Tossa myös videota 30 km/h ryhmästä GoProlla: . Videolle tarttui myös yksi aika hurjan näköinen motoristin ohitus (4 min kohdalla), joillain on niin hirmuinen kiire... Onneksi ei käynyt siinä mitään.
Tossa myös videota 30 km/h ryhmästä GoProlla: . Videolle tarttui myös yksi aika hurjan näköinen motoristin ohitus (4 min kohdalla), joillain on niin hirmuinen kiire... Onneksi ei käynyt siinä mitään.
Ajoin 32 ryhmässä ja tässä jonkin verran tietoa Garministä.
Ja olin mukana siinä irto-ottoryhmässä 32km/h. Viimeinen 10km meni aika nopeasti ja keskivauhti siinä 10 oli 36,1km/h
http://connect.garmin.com/activity/506728822
Kierroks12
Näytä jaot
Jaa Aika Etäisyys Keskinopeus Yhteenveto 3:23:18.6 110.92 32.7 1 22:41.2 10.00 26.4 2 18:06.6 10.00 33.1 3 17:10.3 10.00 34.9 4 17:47.6 10.00 33.7 5 18:20.0 10.00 32.7 6 18:16.3 10.00 32.8 7 18:20.0 10.00 32.7 8 17:51.0 10.00 33.6 9 18:30.0 10.00 32.4 10 18:05.0 10.00 33.2 11 16:37.8 10.00 36.1 12 1:33.0 0.92 35.5
Oliko niitä vetäjiä 3 sittenkin? Luulin, että 2.
Bussin perähän saavutettiin juuri ennen risteystä, ja sehän oli varmaa, että tossa 35:n ryhmässä mennään hitaammasta heti ohi kun mahdollista, eli seuraavassa risteyksessä. Vaarallinen tilannehan siitä syntyi. Bussikuski ei varmasti osannut odottaa tilannetta, tuskin oli peiliin katsonut, vaan vähän "töpeksi" siinä: pysähtyi, pysähdyksen jälkeen jatkoi hetken matkaa melkein kiilaten pari pyöräijää sekä meinasi tukkia tien ja sitten painoi vielä torvea, joka tietenkin oli vain reaktio kuten pyöräilijöidenkin toimet. Siinä kun osa pyöräilijöistä joutuivat itse vaaratilanteeseen, niin tuli ylireagointeja säikähdyksestä: huudettiin, nyrkkiä ja sormea näyttiin sekä joku pamautti kädellä sen bussin etulasiinkin.
En oikein tiedä miten toi olisi ollut vältettävissä. Mutta auttaisi ainakin jos vähän malttia ryhmään (tässä vaiheessahan ei enää ollut ilmeisesti vetäjiä mukana), joukkoliikenteelle tiedotus, että reitillä on pyöräilijöitä sekä risteyksessä liikenteenohjaus olisi voinut viestiä bussille, että takana on ryhmä, ja mahdollisesti ohjata bussin turvallisesti sivuun hetkeksi.
Extrapullot ja geelipakkaukset ovat lennelleet luontoon varmasti pitkään, ja hyvin moni sitä tekee. Geelipussin korkki/"sulku" lentää vielä helpommin, koska siinä on vaiheessa on vaikea laittaa sitä taskuun. Ei ole pyöräilijät ainuat jotka sotkee luontoa, mutta olisihan sitä hyvä olla esimerkillinen. Osallahan on taskut niin täys, että pitää sitten laittaa käyttämättömien geelejen taskuun. Tankkauksiahan pitäisi tehdä tasaisin väliajoin, joten vois hyvin olla kohdat joissa "saisi roskata": eri ryhmille osuu vähän eri kohtiin, mutta kyllä niitä saisi varmasti paljon yhdistettyäkin. järjestäjä kävisi sitten keräämässä nämä paikat kisan jälkeen. En tiedä sitten parantaisiko turvallisuutta kun kaikki kaivaisivat samaan aikaan niitä geelejä taskuista, ja joisivat vettä päälle, vai kävisikö päinvastoin.
Asiahan ei missään nimessä koske pelkästään Giroa mutta mun mielestä tässä ei oo kenelläkään minkäänlaisia tekosyitä, jos niitä geelejä yms. pystyy sinne kantamaan niin roskatkin pystyy aivan saletisti tuomaan pois. Paitsi jos esim oma äiti kulkee perässä ja keräilee roskat poijes.
Kyllä vain, mutta kuinka paljon on tullut muutosta asiaan kun täällä foorumilla on asiasta valitettu?
Tunnustan että olen joskus tiputtanut extra juomapullon huoltopisteen kohdalla pois taskusta. Siis sellaisen pantillisen muovipullon. Huoltopisteiden kohdalle olisi varmaan helpointa tuollainen yleinen keräyspiste järkätä. Mutta geeliroskien tapauksessa en voi minäkään ymmärtää miksi niitä ei voi taskussa kuljettaa pois. Kun ei ne kuitenkaan tilaa vie.
Kukaan ei ole vielä tainnut mainostaa valokuviaan täällä joten avaan pelin omilla otoksillani. Kuvat on otettu Matinkylän liikenneympyrässä sekä eri paikoissa Bodomin liepeillä.
Kuvagalleria
Kuvia saa vapaasti hyödyntää kunhan tekijä mainitaan.
Kysyin Poliisilta ihan mielenkiinnosta tätä, kiinnostaako heitä kyseisen motoristin vaarallisen näköinen ohitus ja vastaus oli:
Eli itse tulkitsen tuon niin, että poliisia ei voisi asia vähempää kiinnostaa. Vastauksesta jää semmoinen fiilis, että poliisin mielestä motoristi ei millään lailla ollut syyllinen aiheuttamaansa vaaratilanteeseen vaan oikeastaan tämä oli enemmänkin pyöräilijöiden syy. Noh, ei tossa kohtaa kyllä missään nätissä parijonossa ajeltu vaan se oli semmoinen häröpallo, jossa porukkaa tunki takaa rinnalle vaikka itse yritti ajaa siististi parijonossa - itseänikin se häiritsi ja siksi yritinkin siirtyä oikeaan reunaan kun muuten joutui ajamaan melkeiin keskiviivan tuntumassa. Sinänsä itseäni ei kiinnosta asiaa millään lailla viedä eteenpäin, voihan olla esim. että motoristi on aloittanut ohituksen ennen sulkuviivaa, mutta pyöräilijöiden jono onkin ollut oletettua pidempi tms. Vahinkoja sattuu. Mutta silti mielestäni vähän outo vastaus poliisilta.Kiitos yhteydenotostasi!
Käsittääkseni tapahtuma on ollut Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella, joten asian tutkiminen kuuluisi kyseiselle poliisilaitokselle.
Kaikesta päätellen kyseessä ei ole ollut kilpailu. Kysymyksenä herää, ovatko pyöräilijät ajaneet liikennesääntöjen mukaisesti, koska reittiä ei ole suljettu?
Pyöräilijöiden tulisi tällöin noudattaa liikennesääntöjä eli mm. ajaa mahdollisimman lähellä tien oikeaa reunaa (Tieliikennelaki 9 §), jotta vastaavia tilanteita ei pääsisi syntymään. Lisäksi TLL 19 § 2 mom. määrittää, että ohitettavan on havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se olosuhteet ja muu liikenne huomioon ottaen on mahdollista. Saman pykälän 3 mom. määrittää, että hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla ja mutkikkaalla ajoradalla tai vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä.
Terveisin,
Risto Maksimainen
Ylikonstaapeli
Itä-Uudenmaan poliisilaitos
Liikennepoliisisektori
Ajon turvallisin osa. Vetäjät jäi tauolle, jolloin alkoi vapaa vauhti (mitä se kenelläkään on) ja porukka oli hetkessä helminauhana. Hetkellisesti parijonoja. Tapahtumassassahan oli paljon nopeampiakin ajajia. Käsite häröpallo taitaa olla nyt hukassa!
Giro d'Espoo alkaa taas olla ajankohtainen.
Tapahtuman nettisivut:
http://www.girodespoo.com/fi/
Pre-Giro -lenkkejä ajetaan tänä vuonna seuraavasti:
Torstaina 7.5.2014 klo 18:00 Bembölen Kahvituvalta (Bellinmäki 1, Espoo) Osa-Giro 1 (61 km, reitin keskiosa)
Torstaina 14.5.2014 (helatorstai) klo 11:00 Tapiolan Urheilupuistosta Pre Giro –lenkki (111 km, koko reitti)
- Kahvitauko Veikkolan Nesteellä
Torstaina 21.5.2014 klo 18:00 Bembölen Kahvituvalta Osa-Giro 2 (57 km, reitin alku ja loppuosa)
Ajetaan useassa, max 16 ajajan nopeusryhmissä.
Ennen lenkkiä annetaan opastusta ryhmäajoon.
Moi! Minkähänlaiset keskinopeudet on suunnitteilla noihin pre-giroihin? Huomenna 7.5 ja muulloin?
Jari, mukaavaa, kun näitä pre-lenkkejä järjestetään tuolle mahtavalle reitille. Tauko Veikkolan pyöräilijäystävällisella Neste-asemalla on hyvä valintaTulen mukaan helatorstaina, 21.5 ja jälleen sunnuntaina neljättä kertaa Giiroon.
14.5. lenkillä ajetaan kolmessa ryhmässä: 24, 28 ja 32 km/h (tarvittaessa voidaan ryhmityksiä vielä säätää lähtöpaikalla).
21.5. lenkillä katsotaan taas ryhmitys lähtöpaikalla. Alle 25 km/h vauhtisille on silloin taas vaihtoehtona samasta paikasta samaan aikaan lähtevä HePo:n tammaravit-lenkki.
Reittikartta ridewithgps:llä: http://ridewithgps.com/routes/7885801
Ja gmaps:llä, jossa mukana myös tien pinnan luokittelukommentit (kommentti näkyy kun klikkaat reittivälin nimeä vasemman laidan palkissa)
https://maps.google.fi/maps/ms?msid=...774%2C0.681152
Eli tänään pre-girossa ajetaan koko reitti
Kiitos taas kerran, mukavasti porukkaa lähtöviivalla, vastainen Veikkolaan söi keskaria mutta 28 ryhmässä missä olin, ajokeskari abt 27,5 -27,7. Jorvin yläpuolelle ilmestynyt sadepilvi kasteli reippaanlaisesti meidät. Girossa tavataan taas.
I've been around
Pre Giro 24 oli noin 22 taukoineen ja 26 kun otetaan huomioon vain liikkeelläoloaika. Toivottavasti vauhti sopi ryhmällä (kaikki lähtijät eivät ajaneet ryhmän mukana koko reissua). Girossa tavataan.
32-pre liikkuva keskari oli 31.9kph, yhteensä jotain paljon vähemmän. Kiitoksia järjestelyistä.
Löytyisköhän kiinnostuneita ajaa Giro d'Espoo omalla porukalla? Ajatuksena ajaa jonkinverran virallisen (ja ison) 30km/h ryhmän edellä about samaa vauhtia. Pienemmässä n. 8hlö ryhmässä ajo voisi olla turvallisempaa ja mukavampaa. (parijono, hidas telaketju lyhyin muutaman minuutin vedoin)
Yksi muutaman minuutin wc / juomantäydennys-tauko Veikkolassa kuten virallinenkin 30kmh ryhmä.
Kokoonnuttaisiin sunnuntaina ennen kisaa ja laitetaan joku yhteinen tunniste-teippi tms pyörän satulaputkeen niin on helpompi alkuhässäkässä pysyä yhdessä.
Kiinnostuneita?
Kuninkaantien tietyömaa Pellaksenlaakson kohdalla oli eilen entistä huonommassa kunnossa enkä siitä enää mielelläni ajaisi maantiepyörällä - saati kilpailussa. Ilmeisti Kuninkaantie kuitenkin ajetaan?
Auroranportilla kaupan kohdalla tänään tehtiin uutta tietä, joten siihen on parannusta tulossa viime viikkoiseen verrattuna ja vielähän Kuninkaantien tilannekin ehtii muuttua 4 päivässä.
En kyllä ymmärrä sitäkään, että renkaita mennään rikkomaan Kylmäläntielle, kun Sjökullantie olisi paljon paremmassa kunnossa, vähintään yhtä mukava reitti ja puolen kilometrin tarkkuudella saman pituinenkin.
Nopeusryhmien ajoaikataulut löytyvät tuolta:
https://drive.google.com/file/d/0B9N...ew?usp=sharing
Taukopaikat merkitty vahvennetulla.
Taukojen pituudet vaihtelevat 1:stä 10 minuuttiin seuraavasti:
1=Masala
2=Veikkola
3=Järvenperä
r 1 2 3
20 5 10 10
22 5 10 10
24 5 10 10
26 5 10 5
28 0 10 2
30 0 5 2
32 0 0 2
35 0 0 1
Taas on ajeltu ja hauskaa oli! 30km/h ryhmän vetäjille ja kanssapolkijoille iso kiitos, matka taittui sujuvasti ja mielestäni melko siististi, omalla kaistalla pysyttiin ja kasoja ei näkynyt.
Pari juttua jäi autoilijoiden puolelta mieleen: toinen oli melko hurjapäinen ohitus peräkärryn kanssa aivan jäätävällä ylinopeudella jossain päin kirkkonummea. Tilanteen kruunasi vastaan tullut auto jolta sai hieman torvikonserttia. Onneksi mitään ei käynyt.
Toinen oli valkoinen Volvo kunnarlantiellä ylämäessä bembölestä. Pyöräilijät ajoivat oikeassa reunassa enimmäkseen jonossa ja muutamat rinnakkain (oikeassa reunassa). Tämä siis ohjattujen nopeusryhmien ulkopuolella, eli ajajia ei ollut mitään massiivista letkaa. Volvo koki asiakseen vähän kouluttaa rinnakkain ajavia, ja tööttäsi jokaisen takana jonka jälkeen lähti ohitukseen ja kiilasi vuorotellen kaikkia pareittain ajavia kohti piennarta. Onneksi tässäkään ei sattunut.
Kiitos vielä järjestäjille, vapaaehtoisille ja kannustajille, oli ihan suuren urheilujuhlan tuntua ilmassa kun oli paljon väkeä Kaunialan mäessä tsemppaamassa!
Ehkä ensivuonna uudestaan.
PS. iso käsi sille kuskille joka ajoi reitin mustalla Surlyn läskillä! Ohitin herran vasta Bodomin pohjoispuolella, eli matka on taittunut sangen joutuisasti! En oo läskiä ajanut mutta vaikutti aika timakalta suoritukselta!
Bassopiste muokkasi tätä : 24.05.2015 at 17.37
Kirjanmerkit