I väntan på ännu dåligare tidet
Mistä ylipäätään löytyisi painemittari, tai parempaa vielä mittarillinen pumppu, joka näyttäisi kelvollisesti alhaiset fättipaineetkin?
Uteliaisuuttani testasin Schwalben sinisen mittarin 0.35-0,5 barin paineilla vaikkei ny läskirengasta olekaan. Toistuvissa mittauksissa antoi aina saman lukeman ja painetta lisätessä reagoi hyvin. Luottaisin itse, normijalkapumpun näyttö on sitten enempi suuntaa-antava.
I väntan på ännu dåligare tidet
SKS Airchecker näyttää 0,05 bar tarkkuudella.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Schwalben sininen on ihan susi. Ei kannata tuhlata rahojaan.
Itse en kyllä moista viitsi tehdä, paineet on aina metsäpaineissa(0,26/0,36) ja hyvin etenee siirtymätkin. Miksi noiden kanssa heilumaan, senkin ajan voi käyttää ajamiseen.
P.S. Motonetistä löytyvä Pron digitaalinen ilmanpainemittari on osoittautunut hintansa arvoiseksi.
Itse tilasin tuollaisen http://www.ebay.com/itm/Meiser-Prest...item461c6ab60a kamppeen. 15 psi on noin yksi bar ja tuossa on kätevä ilmanpäästönappi mittarissa itsessään niin luulisi onnistuvan hienosäädön.
edit: en tilannutkaan kun olis ollut niin kalliit postit... Täytyy etsiä joku vastaava.
edit2: taidan hakea xxl:stä kun keskiviikkona aukeaa digitaalisen 18,90€ ja on tyhjennyspainike. Vaikka olishan toi analooginen ollut hienompi...
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Kauas, sitten molemmat kokemuksen syvällä rinta-äänellä kommentoimme.
I väntan på ännu dåligare tidet
Sunnuntaina tilasin pyörän (Lite -malli) heräteostoksena, tuli perjantaina postiin.
Tyttären maastopyörästä irrottelin flätit siihen. Nyt kävin 20km kokeilemassa miltä se ajo läskillä maistuu.
Maistuihan se. Yllättävän kevyt ajella, mäetkin nousi aika vaivattomasti, ei suurta eroa 26" täpäriin pehmoisella metsätiellä.
Juurakoihin ei tietenkään mitään asiaa jos ei halua pompottaa itseään.
Asfaltilla vähän veteli, paineet jotain 0.9bar, ei haitaksi asti. Lisäksi tuntui mutkissa kuin olisi sellaista gyrosalkkua (heurekassako semmonen oli?) koittanut pitää käsien välissä.
M/17" koko tuntuu olevan 181cm kuskille sopiva ainakin näin äkkiä testattuna.
Miinuksia:
-heittää normimaastorengasta enemmän shaissea suuhun
-ei saa kiinni thulen kattotelineisiin (alkuperäisillä remmeillä)
-maalipinta vaikuttaa ohuelta
-vähempi määrä white-logoja olisi riittänyt
-ei mahdu kaupan pyörätelineisiin
-ketjut keräsi kaiken mahdollisen hiekan itseensä
Plussia en sen enempää ala keksimään. Jarrut oli ok ja vaihteetkin meni käskystä paikoilleen. 2-way vipuihin tottuneena kyllä tuli paineltua välillä väärältä puolelta.
Aika näyttää miten vaihteet pelaa kunhan vähän kuluuvat. Lukkopolkimet pitää hommata, ei noilla fläteillä pysy penkissä (cyclostahan ne joutaa kohta kun sillä ei talvella ajeta).
Kyllä tälle pyörälle käyttöä tulee olemaan. Talvella näppärä ajella salille kun on lunta ja sohjoa pyöräteillä. Nastat tulee melko varmasti hankittua tähänkin.
Se on vanne eikä mikään kiekko
Sama havainto. Koko ajan paranee kun paineita olen vähennellyt.
Itsellä on paineita joku 0.4bar luokkaa tai jotain sinne päin, hankala katsoa 0-12bar pumpun mittarista, pro mallin 4,7 renkaissa ja ilman sisureita. Maantiellä tosiaan gyrosalkku efekti on melkovoimakas mutta rullaa yllättävän hyvin, vaimo ei päässyt nobbynickeillä karkuun. Metsässä pomputtaa kovassa vauhdissa ja epätasaisella alustalla jonkin verran mutta tuohonkin voi itse vaikuttaa paljon ajotyylillä, jos istuu satulassa ja antaa mennä tönkkönä samalla tyylillä kun täpärillä niin varmaan pomppii. Pienet 1-2cm korkeat töyssyt tuo poimii hyvin pois varsinkin hitaassa vauhdissa jopa paremmin kuin oma täpäri, joka on säädetty suht jämäkäksi. Isommat töyssyt toki tulevat läpi ja vauhdin kiihtyessä vaimmennuksen puute tulee esiin enemmän, mutta täysjäykkäksi pyöräksi todella mukava.
Etuja omaan 170/160mm joustavaan täpäriin verrattuna, millä yleensä ajan lenkit, oli parempi pito ja tuo "jousituksen alkuherkkyys" hitaassa vauhdissa. karkeasti voisi sanoa, että juurakossa läski on parempi 0-5km/h ja täpäri siittä eteenpäin. Eli ajan kyllä jatkossakin täpärillä kesällä suurimman osan ajoista. Täytyy tosin testata mitenkä tuo menee märällä kelillä juurakossa mikä alkaa täpärillä olemaan vähän epämukavuus alueella. Kuivallakin kiipeää teknisempiä nousuja paremmin, itse pääsin ekalla yrittämällä erään teknisen mäenpätkän, mitä en ole ikinä päässyt täpärillä tai jäykkäperällä kummallakaan.
Kesällä tuolla ihan hauska käydä kaupassa jos tykkää huomiosta ja lähteä lenkille silloin kun ei ole niin vakava fiilis![]()
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Se on vanne eikä mikään kiekko
No niin... Nyt on pikatyypit otettu tuttavan Lada Pro:lla (L) ja täytyy nyt heti tunnustaa, että päällimmäisenä on nyt itsellä jonkinmoinen pettymys. Samaan hengenvetoon täytyy todeta, että ainoa säätö mitä tuli tehtyä oli satulan korkeussäätö, joten JOS tämä olisi ollut oma pyörä niin ihan tällaisella setupilla en olisi lähtenyt edes liikkeelle. Semmoista ajoasentoa ei nimittäin minulle löytynyt, joka olisi ollut mieleinen.
- olisi pitänyt vaihtaa satula ja säätää paikka pituussuunnassa oikein
- vakiostemmi on meikäläiselle auttamatta liian lyhyt tai runko tuuman liian pieni, ehkä tuo fiilis olisi pidemmällä stemmillä korjautunut
- ohjaustangon olisin vaihtanut myös
- paineita oli kuulemma 0.7, mielestäni selkeästi vähempikin olisi riittänyt, kampesi tosiaan ihan tuntuvasti
- harkitsisin varmaan eturattaiden määrän tiputtamista yhteen
- alumiinirunko on ihan ookoo, ei mitään erityistä huomautettavaa
- noin päällisin puolin, ihan kivan näköinen ja vaihteet sekä jarrut toimivat moitteetta, ei tuo rungon maalit noin pikasilmäilyllä näyttänyt mitenkään huonolle
Ei tässä tullut ajettua kuin reilu varttitunti, mutta näillä keleillä hyväkuntoisia polkuja ajelen paljon mielummin 29":lla, puhumattakaan päällystetyistä osuuksista. Vaan kun siirtyy polulta vaikkapa kangasmaastoon niin siinä alkaa 4,7" kumitassut jylläämään. Tästä vedin sen päätelmän, että lumessa ja sohjossa tuolla pelillä pääsee varmasti vielä pitkään sen jälkeen kun normimaasturin kanssa on alettu tunkkaamaan.
Semmoiseen hitaaseen metsämönkimiseen ja ajeluun paikkoihin, joissa et ole ajatellut (uskaltanut, halunnut, ...) käydä normimaasturilla tämä on varmasti ihan oiva peli. Eli niiltä osin se varmaan täyttäisi omat kriteerini aivan mainiosti. Kuitenkin, tuo ajokokemus oli sen verran miinusmerkkinen, että taidanpa kuitenkin odottaa mitä muilla valmistajilla on tarjota samaan hintaluokkaan. Siitä tuli nyt kuitenkin varmuus, että jossain vaiheessa läskikumi tulee talouteen.
Toisaalta, kun illalla käy saunassa ja parin saunakaljan jälkeen on taas se yltiöpositiivinen olo, saattaa käydä vahingossa painamassa enteriä XXL:n sivuilla![]()
^ Muistat oikein. Eikä tunnu aina reagoivan irrotukseen ja uuteen mittaukseen, joten aika usein laitan mittausten välillä virran pois. Muuten olen tyytyväinen tuohon.
Offarina sulla on justiinsa sama ensikokemus kun minulla pojan 29-täysjoustosta. Pyörän koko on aivan oikea ja jousto 110 mm per pää mun ajoon passeli. Vaan kun ei vehje taivu mun alla näihin syheröihin ja töppyrämäkiin. Asiaan vaikuttaa että koko kokemusvarastoni ja osan eläkerahastoani laitoin oman 26jäykkäperän speksaukseen joka korvasi edeltäjänsä GT-täysjouston. Parina kesän nyt ajanut Canyonin Nerve AL 29 pyörää ilmeisesti liian vähän ja miettinyt mikä mättää. Omistajana tanko putoaisi reilusti alemmaksi muttei se sittenkään mutkissa käänny eikä ylämäkeen lähde niinkuin haluan, siis niin kuin jaloillani pystyn...Kuitenkin, tuo ajokokemus oli sen verran miinusmerkkinen, että taidanpa kuitenkin odottaa mitä muilla valmistajilla on tarjota samaan hintaluokkaan. Siitä tuli nyt kuitenkin varmuus, että jossain vaiheessa läskikumi tulee talouteen.
Toisaalta, kun illalla käy saunassa ja parin saunakaljan jälkeen on taas se yltiöpositiivinen olo, saattaa käydä vahingossa painamassa enteriä XXL:n sivuillaBonk
Olen tieten vuosien mittaan foorumilla kaukaa katseella seurannut , ensin cyclocrossarihuumaa, sitten tuli ainoona oikeena 29. Ja nyt tää fatboomi. Vaikuttaa siltä että tämän uusimman uskontosuunnan kannattajat ovat niitä kiihkeimpiä sanomansa levittäjiä![]()
I väntan på ännu dåligare tidet
Paketti nyt Turussa joten ehkä maanantaina saa hakee ja lenkille.. En kyllä ennen oon toivonu vloppuna et ois maanantai![]()
50vuotta olen polkupyörillä suhannut, koskaan ei ole se homma tympinyt. Ei whiteTimolla eikä muilla pyörillä. Jotenostappa Bonkki ihelle läski lada ja aja sillä munapystyssä kohti auringonlaskua.
Moi,
eilen 3 lenkki Lite Ladalla, ja vähän sai paikalliselta vinkkejä rengaspaineisiin kun alussa tuntui raaskaalta kun ajoin 0,25 paineilla ;-)
laitoin 0,55 eteen ja taakse ja meni kyllä hyvin, laskettiin 0,4 niin alkoi humpaamaan ja vetelemään , sitten psitettiin keulaan 0,5 ja taakse jäi sen 0,4 niin tuli hyvä.
keulan vetely oli ainoa asia mikä tuntui asfaltilla ja muutaman kerran pitkospuilla, mutta kyllä pitä kaverille sanoa ettei turhaan mene ostamaan kalliimpaa pyörää kun harrastamiseen varmasti tuo ihan riittävä.
Kaveri ajoi puolet matkasta Ladalla ja sanoi että kyllä ostaa samanlaiset.
Itse olen todella tyytyväinen sijoitukseen, jos joskus tarvii parantaa pyörää niin päivittää osaa tai hakee ns.paremman kaupasta.
meni kyllä hitaissa juuri/kivikko paikoissa läski paremmin kuin täpäri, aino ongelma että ladalla ei ollut oikeita polkimia vielä (ei ollut lukkopolkimia)
I like LADA vai miten se sanotaan!
Solaris_83 muokkasi tätä : 05.10.2014 at 08.47
Joko BONK sai juotua itsensä eilen tilauskuntoon?
Kirjanmerkit