^ Tämä hankinta oli jo niin pitkään kypsynyt, ettei se tarvinut enää "Hallin kestotestiä" toteutuakseen. Sen verran hyviä kokemuksia Discosta olin saanut lukea (tästä ketjusta & maailmalta), jotta siirsin innolla vanhasta Cicli B:stä sopivat osat oletettavasti päivityksen arvoiseen runkoon. Ainoa valituksen aihe minkä olen löytänyt on ollut se, että yksi takajarrun kaapelin kiinnityskohta aiheutti vähän ahtautta leveällä rengastuksella takahaarukkaan. Tästäkin ongelmasta pääsi eroon yhdellä nippusiteellä ilman viilaa.![]()
-ei oo pakko, jos ei taho-
Tänään sai pyörä jarrukahvojen huput ja tankonauhan. Vaijerit lyhennettiin ja laitettiin nipsut niiden päihin.
![]()
Jarruongelma.
Tiesin tämän jo ennakolta, mutta katsoin miten pitkälänkinen jarru ylettää. No ei yletä.
Pyörä Helkama Oiva ja siinä outo rengastus 584 ja vanteet ja canttijarrut (edessä) luonnollisesti sille vannekoolle.
Nyt alla 622 vanteet/rengastus. Pakko unohtaa se monsterirengastus vaikka mahtuisikin, koska jarruongelma vain pahenee.
Onko valmista säätöpalaa jolla jarrujen tukipisteen saa oikealle hollille? Ensin etujarruongelma ratkaisuun, koska takanakin sama ongelma vaikkakin pelkällä etujarrullakin tulisi toimeen. "puupaaripyörä", jos tulis siellä käytyä ikinäs.
![]()
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Kyllähän noita jarruja pidemmälläkin reachilla löytyy. Ei välttämättä uudistuotantoa, mutta jos käyt pihalta katsomassa muutaman 80 luvun retkipyörän niin niissä kyllä löytyy jarruista reachia. Noita varmaan saisi jostain käytettynä, jarruteho on varmasti huonompi, mutta ihan riittävä. Tosin oma veikkaus on että tuollainen jäisi nykyisen jarrusi ja vaadittavan jarrun pituuksien puoliväliin, taikka jonnekin 70% tienoilla riittävästä lisäpituudesta. Metallipalavirityksestä: muistaakseni Sheldon Brownin sivuilta löytyy tekstinpätkä siitä miten jarruja tuodaan alemmas sopivalla metallinpalikalla (nykyinen reach riittäisi).
Shimanolta löytyy ainakin tällainen mutten tiedä onko tuokaan riittävä: http://www.bike24.com/p26492.html
Jos jollakulla on tiedossa muita pitkä reachisia jarruja niin mielelläni ottaisin tietoa noista kun tarvetta olisi talvella alkavaan projektiin. Itse kun en ole löytänyt muita vaihtoehtoja kuin tuo Shimano ja se ei ulkonäöllisesti ole ihan sitä mitä kaipaisin.
Tektrolta löytyy dual pivot ja long reach -jarrut *). Ei mitään hajua laadusta. Viime kevättalvena niitä jo Ebaystä mittailin, mutta sitten projekti vaihtui runkoon, jossa oli ihan toimivat länget jo valmiina. Jos ei tarvitse dual pivotia, niin mielestäni pelkästään pidemmällä längellä pitäisi löytyä muualtakin kuin ebaysta.
Paikalliset pyöräkorjaamot kannattaa kierrellä. Ainakin meillä vintage-osia löytää melko hyvin. Hyvällä tuurilla joissain 80-luvun sivuvetojarrussa on reachiä sen verran, että se yltää juuri ja juuri myös uudemmille 622-koon vanteille. Itsellä kävi näin hyvin, kun kasailin 80-luvun alkupuolen Crescentistä sinkulaa. Dual pivotejahan nuot vintage-osat ei ole, eli jarrujen kohdistaminen vaatii enemmän työtä eikä jarrutehokaan yllä nykyaikaisten jarrujen tasolle.
*) Long reach voisi olla suomeksi vaikkapa pitkä länki, mutta mikä on härmäksi dual pivot?
Sekä Yksivaihde.net:n rompetori:
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/forum.php?id=4
Etelän miehillehän ne järjestää vielä komponenttikirppiksiäkin, jonne itse en ikinä pääse. Siitä mukavia nuot fiksi- ja sinkulamiehet, että niillä jää hirveästi osia yli.
Tälläinen olisi mahdollisesti seuraava projekti, -90 luvun Peugeot Prologue 200. Suhtellisen pienellä vaivalla saisi kuntoon, onko kokemuksia kyseisestä pyörästä ?
Eipä ole, mutta hyvällä tuurilla vastassa saattaa olla erikoisen kokoisia satulaputkia ja keskiössä väärään suuntaan meneviä kierteitä. Ranskattarilla oli usein ihan omat standardinsa, minkä mukaan ne asioita tarkasteli...
Mutta eipä siinä. Jos ei löydy sopivaa satulaputkea, ja vanha on irrotusoperaation jälkeen käyttökelvoton, niin shimmejä kyllä löytää. Jos keskiö menee uusiksi, eikä varaosia saa, niin kierteetön kasettikeskiö kestää normaalissa arkiajossa. Itsellä ainakin on kestänyt.
Vanhasta konttorituolista pelastettuja metallipalasia ja prikkoja. Tuli jarrujen uusi tukipiste.
No väliaikainen???
Väliä jäi n. 4mm
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Ogre-projekti alkuvaiheessa. Hyvää palvelua sain Foxcompista.
Siunausta ja varjelusta @Jake_Kona. Tuohon pisteeseen kohdistuu ison ukon jarruttaessa melkoiset voimat ja tuo konstrukstio kestää sen minkä se kestää. Hyvähän se on että on luottoa omaan diy-osaamiseen.
kmw muokkasi tätä : 18.10.2012 at 13.37
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
En tuolla asetelmalla nyt aja. Kunhan testasin miten paljon pitemmät länget tarvitsen etujarruun. Noi on max 54mm (muistaakseni). Ei taida löytyä oikean kokoisia.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Aloin katkoa keulaputkea K-raudan putkenkatkaisimella, joka onkin veikeä vekotin. 1,5 h meni ihmetellessä, miksi katkaisin ei kiristy putken ympärille, vaan antaa periksi pienestäkin kiristyksestä.
Lopulta keksin miten katkaisimen saa purettua osiin. Selvisi että kiristyksen vastakappaleena toimii tällainen sentin pituinen nailonmutteri.
Siis häh? Eihän tollainen mutteri voi kestää yhtään mitään voimia (eikä kestäkään). Onko tää "laadukas työkalu" joku käytännön pila, vai mistä on kyse? Ensi kerralla Biltemaan.
...rälläkkä...![]()
Rälläköinti kerrostalokämpässä on vähän ongelmallista![]()
Entäs tollanen rautashan ohjuri? Mulla ainakin toiminu riittävän hyvin: http://www.bike-discount.de/shop/k83...for-forks.html
Ride and Smile!
^Joo, tollaista just etsinkin. Park Toolin on liian kallis.
OK! Pistän tilaukseen. Mielessä kävi että pystyisköhän ihan vaan vanhaa stemmiä käyttämään sahanohjurina, joku oli kuulemma tuollaiseenkin ratkaisuun päätynyt. Nyt ei vaan oo varastossa yhtään stemmiä, jota viitsisi pilata.
Kyllä se putki katkeaa suoraan ilman mitään ohjureitakin, kun keskittyy tekemiseensä, eikä hosu.
Paikallaanpysyminen auttaa asiaa huomattavasti, esim. apulainen istumassa tyynyjen välissä olevan keulan päällä tjms.
Paikallinen liike lyhensi kaulaputken kympillä joten kannattaa harkita onko tarpeellista investoida parinkympin ohjureita että saa ite tehtyä.
Jokaikisen kaulaputken olen tähän mennessä sahannut rautasahalla itse. Terästä, alumiinia ja hiilikuitua. Stemmi- tai maalarinteippiohjurilla. Aina on onnistunut, miksi tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on?
Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise
Putkenkatkaisijalla ei tule niin helposti "oho veni vinoon lyhennän lisää"-keulaa
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Kirjanmerkit