasta teipistä. Et saa tiivistettyä sitä mitenkään muuten kuin asentamalla uuden teipin. Valitettavasti asia vain on näin.
    No eipä tartte enää tapella. Pitää mennä hakee uudet teipit sitten vain. Onnistunut varmaan rikkoo rengasta repiessä päälle tuon teipin...

  28. #2458
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PK1 Katso viesti
    Nosta ensin sisurin avulla rengas kehälle, sitten ilmat veks ja toinen reuna pois kehältä, sisuri pois ja venttiili tilalle (ilman sielua) ja ilmaa perään.
    Kun toinen reuna on jo tukevasti vanteella, on helpompaa koittaa saada toinen puoli ilmalla nousemaan. Kannattaa koittaa esim. siten että laitat renkaan makaamaan lattialle siten että avonainen sivu on alaspäin.
    Nämä on vähän vanhan kertausta, mutta jos tuokaan ei auta, niin sitten lattialle pinoon tyhjiä kumeja joiden päälle kiekko makaamaan siten, että kiinnioleva puoli on alaspäin kumit painaa avonaisen kiinni. Tuolla on noussut hankalallekin vanteelle hankalat kumit aina. Jos ei ole tarpeeksi kumeja pinoon, niin toki tuota avonainen reuna alaspäin tilannetta voi helpottaa yhdenkin renkaan lisäpainolla. Myöskin avonaisen reunan tiivistäminen maalarinteipillä on kuulemma onnistunut joillakin, eli teippi laitetaan avonaisen reunan päälle siten, että sen saa kokonaisuudessaan pois jälkikäteen. Teippi tiivistää ilmavuotoja ja vetää rakoa sen verran kiinni, että kumi tiivistyy tiivistyy helpommin.

    ot: Jos on kompuraa hankkimassa, niin kannattaa hankkia 10 bar paineisiin pystyvä, sillä saa helpommin riittävän ilmavirran aikaiseksi. Komporan koolla tai säiliön koolla ei ole niin isoa merkitystä. Huoltsikoilla on usein halpoja 8 bar paineilla olevia ja vielä pitkä ohut letku, eli sinne matkaaminen tuskin paljoa kompuran omistajaa auttaa.

  29. #2459
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambe Katso viesti
    No eipä tartte enää tapella. Pitää mennä hakee uudet teipit sitten vain. Onnistunut varmaan rikkoo rengasta repiessä päälle tuon teipin...
    Mielenkiintoista, purin renkaan pois vanteelta eikä tuossa teipissä mitään jälkeä näy. venttiilikin oli hienosti paikoillaan. Yllätys yllätys, arvatkaas vain oliko 25mm teipistä muuta kuin paketti enää jäljellä...

    Edit: Hetken tutkinnan jälkeen vika löytyi venttiilistä. Juuresta on kumi pikkasen murtunut ja luultavasti siitä päässyt litkut onteloon ja hommahan on selvä. Nyt kuin tuota on pikkasen pyöritellyt niin ontelostahan litkua tulee
    Sambe muokkasi tätä : 26.05.2015 at 18.36

  30. #2460
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Kuinka leveälle vetää teippiä? Vanne on tämän muotoinen:
    (http://www.pinkbike.com)

    Tuossa reunassa on isompi ura renkaan reunanauhalle ja sitten on noita pieniä uria reunavalleja myöten. Valmistajan toinen edustaja sanoo, että vetää teipin ihan vanteen "hooksien" alle ja toinen sanoo, että ei peittää noita "ridges" eli miksi noita sanoisikaan... noista urista kuitenkin ilmeisesti puhutaan. Täysin ristiriitaiset suositukset siis. Aavistuksen arveluttaa myös, mitenhän hyvin venttiilit toimivat tuollaisessa muodossa. Ihan tubeless ready -vannehan tämä on, ei siinä mitään, ja pitäisi toimia tubelessina mainiosti.

    Mutta miten lähtisi kallista teippiä nyt käyttämään? Alustavana ajatuksena on, että joko jättää tosi vajaaksi reunoilta tai sitten kiertää reilusti ihan tuonne pystysuunnassa ylös, ettei renkaan reuna vain vedä teippiä sen reunasta kasaan. Olisin taipuvainen vetämään ylemmäs, mutta toisaalta se ehkä vie noiden urien ajatusta pois. Ajatuksia? Suosituksia?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •