FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 99

Aihe: Perustietoja aloittelijalle

  1. #61
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    No ja nyt on taas seuraava eri mieltä. Ota tästä nyt sitten selvää. Melkonen hiekkasäkki-olo tulee kun näin heitellään...
    Nyt perusteluja perke*e! Miten ne koot nyt oikeesti menee ja miten nää nyt näin ristiin menee?
    Sorry mun häröily. Heitin muistista, kun tuttu 160cm nainen osti 52 koon fillarin. Löytyi siitä kuitenkin siedettävä ajoasento, stemmin lyhentämistä ehdotin, ei ole kuulunut mitään, joten on ilmeisesti toiminut ok. Kyllä se 54 taitaa olla hyvä lähtökohta sulle. Risto Koivusen kanssa samalla linjalla, rakenteesi mukaan vaakaputkea vahtaamaan. Mieluummin hippasen pieni, kuin iso runko.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  2. #62
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    93
    Näin ne Vema ja Hääppönen vaan toiselle paskaa syöttää ja toinen uskoo kaiken mitä sanotaan.

    • Noni. Otin mittanauhan käteen. Kintun sisämitta(81,5) kerrottuna 0,66 on 53,79 eli eikös se ole sitten 54 se oikea koko?
    • Veman linkki antaa kokoehdotuksen 53,79-55,66.

    • Sitten seuraava ongelma. Mistä mihin se pystyputki nyt sitten mitataan? Yritin sitä mittailla, mutta huomasin että pystyputki on aika laaja käsite. Sen voi mitata keskiön alareunasta, keskeltä tai yläreunasta vaakaputken alareunaan, keskelle, yläreunaan tai pystyputken yläreunaan asti.

    • Mitä muita seikkoja mun kannattais nykyisestäni mitata?
    - Vaakaputki varmaan, mutta satulan keskeltä vai kärjestä stemmiin vai sarviin asti?
    - Sarvet on kokoa 38,5cm. Fillariliikkeen pyörissä näytti sarvia olevan 40-45cm kokosia. Aattelinki 41cm sarvia kokeillessa että on mulla Ihan Varmasti paljon kapiammat sarvet.. Miten se kullekin sopiva sarvien koko määritellään?
    - Mikäs se oli se kynärpää satulan kärkeen, sormet stemmiin -mitta?
    kivitatti muokkasi tätä : 18.01.2011 at 16.37 Syy: jaettuna-kerrottuna..
    All it takes is all you've got.

  3. #63
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    • Noni. Otin mittanauhan käteen. Kintun sisämitta(81,5) jaettuna 0,66 on 53,79 eli eikös se ole sitten 54 se oikea koko?
    • Veman linkki antaa kokoehdotuksen 53,79-55,66.
    Todennäköisesti 54 on sitten tarpeeksi lähellä. Naisilla on keskimäärin pidemmät jalat kuin miehillä, joten siinä mielessä tuo mittaus ei välttämättä päde ihan 100%. Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että vaikka 54 runko on muuten ok niin joudut hieman kurkoittamaan kahvoille. Mikäli näin käy, niin pyörään voi kuitenkin vaihtaa hieman lyhyemmän ohjainkannattimen. Jos siihen tulee tarvetta niin pyöräliike saattaa tehdä vaihdon jopa ilman erillistä korvausta, jos hyllystä löytyy oikean kokoisia ohjainkannattimia.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    Miten se kullekin sopiva sarvien koko määritellään?
    Olkapäissä keskellä ylhäällä tuntuu sellaiset vähän terävämmät kohdat ja niiden välimatka on sama kuin tankojen leveys.

  4. #64
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Noni. Otin mittanauhan käteen. Kintun sisämitta(81,5) jaettuna 0,66 on 53,79 eli eikös se ole sitten 54 se oikea koko?
    • Veman linkki antaa kokoehdotuksen 53,79-55,66.

    • Sitten seuraava ongelma. Mistä mihin se pystyputki nyt sitten mitataan? Yritin sitä mittailla, mutta huomasin että pystyputki on aika laaja käsite. Sen voi mitata keskiön alareunasta, keskeltä tai yläreunasta vaakaputken alareunaan, keskelle, yläreunaan tai pystyputken yläreunaan asti.
    Todennäköisesti kuitenkin kerrottun 0,66... 150% jalan pituudesta olis aika korkea satula

    Pystyputki yleensä C-T (center to top) eli keskiön keskeltä putken päähän, C-C mitta voidaan ilmoittaa joskus ohessa.

    Klassinen vaakaputkimitta (horizontal) C-C ohjainputken ja vaakaputken liitoskohdasta keskeltä ohjainputkea vaakasuoraan pystyputken keskelle, eli vaakaputkea pitkin. ja jos on slopattu runko niin sitten mittanauha ei mene putkea pitkin. Tämän mitan kanssa kannattaa olla tarkkana ettei sekoita. Eli Horizontal c-c ja classic c-c ilmoitetaan usein molemmat jos ei ole suorassa putki.

    Silmällä näkee kyllä että onko se putki vinossa vai ei, Trekit taitaa sen 3-6 senttiä olla kaikki slopattuja...

  5. #65
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    Näin Hääppönen vaan toiselle paskaa syöttää ja toinen uskoo kaiken mitä sanotaan.
    Olen hävennyt varjoanikin eilisen päivän asian johdosta. Itserangaistuksena kuuntelin Janos Valmusen "Bussipysäkillä" viisi kertaa non-stoppina.
    Asiaan. Käy koeistumassa kandidaatit. 54 koko hyvä aloitus, jos tuntuu kodikkaalta, osta. (Itse ostin kolme ekaa maantiepyörää pituustaulukoiden mukaan. Nykyinen (neljäs) on kaksi senttiä pienempi runkokooltaan, kuin kolme edeltäjäänsä, mutta ajomukavuudeltaan ihan omaa luokkaansa.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  6. #66
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Ei-naistenmallissa 54 voi tosiaan olla liian pitkä joten kannattaa kokeilla molemmat, joko 54 lyhyt stemmi tai sitten koko 51-53 satulaa nostamalla. Naisten malleissa jalkojen suhteellinen pituus on otettu huomioon geometriassa joten siellä 54 lienee hyvä.

  7. #67
    di luca Guest
    Tuosta stemin pituudesta vielä, että jos stemmi menee alle 90 mm on se liian lyhyt ja ajettavuus levotonta. Sopiva pituus ois 100-120 mm eli pyörän pituus pitäis olla semmonen, että ajoasento loksahtaa siihen. Käytännössä tämä tarkoittanee sitä, että ostat mielummin astetta pienen pyörän ja laitat pidemmään stemmin. Tässä tarvitaan asiantuntevaa apua liikkeestä tai kokenutta harrastajaa mukaan, jos itse et osaa arvioida.
    Jos sulla on ajoasento nykyisessä hyvä, mittaa sen pituus satulan kärjestä tangon puoliväliin. Tätä mittaa voit myös hyödyntää arvioissasi. Esim mulla tuo pituus on 50,5 cm ja Cerveloni 53 cm vaakaputki 100 mm stemmillä on nappi, kun satulaputken kulma on 73 astetta ja pöörän koko 51. Bianchissani ihan sama stemmi vaikka koko on 53 ja vaakaputki 54 cm, mutta sputken kulma 74 astetta. Eli 1 aste kulmassa on yksi cm pituudessa. Siis pelkkä vaakamitta ei kerro kaikkea! Menikö monimutkaseks...

  8. #68
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    93
    Kontio hups. Kerrottuna.

    Sietääki Hääppönen hävetä! Melkein sait minut boikotoimaan Pyörä-Suvalaa.

    No tota noin... Arvoitus: Jos pyörän koko mitataan C-T, eli keskiön keskeltä pystyputken päähän, niin sen mukaan mun nykyinen pyörä on kokoa 57. Voiko olla?!
    - Satula on kyllä tosi matalalla, että ehkä se sitten kompensoi sitä korkeutta. Ja vähänhän se on pitkäkin, juu, mutta ei mulla sen kans mitään ongelmia oo ollu. Toki en tietysti tiijä miltä sen optimaalisimman koon pitäis alla tuntua.. Kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon perseessä.
    • Ja jos otetaan se kyynärämitta, eli kyynärpää satulan kärkeen, sormet ohjaussarvenkannatinta päin, niin pikkurilli ei ihan yllä stemmin kiinnitysmutterin keskelle ja keskisormi menee reilusti yli. Minkä sormen se piti yltää ja mihin?
    • Satulan kärjestä sarviin on 52cm
    • Vaakaputki 58cm
    Se kelle nuo mitat sanoo jotakin, kertokoon mullekin. kiitos.

    Ehkä se onki nyt ihan hyvä aika vaihtaa uuteen ja oikean kokoseen ennenku alan ajamaan ihan tosissani ja saan väärän kokosella fillarilla vaan paikat kipiäksi ja rikki...
    kivitatti muokkasi tätä : 18.01.2011 at 23.23 Syy: Lisäsin mittoja.
    All it takes is all you've got.

  9. #69
    Liittynyt
    05/2010
    Viestit
    1.040

    Kymysys

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    ...jos stemmi menee alle 90 mm on se liian lyhyt ja ajettavuus levotonta.
    tätä mä en ihan tajuu, vanhoissa fillareissa stemmin mitta on ollut noin sentin, jos sitäkään, mulla on nyt 70 ja ihan suoraan se/ne on aina menny. ei levotonta tai muutenkaan kummallista.
    eikä pidä ottaa itteensä, emmä yleensäkkään tajuu mitään.

  10. #70
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pietarsaari
    Viestit
    2.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukavaa Katso viesti
    tätä mä en ihan tajuu, vanhoissa fillareissa stemmin mitta on ollut noin sentin, jos sitäkään, mulla on nyt 70 ja ihan suoraan se/ne on aina menny. ei levotonta tai muutenkaan kummallista.
    eikä pidä ottaa itteensä, emmä yleensäkkään tajuu mitään.
    Uudemmissa on suorempi haarukka, tuota varten se muuttuu levottomaksi.
    "Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"

  11. #71
    Liittynyt
    05/2010
    Viestit
    1.040
    no sehän on sikäli järkeen käypää. entä miksi se haarukka on nykyään suorempi (usein ihan suora)? luulisi näin tyhmän järjellä että se myös täristäisi suoremmin käsille?

  12. #72
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukavaa Katso viesti
    no sehän on sikäli järkeen käypää. entä miksi se haarukka on nykyään suorempi (usein ihan suora)? luulisi näin tyhmän järjellä että se myös täristäisi suoremmin käsille?
    Kyllä tuossa on perää. ainakin teoriatasolla menee just noin. Joku voisi käytäntöä valottaa paljonko vaikuttaa, mä olen ihan tyytyväisenä parissa edellisessä pyörässä suoraa haarukkaa käyttänyt.

  13. #73
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Ei se haarukka kuitenkaan suora ole, vaikka on "suora". Emäputken keskilinjasta kun vetää suoran linjan alas, se menee etunavan takaa, yleensä joku 43-45mm akselista.
    Kaar ittelles vaa

  14. #74
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Juuei, mutta jos Ilosen Samu tai joku muu joka on kymmeniä/satoja hiilaripalikoita testaillut tätä sattuu lukemaan niin vois heittää käytännön kokemusta onko mukavuuteen vaikutusta.

    CSC kuitenkin tais ajaa True Temperin suoralla haarukalla mukulakivikisoja aikanaan...
    juu, löysin kuvan ja muistin oikein

  15. #75
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukavaa Katso viesti
    entä miksi se haarukka on nykyään suorempi (usein ihan suora)?
    Saadaan lyhyempi akseliväli, kun eturengas on sen 1-2 cm taaempana? Itselleni ei tosin ole vielä selvinnyt onko siitä lyhyestä akselivälistä muuta iloa kuin pienempi kääntösäde.

    Lievästi OT: luin jostakin juttua siitä kuinka 50- tai 60-luvuilla johonkin fillarifirmaan teräshaarukat saapuivat suorina, ja niitä piti sitten saada kaareviksi. Tätä varten haarukka kiinnitettiin tukevasti paikoilleen, ja sopivan painoinen nuori mies roikkui vähän aikaa haarukassa että se vääntyisi sopivasti.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  16. #76
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Saadaan lyhyempi akseliväli, kun eturengas on sen 1-2 cm taaempana? Itselleni ei tosin ole vielä selvinnyt onko siitä lyhyestä akselivälistä muuta iloa kuin pienempi kääntösäde.
    Hyvä pointti. Procyclingin jutussa Marcel Wust kehui Kuotan Komia hauskaksi ja herkäksi peliksi spurtatessa kun oli lyhyt akseliväli. Mutta se ei vielä kyllä aukea että miten se sitten siihen kiihtyvyyteen vaikuttaa...?

    edit_ eipä tosin rake-mitat olla käyrässä haarukassa isompia kuin suorassakaan, eli se siitä nykypäivänä.

    Voisko olla että suora haarukka on sitten hieman jäykempi, ja vastaavasti ainakin teorian mukaan käyrä pitäisi olla hieman mukavampi??? Toisaalta Eastonilla on crossihaarukat suoria ja muut käyriä
    kontio muokkasi tätä : 19.01.2011 at 11.13

  17. #77
    di luca Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    • Satulan kärjestä sarviin on 52cm
    Juu tuo suunnittelemasi 54 vaikuttaa sitten aika käypäseltä tuumaisin.

  18. #78
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    No tota noin... Arvoitus: Jos pyörän koko mitataan C-T, eli keskiön keskeltä pystyputken päähän, niin sen mukaan mun nykyinen pyörä on kokoa 57. Voiko olla?!
    - Satula on kyllä tosi matalalla
    • Vaakaputki 58cm
    Se kelle nuo mitat sanoo jotakin, kertokoon mullekin. kiitos.
    Kyllä nuo mitat ainakin samasta pyörästä taitavat olla otettu, yleensä slouppaamattomassa vaakaputki c-c ja pystyputki c-t on about yhtäpitkät. eikä se ihan optimikoko sulle kuulosta olevan kuten itsekin ihmettelit

    Trekkiä jos katselet niin effective top tube on se avainsana eli horizontal eli vaakasuora eli klassinen mitoitus. Itse putki voi olla miten mutkalla tai vinossa tahansa mutta se vaakasuora mitta on tärkeä.

    Lisäinfona ketjun sisältöä ajatellen: Kynnyskysymys siitä tulee jos runko on valmiiksikin jo vähän pitkä puoleinen (esim monet Trekin+Giantin cyclorungot) ja kuski pitkäjalkaista mallia niin tulee ongelma ettei yletä tankoon kuin lyhyellä stemmillä ja sitten ei mahdu ylämäkeen runttaamaan kun osuu polvet tankoon...

  19. #79
    di luca Guest
    Tuosta 52 cm satula-tanko vällistä vielä mietin, että onko se oikea eli ettei liian pitkä ole nykypyörässä, kun se on niin iso. Nimittäin mun mitat on sisäjälka 76 cm ja koko pituus 170 eli 2 cm lyhempi kuin sinä. Eli minun yläkroppa on pidempi, mutta silti ajoasento vaakana lyhempi. Ehkä sittenkin max 54 tai kokeile 52 myös. Mutta kuten muutkin kirjoittaneet koot eivät ole suoraan verrannollisia merkkien kesken.

  20. #80
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    93
    On se, varmasti on liian iso. Jos pystyputkikin on kokoa 57, niin on se liian iso. Sarvetkin on melko kaukana. Ei tuu ala-asennosta ajettua kovin pitkää matkaa. Ja tosiaan se satulakin on todella Todella matalalla, siis jos vertaa millä korkeudella se sellasilla on, joilla on oikean kokonen runko, ja sarvia ei matalammalle edes saa.

    Miten se optimaalisin satulasta-sarviin-mitta otetaan, vai onko sille olemassa mitään "kaavaa"?
    All it takes is all you've got.

  21. #81
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    Miten se optimaalisin satulasta-sarviin-mitta otetaan, vai onko sille olemassa mitään "kaavaa"?
    Tässä ketjussa onkin pariin otteeseen linkattu Competitive Cyclistin Fit Calculator, joka kannattaa tehdä, ellet ole jo tehnyt. Sen tuloksista näkee myös tuon.

    Alla laskurin omat tulokset, lihavoituna satulasta-sarviin-mitta.

    The Eddy Fit (cm)
    -------------------------------------------
    Seat tube range c-c: 53.6 - 54.1
    Seat tube range c-t: 55.3 - 55.8
    Top tube length: 53.1 - 53.5
    Stem Length: 9.4 - 10.0
    BB-Saddle Position: 77.3 - 79.3
    Saddle-Handlebar: 50.9 - 51.5
    Saddle Setback: 4.5 - 4.9

    EDIT. Mainittakoon vielä, että oma pituus 178cm ja jalan sisämitta muistaakseni 82cm. Ajelen 54 runkokoolla (vaakaputki taisi olla 53.5cm) ja 10cm stemmillä.
    reif muokkasi tätä : 19.01.2011 at 14.51

  22. #82
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    93
    Tässä näitä mittaustuloksia, jos joku osaa tulkita...

    Gender ... F
    Inseam ... 81 cm
    Trunk ... 62 cm
    Forearm ... 34 cm
    Arm ... 66 cm
    Thigh ... 57 cm
    Lower Leg ... 52 cm
    Sternal Notch ... 140 cm
    Total Body Height ... 172 cm

    ............................ The Competitive Fit ... The Eddy Fit ... The French Fit

    1. Seat tube range c-c..... 52.4 - 52.9 .... 53.6 - 54.1 ........ 55.3 - 55.8
    2. Seat tube range c-t..... 54.1 - 54.6 .... 55.3 - 55.8 ........ 57.0 - 57.5
    3. Top tube length........... 53.8 - 54.2 .... 53.8 - 54.2 ........ 55.0 - 55.4
    4. Stem Length............... 11.2 - 11.8 .... 10.1 - 10.7 ........ 10.3 - 10.9
    5. BB-Saddle Position....... 72.1 - 74.1 .... 71.3 - 73.3 ........ 69.6 - 71.6
    6. Saddle-Handlebar......... 52.1 - 52.7 .... 52.9 - 53.5 ........ 54.6 - 55.2
    7. Saddle Setback........... 4.1 - 4.5 ........ 5.3 - 5.7 ........... 4.8 - 5.2

    Mikä näistä "fiteistä" nyt on se mitta mitä kannattaa katsoa, nuissa kun on aika isot erot..
    Ja mitä mittoja nuo nyt sitten on? Jos joku kehtaa suomentaa. Tuo 6. ainakin oli se satula-sarvet -mitta, mutta mitä nuo muut on?
    All it takes is all you've got.

  23. #83
    di luca Guest
    Onko mitat oikein? Nimittäin reif on pitempi kuin sinä ja satula-tanko pituus lyhempi!
    Nuo eri fitit on tiukemmasta kisa-asennosta rennompaan. Tuo eddy on varmaan joku aika normi.

  24. #84
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    210
    Kyllähän tuo selventää.

    Esim. siinä Trek 2.3:ssa 54-koossa vaakaputki on 54.3cm ja ainakin nuo mittauksesi menevät mielestäni tarpeeksi lähelle.

    Muistaakseni noista mittatuloksista French Fit on rennoin, Competitive aggressiivisin ja Eddy siltä väliltä.

    Seat tube range c-c = pystyputki keskeltä keskelle
    Seat tube range c-t = pystyputki keskeltä ylhäälle
    Top tube length = vaakaputki
    Stem Length = ohjainkannattimen pituus
    BB-Saddle Position = suositeltu satulan korkeus keskiöstä
    Saddle-Handlebar = etäisyys satulan kärjestä ohjaustangon keskelle
    Saddle Setback = kuinka monta senttiä satulan kärki on keskiön takana

  25. #85
    Liittynyt
    05/2010
    Viestit
    1.040
    onkos jossain semmonen tietojutska mihin laitetaan omat mitat ja se sanoo: 'osta tämä tai tämä fillari'?

  26. #86
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    93
    Kyllä me ne kaikki mitat otettiin mahdollisimman tarkasti ohjeiden mukaan..
    All it takes is all you've got.

  27. #87
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    Kyllä me ne kaikki mitat otettiin mahdollisimman tarkasti ohjeiden mukaan..
    Siis ne tulokset ovat suuntaa-antavia eivätkä välttämättä juuri millilleen (tai joskus edes sentilleen) oikein vaikka kuinka tarkasti olisi mitattu kun otetaan huomioon kuljettajan fysiikka (edit: siis liikeradat, venyvyys jne.), mieltymykset ja pyörän tarkka geometria kaikkine osineen. 54 on siis todennäköisesti oikein.
    rhubarb muokkasi tätä : 20.01.2011 at 22.15

  28. #88
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti reif Katso viesti
    Saddle-Handlebar = etäisyys satulan kärjestä ohjaustangon keskelle
    Olen luullut, että Saddle-Handlebar -mitta on satulan kärjestä ohjaustangon lähinnä olevaan reunaan (It is measured from the nose of the saddle to the near edge of your handlebar). Tuolla on vaan merkitystä, kun arpoo stemmin pituutta.

  29. #89
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti reif Katso viesti
    Muistaakseni noista mittatuloksista French Fit on rennoin, Competitive aggressiivisin ja Eddy siltä väliltä.
    Eikös se ole niin, että mitä pidempi vaakaputki on sitä aerodynaamisempi ja agressiivisempi ajoasento on?
    Kulmilla ja emäputken pituudella/korkeudella on myös merkitystä.
    Jos et aja et voi ottaa!

  30. #90
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Eikös se ole niin, että mitä pidempi vaakaputki on sitä aerodynaamisempi ja agressiivisempi ajoasento on?
    Kulmilla ja emäputken pituudella/korkeudella on myös merkitystä.
    Tuo sama asia pisti minunkin silmääni, kun arvioitiin aiemmin noiden fittien eroja kun vähän toista annettiin ymmärtää..? Satulan ja ohjaustangon välistä korkeuseroa (pystysuuntainen droppi) ei noissa laskureissa määritellä ja sillä on varmaan myös merkitystä. Mutta em. asiat saa säätämällä kuntoon (stemmillä, spacereillä), jos runko on valittu osapuilleen oikein.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •