Kertaakaan ei ole Fattyssa lipsunut taka-akseli. Liekö sitten tullut laitettua vain poskitärinänomenttiin.
Kertaakaan ei ole Fattyssa lipsunut taka-akseli. Liekö sitten tullut laitettua vain poskitärinänomenttiin.
Mitä on kokeneemmat mieltä. Onko ketju-clearenssi sama 10 ja ysi takapakoilla. Konan woohun olisi vaihtaa 10-vaihde ja paremmat vaihtajat.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Kymppi- ja ysipakan kokonaisleveys on sama, eli jos haluat vaihtaa ysistä kymppiin tarvitset vähintään 10-pakan ja 10-vivun. Ysi-vaihtaja ja ysi-etulehdet käy, vaikkei toiminta välttämättä ole paras mahdollinen. Ysi-ketjukin käy, mutta jos kuitenkin vaihdat pakan, niin ketjukin menee samalla vaihtoon eikä siinä vaiheessa ole järkeä laittaa muuta kuin kymppiketju.
Sent from my iPad using Tapatalk
Maastopyöräilijän kuuluisia viimeisiä sanoja:
"Ei tuo oja varmaan ole syvä!"
"Kyllä on hyvät pitkospuut!"
"Bunnyhopillahan tuosta pääsee!"
Tällainen vähän ronskimpi Karju (ei Karhu), yön yli levännyt aamuvenytetty kokopituus n. 164,5 cm, ei ole vielä koskaan uskaltanut käyttää poskitärinänomenttia. Oikein mihinkään. Näillä Voimilla seuraukset voisivat olla niin hirvittävät! Silti lips(sh)uu pahasti. Taas tänään. Kele.
Ei ole vielä, ei näkynyt Tammiston liikkeessä White Fat Pro:ta, enkä jaksanut jonottaa asiakaspalvelupisteeseen, kun oli niin pitkät jonot. Täytyy odotella lisätietoja, jos joku jaksaisi hankkia. Ei oikein netistäkään löydy mitään tietoa...
Kuinkahan leveät renkaat tuohon menee?
Antza44 muokkasi tätä : 20.04.2014 at 14.38
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Teillä kellä on ollut ongelmia Fattyn taka pikalinkun kanssa, niin onko se aiheuttanut sivu oireena vapaarattaan takertelua rullaillessa?
Itse vaihdoin laakerit napaan ja vapaa rattaaseen, kun aattelin, että olisi niissä välystä sen verran, että vapaarattaan runko pääsee ottamaan kiinni navassa olevaan hammastukseen.(jäljet näkyy vapaarattassa). Akselin pääty mutterit liimasin samalla kierre lukitteella kiinni, kun vapaa rattan puoli tuppasi löystymään. Nämä toimenpiteet ei kuitenkaan auttanut vapaarattaan takertelu ongelmaan ja se mikä oudointa tämä ei todellakaan tapahdu joka reisulla.
Jotenkin tullut semmonen fiilis, että pikalinkun tiukkaan kiristys vääntäisi akselia pikkasen ja sitten, kun avaa pikalinkun ja kiristää uudelleen saattaa ongelma poistua tai ei. Pikalikun uudelleen kiristys ei eilenkään auttanut, mutta hetki rymistelyä sen jälkeen poisti ongelman. Mitään kummempaa liikettä/löystymistä en ole kuitenkaan todennut pikalinkussa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Akselikamat: Haponkestävää 5mm tankoa ja samaa materiaalia M5 kuusiokoloruuvin irti sahattu kanta.Duunikaveri hitsasi palaset yhteen.En halunnut modata orkkista kun kamat löyty helposti.
Kullanväriset päätyholkit ovat peräisin Halon valmiista akselisetistä 100/135mm jotka ostin Lundbergilta Keravalta.
Muklukkissa sahasin orkkispikalinkun poikki ja tilalle M5 kuusiokolo ruuvinkanta hitsaten kiinni.Päätyholkki taisi olla peräisin Controltecin titskusetistä .Trekin pitkä vastamutteri(parempi hammastus kuin Halon versiossa) toiselle puolelle.Thats it.
Kuten aikaisemmin mainitsin niin taka-akselin luistamisongelmat saattavat osittain johtua laakereiden lukitusruuvien löystymisestä.
Tsekkasitko myös että navan akselia riittävästi sekä vetopuolen että nondrive siden dropouteissa?
^Menaatko, että akselin pituus suuntainen halkeama? Onko kokemuksia tuollaisesta halkeamisesta? Kyllä tässä on heränny ajatus, että taka akseli on solmussa tai muuta vastaavaa. Pistän kyllä On-Onelle kyselyä. Tarvii ensin tutkia asiaa vielä lisää, et olis joku järkevä näkemys mistä tuo takertelu johtuu.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Minkä tahansa suuntainen halkeama voi olla kyseessä. On kokemusta samasta ilmiöstä rakenteeltaan samanlaisesta navasta. Asia selviä purkamalla akseli.
Houkuttelisi hommata Muklukkiin toiset kiekot. Laihaläskillä mennään, optimi olisi margelite tyyppiset kevytkiekot. Alle tulisi 3.5 tuumaset sliksit lasten kanssa kruisailuun ja bmx dominointiin (in my dreams). Onnivannin setin saisi suht edukkaasti, muita ehdotuksia? Hipoa ei tarvitse, koska käyttö on kevyehköä. Nykyisiin marge lite + formula olen ollut oikein tyytyväinen, ei vaan raaskisi maksaa vajaata tonnia kiekoista+renkaista, kun tonnilla saisi jo koko pyörän.
Ehdotuksia? Jos joku haluaa päivittää omiaan hipompiin niin saa toki käytettyjäkin ehjiä tarjota.
Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise
Hei,
Osaisko joku ohjata oikeaan suuntaan jos haluaisin Specialized Fatboyhin tarikan taakse? Siis tavaratelineen?
- Mistä löytyis valmis, tai sitten hyvä aihio josta edetä
T. Simo
Voihan. Kesken työmatkatemmon pääsi ketjut putoamaan eturattaiden väliin ja granny on nyt mutkalla + ketjut tukevasti rattaiden välissä. Periaatteessa voisin ajatella seuraavia vaihtoehtoja:
1) Fattyn sinkulointi, kiinnostaisi kovasti, mutta reidet pitää ajatusta tyhmänä, kun perässä pitäisi kiskoa kohta muksuja pyöräperäkärryssä. Muistaakseni joku täällä oli sinkuloinut Fattyn ja siinä oli jotain haasteita? 1x1 ois tietysti hyvä Fatbemaxissa, koska voisin mennä aina sen taakse, kun jää viimeiseksi.
2) iBikestä? SRAMin kammet tilalle. Korvaisi ISIS kammet, jotka tykkäävät pudota silloin tällöin ja FSAn bb:n joka ei vakuuta. Samalla voisin harkita sitä etuvaihtajaa, en ole sitä vielä pahemmin kaivannut. Talvi/metsä-setupiin toi granny kyllä on hyvä.
3) 1 x 10 setti, chainline on nyt jo koetuksella. Vaatisi varmaan ketjuohjuria tms, koska ketju tuntuu jo nyt putoavan silloin tällöin.
Olisko arvovallaisella raadilla ideaa ja tukea päätöksentekoon?
http://faijapolkee.blogspot.fi/
Lämpimästi suosittelen eteen esim 30-piikkistä narrow-widea. Mahtuu Sramin X5:een ja ysiin. Itsellä tippui edessä 24/34 combolla ketjut jatkuvasti, NW:llä ei kertaakaan ilman oleellista syytä. E30 T11/36 pelaa ihan mainiosti, General leellä tai vastaavalla saa sitten köykäisempääkin välitystä.
Komppaan ylläolevaa, n/w -ratas ja kaveriksi vielä kiristävä vaihtaja, ei putoile..
On-onen 30-piikkistä ratasta on vielä pari jäljellä, joten ei eiköhän sitä kannata kokeilla ensimmäisenä. Itse tilasin eilen kun kyllästyin jatkuvaan chain suckiin pikkurattaalle tiputettaessa. Ei mitään tietoa sopiiko Holzfelleriin, mutta sittenhän tuon näkee kun kokeilee.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Täältätkin puoltava ääni n/w-eturattaalle ja kiristävälle takavaihtajalle. Omassani Slx Shadow+ takana eikä ketju ole vielä muutaman kuukauden aikana pudonnut ajossa kertaakaan. 30x11-36 on aika passeli yhdistelmä metsässä mönkimiseen. Jos ajaja on reitevämpi niin eteenhän saa isompaakin.
Memento mori
Kiitos kommenteista. Soittelin iBikeen ja keskiviikoksi pitää viedä läski huoltoon. Päädyn varmaan tohon X5 + N/W comboon.
Safkiksen ohjelma on ketjun irrottelu rattaiden välistä.
http://faijapolkee.blogspot.fi/
2x10 X5 orkkis kampisetti X9 type2 takavaihtajalla toimii myös, kuin junan vessa ei putoile ketjut. Tosin muita haasteita on XT pakan huippu kestävän spiderin ansiosta.
![]()
Antza44 muokkasi tätä : 16.05.2014 at 12.28 Syy: Shimanon takuu toimii uutta tuli.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Surly Whirly kammet ei pysy kireellä koska ilmeisesti rattaan puolen akselin rihloitus on väljä. Onko jollain ollut samaa ongelmaa ja miten sen voisi korjata? Laakeriliimaa, kierrelukitetta, kemiallista metallia tms. sinne rihloihin ennen kiristystäkö?
Tänään tuli on onelta veloituksetta fattyyn hopen takalinkku. Kävin koeponnistamassa niin kovaa kun uskalsin eikä lipsu. Suosittelen reklamoimaan ja pyytämään hopen linkkua jos on ongelmia lipsumisen kanssa. Ei edes kyselleet mitään vaan vastasivat suoraan lähettäneensä linkun.
@JJ: Minä olen turannut omiin Mr. Whirlyihin pensselillä levitettävää pulttitervaa kierteisiin ja rihloihin ennen kohtuutonta kiristystä. Pysyy (miten pysyy) ja tuoksuu kivemmalle kuin ruuviliimat. Täytyykin käydä parvekkeella kokeilemassa varmuudeks noita kampia, muutama kymmenen kilometriä koluamista löystyneillä kammilla tietää aina keskiölaakereiden vaihtoa. Minkä verran ruokkinee tapahtumaketju itseään, kun löystynyt kampi hinkkaa itseään akselin päässä -> tokkopa ainakaan paremmaksi sovite muuttuu?
Parin löystymiskerran jälkeen kiskoin vetopuolen niin tiukalle kuin uskalsin ja päätin jotten avaa pakettia koskaan siltä puolelta. Leikin siis, että mulla kaksiosainen kampisarja, jossa akseli ja oikea kampi on yhtä puuta. Surlyn uudempi OD-kampisarjahan on tehtykin kaksiosaiseksi.
Tervaan päädyin, koska mulla on teräksinen kuuvärkki. Kuitukeksintöön kai kuuluu samalla logiikalla joku pikaliima
Fatbike-low-tech-talk
petjala muokkasi tätä : 30.04.2014 at 00.37
Ekalla lenkillä ennen rasvalla kiristämistä kampi melkein tippui ja klappia oli polkimen päässä sentin verran. Ei tollasta tajua, että voi löystyä parissa tunnissa noin paljon.
Sitten putsasin kaikki ja laitoin kiinni ihan normaalilla veden kestävällä kalsiumilla saennetulla rasvalla. Alussa vaikutti pitävän, mutta nitkutus alkoi kuulua ja tuntua jossain tunnin kohdalla. Koitin kiristää mutta ei käsillä liikahtanut. Painoin sitten jalalla ja meni 1/8 osa kierrosta ja ääni ehkä vähän väheni. Kotona kävin pyörää äsken läpi ja keskiön laakerit meni aika reilusti piukempaan ja samoin takapakka oli aika hellästi kiinni. Kattellaan seuraavalla lenkillä, että vieläkö nytkyttää.
Toi pulttiterva on hyvää kamaa. Sillä sivellyt kierteet on joskus jopa mahdollisesti avattavissa. Saa spräynäkin jos ei jaksa pensselöidä. Plussaa tuo vielä raikas tuoksu.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Tommoisella kätevästi mukanakulkevalla värkillä saa viljatkin puitua. Pikaisen testin mukaan se myös toimi.
Kirjanmerkit