Juu, tottumattomuudeksi sanoisin.. Ehkä..
Juu, tottumattomuudeksi sanoisin.. Ehkä..
Onhan alaselkä varmasti suojattu viimalta ja kylmältä? Laita lisälämmikettä alaselkään ja ala tekemään vatsalihasliikkeitä, se auttoi mulla.
Esim. tämmöinen:
![]()
Pitää opetella ajamaan jaloilla erilailla, ei siinä sen kummempaa taikaa ole.
Mutta tuohon ketjulinjaan kokemuksen syvällä rintaäänellä annettu varoitus: Jos nää kovalla pakkasella punppaat siirtymäpaineet renkaaseen, niin sisälle tuotuna voi aamulla olla rengas 0,5cm leveempi. Alkaa muuten ahistamaan, onneks läskin renkailla on todella hyvät jälkimarkkinat.
Alaselkä on hyvin lämmin, siitä tuskin on huolta. Keli oli plussan puolella pari astetta ja pukeutuminen jälleen pielessä kun tuli vaihteeksi kosteus läpi softshellistä. Selässä oleva reppu ei imo auta asiaa ollenkaan ja lisää pompottelusta tulevaa kuormitusta.
Sanoisin keskikropan liahskunnon olevan kohtuullisessa kuosissa eli menee tottumattomuuden ja/tai väärän asennon piikkiin. Mutis lienee oikeassa, tolpalta ajaminen kuormitta täpärilläkin pidemmillä lenkeillä ja putkelta ajaminen helpottaa ongelmia. Pitää etsiä sopiva asento ja koettaa pystystä poljeskella. Tuossa sohjossa lähti kyllä sutimaan joka kerran kun persettä irroitti penkistä.
Roots, bloody roots
Tuolla rengas osiossa ekalla sivulla on kattavasti tietoa leveyksistä eri kehillä.
Nyt täytyy kääntyä viisaampien puoleen, koska itsellä ei kovinkaan suurta osaamista ole pyöristä. Elikä huomasin tuossa lenkillä, että uutukainen Experttini rahisee jostain polkimien ollessa pystysuorassa asennossa. Ensiksi epäilin vaan polkiessa jonkun housun lahkeen nappaavan kiinni johonkin, tai polkimien/ketjujen osuvan hiukan johonkin reunaan, mutta tarkemmin matkalla selvitettyäni, niin se ottaa jostain nyt kiinni (hankaa) myös polkematta yhtään. Tuo toistuu kaikilla vaihteilla ja joka kerta kun oikea poljin ohittaa tuon sivusta päin katsottuna n. klo 12-14 välisen kohdan ja jos siinä kohdassa pitää poljinta, niin alkaa pitää sellaista hankaavaa ääntä ja jalkoihinkin tuntuu pieni vaste. Tuo ärsyttää eritoten siksi, kun tulee pidettyä aina polkimia alamäissä tuossa asennossa, muuten ei ainakaan huomattavasti hidasta liikkumista.
Saakos tuosta selityksestä mitään selvää mikä tuon mahdollisen "vian" voisi aiheuttaa ja/tai miten lähteä sitä etsimään, vai onko parempi vaan suosiolla roudata pyörä paikalliseen pyöräliikkeeseen? Onko jollain muulla kenties ollut samankaltaista? Pyörä ostettu valmiiksi kasattuna liikkeestä ja oma osaaminen noiden osien kanssa toistaiseksi on vielä aika lähellä nollaa...
Kiitos ja anteeks.
^80mm Mulefutilla Bud 114mm reunanappulat. Kylki aikas sama (tönäri ei yltä). Nousi Mulefutille iloisesti napsahtaen. Liukuna sumupullo Fairya-> tarvitse painetta reippaasti vähempi kuivaan kumiin verrattuna.
Hanttapuli 90mm saat pikkasen litteämmän profiilin. Itse en 80mm->90mm kehä päivityksessä leveys tavoittelu näkökulmasta nää mitään järkeä. Korkeus pysyy aikas samana vanteen leveydestä riippumatta profiili muuttuu. Katso Surlyn taulukosta http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go
100mm vannetta huutaa, jos lopunkin mahdollisen leveyden haluat käyttöösi.
Antza44 muokkasi tätä : 15.01.2015 at 13.01
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Leveyttä on jo tarpeeksi,tarkoitus olis päivittää noi lite-malli LADAn väljät kehät tubeless tarkoitukseen sopivaksi,ja mietinnässä nyt että sopiiko enää takana pyörimään Loun kanssa koska tilaa ei paljolti ole enää hukattavissa...ja 90mm siksi kun tekee mieli
Uskon että saattaa sopiakin ihan hyvin pyörimään,ja jos ei niin onhan mulla rälläkkä..ja eihän tässä kyllä mitään järkeä olekkaan,rahaakaan ei mene kuin nimeksi verrattaen kolmen amerikkalaisvalmisteisen moottoripyörän päivityksiin ym.kasassa pitämiseen.
^Saako udella mitä 90mm tubeless kehiä olet suunnitellut? Kuitusia Nextie? Onko nyt Lou 80mm vanteella Ladassa?
Minulla testissä ollut Lou oli pikkasen kapeampi, kuin Bud, mutta molemmat mahtuu, jos mahtuu.
80mm alkaa oleen maksimi 4" kumille kesäkäytössä.
Saat jatkaa White tai rengas ketjussa, niin ei mene ihan Offiksi.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
24 ja 20 tuuman rengaskokoiset Fatboyt näkyivät tulleen kauppaan, pitihän sitä käydä kauppareissulla pällistelemässä. Ihan söpön näköisiä pikkuläskejä molemmat. Kummassakin on käytetty samoja osasarjoja, mutta pienemmässä on jarrukahva pienikätisemmälle sopivaa mallia. Aika piukat paineet oli renkaissa, koeajajien kannattaa pyytää pudottamaan 0.5bar paikkeille, jotta pyörän luonne tulee esiin. Rengas näytti Natea hieman kapeammalta.
Kiitos vastauksistanne. Koitan katsoa ainakin nuo läpi, jahka saan pyörälle raivattua tarpeeksi tilaa tänne sisälle. Noiden lisäksi ajattelin vielä käydä siitä noita pikkupultteja läpi, kun tuli hommattua uus momenttiavain. Tulee sitten sekä avain, että pyörän osaset tutummaksi ja mahdollisesti kaupassa löysäksi jääneet/löystyneet tulee kiristettyä.
Nyt alkaa Faboyn keskiönseutu näyttää vähän siistimmältä:
![]()
Aika lopullinen ratkaisu ☺
Montako grammaa keventää?
En kyllä mun narukintuilla uskalla luopua etuvaihtajasta...ehkä joskus. Mikäs ratas tuossa on, menikö helposti ilman kikkailuja ketjulinja oikein jne?
Edit: Lukihan tuo tuolla aiemmin, 28![]()
Noin 50g taisi painoa lähteä... Etuvaihtajaa en ole käyttänyt maastossa varmaan kuuteen vuoteen, niin uskalsi tuosta luopua. Eipähän kerää lunta enää ympärilleen.
^Varmaan ihan hyvä veto. Tänään lakkasi mokoma toimimasta.
Roots, bloody roots
Onko joku saanut fatboy expertin jarrujen vinkumisen loppumaan jollain kätevällä pikku jipolla? Palojen vaihto tms? Luulin että ulina keskittyy enemmän kosteisiin keleihin, mutta tänään pakkasella se ajoi soittokellon virkaa. Toimii kyllä suhteellisen tehokkaasti siihen käyttötarkoitukseen.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...palat-vaihtoon!
Toki en tiedä saako EBC:n punaisia paloja Expertin orkkis-jarruihin. Suosittelen muutenkin päivittämään ne SLX:iin. Kertaluokkaa paremmat pysäyttimet.
Vaihdoin orkkis-jarrut SLX:iin eka lenkin jälkeen.
SLX:n jarrutkin huutivat kuin sumutorvi, kunnes vaihdoin EBC:n palat. Nyt saa ajella säikyttelemättä metsäneläjiä ja muita kanssaliikkujia.![]()
Taitaa tuo jarrujen huutaminen olla nimenomaan paloista kiinni, mulla fillarissa Farleyn orkkikset Avid 1:set eli hinnaston halvimmasta päästä eikä huuda yhtään. Vanhassa pyörässä oli jotkut simpat ja niissä EBC:n punaiset niin ei kyllä muistaakseen kiljunut nekään. Punaisilla paloilla tuli kyllä pitoa lisää.
Näyttää olevan SE:tä isonlutakontakana myös vanhan Muklukin värityksellä. http://www.specialized.com/us/en/bik.../fatboy/fatboy
Samoin pikku Fatboytä eriväreissä.
Kuvia katellessa osui silmään, että Expertissä ei ole vinoputken alla 3 pullotelineen paikka, niin kuin SE, PRO ja Fatboy version kuvissa. Fatboy (oranssi) linkittyy nykyään SE versioon.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
SE:ssä on näköjään erilaiset kumit kuin muissa. Vaijerillinen versio Ground Controlista. Mitä lie painavat?
SE:n navoissa irtokuulalaakerit...
Nuo kaksi edellä mainuttua ominaisuutta ei kuulosta hyvältä. Noita en tajunnutkaan katsoa, kun speksejä katselin.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kirjanmerkit