FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 27 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 37 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juuno Katso viesti
    Hieman ennakkotietoja Rovaniemen lumiolosuhteista kaipailisin.
    Viimeisen viikon perusteella kova pohja jonka päällä vaihtelevasti oli pakkaslunta. Kelit oli kyllä vähän muuttumassa loppuviikosta mutta jääraekelit olivat vielä aika kaukana.
    Vihreä/violetti -linjalla kuulemma pärjäsi hyvin, itsellä oli voiteet mitä sattui pohjassa olemaan kun voitelurauta jäi matkasta.

Kiitokset tiedoista. Täällä etelässä kelit ovat jo muuttuneet. Iltaisin luisto on kyllä yleensä mainio voitelusta riippumatta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juuno Katso viesti
    Kiitokset tiedoista. Täällä etelässä kelit ovat jo muuttuneet. Iltaisin luisto on kyllä yleensä mainio voitelusta riippumatta.
    Ero oli kyllä helposti havaittavissa kun ke hiihtelin Roissa ja to Paloheinässä... Jälkimmäisessä metsälenkit erittäin hyvin havutettu.

Onko pääkaupunkiseudulla muuta paikkaa kuin Kallesport, mihin kannattaa viedä suksensa hiottavaksi ja onko kokemusta kuinka laadukkaan hionnan tekevät? Vai kannattaako viedä suosiolla sukset vaikka Jämille? Mulle riittää ihan peruskuvio kunhan pohjasta tulee suora ja liukas.
    ÄäriTeam

Mitäs jos veisit sukset suosiolla Lahteen Timanttikanttiin? Hionnoissa nimittäin on eroja... Ja onhan se käytännössä pääkaupunkiseutuakin Luikkariin esim s7-1 tai s7-2 ja pertsaan vastaavat 8-kuviot.

^ Tammistossa Sportia, wintersteigerin uudehko kone ja kaverit jotka osaavat hommansa.

Muoks: en tiedä onko isoa eroa Kallen / Timanttikantin / tuon välillä normaalien kuvioiden osalta. Erikoisemmissa
    T-kantti on hyvä.

^ Kiitti näistä. Taidan viedä sukseni tonne Tammistoon, sinne kun on kotiovelta n. 5 kilometriä vs. Lahteen 100 km Jämille olis voinut mennä viikonlopuksi putkeen hiihtämään ja huollattanut sukset samalla, mutta ehkä se on helpompaa huollattaa lähellä kotia. Onko toi 7-kuvio takuuvarma jokakelin kuvio vai kannattaisiko harkita hiottavan toiseen pariin eri kuvio? Sukset on Matukan Hypersonic Skate yleiskelille ja Fischerin RCS plus Skate kovalle pohjalle. Ilmeisesti noissa Fisuissa on jo jonkunlainen havukuvio valmiina?
    ÄäriTeam

^ sen fisukan tehdaskuvion ainoa hyvä puoli on siinä et sen saa ekalla hionnalla veks.

Takuuvarmoja jokakelin ja jokapohjan kuvioita ei ole, mut nuo "suorat kuutoset / seiskat jne" on lähinnä varmaa.

Veikkaan et Tammistossa(kin) riittää kun kertoo niille velloksille (ei sille kassatytölle...) millaisella kelillä / pohjalla
    milläkin parilla meinaa hiihtää, osaavat kyllä tarjota fiksua vaihtoehtoa.

No niin, kävin näyttämässä suksia Tammiston Sportiassa ja siellä tuntuu olevan tietotaito ja asiakaspalvelu kohdallaan. Tavallisen kuntoilijan ei kuulemma kannata hiotuttaa tehtaan kuviota ellei suksi ole selvästi huono, joten päädyttiin vain huoltamaan toinen pari. Fisukasta löytyikin sitten isompi ongelma. Suksi on ollut vähän vaikeasti hiihdettävä eikä pääse luistossa Madshusin tasolle oikeastaan millään kelillä ja Tammistossa kaveri totesi että suksi on kiero sivusuunnassa noin 2-3 mm joka kuulemma voisi olla ratkaiseva tekijä sille että suksi ei toimi. Alkukaudesta pistin toimimattomuuden sen piikkiin että ei ollut sukselle sopivia kelejä, mutta kauden edetessä tuli selväksi että ei se johtunut kelistä. Onko muilla ollut ongelmia kierojen suksien kanssa? Onkohan toi sellanen ongelma että kannattaa ajella 250 kilometrin päähän ostopaikkaan näyttämään suksia, vai onko tuo Fisukan "ominaisuus"?
    ÄäriTeam

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMS Katso viesti
    Onko muilla ollut ongelmia kierojen suksien kanssa? Onkohan toi sellanen ongelma että kannattaa ajella 250 kilometrin päähän ostopaikkaan näyttämään suksia, vai onko tuo Fisukan "ominaisuus"?
    Mulla on ainakin luisteluhiihtoon kelvottomat Fischer RCS luistelusukset. Vastaavilla samassa liikkeessä sovitetuilla perinteisen fischereillä pystyn hiihtämään rentoa wassbergia pitkällä rennolla tahdilla. Luistelu-fischer sensijaan elää sivusuunnassa kuin sisilisko, ei luista mihinkään eikä pidä suuntaansa. Voi olla vikaa tietysti väärässä jäykkyydessäkin, mutta toivottomat olivat viime talvena. Saavat palvella kurakelin kuokkasuksina.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tmile Katso viesti
    Luistelu-fischer sensijaan elää sivusuunnassa kuin sisilisko, ei luista mihinkään eikä pidä suuntaansa. Voi olla vikaa tietysti väärässä jäykkyydessäkin, mutta toivottomat olivat viime talvena.
    Jep, täsmälleen sama ongelma. Eilen tsekattiin jäykkyys ja painealueet ja ne ainakin teoriassa oli mulle sopivat. Nimenomaan RCS:ssä on ollut ongelmaa ja männä vuosina oli ollut kuulemma lähes koko erä sekundaa kierouden takia, mutta nykyään ongelmia olisi huomattavasti vähemmän. Soittelen tänään myyjälle ja tiedustelen ovatko halukkaita vaihtamaan lankut toimiviin vai heitänkö vesilintua ja ostan toiselta merkiltä (ja toisesta paikasta) uudet.
    ÄäriTeam

Itse sain vaihdettua RCS:n reiättömät uusin reiällisiin RCS carbon liteihin viime talvena.Edelliset oli "testisukset" eli vähän käytetyt ja myyjä otti ne yli vuoden mulla olleina takaisin ja kuulemma maahantuoja oli nämä uudet katsonut "tallikasasta" ja varmasti tarpeeksi jäykät.Ja niin tosiaan sivusuunnassa luikertelu loppui...ovat tosi hyvät tai tietenkin minun vähällä kokemuksella aiempiin suksiini verraten.Ongelma suksikaupassa kai on se,että tehtaalta lähteneistä pareista on valkannut aika moni taho kuten eri maajoukkueet,eri maiden kansallisen tason hiihtäjät ym. parhaat päältä ennenkuin ne loput saapuvat kauppiaille tavallisen kuntoilijan ulottuville

No niin, vein sukset liikkeeseen josta ne ostin. Totesivat että kierot on, lähettivät maahantuojalle ja parin päivän päästä soittivat että tervetuloa hakemaan uusi pari. Toivottavasti uusi pari lunastaa odotukset, jotka mulla oli Fisukkaa kohtaan ja voin perua kaikki pahat sanat merkistä Alunperin sukset myynyt henkilö oli maahantuojan edustaja, joka oli esittelemässä tuotteita silloin kun sukset ostin eli ei oikein voi kauppaakaan moittia huonosta parista. Tiedänpähän jatkossa että ostan sukset vain tietyiltä henkilöiltä, jotka ovat pätevyytensä osoittaneet.
    ÄäriTeam

Nyt vinkkiä voiteluraudan ostoon. Nyt käytössä halvahko startin rauta, jolla pärjäilee huonelämpötilassa muuten ihan hyvin, mutta termostaatin katkaistessa lämmityksen rauta jäähtyy yllättävän nopeasti ja voide ei tahdo enää sulaa.

Eli kunnollinen rauta, jolla voitelee ongelmitta kylmässä autotallissa.

Toko T8 tai T14. Vauhdin V1000 myös kohtuuhintainen aika paksupohjainen. Swix T71 Wordcup varmaan paksuin, mutta maksaa yli 300€
    Paksu pohja -> tasaisempi lämpö...
    Itellä tuo Toko T8 ja olen ollut tyytyväinen. Pohjassa uritus ja voide leviää tasaisemmin.

Täältä myös ääni Tokon T8:lle. Ollut käytössä muutaman vuoden ja on ollut todella hyvä. Lämpenee nopeasti, levittää voiteen tasaisesti urituksen takia ja on hinnaltaan edullinen. Voitelen aina huoneen lämmössä, joten en osaa ottaa kantaa siihen kuinka nopeasti se jäähtyy kylmässä, mutta vanhan halpis Startin pesee käytössä 6-0.
    ÄäriTeam

Rexin rauta käytössä aika monella maajoukkueella. Paksu pohja ja max. lämpöä >200°C, jonka aika moni pulveri nykyään tarvitsee sulaakseen kunnolla
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Boris Guest
    Rexin 1200w rauta on toiminut loistavasti minulla. Raudan lämpötila valitsinkin tuntuu pitävan hyvin paikkaansa voiteiden suositusten kanssa. Itse aloittelin voitelun pienellä startin raudalla mutta siinä ei riitä tehot edes sisätiloissa voiteluun. Prismassa näin juuri tuon Rexin raudan tarjouksessa 42e.

Jos oletetaan, että en ole kovin innokas suksien voitelija, niin mikä olisi sellainen luistovoide sekä vapaan että perinteisen suksiin, jota tarvitsisi sotkea pohjiin mahdollisimman harvoin? Epäilemättä tässä tulisi suorituskyvyssä annettua tasoitusta, mutta sen kanssa voisi elää, jos sukset toimisivat edes kohtalaisen hyvin. Voiko yhdellä luistovoitelulla päästä kunnolla 100km? 200?

Minkä tahansa firman LF (vähäfluorinen) sininen tai vaikka Startin BWLF (käytetään myös korkeafluoristen voiteiden alusvoiteena). Jos on kuivempaa niin tavallinen fluoriton sininenkin toimii ihan hyvin. Kyllä 100 kilometriä lenkkeilytarkoituksessa menee yhdellä voitelulla. Jos pohja näyttää harmaalta, eikä harjaus muuta tilannetta, niin sitten uusi voitelu. Ihan kuntoiluun ei luistovoitelu ole mitään salatiedettä, eikä vie edes kovin paljon aikaa. Toki voiteluteline jo sopiva tila (=tila, jossa ei tarvitse hirveästi varoa paikkojen likaantumista) nopeuttaa ja helpottaa voitelua. Hyviä hiihtokelejä!

^ Mun mielestä joku matalafluorinen toimii hyvin lenkkivahana, esim Swix LF 6 tai Rexin LF sininen. Tai joku muu -5-10 asteen pakkaselle tehty. Toki fluoritonkin vaha pelaa ihan hyvin. Fluorivaha pelaa vähän paremmin kun ilmankosteus on korkeampi. Siihen paljonko yhdellä voitelulla kannattaa hiihtää vaikuttaa aika monia asia, lumen likaisuus, karkeus yms. Itse voitelen ehkä 50-100km välein luistot, nuorempana tuli kyllä voideltua luistot joka lenkille. Nykytiedon valossa suksen luistoon, varsinkin vapaalla tyylillä, vaikuttaa profiili ja kuviointi luistovoitelua enemmän.

Voiteluneuvoja saat varmasti muilta, mutta paremmin kuin kohtalaisen hyvin toimivat sukset saa myös ilman luistovoitelua ns. Kuzminsiklauksella.

Kyseessä on meillä toistaiseksi lähinnä kummasteltu ja paljon haukuttu menetelmä, jossa ei tarvita kuin metallisikli ja hieno teräsharja. Alkuinvestointi vaatii vajaan satasen (jos ennestään löytyy jonkinlainen voiteluteline) ja ensimmäiseen siklaus- ja harjauskertaan voi joutua uhraamaan hyvinkin parikymmentä minuuttia per suksi, mutta sitten hiihtää mukavasti ainakin 300 km ja sen jälkeen riittää jo huomattavasti kevyempi käsittely, Jos on kilpakuntoilija ja/tai haluaa parhaan vauhdin vesikelille voi lisäksi käyttää uritustyökalua, mutta itse olen pärjännyt ilmankin +2 - -16 keleissä.

Jos kiinnostaa (tai on edes niin utelias että haluaa kokeilla voidakseen olla samaa mieltä kuin kokeilemattakin), siklejä myyvät Ruotsissa esim, Enklaresport ja Skistart. Suomesta löytyy Hankuri Sport (josta ei ole muuta tietoa),

Kotikutoisen näköinen mutta ihan hyvä esittelyvideo.

Fluoriton vaha kestää noin 50 km pohjassa. Fluori tuo lähinnä pientä herkkyyttä siihen suksen luistooon ja alamäkeen vauhtia hieman. Fluori tosin auttaa likaa vastaan taistelussa ladulla sekä pysyy pitempäään hiihtokuntoisena. LF all temp on varmaan suurimmalla kelialueella varustettu vaha mikä toimiii kohtuullisesti kunhan ollaan nollan tuntumasta pakkasen suuntaan. Toinen mikä on sitten hieman haasteellisempi voidella on tämä grafiitti. Toimii kanssa kohtuullisesti kaikilla pakkaspuolen keleillä, mutta on varmasti kovinta mahdollsita voidetta mitä sukseen voi laittaa. Mikäli plussa keleillä tahtoo suksien luistavan hyvin joutuu valitettavasti hieman tinkimään tuosta 100 km tavoitteesta yhdellä voitelulla. Samoin myös oikeen karkeilla keleillä voi 50 km olla tiukassa pakkasen puolellakin. Mutta kuten yllä oleva sanoi niiin lumelaatu vaikuttaa paljon minkä verran yhdellä voitelulla pääsee. HF vahat ovat lähinnä kilpailu käyttöön. Itse kyllä harvoin laitan edes LF vahaa lenkille. Kun kumminkin sukset tulee voideltua joka toisen lenkin jälkeen kumminkin viimeistään. Eniten taitaa mennä violettiä perusvahaa minulla.

Onkos tuosta Kuzmin siklauksesta jollain käytännön kokemusta? Pohjaan pitää olla ilmeisesti melko suora? Terä on hieman höylänterän tyyppinen? Sitä pitää ilmeisesti terottaa välillä? Hiihtonetin puolella on jotain juttua, mutta ko sivusto on kovin hiljainen muutoinkin. Suksen profiilihan se tuossakin on tärkeä, mulla vaan olis pertsan pari johon vois kokeilla. Eli jos jollain on käytännön kokemusta niin olisin kiitollinen tiedoista.

Omalla vaatimattomalla tasolla kokemusta on kaksi talvea. Olen innokas mutta huono hiihtäjä ja entinen laiska ja osaamaton voitelija enkä siis tiedä esim kisavoitelusta ja todella liukkaista puikoista yhtään mitään.

Pohjan suoruudelle ei ymmärtääkseni ole sen kummempaa vaatimusta kuin voitelussakaan, Vaihtelemalla siklauskulmaa ei pohjan suoruuden puute ainakaan pahene. Siklissä on neljä terää jotka tietenkin kuluvat käytössä; yhdellä terällä perussiklaa 2-5 paria riippuen pohjamateriaalista, pohjan puhtaudesta, mutta viimeistelyssä yhdellä terällä pärjää pitkälle: omassa käytössä on kaksi suksiparia ja olen käyttänyt teristä vain kahta. Siklin terottaminen ei käsittääkseni onnistu kotikonstein ilman alan ammattitaitoa ja tarvittavia koneita. (Ei siklaaminen kauheasti halvemmaksi varmaan tule kuin laadukas kuntohiihtovoiteleminenkaan. mutta siitä ei olekaan kysymys.)

Toimimattomasta suksesta ei tietenkään saa hyvää siklaamallakaan. Itse päätin kokeilla siinä vaiheessa kun vaihtoehtona olisi ollut uudelleen(kivi)hionta, pohjustus ja koko hoito. Valitettavasti Suomessa puuha ei ole lähtenyt leviämään eikä kokemuksien vaihto ole vilkasta kuten Ruotsissa Skidforumilla. (Ehkä siksi että meiltä tavallaan puuttuu huonosti luistavilla suksilla tai nykyään parhaassa tapauksessa toimivilla nanopohjilla hiihtävien kuntoilijoiden ja voiteluun perehdyneiden ja fluorivoiteisiin panostavien aktiivihiihtäjien välinen markkinasegmentti eli riittävä massa hiihtäjiä jotka esim treenaisivat 5-8 tunnin Vaasahiihtoon?)

Aika hauska tuo Kuzmin-siklausvideo. En välttämättä ymmärtänyt ideaa täysin, siklauksen ja harjauksen lisäksi ei näköjään käytetty mitään voitelua. Kaveri oli joka tapauksessa keskellä kesää suksia siklaamassa, joten ainakin pääsee lumen tullessa nopeasti ladulle.

Luulen, että kokeilen suksiin jotakin perusvahaa, fluoritonta tai vähäfluorista. Tuo LF all temp näytti vielä järkevän hintaiselta. Vertailun vuoksi viime talvena en voidellut luistelusuksia kertaakaan ja kilometrejä tuli vähän yli 200. Vaikea sanoa paljonko luisto heikkeni loppua kohden. Harjasin suksia kyllä useaan kertaan eikä pohjissa juuri harmaata näkynyt. Sen sijaan perinteisen suksien pohjista tulee harmaita hyvinkin lyhyen hiihtelyn jälkeen.

Vähissä on vielä kuzminsiklauskokemukset, mutta on niitä jo ihan vähän. Ostin siklit ja parit parit olen siklannut. Kerran tosin vasta hiihtänyt kun lähti hetkeksi täältäpäin lumet. Siklit sai edullisimmin tuolta suomalaiselta myyjältä joka ylläkin on mainittu. Ei ollut ihan niin vaikeaa tuo kuin oletin. Tosin jonkinverran vakaata kättä vaati ja jälki varmasti paranee ajan saatossa...

Tuolla ainoalla hiihtokerralla hiihdin muutamilla eri suksilla ja siklatut oli ehdottomasti nopeimmat silloin. Tosin lienivät selkeästi profiililtaankin parhaat silloin. Eli eipä tuota oikein osaa verrata mitenkään voideltuihin, mutta ei ne sukset ainakaan ihan huonoksi menneet

Ruotsia tuli kans kerrattua kun tuosta luin ruotsin foorumeilta (suomesta kun ei tietoa juuri löytynyt). Sielä näyttää olevan yleisesti käytössä myös kuzmin siklaus ja sen päälle vielä voitelu. Kivihionnan jättämät karvat (ja koko kuvio itseasiassa) saadaan siklattua nopeasti pois uusista suksista. Siklaus kun leikkaa pohjamateriaalia tasaisesi eikä revi sitä hiontakiven tapaan. Karvojenpoisto hiotuista suksista saattaa vaatia todellamonia voitelukertoja ja todella paljon paljon hiihtoa. Miksei muuten kukaan kehitä konetta joka kuvioisi suksen pohjat leikkaamalla eikä hiomalla ? Olisi sukset jo uutena hyviä eikäö tarvisi niin pitkää rumbaa niiden sisäänajossa.

Itse aion yrittää aluksi ilman voiteita ja suksia on muutama pari eri keleille. Voi keskittyä vain hiihtoon eikä voiteluun. Kun tarkoituksena on kuitenkin hiihtää jonkin verran mutta lähinnä vain pitempiä siivuja leppoisasti niin odotan tuosta toimivaa vaihtoehtoa. Lisäksi ei tarvi fluorikäryjä hengitellä tai poltella suksenpohjia...

Yhdet sukset jotka siklasin on useamman vuoden hiihdetyt Atomic RS-11:t joissa oli aluksi vaikeasti siklattava kovan tuntuinen pohja, mutta kun hiontakuvio oli lähes siklattu pois pehmeni pohja huomattavasti ja sikli alkoi leikkaamaan ihan eri malliin. Oli ilmeisesti tuo pohja kuumentunut aikojen saatossa jo ihan koppuraksi. Eli olisi pitänyt hioa kuitenkin. Ja sitten olisi ollut taas hetken ihan karvainen...

Sikli ei tee pohjasta peilipintaista vaan jättää myös pienet urat. Siklejä on muutamia erilaisia jotka jättää erilaiset urat. Nopeasti katsottuna näyttävät aikalailla hiotuilta nuo pohjat paitsi että ovat kostean kiiltävän näköiset niinkuin voidellutkin (=ei harmautta eli karvoja törröttämässä?). Jotkut ovat kokeilleet jotain sähköhöylän teriä siklaukseen, mutta sen ongelma on että se tekee tasaista peilipintaa joka ei varmaankaan yleensä pohjassa toimi.

Saas nähdä kun pääsee taas enempi hiihtämään mitä tästä tulee...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Luulen, että kokeilen suksiin jotakin perusvahaa, fluoritonta tai vähäfluorista.
    Minä käytän pääasiassa Startin SG4:ää, joka on melko edullista ja riittoisaa sekä ihan tarpeeksi hyvin toimivaa omiin ulkoilu-kuntoilu-hiihtoihin. On mulla paketti SG6:ttakin kylmemmille keleille, mutta melko harvoin jaksaa kelin mukaan suksien voiteita vaihdella... Ja silloin kun ei jaksa voitelurautaa kaivaa esiin, on pikaluistot ihan käteviä.
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

Itsekkään en mikään hifistelijä voiteiden kanssa ole mutta tykkään hiihdellä hyvillä vehkeillä. Tänään voitelin sukset kuntoon. Huonon kelin suksiin perus oranssi pohja joka lämpöisenä kokonaan siklillä pois. Tällä siis pelkästään lian irrotus pohjasta. Ainoana voiteena näihin suksiin laitoin rexin sinisen perusluiston. Parempiin suksiin oli liikkeessä viimevuonna laitettu pohja valmiiksi uunissa. Näihin vielä Startin musta grafiitti pohjalle ja violetti LF06 pinnalle. Molemmille suksille kunnon harjaus ja kuituliinalla kiillotus. Usein lenkkien välillä vedän vain nylonharjalla ja kuituliinalla pohjan kiiltäväksi ja kun huomaa luiston katoavan tai kelit muuttuu niin täysin eri pakkaslukemille voitelen sukset uudelleen. Joskus pelkällä kuumailmapuhaltimella ja voiteenpalalla saa vedeltyä pohjaan ihan riittävän luiston peruslenkille. Tuo violetti LF on kyllä sellainen melko yleisvoide mitä monesti käytän. Kun haetaan tapahtumiin kunnon voitelua niin silloin tulee HF kamojakin. Välillä tulee vain melkein itku kun vilkaisee lattialla olevan 40 euron luistovoiteen lastuina. On tuo voitelu vain aikamoista tuhlausta.
    Respect is not given, it is taken.

Toista kymmentä vuotta sitten kun kiersin Kalevaa niin siklasin sukset normaalilla terässiklillä ja voitelin sitten vahalla. Muistan, että ne sukset luistivat pirun hyvin.
    Viime talvena otin siklauksen uudelleen käyttöön pertsan suksissa ja hyvin luistivat.
    Terässikli teroitetaan lattaviillaan hieromalla aika usein. Siklin kantti tulee teräväksi, mutta kun siitä ei oteta purseita pois, siklatessa pohjaan tulee hieno uritus.

Tänään siklasin Rossignolin pakkaskelin sukset ja pohjustin ne Rexin vihreällä.
    Uudet Rossignolin pertsat siklasin myös ja nyt ne ovat saunan jälkilämmössä imemässä itseensä pohjustusöljyä.
    Nämä melko halvat puuydinsukset olivat pohjaltaan hieman koverat ja niitä piti siklata melko pitkään.
    Voiteiden kulutus pienenee paljon kun sulattamisen sijaan hankaa vahan pohjaan ja lämmittää sen jälkeen sen raudalla. Pois siklattavaa vahaa jää tosivähän.

Luulen, että en enää hiotuta suksiani lainkaan vaan hankin Kuzminsiklit ja teen urituksen siklaamalla. Voitelua yksikertaistan niin, että fluoreja käytän vain suojakelillä ja pienellä pakkasella vain tosipitkillä lenkeillä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •