FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 29 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 27 28 29 30 31 39 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 841 - 870 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #841
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Nyt menee ihan vakioveikkaukseksi, mutta eikös noiden 42T rattaiden käyttöön liittynyt jossain tai kaikissa tapauksissa jotain kikkailua rattaiden väliprikkojen kanssa? Kikkailua sen takia, että Shimanon ja SRAM:n pakoilla prikat tulee toisistaan eroavasti.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  2. #842
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Veikkaus meni pieleen, vain 15 tai 17 ratas väliprikkoineen otetaan pois ja iso laitetaan paikalleen, b-ruuvia voi joutua säätään ja vaihtaan pidemmäksi.
    Itse otin 17 pois ja vaihdoin 15 rattaan 16 piikkiseen, toiminta parani kun vaihtoväli muuttui 3:n piikkiin (13-16-19)
    Vaihtajana kylläkin hyvin toimiva Sramin X9 type2
    Jakella tais olla läski jonka ketjulinja saattaa asettaa omat juttunsa, ehkä.

  3. #843
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    1x10

    Ohjeissa ja e'therteen-sivuilla on ettei shimanon vapaarattaaseen laiteta speisseririnkuloita.
    Eturatasta voisi siirtää lähemmäs rengasta kun on vielä jonkin verran tilaa (ehkä 5-7mm). Joskus olen sinkulassa pistänyt prikkoja kammen kiinnityskohdat ja rataan väliin. Vai onko jokin kys. tarkoitukseen tasapaksuinen ratkaisu.

    Ps. Nyt tutkiskeltua sydäntäni olen miltei vakuuttunut, että ketjulinjasta on kyse. Koska vanha ketju/takapakka/vaihtaja teki samaa 29":ssä aikanaan uutuuttaan. Aikaisemmin tänään kun oli vanha ketju (sivuttaislöysyyttä) ei isolla rattaalle ollut ongelmia.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  4. #844
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    30-42 välityksellä taitaa kiivetä jo everestin huipulle läskillä? Tänään hypistelin 42 ratasta mutta jätin vielä portaksiin.

  5. #845
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Nyt menee ihan vakioveikkaukseksi, mutta eikös noiden 42T rattaiden käyttöön liittynyt jossain tai kaikissa tapauksissa jotain kikkailua rattaiden väliprikkojen kanssa? Kikkailua sen takia, että Shimanon ja SRAM:n pakoilla prikat tulee toisistaan eroavasti.
    Tuleehan one upin mukana ohut prikka mutta ei sen kanssa muuta eroo oo kun ,et prikka tulee simpan pakassa ensimmäisenä vapaarattaaseen ja sramin vastaavassa vasta 42 hampaisen jälkeen.
    - Fear is a mindkiller -


  6. #846
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    1x10

    Yritin säätää alapään rajoitintakin ei auttanut. Sitten videota. En itsekkäänä saa ihan täyttä selvyyttä mitä tuossa oiken tapahtuu.
    1. Klippi on peukalotesti ja aika paljon e'thteen 42T joustaa
    2. Klippi on kun ketju on isolla takarattaalla
    3. Klippi on kun ketju on toiseksi isoimmalla l. 36:lla
    http://youtu.be/KjJhZw6GSbI

    Menempäs tästä säätämään B-ruuvia myötäpäivään. Sitä en olekaan vielä kokeillut
    Jake_Kona muokkasi tätä : 31.08.2014 at 13.47
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  7. #847
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Vaihdoin 10-rattaan 11-36 takaisin. #NoProplemos
    Tällä pähkäilyllä e*thirteen 42T oli syyllistynyt johonkin siviilirauhan rikkomukseen
    Yritän pärjäillä 30-36 välityksillä tästä eteenpäin
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  8. #848
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Walmista tuli kun sain omatekemän ketjunohjaimen paikoilleen.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  9. #849
    Lyhennänkö ketjua kun ennen suurin eturatas oli 42t nyt ainoa eturatas on 32t. Ja miten saan kammen perille asti kun jää n.1mm rako. Lyönkö vasaralla? Kampisarja on raceface jossa vasen kampi on kiinni putkessa joka menee keskiön läpi ja siihen pitäisi oikea kampi työntää perille.

  10. #850
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kyllä täytyy ketjua lyhentää ja raon pitäisi poistua ihan kammenpulttia kiristämällä, eihän välistä puutu prikkoja?
    katso tätä

  11. #851
    Nyt sain kammet paikalleen. Paljonko ketjua lyhennän?

  12. #852
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Vaikka tästä ohjeita, mieluummin vähän pitkäksi ekalla kertaa, lyhentäminen on hepompaa kuin jatkaminen.

  13. #853
    Nyt tuo räpellys alkaa olla valmis mutta miksi ketju hankaa tuossa? Jos vielä lyhennän ketjua niin tuo takavaihtaja vain joustaa eteenpäin mutta hankaus ei poistu.

  14. #854
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    ^ Oot laittanu ketjun ton keskikohdan väärältä puolelta. Sen ei pidä koukata ton metallin kautta vaan mennä vaan rissalta rissalle.
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  15. #855
    Kiitos avusta! En oo ennen näitä laitellu niin kaikki on mahdollista

  16. #856
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    Niin kuin näin:

    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  17. #857
    Pitipäs lähteä tähän villitykseen mukaan. Olisi pitänyt muutenkin päivittää voimansiirto niin nyt oli luonnollinen hetki testata konstruktiota. XT:n takavaihtaja vaihtui ZEE:ksi. Ketju XT, pakka XT 11-36 ja eturatas RaceFace Narrow wide 34T. Liipaisijana on jo aiemmin käytössä ollut SLX. Eturatas meni normaaleilla kampien pulteilla kiinni kun rattaan laittoi toisinpäin. ZEE kiristää ketjua hullun lailla ja minkäänlaista ketjuohjuria tämä konstruktio ei tarvitse. Samalla sai ottaa runkoa ketjun lyönneiltä suojaavan sisuskumivirityksen pois (joka tosin vielä kummittelee alla olevassa kuvassa).

  18. #858
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.046
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Yritin säätää alapään rajoitintakin ei auttanut. Sitten videota. En itsekkäänä saa ihan täyttä selvyyttä mitä tuossa oiken tapahtuu.
    1. Klippi on peukalotesti ja aika paljon e'thteen 42T joustaa
    2. Klippi on kun ketju on isolla takarattaalla
    3. Klippi on kun ketju on toiseksi isoimmalla l. 36:lla
    http://youtu.be/KjJhZw6GSbI

    Menempäs tästä säätämään B-ruuvia myötäpäivään. Sitä en olekaan vielä kokeillut
    Tuli vaan mieleen onko ketju liian lyhyt. Mulla tuli 29:n vähän vastaavia oireita kun vahingossa ostin lenkkiparin liian lyhyen ketjun. Takavaihtaja on isolla rattaalla venytetty äärimmilleen ja se pyrkii ohjaaman ketjua hampaan päälle eikä hampaiden väliin. Heti kun laittoi pidemmän ketjut oireet hävisi ja kaikki toimii.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD

  19. #859
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    47
    Tämä ketju on suurinpiirtein luettu, mutta vieläkin jäi askarruttamaan, että minkä kokoiset ne pultit nyt pitäisi olla, jotta menis tommonen Superstarin n/w-ratas ilman bashguardia Deoren triple-kampiin keskirattaan paikalle? Saksasta meinasin tilata rompetta, joten jos joku osaa esim B-D/B-C linkata oikean kokoisiin pultteihin, nice


    Myöskin, tuleekos 10-pakoissa(tässä tapauksessa esim. SLX-) vielä sitä shimmiä mukana että saa kohdalleen kiekkoon, jossa on nyt kasipakka kiinni?

  20. #860
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebtre Katso viesti
    Tämä ketju on suurinpiirtein luettu, mutta vieläkin jäi askarruttamaan, että minkä kokoiset ne pultit nyt pitäisi olla, jotta menis tommonen Superstarin n/w-ratas ilman bashguardia Deoren triple-kampiin keskirattaan paikalle?
    Ainakin SLX-kampiin sai n/w rattaan kiinni ihan alkuperäisillä pulteilla.

  21. #861
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebtre Katso viesti
    minkä kokoiset ne pultit nyt pitäisi olla, jotta menis tommonen Superstarin n/w-ratas ilman bashguardia Deoren triple-kampiin keskirattaan paikalle?
    Wolftoothin mukaan 6-7mm riittää, paitsi 30t rattaalle pitää olla 10mm. RaceFacen sivujen mukaan 8,5mm piisaa.


  22. #862
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    264
    Oliko niin, että 42T toimii Sram XO type2 mediumilla?

  23. #863
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ^ toimii ....
    The end of the road is just the beginning...

  24. #864
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    ^ toimii ....
    Ok, hienoa. Tarviko tehdä mitään virityksiä?

  25. #865
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Ei muuta kuin b-tension ruuvi tarpeeksi kireälle niin hyvin nousee rattaalle..
    The end of the road is just the beginning...

  26. #866
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    264
    ^ kiitokset

  27. #867
    TomiKoo Guest
    Hellou. Minä olen nyt illan istunut ja opiskellut aihetta. Läksin asiassa perse edellä puuhun, josta syystä olin tähän aika liki pakotettu. Tilasin hätäpäissäni väärän eturattaan ja nyt kun se ei passannut, olen oppinut, että tämä onkin kai hankalampi case. Aloitetaan nyt kuitenkin spekseistä:

    Pyörä on 2012 hankittu Mondraker Foxy. Netin speksien mukaan:

    Front Derailleur: Shimano SLX FD M-661-10D Direct Mount
    Rear Derailleur: SRAM X7 Medium cage 10s
    Number of Gears: 20
    Shifters: SRAM Trigger X5
    Chainset: SRAM S-1000 39×26t
    Bottom Bracket: SRAM GXP
    Cassette: SRAM PG-1030 11-36T 10S
    Chain: SRAM PC-1031 10s

    Pyörä on tosiaan pari vuotta vanha, mutta olen ajanut sillä erittäin vähän (ihan oma pitkä stoorinsa) enkä ole kunnolla ollut perillä tekniikasta. Vieläkään en ole 100% varma, mitä tuo sisältää.

    Uusia renkaita tilatessa ruksailin ostoskoriin nohevana 104 jaolla olevan 32t Narrow Widen ja eihän se käyny paikalleen. Ei siinä kohtaa tullu mieleenkään, etteikö se sopisi.

    Opiskeltuani illan ymmärrän, että pyörän kammissa on 120 jaolla oleva "spider", joka tarkoittanee isomman rattaan kiinnitystä ja sille tarvitaan ratas, jossa on jengat. Eli alkuperäinen 39 korvataan pienemmällä ja 26 hampainen otetaan vaan pois. Tuolla 120 jaolla pienin löytyvä ratas on 36t, ei taida pienempää edes mahtua? Laskurilla vertailin välejä ja minusta se alunperin haluamani 32t olisi paljon parempi, kuin 36t. Ajo on vain läheisellä pururadalla ja metsissä poluilla ajoa, ei pitkää siirtymää.

    Eli oikeastaan uskolleni vahvistuksena, ymmärränkö oikein ettei tuolle kammelle ole muuta vaihtoehtoa olemassa? Ehkä tuo 36t olisi kuitenkin tähän hätään fiksuin koittaa, ennen kuin tilaa uudet kammet ja keskiön?

    Jos päädyn uusiin kampiin, onko tässä kohtaa hyviä ideoita kohtuu hintaisista systeemeistä? Varmaan paras olisi, jos löytyisi jo tilaamalleni 104 rattaalle kammet, jotka menevät nykyisen keskiön kanssa? Hitto kun ei ole kunnolla kokemusta ja joutuu sokkona suunnistamaan.

    Enivei tämä 1x10 tuntuu kyllä ideana ihan minulle sopivalta. Olen jatkuvasti kokenut kahden eturattaan elämän tuskaksi, varsinkin tässä maasturissa. Yksi sopivasti mitoitettu ratas alkuperäisten puolivälistä riittäisi mainiosti! Odotan innolla, että saan tuon muutoksen tavalla tai toisella tehtyä.

    Tomi

    PS: Laitoin jo Hi5:iin mailia tuotteen palautuksesta. Mutta jos joku Oulun seudulla kaipaa kyseistä RaceFace narrow wide ratasta 104 jaolla, mustalla värillä, niin voin myydä tuon pois. Löytyy myös lyhyet torx-ruuvit rattaalle.

    EDIT: Esim tämä on käsitykseni mukaan nykyiseen setuppiin sopiva pienin mahdollinen: http://www.wolftoothcycling.com/coll...bcd-chainrings

  28. #868
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Jos kammissa (sulla joku OEM-malli, niin en tiedä varmasti) on irrotettava spider, niin läiskäise tilalle direct mount -rieska. Niitä on vaikka kuinka pieniä. Samoin voit asentaa halutessasi nykyään irtotavaranakin myytävän Sramin XX1-spiderin 76mm BCD:llä, niin saat sitä kautta XX1/X01-ratasvalikoiman käyttöön. Onhan se 36t vähän iso 1x10-käyttöön, kun normipakalla kevein välitys on 36:36
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  29. #869
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.113
    Sram S1000 taitaa olla sama tai samanlainen kuin X5, eli ei irrotettavaa spideriä ja 120 BCD. Tohon ei onnistu muu kuin 36t. Mulla on 36t ja se on melkoinen murikka jos on vähän mäkisempää baanaa.
    6.7 WTF/kg


  30. #870
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Liian isolla etulimpulla välityksen riittävyys on yksi issue, ja ketjun kuluminen on toinen, kun joutuu ajamaan paljon ketjua ristiin. Ehkä kammet vaihtoon jos ei spideria saa irti
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •