FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 30 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 28 29 30 31 32 40 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 871 - 900 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Jos kyseessä ei ole semmoinen pakkaskelin suksi missä voidepesä on kovin matala, niin tuossa tilanteessa voisi auttaa sanotaanko pieni nöytyminen. Laita pitoteippi tällialueelle miinus viisi senttiä edestäpäin: jos pito löytyy ja luisto säilyy, harashoo, ja jos pitoa ei sittenkään löydy, lisää eteen teippiä viisi senttiä kerrallaan ja toivo että pito löytyy, ja jos luisto tuntuu kärsivän, poista pitoteippiä pari senttiä kerrallaan jne.

(Puhun vain omasta puolestani, mutta jos tuntuma pertsahiihtoon on päässyt katoamaan, sitä voi olla yllättävän vaikea löytää ellei sukseen saa luottamusta, mutta kun tietää suksen pitävän, tekniikka löytyy äkkiä - ja sitten voikin jo huomata että pitoa löytyykin silläkin voitelulla mikä ei aluksi tuntunut pelaavan.)

Kyllähän nämä kilpahiihtäjien sukset on tarkoitettu hiihtämiseen oikealla tekniikalla.
    Minulla on yhdet vanhat karhut joiden painosuositus on 83 kiloa ja itse painan 15 kiloa enemmän. Nekin ovat ylämäissä turhan jäykät. Jos pitää kävellä kun ei jaksa hiihtää ylös asti, niin lipsuvat nämäkin.

Nyt ostin uudet Rosignolin Zymaksit. Ne ovat ns. kuntoilijan sukset, eli loppujäykkyys on sellainen, että niillä voi kävelläkin ylämäkeen. Pitävät hyvin ja
    luistavat loistavasti ja juuri kuzminin siklillä siklattuna.

Sielu on vain rakennettu sellaiseksi, että aina pitäisi olla kilpahiihtäjälle tarkoitettu suksi vaikka itse on sellaisesta kaukana.
    Liisteri joka kelillä pohjavoiteena auttaa kyllä näissä loppujäykissäkin suksisa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Sielu on vain rakennettu sellaiseksi, että aina pitäisi olla kilpahiihtäjälle tarkoitettu suksi vaikka itse on sellaisesta kaukana.
    Näin ei suinkaan omalla kohdallani ainakaan ole vaikka kunnon varusteet mielelläni aina hankinkin. Nimenomaan olen pyytänyt vajavaisen tekniikan omaavalle hiihtäjälle suksea rauhalliseen menoon ja mielellään alle 200e pari. Häijäällä ei vain näytä olevan edes myynnissä kuntoilijalle muita kuin pitopohjasuksia. Kaikki voideltavat ovat ilmeisesti sitten kisasuksia eli liian loppujäykkiä. Halusin kuitenkin sukset sieltä ostaa juuri sen vuoksi, että en niitä itse osaa valita ja tarvitsen asiantuntevaa palvelua.

Toki tarkoituksena on oppia hiihtämään oikein, mutta pidemmillä lenkeillä on siltikin nautinto kaukana, kun ukko väsähtää eikä suksi enää pidä lainkaan. Kai se on vaan mentävä vielä kerran vaihtamaan ne sukset ja tällä kertaa pitopohjiin.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeizei Katso viesti
    Näin ei suinkaan omalla kohdallani ainakaan ole vaikka kunnon varusteet mielelläni aina hankinkin. Nimenomaan olen pyytänyt vajavaisen tekniikan omaavalle hiihtäjälle suksea rauhalliseen menoon ja mielellään alle 200e pari. Häijäällä ei vain näytä olevan edes myynnissä kuntoilijalle muita kuin pitopohjasuksia. Kaikki voideltavat ovat ilmeisesti sitten kisasuksia eli liian loppujäykkiä. Halusin kuitenkin sukset sieltä ostaa juuri sen vuoksi, että en niitä itse osaa valita ja tarvitsen asiantuntevaa palvelua.

Toki tarkoituksena on oppia hiihtämään oikein, mutta pidemmillä lenkeillä on siltikin nautinto kaukana, kun ukko väsähtää eikä suksi enää pidä lainkaan. Kai se on vaan mentävä vielä kerran vaihtamaan ne sukset ja tällä kertaa pitopohjiin.
    Mulle myytiin haastattelun jälkeen sellaiset sukset, missä tuossa paperitestissä keskellä liikku paperi vielä yhdellä jalalla tasaisesti seisottaessa, mutta yhdellä jalalla päkiällä seisottaessa ei. Toimii mainiosti ainakin mun käytössä. Voi myös kävellä mäet ylös, kunhan vain kävelee "varpaillaan". Tietty jos tekniikka hajoaa täysin ja ei jaksa jalan kärjellä painaa, niin sitten pito katoaa täysin, mutta sitä en ole kokenut pidemmälläkään lenkillä ongelmaksi. '

Toisiksi suksiksi ostin (kun halvalla sain) peltosen nanogrip sukset. Pikakokeilulla nekin ok hiihdettävät, mutta ei ne pärjää edes mun heikoille voitelutaidoille sen enempää luistossa, kuin pidossakaan pakkaskelillä. Nolla keliä en ole vielä päässyt kokeilemaan

Toisaalta kun on tottunut sopivan jäykkiin voideltuihin, joissa lepo ja luistokitkan välinen ero on todella iso niin noissa nanogripeissä häiritsi pidossa se, että se oli mielestäni pehmeämpi, eli ne vei potkusta terävyyttä pois. Toisalta kun lipsuivat, niin lipsahtaessakaan pito ei kadonnut kokonaan, mikä helpottaa varmasti hiihtämistä heikolla tekniikalla.

Ostin nuo nanogripit lähinnä nollakelejä varten, mutta kyllä niillä tuntuisi muillakin keleillä hiihtävän ihan hyvin, jos ei ole kiire. Mielenkiinnolla odotan miten nuo nanogripit toimii nollakelillä. Mulla kun on ollut voitelun kanssa ongelmia saada pitoa nollakelillä ja jos on saanut, niin seuraavalla kerralla on ollut pakkanen ja voiteiden putsaaminen edessä.

Yksi jippo on laittaa osalle luistoaluetta astetta kovemmalle pakkaselle suunniteltua pitovoidetta. Sillä voi saada pitoa parannettua huomattavasti, mutta luisto ei silti välttämättä kärsi kohtuuttomasti.

Nollakelillä pitää liisteri, mutta ei sitä tarvitse pakkasellekaan poistaa jos niillä on senverran hiihtänyt, että liisteri on jonkinverran kulunut ja suksen jäykkyys on oikea. Päälle vain kovaa voidetta niin kyllä pelittää. Tietenkään sitä liisteriä ei pidä kovin paksulti laittaa eikä sitä tarvitse laittaa myöskään koko pitoalueelle. Keskelle suksea vain niin ei tarivitse poistohommista huolehtia.

Noille nanogripeille tekee hyvää harjata painealueilta karhunkielellä. Luisto paranee huomattavasti, mutta ovat ne siitä huolimatta pluskelin sukset ja märällä/liippaantuneella ladulla erinomaiset.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 21.12.2012 at 23.20 Syy: typot
    Jos et aja et voi ottaa!

Ipa Guest
    Hankin pari viikkoa sitten Fischer Zerot ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Tänään kävin piruuttani kokeilemassa -10 asteen pakkasessa ja ihan hyvin toimi, ts .pohjat ei jäätynyt, pitoa oli ja suht' hyvin luistivat (luistona sinistä Rexiä). Pari kertaa olen laittanut jäätymisen esto ainetta. Vielä en ole päässyt kokeilemaan miten nuo toimii 0 tai +-kelissä.

Pyöräpummi Guest
    Smøregledet meni ihan v******i!

Saatanan Apple!

Apple mukaan e-kirjaa ei voi ostaa muuten jos ei ole norjalaista laskutusosoitetta ja korttia! Toivottavasti nyt viitsisivät tehdä muutaman näppäimen painallukset ja saada sen suomalaistenkin ostettavaksi.

Pertsanöösinä pääsee ihmettelemään pitovoitelua. Kolme lenkkiä perinteistä suht napakassa pakkasessa -20 - -25 on tullut hiihdettyä näinä pyhinä ja luistoa on ihan ok, mutta pitoa en vaan saa toimimaan. Ongelma on, että pitovoide ei kestä kuin ehkä 2 km pohjassa kunnes kuluu toimimattomaksi ja kokonaan pois ehkä 5 km hiihdon jälkeen. Yritin karhentaa pitoaluetta karhunkielellä, mutta siitä ei näytä olevan apua. Pitäisikö karhentaa hiekkapaperilla?

Miten noita eri lämpöjen voiteita pitäisi käyttää yhdessä? Pehmeää alle ja korkilla sileäksi ja sitten kovemman pakkasen voidetta ja lisää korkkia? Pitovoitelu on ihan silkkaa hepreaa mulle. Luistossa sininen ja vihreä toimii 98% mun hiihdoista, eli menee helposti, mutta pito on ihan oma maailmansa.
    6.7 WTF/kg

Nollakelillä pitää liisteri, mutta ei sitä tarvitse pakkasellekaan poistaa jos niillä on senverran hiihtänyt, että liisteri on jonkinverran kulunut ja suksen jäykkyys on oikea. Päälle vain kovaa voidetta niin kyllä pelittää. Tietenkään sitä liisteriä ei pidä kovin paksulti laittaa eikä sitä tarvitse laittaa myöskään koko pitoalueelle. Keskelle suksea vain niin ei tarivitse poistohommista huolehtia.
    Varsinkin kun antaa liisterisuksen ensin jäähtyä ulkona. Kylmään pohjaan lisätty kylmä purkkivoide on liisterin päällä omana kerroksenaan. Tällöin lliisteri, varsinkin Rexin sininen toimii erinomaisen sitkaana pohjavoiteena.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Pitäisikö karhentaa hiekkapaperilla?
    Pitää! Kovalla pakkasella lumi on aika karheaa eli kuluttavaa. kai sulla ollut vähän kovempaa purkkivoidetta kuitenkin. Rexin vihreä esimerkiksi?

Kyllä mä oon saanu pitoo ihan noilla kelivoiteilla tai tervalla.... ei tulis mieleen laittaa liisterii mut tekniikoita tietty moneks ah muoks väärin luettu... pienet parikyt senttii kulunutta hioutunutta liisteriä suksen keskiosassa menee..

mites sitä ... luistoon sinistä parafiiniä tai violettii, pitooon reksin sinistä ja/tai tervaa

.. mökillä muinoin joku joulu kynttilää paremman puutteessa vaikkei muuten puutteessa eletty.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Pertsanöösinä pääsee ihmettelemään pitovoitelua.
    Mä tarjoan mielelläni näitä idioottiehdotuksia. (Siis sellaisia joissa lähtökohtana on että kysyjä on yhtä idiootti kuin vastaaja ja joissa ongelman ratkaisukin on todennäköisesti monien mielestä idioottimainen.)

Sen lisäksi että karhennat pitoalueen (hienolla, 150?) hiekkapaperilla (suksen suuntaisesti), voi olla syytä käyttää jonkinlaista pohjavoidetta tai sellaisena toimivaa pitovoidetta (esim. Vauhti Teho vihreä), Kylmää voidetta lämpimään sukseen, niin saa ohuen kerroksen, joka on helpompi korkilla vimmatusti hangaten tasoittaa. Sitten samalla menetelmällä *väh* kolme kerrosta (ja tällialueelle jopa kuusi kerrosta) varsinaista pitovoidetta.

Yksinkertaisena miehenä (ja laiskana ja huonona voitelijana) suosittelisin Vauhdin oranssia melkein kaikkiin pakkaskeleihin, mutta tuo voi olla jo liian kylmää sillekin - ja jos hiihdät (niin kuin luulen) pohjoisamerikkalaisella lumella, niin voi tietysti hyvinkin olla että siellä tepsivät paremmin sikäläiset niksit?

Ennen kuvittelin voitelun olevan jotain salatiedettä... nyt taidan kuvitella vielä lisää.

Liisteri joka kelillä pohjavoiteena auttaa kyllä näissä loppujäykissäkin suksisa.
    ©hannupulkkinen
    hannu kyllä kirjoittaa totuuden sanoja, en äsken hoksannu.
    Ennen kuvittelin voitelun olevan jotain salatiedettä... nyt taidan kuvitella vielä lisää.
    ©Smo
    ei oikeestaan, vaatii vaan pienen hoksaamisen mistä on kyse. Pidon saamisesta ja voiteitten pysymisestä. liisterihän on erinomaisen sitkas ja kestävä pohjavoide. idea on vaan päällystää se kelinmukaisilla voiteilla eikä sotkea pitovoidetta liisteriin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Pertsanöösinä pääsee ihmettelemään pitovoitelua. Kolme lenkkiä perinteistä suht napakassa pakkasessa -20 - -25 on tullut hiihdettyä näinä pyhinä ja luistoa on ihan ok, mutta pitoa en vaan saa toimimaan. Ongelma on, että pitovoide ei kestä kuin ehkä 2 km pohjassa kunnes kuluu toimimattomaksi ja kokonaan pois ehkä 5 km hiihdon jälkeen. Yritin karhentaa pitoaluetta karhunkielellä, mutta siitä ei näytä olevan apua. Pitäisikö karhentaa hiekkapaperilla?

Miten noita eri lämpöjen voiteita pitäisi käyttää yhdessä? Pehmeää alle ja korkilla sileäksi ja sitten kovemman pakkasen voidetta ja lisää korkkia? Pitovoitelu on ihan silkkaa hepreaa mulle. Luistossa sininen ja vihreä toimii 98% mun hiihdoista, eli menee helposti, mutta pito on ihan oma maailmansa.
    Ei näillä kovemmilla pakkaskeleillä pitäisi mitään pito-ongelmia olla, tässä linkki Startin voidevalitsimelle jonka ohjeilla kyllä pärjää jos suksi on jäykkyydeltään hihtäjälle passeli.
    http://www.startskiwax.com/fi/suksivoiteet/
    Tuossa voiteluoppaassa on kyllä kunnon pitovoiteluohjeet mutta idea on se että karhennetulle pitoalueelle ensin pohjavoitelu ja sitten voiteita tasoitellen kovemmasta alkaen ja pintaan passeli kelivoitelu, voidekerroksia hiihtorupeamaan riittävä määrä... mielummin reilusti kuin liian vähän eli useita ohusia kerroksia. Jos suksi on pikkaisen herkkä (liian jäykkä) niin eikun duunaten pitoaluetta pikkaisen lisää ja/tai löysempää tervaa viimeisille voitelukerroksille. Nyt kun Hans lähtee pertsaamaan ja pakkasta on -15astetta ja uutta lunta niin viimeinen varvi on vihreää tervaa... jos lähden jäykemmällä suksiparilla niin teen mixin sinisestä ja vihreästä tervasta lämmitän raudalla ja sipaisen korkilla, sitten laitan jäähtymään ulos ja lopuksi tasoittelen pinnan kylmänä... jos lämpimässä autossa kuljettaa banalle niin suksi pitää jäähdyttää kunnolla ennen hiihtoa ja tasoitella sitten vielä ennen hiihtoa, mitä kylmempää sen tärkeämpää on suksen kunnollinen jäähdyttäminen.

Ideaali on jos käytössä olisi 2-3 suksiparia eli löysempi pikkupakkasille ja jäykempi kunnon pakkaskelille sekä pitopohja nollakelille/liippaladulle niin helpottaisi kun pohjavoitelua ei tarvitsisi koko ajan päivitellä.
    Hannes polkee - kunnes halkee.

Pohjavoiteita ei tähän häteen ole saatavilla, mutta taidan kokeilla hiekkapaperia ensialkuun.
    6.7 WTF/kg

Pohjavoiteena voi käyttää melkein mitä vain (löysää) pitovoidetta jonka saa hyvin kiinni hiottuun pitoalueeseen, raudalla vaan kiinni, jäähdytys ja sitten normi pitovoitelu päälle.

Pyöräpummi Guest
    Nyt olisi taas kysymyksiä:

1. Mitä raati suosittelee suksiparin voitelupenkiksi?
    Siis sellaista johon saa kiinni yhtäaikaa kaksi suksea?
    Olen löytänyt sekä Swixiltä ja Puurulta noin 200 euron hintaiset mallit. Puuru näytti "paremman" näköiseltä. Tietenkin tämä arvio perustuu aivan muuhun kuin tietämykseen.
    Olen päätynyt tähän malliin jottain voin tehdä voitelun mahdollisimman nopeasti työvaihen kerrallaan molempiin suksiin niin ettei niitä tarvitse välillä irroittaa.

2. Fischer antaa painoluokkaan 65-69 kg:tä suosituksen 197 - 202 med / 202 - 207 soft / 197 stiff.
    Mitenköhän tätä pitäisi oikein tulkita. En yhtään epäile etteikö kauppias olis antanut oikeita suksia, mutta kiinnostaa vaan tietää.

3. Nyt on nuoskakeli tulossa ja pitäisi voidella Fishcer RCS Carbonlite Plus sukset. Siellä on pitovoidepesä valmiiksi karhennettu. Laitetaanko siihen sitten vaan suoraan liisteriä?
    Swixin videossa laitetaan suihkenaa erityistä pohjaliisteriä. Minulla on vain Roden liistereitä (multigrade (-6 - +6), rossa (-2 - +4), blue (-3 -7).
    Onko oikein levittää paljaalla sormella liisteriä? Onko näissä aineissa vaaraa että ne imeytyvät ihon läpi?

4. On sekä messinki että nylonharja, mutta missä käytän kutankin?
    Näin sitä vaan oppii kun ihmettelee mitä tavaraa on saanut!

5. Olen nähnyt että on "korkeja" joissa on tekstiilitarra johon kiinnitetään hiekkapaperi. Kannattaako näitä hankkia?

Täytyy myöntää että alunperin laiton aika varovaisesti pitovoidetta Rossareihin. Nyt siellä on kunnon kerroksia kuten Hannu neuvoi.

Pyöräpummi Guest
    Swixiltä selkeä video kuivavoitelusta, jossa neuvotaan laittamaan 4-8 kerrosta purkkivoidetta pitoalueelle.

^^ 1. Mulla on käytössä Puurun yhden suksen malli ja se on ok. Jotenkin tuntuu että kahden suksen mallissa ainakin siklaaminen vois olla hankalampaa. Tai se taitaa riippua paljonko suksien väli on.
    2.-
    3. Roden sininen liisteri toimii pohjaliisterinä hyvin, muutoinhan se on jäisen ja karkean kelin voide
    tulossa olevalle suojalle noista laittaisin Multigradea, mutta siihen voi kannattaa laittaa purkkia päälle. Se taas riippuu siitä että sataako lunta tai räntää. Ja mikä muutoinkin on keli, ilmankosteus on aika ratkaiseva lämpötilan ja mahdollisen sateen lisäksi. Ite olen reilun 30 vuotta levitellyt sormella liisteriä, ei imeydy, mutta tarttuu sormiin. Ja jos liisteriä lämmittää, helpottaakseen levitystä, kannattaa varoa ettei polta sormiaan.
    4. Messinkiharjalla kannatta harjata aluksi pohjassa mahdollisesti oleva kuvio auki ja viimeistelyharjaus tehdä nylonilla.
    5. Varmaan nekin toimivat, ite kietaisen santapaperia korkin ympärille ja käytän sitä.

Pyöräpummi Guest
    Norjalaisilla on rakenteilla uusi voitelu-traileri. Kuvasta voitte nähdä että tästä tulee
    suurin ja kaunein. Se on 40 neliömetriä suurempi kuin ruotsalaisten uusi Scania waxing trailer! Hintaa sanotaan olevan 6 miljoonaa kruunua.

VG:
    "
    FALKENBERG (VG) Med to etasjer og en bredde på hele 6,6 meter, blir den nye norske smøretraileren i særklasse størst i langrennssirkuset.

VG Nett følger

- Nå kan vi skremme vettet av konkurrentene, og da har vi slått dem allerede på parkeringsplassen, humrer smøresjef Knut Nystad, mens han inspiserer modellen av trailergiganten som er under bygging i Sverige.

Når den står klar i april, vil traileren, som skal koste Skiforbundet ca. seks millioner kroner, ha et bruksareal på smått utrolige 110 kvadratmeter fordelt på to etasjer.

Den vil ha et eget rom til å legge på pulver. Den vil ha kjøkken, møterom, oppbevaringsplass, sengemuligheter og til og med en tribune!

Formel 1-inspirert

Idéen kom da det norske lederteamet var på formel 1-tur i Valencia i 2010. Der fikk de sett servicetrailerne til Mercedes og Red Bull.

- Vi ble inspirert av hvor mye det var mulig å få til i ett kjøretøy, og måtte gjøre noe lignende selv, sier langrennssjef Åge Skinstad.

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ollehuima Katso viesti
    ^^ 1. Mulla on käytössä Puurun yhden suksen malli ja se on ok. Jotenkin tuntuu että kahden suksen mallissa ainakin siklaaminen vois olla hankalampaa. Tai se taitaa riippua paljonko suksien väli on.
    Saattaa olla, mutta Puuru PP2 näyttää olevan aika kapeaa mallia ja aina voi mennä sinne pöydän toiselle puolelle.
    Olisiko jollain mahdollisesti käytännön kokemusta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ollehuima Katso viesti
    3. Roden sininen liisteri toimii pohjaliisterinä hyvin, muutoinhan se on jäisen ja karkean kelin voide
    tulossa olevalle suojalle noista laittaisin Multigradea, mutta siihen voi kannattaa laittaa purkkia päälle. Se taas riippuu siitä että sataako lunta tai räntää. Ja mikä muutoinkin on keli, ilmankosteus on aika ratkaiseva lämpötilan ja mahdollisen sateen lisäksi. Ite olen reilun 30 vuotta levitellyt sormella liisteriä, ei imeydy, mutta tarttuu sormiin. Ja jos liisteriä lämmittää, helpottaakseen levitystä, kannattaa varoa ettei polta sormiaan.
    Kiitos neuvoista! Pistänpä pohjavoiteeksi sitä Roden sinistä ja multigradea päälle.

Pitovoitelussa varmaan kahden suksen telinen menee hyvin mutta luistovoitelun työstäminen siinä on hankalaa. Varsinkin jos käyttää koneharjaa.
    "Lapasesta lähti..."

Se on poijaat tänään nano nano
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    ... 2. Fischer antaa painoluokkaan 65-69 kg:tä suosituksen 197 - 202 med / 202 - 207 soft / 197 stiff.
    Mitenköhän tätä pitäisi oikein tulkita. En yhtään epäile etteikö kauppias olis antanut oikeita suksia, mutta kiinnostaa vaan tietää...
    Pituuspohjainen suksenjäykkyyssuositus vaatii live tsekkauksen testipukilla, sellainen puolen metrin pitoalue on hakusessa. Kokemus on että harrastekäyttöön myydään koko ajan pikkaisen liian jäykkää sivakkaa joka vaatii kunnon potkun pitääkseen, pyöräilijälle joka halua tehdä pitkää pk-tasoista hiihtotreeniä pitäisi saada alle ennen kaikkea hyvin pienellä potkulla pitävä suksi.
    Hyväpitoinen pertsasuksi löytyy paremmin kuntoilutason sivakoista kuin painomitoitetuista kisasuksista joissa loppujäykkyys on usein tiukka. Kissuksissa luisto-ominaisuudet ovat kuntosivakoita paremmat mutta löytyy myös hyviä kompromissisuksia joissa kisasuksiin verrattuna ei oikeastaan ole muuta eroa kuin suksen massa jolla taas ei ole harrastuskäytössä merkitystä.
    Tämä on mielestäni yksi kustanustehokkaimmista pertsasuksista
    https://www.budgetsport.fi/salomon-e...et/56424297/dp
    Salomon suosittelee taulukossa 70kg painoiselle hiihtäjälle 196cm pituista pertsaparia jota pidän liian jäykkänä harrastekäyttöön... 10-15kg painavammalle hiihtäjälle siitä saisi mukavasti pitävän suksen pitkiin treeneihin. 70kg hiihtäjälle laittaisin alle 188cm pituiset sukset jos puhutaan tästä Salomonista... jossa tosiaan on aika hyvä pohja joka ei paljoa häpeä kisatason G5 pohjalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hans Opinion Katso viesti
    pyöräilijälle joka halua tehdä pitkää pk-tasoista hiihtotreeniä pitäisi saada alle ennen kaikkea hyvin pienellä potkulla pitävä suksi.
    Hans puhuu viisaita sanoja, mutta pyöräilijän pk -lenkille harkitsisin kyllä myös luistelusuksia. Jos luistelutekniikka on kutakuinkin hallussa, pystyy pulssin pitämään paremmin hallinnassa kuin pertsalla. Ylämäissä tietenkin pitää hyväksyä se, että kuntoilijat painavat pertsalla jonossa ohi.

Pyöräpummi Guest
    Tuli pistettyä liisteriä pitoalueelle. Ensiksi laitoin pohjaliisteriksi sitä sinistä Rodea.
    Kuinkas ollakkaan en sitten ymmärtänyt että kuinka paljon sitä Multigradea ohuempana oikein tuleekaan sieltä putkilosta. Sitä tuli laitettua niin paljon että otin sitä poiskin. Toiseen sukseen tuli harjoituksen jälkeen sopiva määrä.
    Yön yli siinä toisessa suksessa oli liisteri valunut liukualeelle. Siis vieläkin liikaa!

Se nyt sitten kai pitää puhdistaa voitelunpoistoaineella? Sivuvaikutuksena menee luistovaha pois. Maksettiin hiukan oppirahoja.
    Kyllä näiden kanssa on hyvä olla teline jossa niitä laittelee.

Kyllä Hans on varmasti oikeassa.
    Pohjalta lähdetään, mutta into on kova.
    Tekniikka on surkea, mutta nyt aletaan joogaamaan niin että niska natisee notkeuden ja symmetrian lisäämiseksi.
    Pitäisi saada painoa alas jotta voisi hankki lyhyempiä suksia. Ehkä sitten ensi talvena.
    Jos nämä nykyiset sukset eivät lähde toimimaan tyydyttävästi niin kaupasta saa niitä Hansin suosittelemia salomoneja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Hans puhuu viisaita sanoja, mutta pyöräilijän pk -lenkille harkitsisin kyllä myös luistelusuksia. Jos luistelutekniikka on kutakuinkin hallussa, pystyy pulssin pitämään paremmin hallinnassa kuin pertsalla. Ylämäissä tietenkin pitää hyväksyä se, että kuntoilijat painavat pertsalla jonossa ohi.
    Kyllä melko hyvä tekniikka pitää olla ja kunto, että pystyy luistellen pysymään pk-alueella myös ylämäissä. PK-lenkki mene pilalle jos välillä pulssi nousee yli anaerobisen kynnyksen. Sen jälkeen kun happoja on lihaksissa niin pk- vauhti on todella hidasta ainakin muutaman minuutin ja jos näitä hapotuksia sattuu usein niin koko lenkki on aivan muuta kuin peruskestävyyttä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Tuli pistettyä liisteriä pitoalueelle. Ensiksi laitoin pohjaliisteriksi sitä sinistä Rodea.
    Kuinkas ollakkaan en sitten ymmärtänyt että kuinka paljon sitä Multigradea ohuempana oikein tuleekaan sieltä putkilosta. Sitä tuli laitettua niin paljon että otin sitä poiskin. Toiseen sukseen tuli harjoituksen jälkeen sopiva määrä.
    Yön yli siinä toisessa suksessa oli liisteri valunut liukualeelle. Siis vieläkin liikaa!
    No ei sitä kyllä liisterin alle mitään pohjaliisteriä tarvita. Tulee liian paksu kerros ja kyllä tuo multigradekin käy pohjavoiteesta sitten purkeille.

Se nyt sitten kai pitää puhdistaa voitelunpoistoaineella? Sivuvaikutuksena menee luistovaha pois. Maksettiin hiukan oppirahoja.
    Kyllä näiden kanssa on hyvä olla teline jossa niitä laittelee.
    Ei sitä voitelunpoistoaineella tarvitse putsata jos nyt ei aivan mahdottomasti ole.
    Talouspaperia vain valumaalueelle ja raudalla paperin päältä lämmitys ja siklaamalla paperi pois. Voiteenpoistolla taitaa tulla äitiä ikävä ennenkuin liisterikökkö irtoaa.
    Ilman voitelupenkkiä se tietenkin on vähän hankalaa.

nämä nykyiset sukset eivät lähde toimimaan tyydyttävästi niin kaupasta saa niitä Hansin suosittelemia salomoneja.
    Eivät Salomonit sen parempia ole sen parempia kuin muutkaan. Suksen profiili ja jäykkyys ovat ratkaiseva tekijä. Salomonilla taitaa kyllä olla enemmän noita kuntoilijoiden profiileilla varustettuja kapuloita. Isellä taitaa olla yhdet equipe classic 8 sukset, jotka ovat kyllä ihan liukkaat. Niissä on vain niin pehmeä vaahtoydin, että raudoittamisessa pitää olla tositarkka.
    Kyllä itse pitää olla paikalla kun sukset ostaa vaikka kauppiaalla olisi kone, joka mittaa ja kuvaa profiilin oli kyse sitten mistä tahansa merkistä ja mallista.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 28.12.2012 at 01.39 Syy: hitosti typoja ipadi on p....seestä
    Jos et aja et voi ottaa!

Pyöräpummi Guest
    Kiitos Hannu kun ehdit vastailemaan! Voisitko mahdollisesti antaa käsityksesi Puuru PP2 telineestä.

Tilasin kyllä postimyynnistä koko satsin. Ei siinä niin suurta vahinkoa tule. Pirun mielenkiintoista tämä on. Ihan tosissaan tulen yrittämään hiihtotekniikan salojen saavuttamista. Joogaan niska natisten ja hullun kiilto silmissä kuin Jouko Turkalla. Eiköhän siinä tekniikkakin ala löytyä kun on oikeat otteet ja asennetta!

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •