GiantElectrobikeGarmin
Sivu 7 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 328

Aihe: Sähköavusteiset polkupyörät

  1. #181
    Citypyöräilijä Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti

    Mulla oli viime kesän ajossa 2 x 5s Turnigy 5Ah akut. Parikyt kilsaa latingilla, mutta riippuu toki about kaikesta. Jos laitat 2s2p noita 4-kennosia, niin ollaan nimellisesti 29,6V:ssa. Vai missasinko jotain? Mulla painaa 37V 5Ah noin 1300g. Riittävämpi satsi olis kaks tommosta satsia rinnan, joten lähemmäs kolmea kiloa menee.

    .
    No joo, 9S olis passeli, eli 4S+5S=38V täytenä. Kyykkää toki sitten sen muutaman voltin kuorman alla. Neljähän niitä pitäs lyödä sitten kimppaan, että sais kasaan sen 10 000-milliä. Mulla kun sattuu jo olemaan noita 5S-pakkoja jääkaapissa, kone käyttää niitä..Ei tarttis alkuun ostaa kuin niitä 4S-pakkoja siihen kaveriksi. Koneessa on 10S=42V täytenä. Onhan niitä multilatureitakin kaupassa toki, saa monta pakkaa kerralla kun laittaa tymäkän virtalähteen. Mulla painaa 2kpl 5S 5A-pakkaa noin 1,2kg. 9S-pakat tekis kai jotain 1,1kg eli 10A yht= joku 2,2-2,3kg.

  2. #182
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Kyllä toi 10S on aivan passeli, joten jos sulla niitä 5S:iä on, niin tarvi edes mitään ostella. 15S oli jo vähän liikaa... tai tarpeetonta kun ei mopoa olla tekemässä.

  3. #183
    Citypyöräilijä Guest
    OK. Lähestyn varovaisesti kun ei ole tietoa, että kestääkö noi esim Greencyclen 38V systeemit yli 38V lähtöjä, mutta hyvä jos kestää, niin pääsen tosi helpolla. Molempiin masiinoihin käy sitten samat akut
    Noita 5S-akkuja tulee joka vuosi ostettua se 6kpl lennuhommien takia. Lennuhommissa niillä tulee ajettua kesässä se joku 30 sykliä. Toi Greencyclen setti taitaa sitten lähteä tilaukseen lähiaikoina.

  4. #184
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Kyllä se 10S oli työkaverilla siinä. Ei ainakaan vähempää. Saattoi kokeilla 12S:ääkin. Ei tosin pitkään se kontrolleri kelvannut muttei siksi, että olisi hajonnut. En kuitenkaan toki ota mitään vastuuta tästä "vinkistä", tarkista toki asia Greencyclesin kanssa. Olen kyllä about varma, että skulaa eikä tule ongelmia. Jos tuliskin, niin parempaa kontrolleria tilalle, eivät maksa mahdottomia. LVC tuskin on tuossa optimaalinen eikä sitä voine mitenkään säätää, joten sen joudut hanskaamaan jollain muulla tavoin. Mutta tämähän on kaikki sinulle tuttua kun olet akkujen kanssa pulannut varmasti enemmän kuin minä.

  5. #185
    Citypyöräilijä Guest
    No joo, vuodesta 2005 on tullut lithium-polymeeriakkujen kanssa väännettyä aika tiiviisti. Kovasti on purkukesto noussut kahdeksassa vuodessa! Lithium-polymeeriakut säilyvät parhaiten viileässä (kaikki kemialliset reaktiot hidastuvat kylmässä). Ei kuitenkaan liian kylmässä, jääkaappi on hyvä. Säilytyksessä optimaalinen on 50% lataus (noin 3,85v per kenno), sama mitä tehdas käyttää uusissa akuissa.
    4mm vanerista täytyy askarrella sellainen boksi, mihin menee neljä lipoa. Mites tota, jos siinä on kaasukahva, niin eikö se sillä ihan toimi? Eli jos ei halua vetoa, niin kääntää kaasun vain kiinni? Sitten kaasulla säätää, miten paljon apuja haluaa? Moottorikelkka-tyyppinen peukkukaasu saattaisi olla hyvä. Pyörän painoksi arvion 18-20kg 10A setillä. Lähtötaso 12kg. Se moottorivanne kai joku 7kg, mutta siitä miinus vanha vanne. Akkukasa joku 2,5kg. Painopisteen takia aion ripustaa mahdollisimman alas. Tykkään kyllä yhä pyöräilystä ihan au naturel myös, tämä sähköhomma on mielenkiintoinen teknisessä mielessä. Uusi juttu. Vasemmassa polvessa on jo nivelrikko. Sähkö helpottaa jos se lähitulevaisuudessa alkaa vihoitella liikaa. Täytyy mittailla tuo takahaarukka, että riittääkö leveys.

  6. #186
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Citypyöräilijä Katso viesti
    Mites tota, jos siinä on kaasukahva, niin eikö se sillä ihan toimi? Eli jos ei halua vetoa, niin kääntää kaasun vain kiinni? Sitten kaasulla säätää, miten paljon apuja haluaa? Moottorikelkka-tyyppinen peukkukaasu saattaisi olla hyvä.
    Muistaakseni tuossa Greencyclen sarjassa on just peukkukaasu, mutta tarkista toki heiltä. Ja noita erilaisia kaasukahvoja sekä -vipuja saa aika edukkaasti, joten eipä sen tarvii kaasukahvan mallista jäädä kiinni.

    Se kaasuhan toki tekee fillarista laittoman. Se lienee sitten mopo ja sen mukaan sanktiot.
    juminy muokkasi tätä : 11.02.2013 at 10.29

  7. #187
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Kiitokset noista edellisista vastauksista. Vähän sellainen kutina että (tämäkin) lähtee taas käsistä ja hommaan palaa nelinumeroisia summia ennen kuin lopulliset osat on speksattu ja hankittu - ja sit puuttuu vielä se pyöräkin...

    Onkohan noissa moottoreissa kuinka suuria eroja, kun niitä näkyisi olevan ainakin aika reilusti eri kokoisia (siis fyysiseltä kooltaan vaikka tehot on ilmoitettu samoiksi). Ilmeisesti optimitehot löytyy vaan tietyllä suht kapoisella kierrosalueella, joten moottori pitäisi valita halutun optiminopeuden ja rengaskoon mukaan? Pyörän pitäisi olla suht fiksusti ajettavissa ilman moottoriakin ja tuo 7kg pyöriviin massoihin kuulostaa todella hurjalta vaikka mitään kilpuria ei ollakaan rakentamassa.
    Juha_H muokkasi tätä : 11.02.2013 at 11.16

  8. #188
    Citypyöräilijä Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti

    Se kaasuhan toki tekee fillarista laittoman. Se lienee sitten mopo ja sen mukaan sanktiot.
    Joo, pointti. Puran nykyvehkeestä pois 2 eturatasta ja vaihtajan, niin kaasu naamioituu etuvaihtajaksi. Tai sitten se kääntökahva. Tuleehan siinä pyörivää massaa takavanteelle muutama kilo kai lisää, mutta sehän tuo vain vakautta Kaasu on teknisesti paljon yksinkertaisempi ja turvallisempi systeemi kuin joku poljinreaktiohässäkkä. Kaasu kiinni-peli seis. Kypäränkäyttäjäksi kyllä siirryn tämän modifikaation myötä. Ainoa jotenkin siedettävän näköinen on se Bellin mattamusta BMX-kippo. Jos tuossa toukokuun alkuun mennessä saisi pelin valmiiksi, niin yritän laittaa sitten pari kuvaa. Noiden lipojen lataukseen joku Turnigyn 99 taalaïnen neliporttinen about 25A lähteellä olis hyvä. Graupnerilla on edullisia ja nättejä lähteitä.

  9. #189
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Onkohan noissa moottoreissa kuinka suuria eroja, kun niitä näkyisi olevan ainakin aika reilusti eri kokoisia (siis fyysiseltä kooltaan vaikka tehot on ilmoitettu samoiksi). Ilmeisesti optimitehot löytyy vaan tietyllä suht kapoisella kierrosalueella, joten moottori pitäisi valita halutun optiminopeuden ja rengaskoon mukaan? Pyörän pitäisi olla suht fiksusti ajettavissa ilman moottoriakin ja tuo 7kg pyöriviin massoihin kuulostaa todella hurjalta vaikka mitään kilpuria ei ollakaan rakentamassa.
    Direct Drive eli ei-planeettavaihteelliset ovat tyypillisesti raskaita. Minusta overkilliä sähköavusteiseen polkupyörään, 1-2kW systeemeihin ja siitä ylöspäin sitten paremmin soveltuvia. Eivät usein myöskään sovellu oikein poljettaviksi ilman sähköä, liikaa massaa ja myös vastusta. Toki poikkeuksiakin löytyy, Cubella taitaa olla EPOssa suoravetomoottori ja Bionxin kiteissä myös. Ovat pienempiä ja kevyempiä kuin halvimmat Kiinanpiirakat. Bionx on kyllä melkoisen kallis ja siinä voi käyttää vain Bionxin komponentteja. Kaikki on toki suhteellista, mikä on kallis ja mikä ei. Siinä on kaikki mietitty sitten toisaalta valmiiksi.

    Sähköavusteiseen fillariin minusta planeettavaihteinen 2-4 kg painava napamoottori on sopivin. Pyörivää massaa ei ole mahdottomasti ja yksisuuntalaakerin ansiosta vastusta ilman sähköä ajettaessa ei ole. Muuta kuin lisääntyneen massan takia. Moottorin kierrosluku tulee tosiaan valita kehäkoon sekä halutun (maksimi)nopeuden mukaan. Akkujännitteeksi 10S LiPo tai 12S LiFePO4 on aika sopiva. Moottorien tehot ovat vain tarroja kyljessä. Toki moottoreilla on rajansa, mutta nimellistehot ovat vain markkinointi- ja viranomaistarkoituksiin. Kontrollerin virranantokyky (ja joissain tapauksissa akun, LiPoilla harvemmin akun...) rajoittaa suurinta ottotehoa monissa valmiissa kiteissä. Toki planeetan rattaista voi saada hampaat lähtemään jollain parin kilowatin ottotehoilla paikaltaan kiihtyttäessä ja pidemmässä rasituksessa lämpökin voi tehdä omat temppunsa. Minulla on ollut noin 500-600W paikkeille rajoitettu ottoteho ja laillisiin lukemiin rajoitettu nopeus. Tällöin mekaaninen antoteho tuskin pahemmin laillista 250W lukemaa ylittää ja hetkellinen ylityshän on sallittukin. Hyötysuhde ei ole 1 missään tilanteessa, joten reilu 300W saa olla ottotehoa vaikka jatkuvastikin. Näin minä lakia tulkitsen, en tiedä onko oikein. Eihän moponkaan tehoa mitata bensaletkussa tietyssä aikayksikössä virtaavan bensan sisältämän energian mukaan, joten miksi sähköpyöränkään tehoa mitattaisi akulta tulevan kaapelin tietyssä aikayksikössä kuljettaman energian mukaan.

  10. #190
    Citypyöräilijä Guest
    Tuota minäkin vielä kietin, että sittenkö sittenkin se vaihteellinen 250W..Siinä kai säästyisi taas pari kiloa, keveämpi ajaa ilman hanaa, ja toimintamatka pitempi. Sitä poljinreaktiohässäkkää en silti haluaisi, vaan ihan pelkän kaasun. Mietin, että mitä mä turhaan alan noita vanhoja eturattaita poistella, Fillarikellarista saa halvalla yksirattaisen etusetin alumiinikammilla, rataskoko ja varren mitta sama. Kannoin tänään mankelin tänne seiskakerrokseen ja otin jo kampisetin irti. Rataspuolen kampi painaa 1060g...Tää on tätä 90-luvun lopun panssarivaunudesignia. Toi orkkis kampisetti taitaa olla jo yli puolitoista kiloa yhteensä.
    Keskiöhän siinä on jo uusi. Hintahan tuolla 500W-setillä on sama...Kärrin kanssa olis hyvä.

  11. #191
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Jos meinaat ajaa ilman eetä, niin vaihteellinen. IMHO. Riippuu toki piirakastakin, mutta semmosella 7kg piirakalla oikeesti viiti ajaa ilman sähköä. Ja katulailliseen se on ihan overkill. Edelleen, IMHO.

    Sähköistetty Charge Plug:

    8Fun geared, mallia en edes muista, ei ihan tuoreinta revisiota
    6Fet 4110 MK2 Lyen edition
    LiPo 37 V, 10 Ah
    Cycle Analyst v3
    vähän alle 21kg massaa, keventämisen varaa olis, mutta toisaalta on-board -lataussysteemi vielä puuttuu.
    PAS puuttuu myös ja muutenkin vaiheessa, piuhat vielä vähän miten sattuu jne...

  12. #192
    Citypyöräilijä Guest
    Noi takamoottorit jäävät mulla pois valikoimasta, takahaarukan 125mm leveys ei riitä. Etuhaarukka on 100mm, siihen just mahtuu. Onhan etuvedossa se hyvä puoli, että painonjakauma on tasaisempi. Täytyy tohon takavaltsuun vaihtaa toi vapaaratas jok.tap, on aika lopussa. Toivottavasti ei tarvitse kovin montaa uutta työkalua ostaa. Toi on kai ns. kierrepakka, veikkaan.

  13. #193
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Turkkus
    Viestit
    5.999
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti heccu Katso viesti
    uusi ooppeli, jotenkin tutunoloinen muotoilu
    http://www.autotoday.fi/page.php?pag...915&rss=allimg

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anaxagore Katso viesti
    Ensimmäistä kertaa tulee sähköpyörää katsoessa mieleen, että missä se akku piileskelee .
    Mulla taas tulee ensimmäisenä mieleen, että miten kiekot tuollaisella rihtauksella voivat kestää levyjarrukäytössä...


    Kyllä sutii, kun on sähkökiukaallisen verran tehoa: http://www.youtube.com/watch?v=xP6fA...ture=endscreen


    Olikohan täällä mainittu jo SRAMin (vihdoin) tulossa olevaa E2-rakennussarjaa, en pikaselailulla nähnyt sitä vielä mainittavan?
    Supersimppeli kaksilovinen automaatti, vain kaapeli akusta napaan ja siinä kaikki. Virtanappi ainoa käyttöliittymä, muu ohjaus sisäänrakennettu automaattisena napaan. Hintava, toki... Tuota on kuulemma tulossa tänä keväänä irtonapoina, mahdollisesti myös valmiina kiekkoina. Vanne- tai levyjarruvalmius, vaatii oman erikoislevyn.
    http://urbanvelo.org/sram-e-matic-el...assist-system/
    http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/Ws...ifications.pdf
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

  14. #194
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Mainio idea tuo kaksivaihteisuus ja toteutushan taitaa olla klassikko uusissa vaatteissa. Retro-direct, eikös juu? Sähkömoottorin onkin mukavampi vaihtaa suuntaa kuin ihmisen.

    Ja jotain huonoa, painaahan tuo paljon, oliko 4,5 kiloa kone. Olikos siitä hinnasta jotain tarkempaa tietoa? (sori, jos linkeissä oli, tsekkasin vain nopasti)

    Edit: eipä tuo Cube EPO:n moottori sekään mikään keijukainen ole.
    juminy muokkasi tätä : 13.02.2013 at 23.01

  15. #195
    Citypyöräilijä Guest
    Greencyclelle lähetin nipun kysymyksiä meilillä, ja vastaukset tulivat heti. Sanoivat, että uuden 500W-sarjan vierentävastus on parantunut uudessa versiossa kuulemma niin paljon, ettei mainittavaa eroa enää 250W-sarjaan olisi. Painoa toki pari-kolme kiloa enemmän. Kuulemma 36V-sarjan säädin kestää hyvin 10S-lipojen 42V lähdöt. Akuille tein 4mm vanerista sopivan lootan, porasin täyteen 6mm reikiä, ja ripustin runkoputkeen noin 5cm eturattaan yläpuolelle. Maalasin pintaan kelta-musta raidoituksen. Lootan paino 192g, kaksi 32mm putkenkiristintä joku 150g muttereineen. Loota on sen verran kapea että mahtuu olemaan siinä jalkojen välissä. Takanapaan ostin vanhan 6-vapaarattaan tilalle 7-rattaisen, sama leveys. Vanhan vaihtajan pikkurattaat purin, putsasin, öljysin ja kasasin.

  16. #196
    Citypyöräilijä Guest
    500W etupyöräsetti tilattu. Mietin pääni puhki tuota etnttententten 250/500-eroa. 500-wattiselle löytyi hiukan enemmän punnuksia vaakaan.
    Plussat
    1. Kulumaton, pitkä käyttöikä. Voi halutessaan myydä tai antaa siskolle.
    2. Toimintavarma ja äänetön. Polkumotoristi ei halua erottautua muista vaihteen huutamisella, ja rikkoutunut vaihde pysäyttänee pyörän aika totaalisesti.
    3. Ei käsittääkseni ala jarruttaa nopeutta missään vaiheessa, vaikkei tässä nyt mikään fittibaldi olla, mutta kuitenkin.
    4. Enemmän voimaa kärrin kanssa, ja muutenkin

    Miikat
    1. Pari kiloa painavampi. Taidan silti saada tuon noin 21 kiloon 10 amppitunnin akkusetillä.
    2. Polkuvastusta kai hiven enemmän vapaalla.
    3. Vie enemmän virtaa/lyhyempi range. Tässä piti tehdä suurin linjanveto. Tämä pyörä on kaupunkipyörä, ja ajot muutenkin taajamapainotteisia, joten lyhyempi range ei niin paha.
    Raporttia seuraa.

  17. #197
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Watit ovat kuitenkin vain tarroja. Suoravetoinen ottaa semmosen 0...10 kW sisään riippuen mallista, pari kilowattia mennee melkein mihin vain. Vaihteellisiin voisi suositella jotakuinkin 0...800 W, lähinnä paikaltaan lähtiessä ja hitaissa nopeuksissa kovilla virroilla voi saada tuhon aikaan kovemmilla tehoilla. Tosin rattaat eivät ihmeitä maksa, jos tulee kokeiltua missä rajat ovat.

    Alan kallistua noin 500W:iin rajoitettuun ottotehoon oman vaihteellisen moottorini kanssa. Se on ehkä vähän turhan nopealla kv-luvulla 28"-kiekkoon, joten ylämäissä pääsee vähän hyytymään näillä spekseillä, mutta toisaalta tasaisella kiihtyy vähän sivistyneemmin kun ei anna liikaa syöttöä.

  18. #198
    Citypyöräilijä Guest
    No niin, setti haettu, asennettu, ja pihassa tyypitetty. Kokonaispainoksi tuli karvan yli 22kg.
    Greencyclen ja matkahuollon yhteistyö oli salamannopeaa. Setti lähti eilen Kajaanista kolmen aikoihin, ja nyt se minulla Stadissa jo alla.
    Ensimmäinen vaikutelma vanteen laatikosta nostettuani oli, että herra juminy on oikeassa, tämä on todellakin overkill.
    Herra mun vereni mikä jööti, oikeaa isältä-pojalle designia. Vanne painaa 6,7kg Vanha vanne painaa 1102g.
    Loput releet painavat 730g, akkukasa laatikoineen ja kiinnikkeineen aika tasan 3kg. Kestää 80A purkua.
    500W-sähköistyksen tuoma kokonaislisäpaino on siis noin 9,3kg. Renkaina on 26/2.0 slicksit.
    Myyjän sivuilla huomautetaan, että haarukan kiinnikkeitä on ehkä viilattava, että akseli mahtuu. Itselläni on hieman päinvastainen ongelma, haarukan hahlot ovat hiukan liiankin leveät, mikä saattaa tuoda ongelmia jos haarukka ottaa kiristettäessä kiinni vanteeseen. Rikatkin tuppaavat olemaan hiukan väljiä.
    Muuten asennus oli aika suit-sait operaatio. Noparissa on valmiina plugit, joihin käy 4mm bulletit.
    Kaikkien johtojen pituus on "riittävä". Lähes joka johto täytyy asentaessa punoa moninkerroin kuin roudari kitarajohdon, ovat sen verran pitkiä. Vain hieman liioitellen voisi jokaista johtoa lyhentää puoli metriä, ja silti riittäisi hyvin.
    Sitten se tyypitys. Virrat päällä ja näytöstä päälle keskimmäinen tehoasetus...Näyttö näyttää myös akun varaustilaa.
    On se. Isolohko. Vääntö on h-i-l-l-i-t-ö-n. Odotin sitä, mutten ihan näin juurevaa. Lähtee paikaltaan pelkällä kaasulla varastointilatauksessa olleilla akuilla kuin telkkä pöntöstä, varmaan sutisi hiekalla.
    Ymmärrän täysin, miksi torque armia suositellaan. Haarukka on todella kovilla. Se on terästä, testasin magneeteilla.
    Jos tällä lyö tallan tiskiin ja samaan aikaan polkee täysillä, niin kiihtyvyys on mahtavaa. Pyörän ottamat kierrokset vajailla akuilla taas vaikuttuvat aika vaisuilta, alhainen koovee. Vääntöpeli.
    Ei malta odottaa sulan aikaa tänä keväänä. Pehmeästi tällä täytyy ajella, että haarukka kestää.
    Jos haluaa vaihtaa kevyempään 250W-settiin, niin se käsittääkseni onnistuisi ostamalla pelkän vanteen. Rullausvastusta on hieman. Ei paljoa, mutta havaittavasti. Kun vanteen heittää kädellä pyörimään, niin nopeammin se pysähtyy kuin moottoriton. Kyllä tällä jollain kolmosvaihteella ajelee ilman vetoakin, mutta tuskin paljoa suuremmalla.
    Citypyöräilijä muokkasi tätä : 20.02.2013 at 19.00

  19. #199
    Ei ehkä aktiivi foorumilainen, mutta jostainhan se on aloitettava Juminyn vastaukseen edelliseen viestiini viitaten.

    Pitkällisten pohdiskelujen ja tutkimisen jälkeen päädyin tilaamaan http://em3ev.com/store/ MAC-moottorin. Vähän kalliimaksi tuli kuin esim harkitsemani Greencyclen sarja. Mutta arvelen pitkässä juoksussa saavani enemmän hyötyä.

    Iso syy tähän valintaan oli se että Paul/Cellman on panostanut paljon tuon MAC-kitin toimivuuteen ja moottorin sekä controllerin yhteiseloon. Eli käytännössä kait testaamalla hakenut Infineon controllerin säädöt kohilleen MAC moottorille. Toinen iso syy oli että tätä controlleria pystyy säätämään itse. Tätä vaihtoehtoa ei ollut esim Greencyclen sarjassa.

    Greencyclen contollerissa on LVC, se on by default jotain 31-32v, eikä sitä pysty säätämään.

    Em3ev tulee PAS-anturi näytön kanssa, toivottavasti tämä olisi vähän fiksumpi kuin pelkkä PAS-antura controlleriin kytkettynä.

    Tämä paketti pitäisi tulla lähipostiin lähipäivinä kun sen perjantaina tullasin jännityksellä odotamme

    Käytettynä ostamani akku on luonnollisesti arvoitus, en siitä toki uuden hintaa ole maksanut. Tavoite ois eka kesä kruisalla sillä, ja sitten panostaa parempaan akkuun.

    Raporttia seuraa kunhan projekti etenee

    Ja niin. Noista akuista ja niitten tekniikoista olen ihan pihalla. Tai no eri akkumateriaalien erot on about selvillä (LiPo, LiFePo jne). Akkujen "oikeaoppinen" käyttö on about selvillä. Mutta sitten kun puhutaan 10s, 12s jne, minkälaista purkuvirtaa mikäkin kestää, minkälaista latausvirtaa mikäkin kestää jne.-> näistä pihalla ku lumiukko.
    oisko jollakin heittää linkkiä johonkin hyvään materiaaliin mistä noita opiskella? Vai onko tieto kaivettava akkuja myyvien sivuilta ja/tai foorumeilta?

    Ajo minullakin on 95% "taajamassa" jossa riittää maltillinen (jopa laillinen nopeus) ja matkaa tulee n.20-30km per työpäivä...

  20. #200
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vwg4 Katso viesti
    Ja niin. Noista akuista ja niitten tekniikoista olen ihan pihalla. Tai no eri akkumateriaalien erot on about selvillä (LiPo, LiFePo jne). Akkujen "oikeaoppinen" käyttö on about selvillä. Mutta sitten kun puhutaan 10s, 12s jne, minkälaista purkuvirtaa mikäkin kestää, minkälaista latausvirtaa mikäkin kestää jne.-> näistä pihalla ku lumiukko.
    oisko jollakin heittää linkkiä johonkin hyvään materiaaliin mistä noita opiskella? Vai onko tieto kaivettava akkuja myyvien sivuilta ja/tai foorumeilta?
    10s = 10 kennoa sarjassa
    Esim. 10s LiPo siis nimellisesti 37V ja täynnä 42V (tosin itse lataan 4,1V:iin per kenno).

    Sopivat purku- ja latausvirrat ilmoitetaan varauksen (C) kerrannaisina eli esim. suurin purkuvirta 10C tarkoittaa 8Ah:n varauskapasiteetin akulle 80 amppeeria. RC-LiPoissa käytännössä ei purkuvirta käytännössä kesken lopu, tyypillisesti semmoset 100 A ja enempi melko huoletta. Verrokiksi sanoisin, että ~40V systeemissä 15A ja allekin yleensä riittää syötöksi.

    LiFePO4:ssa tuo purkuvirta voi oikeasti alkaa rajoittaa jo eepyöräkäytössä. Sanoisin, että useimmin ei, mutta kennojen speksit kannattaa tarkistaa (aina muutenkin) ennen ostopäätöstä. Jännitesägiä tulee enempi kuin LiPoilla. Sisäinen resistanssihan sen sanelee. LiPoilla sägi on aika pientä ja laillisessa pelissä täysin merkityksetöntä.

    Huomioi sitte latauspuolella samat jutut, samalla tavalla ilmoitetaan.

    Ja valmistajan speksien armoilla ollaan kunnes kokemus - oma tai jonkun toisen - kertoo lisää. Netistä löytyy kyllä tietoa.

  21. #201
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Uusissa RC lipoissa alkaa olla 50C/110C purkunopeuksia, ei varmasti lopu kesken

    Ladatakkin voi 5C/6900mAh akkua... aika hurjaa kyytiä nuo nykyään ottaa/antaa virtaa.

  22. #202
    koitin vähän kaivella tietoa tuosta nykyisestä akusta. Nykyinen vastaava uus akku on GoldenMotorin sivujen mukaan 3C, eli 36A. Sitä en tiä mitä on ollut vastaava akku 2010/2011. Mut jos olettaa että 2C, eli 24A, niin silläkin lienee vielä kohtuudella pärjää. Toivottavasti Toki tuleva conttolleri on 30A, mutta aluksi lähdetään rajoitetulla virralla liikeenteeseen- controlleri siis antaa jonkun 17-18A.

    Lisäksi pitää kokeilla tasapainottaa kennot. Pari keinoa löytyi. yhteen putkeen lataus 3vrk. Ja jos se ei auta niin sykleissä lataus, 30min päällä 15min pois. Toki tässäkin tulee ongelmaksi latauspaikka ei uskalla kämpille yksinään jättää latautumaan. käytännössä odottaa että kelit lämpiää ja ulkona touhuta...

    Vähän lueskelin noista LiPoista. Äkkiseltään tunnostaa omassa käytössä vaaralliselta. Tai ainakaan ei riitä pelkkä akku(t) ja laturi, vaan pitää olla lisäksi vaikka BMS vahtimaan kenno jännitteitä jne. Rivari -ympäristössä lataus paikan järjestäminen vähän ongelmallista. Lisäksi LiPojen lataussyklien kesto vaikuttaa matalalta, toki edullisempi hinta kompensoi sitä

  23. #203
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espåå
    Viestit
    17
    moroo,
    jo hetken aikaa on kiinnostanut monestakin syystä tuollainen sähköavusteisen fillarin rakentelu, sopivia runkoja (omasta mielestä) olisi tallin perukoilla parikin. Onko palstan lukijoissa kavereita jotka olisivat rakennelleet bionX:n tai Ansmann:in sarjoista fillareita ? Olisi mukava kuulla tarinoita rakentelusta ja käyttökokemuksia ja samoin kiinnostaa mistä olette ko. sarjoja hankkineet eli kannattaako tilailla netin kautta vai koittaa hankkia suoraan suomesta ?

    Kiitos jo etukäteen !

    -Jamo -

  24. #204
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Onko kenelläkään ajatusta mikä tai millainen sähköavusteinen fillari sopisi yli 80-vuotiaalle pienikokoiselle naiselle? Hän on innokas pyöräilijä, mutta sanoo väsyvänsä pyöräillessä entistä helpommin ja on harkinnut sähköavusteista pyörää.

    Ja onko ehdotuksia mistä pk-seudun kaupoista kannattaa lähteä kyselemään?

  25. #205
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.033
    Tollanen alan erikoisliike olis Konalassa -> http://www.electrobike.fi
    Tai netistä -> http://www.rosebikes.fi/tuotteet/pyo...ehkoepyoeraet/

  26. #206
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    tsekkaa electrobike.fi

  27. #207
    Zombie Guest
    Mielenkiintoinen ketju. Itse päädyin juuri tilaamaan sähköavusteisen polkupyörän (pedelec) ja nyt odottelen sitä. Päätöksen hankinnasta tein talvella ja tarkoitus on katsoa miten pitkälle auton tuolla voi korvata.
    Paras dokumentti mitä aiheesta löysin:
    http://www.eltis.org/docs/tools/GoPedelec-Manual-EN.pdf
    Tuossa lontoon kielellä. Samalla sitellä sitä löytyy muillakin euroopan kielillä tosin molemmat kotimaiset puuttuvat.
    http://www.eltis.org/index.php?ID1=19&id=20&tool_id=114 Saksa, Hollanti, Unkari ja Italia valittavina.

    Kuten täälläkin on mainittu niin pedeleceistä on yllättävän vähän informaatiota saatavilla. Sen tähden aloitin blogin omista kokemuksistani:
    Valitsin senkin kieleksi englannin. Jos kiinnostaa niin käykää vilkaisemassa http://ez-ride.blogspot.fi/.

    Pedelecejä on useissa pyöräkaupoissa. Blogistani löytyy ne mitkä itse koeajoin. Mielestäni on oleellista, että on hankkimassa polkupyörää, eikä anna sen moottorin viedä. Siis pyörän on sovittava vaikka sitä onkin sähköavusteisena helppo ajaa. Toki budjetti ja pyörän käyttötarkoitus ovat oleellisia. Mielestäni suurin break point on nyt ohitettu, eli akkutekniikka on kehittynyt tasolle jossa suht' kevyestä akusta saadaan kunnioitettava määrä wattitunteja ulos. Toki uskon, että akut paranevat vuosi vuodelta ja moottoressakin tapahtuu kehitystä. Lithium tekniikkaan perustuvien akkujen vaarojakaan ei pidä unohtaa. Mitä isompi akku, sen suurempi paukku jos jotain sattuu. (vrt Boing 787 lentokielto lithium akkujen takia ja matkustajalentokoneen akut testataan aika tarkkaan).

  28. #208
    Moi!

    Tarvitsisin teidän harrastajien apua! Olen hankkimassa sähköpyörää, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus on koirani juoksuttaminen (tarkoitus ei siis ole ajaa kovaa!). Kerrallaan ajettava matka olisi varmaankin enintään 20 km, joten akulle yhdellä latauksella luvattu km-määrä ei sinänsä ole kaikkein ratkaisevin tekijä.

    Olen käynyt jonkin verran erilaisia malleja koeajamassa ja ensivaikutelma oli se, että tykkäsin eniten ns. keskimoottorifillareista, ne tuntuivat "rauhallisemmilta" kuin etumoottoriset. Ihastuin aika paljon Tunturi Forte Supreme -malliin ja olin jo aikeissa ostaa sellaisen, vaikka se tuntuu kyllä aika kalliilta. Mutta sitten sattui eteen hyvä tarjous Kalkhoff Pro Connect S -fillarista, joka on vuosimallia 2010, mutta seissyt kaupassa myymättömänä. Ongelma on se, että tuo Kalkhoff on 300W:n moottorilla, joka on tietääkseni Suomessa laiton, enkä missään tapauksessa tarvitsisi tuollaista isompaa moottoria. Ja toinen ongelma on, että en ymmärrä osista ja esim. niiden kestävyydestä yhtään mitään... Tunturi on varustettu Shimano Nexus -vaihteistolla, joka tuntuisi minusta helpommalta ja miellyttävämmältä kuin Kalkhoffin Shimano Deore XT. Toisaalta Kalkhoffissa on mm. säädettävä etuhaarukka (?) ja nestejarrut; nämä kuulostavat hyviltä, joskaan, kuten sanottu, en oikeasti ymmärrä niistä mitään.

    Kalkhoff olisi jopa hieman Tunturia edullisempi. Mitä ihmettä siis kannattaisi tehdä?

    Kiitokset jo etukäteen avustanne!

  29. #209
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Kalkhoff on laatuvehje ja sähköpyörien kuningas vielä pitkän aikaa, toki nykyään alkaa muitakin olla. Se on laiton myös siksi että kulkee 40-45 km/h kun sähkömoottorin tehostuksen pitäisi loppua 25. Eihän noita kukaan valvo, mutta onnettumuustapauksessa voi tulla hankalat paikat. Onnettomuuteen on myös helppo joutua jos ei tajua, että kaikkialla ei kannata ajaa 40.

    Panasonicin moottoreiden moottoriratasta pitää sitten ensin kääntää ympäri ja sitten uusia 1500km välein. Se on helppo minuutin homma eikä se ratas paljoa maksa, mutta jos sitä ei tee niin tuhoja tulee aikanaan. Pyydä mukaan pari ratasta ja ohjeet vaihtoon.

  30. #210
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    146
    Tuossa on minun suosikkini, Crescent C300: http://www.crescent.fi/s%C3%A4hk%C3%.../crescent-c300 . Alimpien tehojen avustus ei vie liikaa virtaa pienehköstä akusta, mutta on iso apu sitä tarvitsevalle. Hieman pidempikin reissu onnistuu tai vähentää hikoilua työmatkalla talven raskaassa lumessa. Nopea lataus. Jos akku loppuu kesken matkan, niin normaali polkeminen ei eroa liikaa tavan fillaroinnista. Hyvä kompromissi. Uudessa TM:ssä on pieni kokeilu tästä Crescentin uutuudesta.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •