GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 99

Aihe: Perustietoja aloittelijalle

Mää kävin sitten kyselemässä.
    - Suvalassa ois tarjolla Trek 3,2 kokoa 54, eli juuri sopiva mulle.
    - Viime vuoden mallistoa, hintaa 1450€. Alkuper. hinta piirua vaille 2000€
    - Vaihtajat, jarrut, kasetti, kammet, vaihdevivut jne oli kaikki shimano 105. Ovat kuulemma laadukkaat. Google kertoi samaa. Hyvät hintaansa nähden.

Mielipiteitä pyörästä, hinnasta, laadusta?
    kivitatti muokkasi tätä : 15.01.2011 at 00.51
    All it takes is all you've got.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Ammattimainen pyörän sovitus on aloittelijalle ehdottomasti kannatettava idea. Minullakin ensimmäinen pyörä oli kokoa liian pieni ja toinen kokoa liian suuri. Ekan pyörän kohdalla en väärää kokoa edes tajunnut, mutta toisen pyörän kohdalla olin jo harmissani.
    Öh? Eikös tuo tehdä oikeassa fillariliikkeessä ihan ilmaiseksikin? Tai ainakin mulle on joskus tehty. Hullun kuuloista touhua maksaa tuosta vaikka kovin tarpeellista onkin.
    Musashi muokkasi tätä : 15.01.2011 at 07.44

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Musashi Katso viesti
    Öh? Eikös tuo tehdä oikeassa fillariliikkeessä ihan ilmaiseksikin? Tai ainakin mulle on joskus tehty. Hullun kuuloista touhua maksaa tuosta vaikka kovin tarpeellista onkin.
    Ammattimaisen mittauksen, joka siis kestää tunti+ ja johon yleensä kuuluu erikoistunutta mittalaitteistoa tai jopa videointia, saattaa saada ilmaiseksi pyörän oston yhteydessä jos kyseinen pulju sellaista tarjoaa. Toki pyörää ostaessa aina(?) katsotaan että runkokoko on edes jotenkin sopiva.

Samaa mieltä, ettei tuosta "vaateiden" sovituksesta pitäsi tarvita maksaa mitän. Jos myyntimalli on sellainen, ettei sovitettavia kappaleita ole, ja sovitus tehdään virtuaalisesti, niin ei se tilannetta muuta.

Saahan sitä pyytää, mutta en suostuisi maksamaan, jos kuitenkin puhutaan tehdasrungoista. Tehtaan markkinoitikustannusta tuon kuuluisi olla.
    Kustannus se on asiakkaallekkin siirtyä liikkeeseen sovittelemaan muutama sata kilometriä. Laskun siitä vissiin saa jättää pyöräkauppiaalle, mikäli kauppoihin ei päästä.

Fillareiden jakeluproblematiikka on tietty monitahoinen, eikä raaka globaali kilpailu aina ole kaatumassa kaikkien asiakkaiden hyödyksi.
    Bianchirookie muokkasi tätä : 15.01.2011 at 08.42

di luca Guest
    Mualimalla on noita ajo-asennon säätöguruja ja eivät varmaan ilimasia. Minusta ei ois kummallista maksaa jottain tuommosesta mittaustovista kaikkine vermeineen ja kuvauksineen, jos hinta on kohtuullinen. Tuossahan ei käsittääkseni valita pelkkää runkoa vaan mitoitetaan ajo-asento.
    Toki olen itekin muutamalle tutulle tuota tehnyt ihan vaan mittanauhalla ja silimällä puhtaasta tekemisen ilosta. Tyytyväisiä ovat olleet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bianchirookie Katso viesti
    Samaa mieltä, ettei tuosta "vaateiden" sovituksesta pitäsi tarvita maksaa mitän. Jos myyntimalli on sellainen, ettei sovitettavia kappaleita ole, ja sovitus tehdään virtuaalisesti, niin ei se tilannetta muuta.

Saahan sitä pyytää, mutta en suostuisi maksamaan, jos kuitenkin puhutaan tehdasrungoista.

Kustannus se on asiakkaallekkin siirtyä liikkeeseen sovittelemaan muutama sata kilometriä. Laskun siitä vissiin saa jättää pyöräkauppiaalle, mikäli kauppoihin ei päästä.
    Jos ostaa fillarin samasta puljusta joka tarjoaa sovitusta niin mitä todennäköisimmin se kuuluu automaattisesti hintaan. Jos ei, niin sen saa varmasti neuvoteltua ilmaiseksi.

Mikäli muistan oikein, niin esim. Velosport tekee sovituksen pyörän ostajalle ilmaiseksi ja muille se on 50e.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    Mää kävin sitten kyselemässä.
    - Suvalassa ois tarjolla Trek 3,2 kokoa 54, eli juuri sopiva mulle.
    - Viime vuoden mallistoa, hintaa 1450€. Alkuper. hinta piirua vaille 2000€
    - Vaihtajat, jarrut, kasetti, kammet, vaihdevivut jne oli kaikki shimano 105. Ovat kuulemma laadukkaat. Google kertoi samaa. Hyvät hintaansa nähden.

Mielipiteitä pyörästä, hinnasta, laadusta?
    Oletan, että tarkoitat Trek 2.3 ? Saletisti hyvä pyörä mutta diilinä ei alennuksenkaan kanssa ehkä parhaimmasta päästä.

Esim. Kauppa-Veljillä GT GTR Series 2 vastaavilla spekseillä ja täydellä 105-osasarjalla maksaa 1100e. Olen omistanut tuosta halpisversio GTR Series 4:n ja siinäkään ei ollut mitään moitetta.

Hintavertailu on tietysti vähän vaikeaa, kun ei tiedä missä liikkeissä pääset asioimaan. Toisaalta isommat hintaerot ehkä oikeuttavat pyörän noutamisen vähän kauempaakin.

Kaikenmaailman konsultteja on joka asiassa, eikä se voi ilmaista olla, mikäli sillä konsultti elää. Lisäarvon voi jokainen arvioida itsekseen ja omia lähtökohtia ajatellen.
    Kaikkeen ajoon sopivaa optimaalista ajoasentoa tai tarkkaa mitoitusta ei ole olemassa(lisäksi kuskin muut ominaisuudet vaikuttavat, vaikka mitat olisivatkin samat). On vain kohtuullisia haarukoita, joissa asioiden tulisi ehkä liikkua.

Palveleva erikoiskauppa on joutunut aika ahtaalle internet-kaupan aikana, eikä palvelua tarvitseva asiakas ole tässä oikein voittanut. Muutamat tehtaatkin huomanneet ko. asian, ja näyttävät pyrkivän jakelumuutoksiin palauttaakseen asiakkaita paremmin palvelevaa mallia. Aika näyttää onko trendimuutos pysyvä.

Aiemmista keskusteluista käsitin että kysyjä on nainen ja kukaan ei ole vielä maininnut että on olemassa pyöriä myös naisten mitoituksella, jotka tosin ovat harvinaisia ja usein tilausmalleja, jolloin menettää sen alennusmallien kyttäämisen riemun.
    Lisäksi usein mikään runkokoko ei ole täsmälleen sopiva vaan yleensä osuu kahden runkokoon väliin. Tällöin toisella merkillä saattaa löytyä sopivampi koko. Jos on vaikkapa lyhytkätinen niin "vakiota" lyhyempi ohjaustangon kannatin eli stemmi saattaa tuoda avun aloittelijalle, kunnes notkistuu enemmän.

Kannattaa täyttää tuohon laskuriin omat mitat ja kysellä vaikka niiden saatujen tulosten perusteella foorumilla tarkemmin: http://www.competitivecyclist.com/za...LCULATOR_INTRO

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Musashi Katso viesti
    Hah! Haluaisin tosiaan nähdä ilmeet Velosportissa kun tuollaisen ilmaiseksi pyydetyn mitoitussession jälkeen olisin tokaissut, että nyt sitten runkoa netistä tilaamaan, kiitti ja moi!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti reif Katso viesti
    Oletan, että tarkoitat Trek 2.3 ? Saletisti hyvä pyörä mutta diilinä ei alennuksenkaan kanssa ehkä parhaimmasta päästä.

Esim. Kauppa-Veljillä GT GTR Series 2 vastaavilla spekseillä ja täydellä 105-osasarjalla maksaa 1100e.

missä liikkeissä pääset asioimaan.
    Oletat oikein. Kirhoitusvihre oli se.

Voi äimä kun minä en tiijä mistään taas mittään. Miksi tuo Trek on sitten huonompi kuin tuo GT GTR? Mikä siitä GTstä tekee niin hyvän, kun tuo yksilö ainakin edullinen on? Onko se tuota Trek 2.3:a parempi vaikka on halvempi?
    - Voi hyvä päivä kuinka tyhmäksi ihminen voi ittensä tuntea.. Mutta kyllä minä vielä opin. Oon päättäny.

Oulun seudulla asun eikä kukaan ehkä Kovin kauas viitti lähtä vaan kattomaan ja sovittamaan. Sanotaanko että Tornio-Oulu-Kajaani akselilta jos löytyis, niin ois aika jees. Mut jos aattelee että Jyväskyläänkin edes takaisin matka maksaa omalla autolla 60€, niin jos siellä on joku huippu edullinen huippupyörä jonka ostais, niin mikä jottei. Hyvässä tarjouksessa voi säästää satasia, niin kyllä nyt 60€ pensoista ei tunnu missään.

Eikä tässä mitään kiirettä homman kanssa ole. Kun nyt ennen kesää... Onhan tässä vielä aikaa säästellä mania, oppia vähän näitä teknisiä tietoja ja tajuta erinäisiä muitakin seikkoja, joita te kivat fillaristit kiltisti kerrotte kantapään kautta rautalangasta vääntäen, kun en muutenkaan tajua.

Kävin tossa aamulla tunnin mittaisessa raskaaksi luokitellussa spinningissä. Naama oli niin punanen, että jos se ois ollu yhtään punasempi niin ei ois ollu mitään eroa! Vaatteetki oli ihan märkiä. Kätevää kun omat pyöräilykengät sopii spinningpyöriin.

Miksi tuo Trek on sitten huonompi kuin tuo GT GTR? Mikä siitä GTstä tekee niin hyvän, kun tuo yksilö ainakin edullinen on? Onko se tuota Trek 2.3:a parempi vaikka on halvempi?
    Laadullisestihan tuossa Trekissä ei ole mitään vikaa. Trek vain sattuu olemaan vähän tunnetumpi ja siten hintavampi merkki. Mikäli siihen päädyt, niin pyörä on silti kaikin puolin takuulla riiittävän hyvä. Linkkaamani GT tuli vastaan ihan pikaisella googletuksella ja sen ominaisuudet ja osat olivat pitkälti vastaavat kuin Trekissä mutta halvemmalla hinnalla.

Eikä tässä mitään kiirettä homman kanssa ole. Kun nyt ennen kesää...
    Nyt on kuitenkin se aika vuodesta jolloin viime vuoden malleja tyhjennetään nurkista alennushintaan, joten kannattaa pitää silmät auki. Mitä pidempään odottaa, sitä paremmat alennukset voi saada - mutta myös sitä suurempi riski että itselle sopivat koot loppuvat hyllystä.

Taitava pelinainen voi onnistua puhumaan siihen myyntihintaan pyörän lisäksi mukaan jotakin hyödyllistä lisävarustetta (mittarin, polkimet, pumpun yms.).
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

di luca Guest
    Kivitatti: nuo erot eivät ole merkkien kesken yleensä mitenkään dramaattisia saman hintatason pyörisssä tavan käyttäjän kannalta. Voi olla poikkeuksia, mutta yleensä. Siis saman tason edukkainta kannattaa etsiä.
    Muuten Iisalmikin on suunnallasi ja täältäkin vois löytyä pyörää hyvällä hinnalla, jos oot tänne päin kallellaan suunnassa.

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Yksi pointti on, riittääkö sormiesi pituus jarrukahvoille alaotteella ajaessa perus 105:n kahvoilla. Naisille on olemassa omat, pienemmät mallit.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

IncBuff Guest
    Maantiepyöristä en tiedä mitään, mutta Jussin pyöräpiste myy Bianchia, joten ehkä sielläkin kannattaa pistäytyä Suvalan ja Special Biken lisäksi, jos sopivaa ei tahdo löytyä.

Laadullisestihan tuossa Trekissä ei ole mitään vikaa. Trek vain sattuu olemaan vähän tunnetumpi ja siten hintavampi merkki. Mikäli siihen päädyt, niin pyörä on silti kaikin puolin takuulla riiittävän hyvä. Linkkaamani GT tuli vastaan ihan pikaisella googletuksella ja sen ominaisuudet ja osat olivat pitkälti vastaavat kuin Trekissä mutta halvemmalla hinnalla.
    Se GT on viimeinen kappale, ja vaan toi 54 cm löytyy. Siksi se tarjouksessakin on...
    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.

Haha. Oli hauska kun siellä Suvalassa kun sanoin että alakaa olla aika vanaha jo tuo entinen, niin uutta oisin vailla, niin se kysy että no millasella sinä oot sitten tähän mennessä ajanu. Lienee ajatuksena että oisko saman merkkistä heillä tarjota. Mää vastaan että "Pösöllä". Se ei ollu pysyä housuissaan ku alko nauramaan että no taitaa se sitten aika vanaha jo olla. Ei vissiin oo niitä vähään aikaan enää tehty. Yli 25-vuotiashan tuo jo on.. Uskollinen mankelini.

Mutta asiaan:
    Missä tämä Kauppa-Veljet mahtaa sijaita? Jos sitä GT:tä kattomaan pääsis. Kun sopivan kokoinenkin näyttäis olevan. Joskaan tuo pyörän kattominen ei mulle mitään kerro. Ensimmäisen ajetun kesän jälkeen sitä vasta suunnilleen tietää onko siitä mihinkään. Mistä minä kaupassa tiedän onko fillari hyvä mulle? Varsinkaan tähän aikaan kun ei voi koeajaakaan. Ja vaikka voiskin, niin onhan siinä vielä kaikki säädöt ihan mitä sattuu että vois mennä sanomaan onko se hyvä. Satulan säätö voi tehä siitä täydellisen, kun koeajossa se on ihan paska.

Risto, sitä minäkin uumoilin että parempi alkaa jo kattelemaan ennen ku loppuvat. Kun lumi alkaa sulaa niin alkaa pyöräkaupat käydä vilikkaasti ja loppuupi pian kesken.
    Kyllä minä tingata osaan. Jos hinta ei tipu tarpeeksi niin sit katellaan kaupanpäällisiä...

Di Luca. "Saman tason edukkainta kannattaa etsiä" Tietysti näin, mutta ongelma on vaan se, että kun en tajua mitkä on niitä laadultaan samoja, mutta hinnaltaan erejä. Näkihän sen tuossakin kun en tota Trek - GT hommaakaan hiffannu... Hyvä pyöräkauppiashan tietysti kertoo, mutta turhan usein kehutaan sitä merkkitavaraa Niin paljon paremmaksi..

Hääppönen, löytyykö nuita 105 mittoja jostain? Yritin googlettaa mutta ei tärpänny. Melko pitkät pianonsoittajan sormet mulla kyllä on. 172 pitkä kun oon, niin ei tää räpyläkään kovin pieni ole.. Ikinä ei oo kyseinen ongelma ainakaan vastaan tullut, että sinänsä en ois ehkä ensimmäisenä siitä huolissani.
    kivitatti muokkasi tätä : 21.01.2011 at 13.24

Mistä minä kaupassa tiedän onko fillari hyvä mulle? Varsinkaan tähän aikaan kun ei voi koeajaakaan.
    Jos pyörässä on semmoinen tanko mikä Kauppaveljien kotisivuilla olevassa pyörässä niin väitän että menee vaihtoon aika nopeasti...ainakin mulla menisi. rikollista tehdä tuon mallisia tankoja. tai ainakaan niitä ei IMHO pitäis tunkea "peruspyörään" vakiotangoksi. Vaikkapa tuon mallisella ensiasennustangolla voisi olla enemmän faneja KLIKS

Missä tämä Kauppa-Veljet mahtaa sijaita? Jos sitä GT:tä kattomaan pääsis. Kun sopivan kokoinenkin näyttäis olevan. Joskaan tuo pyörän kattominen ei mulle mitään kerro. Ensimmäisen ajetun kesän jälkeen sitä vasta suunnilleen tietää onko siitä mihinkään. Mistä minä kaupassa tiedän onko fillari hyvä mulle? Varsinkaan tähän aikaan kun ei voi koeajaakaan. Ja vaikka voiskin, niin onhan siinä vielä kaikki säädöt ihan päin vi*tua että voi mennä sanomaan onko se hyvä. Satulan säätö voi tehä siitä täydellisen, kun koeajossa se on ihan paska.
    Kauppa-Veljet sijaitsee Helsingissä, Mannerheimintien varrella. Voi olla vähän pitkä matka pelkästään yhtä pyörää katsomaan. Tai voihan sitä samalla tulla ihmettelemään noita lumikasoja ja huonosti aurattuja teitä.

Asiansa osaava myyjä pyrkii pistämään pyörän säädöt kohdilleen jo ennen sitä koeajoa. Näin hiljaiseen aikaan vuodesta pitäisi löytyä sitä aikaa säätää pyörää asiakkaan mittojen mukaiseksi.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    ..väitän että menee vaihtoon aika nopeasti...ainakin mulla menisi. rikollista tehdä tuon mallisia tankoja.
    Perustele toki, niin aloittajakin oppii uutta.

Perustele toki, niin aloittajakin oppii uutta.

Meinasinkin jo, mutta ajattelin että näkeehän sen silmälläkin

Anyway, jos miettii semmoista "keskimääräistä" lenkkiajoasentoa, tuollaisessa tangon taivutuksessa kahvat on todella kaukana, todella ikävässä asennossa ja todella alhaalla.Edes tankoa pyöräyttämällä kuvaussuunnasta vastapäivään ja kahvoja siirtämällä mutkan päälle ei saa järkevää, koska siltikin kahvat ovat tooosi kaukana ja silloin myös alaotteesta tulee käyttökelvoton.

Tuossa on (imho) hyvänmuotoinen tanko jossa saa kahvat tangon suoran osan jatkeeksi suht lähelle ja alaote on käyttökelpoinen.
    Tuossa on yläote mukavuuspainotteinen (lyhyt reach), ja alaotekin ihan hyvänmuotoinen. Itselle tuli ebaysta moinen tanko kympillä ostettua. no onhan se vähän painava. ajaa en ole ehtinyt, kun on projekti vaiheessa. 120mm stemmi ja tuo tanko kuitenkin on aika lähellä omaa optimia, eli kahvat saa inhimillisen lähelle ja polville jää silti tilaa riuhtoa ylämäkeen.
    Tuossa on aika compact bend, ihan hyvänäköinen "yleispätevä" tanko.
    Tuo lienee monelle jo liian compact (liian pieni drop), alaotetta ei saa tarpeeksi alas enää.
    Noissa kaikissa on kahvojen sijoittelu mielestäni oikein onnistunutta, eli mutkan päälle siten että tulee "pöytä" tangon jatkeeksi.

Sitten on näitä classic bendejä mitä jotkut prot tykkäävät käyttää (piitkä reach), Lancekin aiemmin mutta ei enää vissiin selkä taivu noin paljoa kuin aikanaan KLIKS
    Cancellara on aika taipuisa mies eikä sekään tuommoisella aja silti KLIKS
    Tuota Boonenin tyyliäkään en jaksa ymmärtää, mutta pitkäselkäinen mies ja tykkää ajaa alaotteella kädet kaukana niin toimiihan se noinkin KLIKS. Tuolta näyttää meno moisella tangolla. Multa jäis ainakin lenkillä alaote käyttämättä,kun en edes ole läheskään noin persjalkainen

tankopolitiikan lyhyt oppimäärä, toivottavasti selvensi
    kontio muokkasi tätä : 16.01.2011 at 17.40

Hääppönen, löytyykö nuita 105 mittoja jostain? Yritin googlettaa mutta ei tärpänny. Melko pitkät pianonsoittajan sormet mulla kyllä on. 172 pitkä kun oon, niin ei tää räpyläkään kovin pieni ole.. Ikinä ei oo kyseinen ongelma ainakaan vastaan tullut, että sinänsä en ois ehkä ensimmäisenä siitä huolissani.
    Minulla on pyörässäni perus-105 kahvat, eikä ole tähän mennessä ongelmia ollut vaihtamisessa tai jarruttelussa. Kahvoja helpompaa on tosin mitata omien sormien pituus: etusormi 8,0 cm ja keskisormi 8,5 cm. En kyllä osaa sanoa kuinka paljon lyhyempiä sormien tulisi olla että kahvojen käytössä tulisi ongelmia.

172 pitkä kun oon,
    Trek 3,2 kokoa 54, eli juuri sopiva mulle.

Mikä laskuri on ollu käytössä
    Fatless biker

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vema60 Katso viesti

Mikä laskuri on ollu käytössä
    Menin tuohon samaan. Yleensä 54 runkokoko merkitsee alle 165cm kuskia ->olisi voinut olla ulottuvuus-ongelmia kahvoilla. Nyt ei ole.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Menin tuohon samaan. Yleensä 54 runkokoko merkitsee alle 165cm kuskia ->olisi voinut olla ulottuvuus-ongelmia kahvoilla. Nyt ei ole.
    Perinteinen 54 on ehkä OK sopusuhtaiselle 175-senttiselle.

Mitähän p*skaa mulle nyt on sitten syötetty...? Turha luulla että Suvalaan takasin enää meen!!!
    Mistä se mitta sitten tulee? Onko se sen vaakaputken pituus? Käyn mittaamassa omani niin saan vähän hajua mitä sen Tulis olla. Tai ainakin millä tähän asti oon ajanu, niin tiijän vastaisuuessa taas vähän enemmän...

Kylläpäs nyt kevyesti potuttaa..
    kivitatti muokkasi tätä : 21.01.2011 at 13.25

No ja nyt on taas seuraava eri mieltä. Ota tästä nyt sitten selvää. Melkonen hiekkasäkki-olo tulee kun näin heitellään...
    Nyt perusteluja perke*e! Miten ne koot nyt oikeesti menee ja miten nää nyt näin ristiin menee?

Mistä se mitta sitten tulee? Onko se sen vaakaputken pituus? Käyn mittaamassa omani niin saan vähän hajua mitä sen Tulis olla.
    Kun puhutaan rungon koosta, niin tarkoitetaan pystyputken pituutta. Peukalosääntönä tälle on tavallisesti jalan sisämitta kertaa 2/3.

Tuo pystyputken pituus ei tietenkään kerro kaikkea oleellista, vaan myös sillä vaakaputken pituudella on väliä. Erityisesti silloin jos kuskilla on pitkät jalat ja lyhyt selkä (kuten minulla) voi olla vaikeaa yltää kunnolla ohjaustangolle asti jos runko on valittu yllä olevan nyrkkisäännön mukaisesti.

Mitähän paskaa mulle nyt on sitten syötetty...? Turha luulla että Suvalaan takasin enää meen!!!

Kylläpäs nyt kevyesti vi*uttaa..
    Ei näin

Ei se 54 runko nyt varmaan kovin kaukana ole.
    Tässä yksinkertaine laskuri. Ei tarvi kuin jalan mitta ja kuskin pituus.
    http://www.bikebuster.com/frame-guide.html
    Mutta käy nyt edes koeistumassa joku 52 koko. Aina parempi jos pyörän sais edes johonki "traineriin" kiinni, niin pääsis kokeilemaan mahtuuko jalat pyörimään "putkelta" polkiessa.
    Fatless biker

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •