Kyllä jo ensimmäinen 16km työmatkatempo tuli heitettyä. Yhtä uskomaton pyörä ajaa kuin miltä näyttääkin. Hieman kiihtyy paremmin n.3kg kevyempi fillari.Totuttelua vaatii campan kahvat ja nuo normaalikammet kompaktien jälkeen.
Voisi tosiaan tehdä pientä vertailua aiheena "ihan hyvä fillari" vs. "V*tun hyvä fillari"
Edit. Meinasin muuten jo ekalla lenkillä jäädä auton alle. Olin ajamassa suoraan risteyksen yli vihreillä ja vieressä ajoi vanha volvo aikeenaan kääntyä oikealle. Auto hiljensi juuri ennen risteystä kuin olisi havainnut minut, mutta jatkoikin sitten matkaa kuitenkin. Onneksi tosi hiljaa, väliä jäi sellainen metri ettei olisi tullut canyonin ensimmäisestä matkasta viimeinen...
Laitetaan tähän nyt ensi fiilareita Kanjonista verrattuna Focus Cayoon.=)
Runkogeometria
Canyon: Agressiivisempi geometria joka näkyy mm. lyhyemmässä akselivälissä. Tekee ohjauksen äärimmäisen nopeaksi, tarkaksi ja tunnokkaaksi. Verrattuna Cayoon todella paljon helpompi ja mukavampi esimerkiksi kantata kurveissa kovempaa. Tai ainakin se tuntuu paljon mukavammalta kun tuntuma tiehen on niin paljon parempi.
Focus: "Leppoisa", vaakaputki on melko pitkä ja yleinen geometria suunniteltu tosiaan rauhalliseen ajoon. Pitkä akseliväli tekee ajamisen vakaaksi suoralla, mutta kurveissa ja putkelle noustessa tuntuma katoaa verrattuna Canyoniin.
Komponentit:
Canyon: (Campagnolo Record 11s)
-Vaihteet: vaativat kyllä Shimanon jälkeen totuttelua niin toiminnan kuin kahvojenkin puolesta. Toiminta on kyllä äärimmäisen tarkkaa ja uskomattoman nopeaa. Eipä tosin noissa perus-Ultegroissakaan vaihteiden toiminnan puolesta ole valitettavaa. Hyvin nekin toimii.
-Jarrut: Todella paljon tehokkaammat ja tunnokkaammat kuin Cayon Ultegrat. Tosin en osaa sanoa paljonko johtuu hiilikuitukiekoista ja Mavicin paloista. Cayossa alumiinivanteet ja ties-mitkä -palat. Saattaa olla Ultegran omat, saattaa olla jotain muuta.
-Kammet: Jäykkyyseron huomaa kyllä selvästi Record-kampien ja Cayon Truvativ Elita-peltikampien välillä.
Ajokokemus
Ensifiilis Focus Cayon jälkeen Canyonin selkään hypätessä on äärimmäinen mukavuus. Meno on jotain niin tasaista että sitä ei osannut edes kuvitellakaan. Jännä nähdä paljonko nuo kiekot tekevät tuosta sitten kun saan jotkut "arkikiekot" hommattua. Joka kerta kun lopettaa polkemisen ja siirtyy rullailemaan, tulee sellainen "aah"-fiilis. Niin mukavaa tuolla rullailu on.=)
Sitten kun ensi kertaa nousi putken päälle ja runttasi menemään niin sama "wau"-fiilis jatkui: Pyörä kiihtyy aivan eri tavalla kun vajaa 3kg painavampi Cayo. Lyhyisiin ylämäkiin on ilo nousta putkelle ja runtata ne voimalla ylös.
Ohjaustuntuma on jostain aivan eri planeetalta verrattuna Cayoon ja ei tosiaankaan tule sellaista pientä pelkofiilistä mikä Cayolla tuli kun kanttasi kurviin vähän kovempaa. Canyonilla on koko ajan äärimmäinen tunne alustaan. Eilen tosin puuskittaisessa tuulessa ajaessa tosiaan huomasi, että pyörä painaa melkoisen paljon vähemmän ja on myös lyhyempi. Sivutuuli meinaan nappaa tuohon pyörään hyvin selvästi vaikka ei ihan heti kuvittelisi kun pyörän päällä on kuitenkin vähän päälle 90kg kuski. Pari kertaa aiheutti pientä horjahdusta kun toista kättä irrotti tangosta ja samaan aikaan tuuli kovaa sivusta...
Tuossa nyt näin ensifiiliksiä ja eroja. Pitää laittaa sitten lisää kun pääsen vähän pidemmälle lenkille.
EDIT: Niin eli tilasin fillarin 3.6. ja pyörä oli minulla 15.6 eli 8 arkipäivää meni. Jos joku on tilaamassa fillaria niin kannattaa varmaan tiedustella mitä maksaa toimituksen upgreidaus UPS Standardista vaikkapa Express Saveriin (tjsp). Olisi nimittäin ollut fillari meikäläisellä jo viime viikolla kun se shipattiin viime torstaina. Standard kun ei ilmeisesti kulje mihinkään viikonloppuna, toisin kuin Express paketit.
![]()
Tänään pääsi Canyon Ultimate CF Team puntariin. Painoa on ajokunnossa (polkimet, juomapulloteline, nopeusanturit) 6.58kg
Onko missään geometrioista tietoa ? En huomannut Canyonin sivuilla.
Bikes / Shop -> valitse genre -> valitse pyörä -> valitse Specs
Ei kyllä huonoja noi Canyonin TdF-tarjoukset. Tänään lähtee suurin osa rungoista -50% alennuksella! =)
Juuei. Oli tarkoitus ostaa uusi runko hyvällä alennuksella joskus talvella, mutta tuskin alennukset tuosta paranevat edes talvella.
Tässä lähinnä kipuilen, ostaisko 58- vai 60-senttisen.
Onkohan CF SLX- ja CF Evo -runkojen välillä oikeasti mitään havaittavaa eroa? CF Evon saisi heti.
Ne on taas nopeat syöneet hitaat ja mattimyöhäiset. Näyttää olevan ainakin hiilikuiturunkojen kokovalikoimasta suurin osa jo loppuunmyyty. Olisi kyllä ollut hinta kohdallaan...
Jossain vaiheessa CF SLX:n ja tavallisen CF:n ainoa ero oli ohuempi pintakäsittely (varsinaisen maalikerroksen puuttuminen) ja sen takia jotain kymmeniä grammoja vähemmän painoa. Nyt tuota CF Evoa näkyy saavan saman värisenä ja toisaalta SLX:ää tiimiväreihin maalattuna, että eiköhän se ero ole käytännössä hävinnyt kokonaan.
”Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.”
Noissa malleissa on myös eri tolpat.
CF Evossa ja perus-SLX:ssä näyttäisi kylläkin speksien mukaan olevan ihan samat tolpat, kannattimet ja leekerit. SLX Evossa ja perus-CF:ssä on sitten kummassakin jotain muuta.
”Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.”
Siinä on tuo basaltti-tolppa. Ei evo on normi hiilari-tolpalla.
That's why the newly developed Canyon VCLS-Post with its basalt fibre configuration is exclusive to the Ultimate CF SLX Evo frameset.
Tietenkin menin ja myöhästyin. En siis ehtinyt ostaa runkoa 50 % tarjouksesta.
Vielä siellä kuitenkin olisi myynnissä Ultimate CF frameset evo kokona 52.
Onkohan vielä mahdollisuuksia tuohon täyteen alennukseen?
Sieltähän ne kriteerit alennuksille löytyy. Kyllä Omega Pharma-Lottolla vielä voisi olla mahdollisuuksia saada kaikki tarvittavat kriteerit täytettyä.
Itse ehdin tiistai-iltana painamaan tilausnappia, kun tavaraa vielä oli tarjolla mukavasti. Eilen totesin puolilta päivin, ettei tilaus olisi enää onnistunut.
njoo ainakin odottavat syövät hitaat. Silloin kuin katsoin oli runkoja vielä, mutta eipä ole enää![]()
Unij (tai kuka vaan), selvititkö noiden Citec 3000 Aero kiekkojen eroa 3000 S Aero kiekkoihin? Edellinen on vissiin vaan Canyonille tehty malli, eikä oo muuten myynnissä. Tulee siis mukana ainakin Ultimate CF SLX 8.0:ssa. Informatiivisin threadi minkä löysin oli tämä http://weightweenies.starbike.com/fo...hp?f=3&t=67744
mutta vielä ei selviä esim kiekkosetin paino... Voi olla täysin sama kama, tai sitten jotain ihan muuta kuin toi S malli. Nyt ois arvonta CF SLX 8.0:n ja Outletin 2008 mallisen punasen 52 cm demopyörän välillä, jälkimmäisessä 2008 Recordit ja Ksyrium ES:t. Canyon ei osannu puhelimessa kertoa ton outlet pyörän kunnosta enempää, sanovat vaan että jos ei kelpaa niin saa lähettää takas.
Pieni varoituksen sana Canyonin mitoituspalvelusta. He ottavat huomioon näemmä lähes ainoastaan jalan sisämitan. Yläkropan ulottuvuudet eivät juurikaan vaikuta suositukseen. Jos kuskilla on "epästandardisti" pitkät jalat ja lyhyt yläkroppa, suositukseksi tulee mielestäni liian iso runko.
Tilauksen yhteydessä itsekkin tiedustelin mielestäni liian suurta runkokokoa ja Canyonilta puolelta olivat vaihtaneet 54 > 52-runkoiseen pyörään. Suosittelen silti lähettämään tiedusteluja Canyonin puolelle hyvissä ajoin, sillä he eivät ole ripeimpiä vastaajia ja usein vastaukseksi saa suoraan saksalaisesta vastineesta englanniksi käännettyjä sananparsia. Suosittelen kirjoittamaan viestit erittäin yksinkertaisella kielellä ja mahdollisuuden mukaan saksaksi.
Meinasin kirjoittaa tähän oman tarinani pyörän tilauksesta, mutta yritän tiivistää sen pariin lauseeseen. Alunperin tilasin Ultimate AL 8.0, mainitsin tilauksessa, että vaihtaisin sen Roadlite 7.0, jos kyseinen pyörä soveltuu paremmin pitemmän matkan ajoihin. Tilaukseni oli vaihtettu minulle ilmoittamatta Roadliteen ja pyörä oli matkalla. Tiedustelin oliko syy mallin vaihtoon toiveeni paremmin pitemmille matkoille soveltuvan pyörän saamisesta vai mikä oli syy vaihtoo. Canyonilta vastattiin, että olivat ymmärtäneet, että haluan vaihtaa tilaukseni Roadliteen. Tämän jälkeen kysyin, että onhan kyseinen pyörä edes parempi tarkoittamaani käyttöön ja vastaukseksi sain, että 8.0 on osiltaan ja materiaalisesti parempi. Tähän vastasin, että miksi ihmeessä he ovat sitten vaihtaneet tilauksen 'huonompaan' pyörään?
Useita viestejä myöhemmin Canyonin ainoa? sujuvasti englantia osaava henkilö vastasi perimmäiseen kysymykseeni mallin vaihdosta ja selitti, että vaikka 8.0 on osiltaan ja rungoltaan parempi niin Roadlite soveltuu heidän mielestään paremmin tarkoittamaani ajoon.
Omat viestini lähetin englanniksi ja ne oli kääntänyt sakemanni kaverini saksaksi. Vastaukset viesteihini olivat erittäin kankealla kielellä kirjoitettuja ja ystäväni mukaan ne olivat suoria käännöksiä saksankielisistä pohjista. Pyörä kuitenkin saapui ajallaan, runkokoko oli 54 sijaan 52, vaikka tilauslomakkeessa käy ilmi, että se on 54. Tähän asti olen ollut pyörään erittäin tyytyväinen, vaikkakin välillä mielessäni käy, että olisinko ollut tyytyväisempi 8.0 -malliin.
Tilaus ja toimitus onnistuivat mallikkaasti, mutta asiakaspalvelussa heillä on vielä parantamisen varaa.
Edit: Pärkele. Pari lausetta laajentui novelliksi.
Edit2: Tilausta tehdessänne ottakaa tilaustositteesta kuvankaappaus ihan vain varmuuden vuoksi.
Kannattaa soittaa ihan suosiolla tuonne Canyonille. Itsekin lähetin pari meiliä, mutta kun vastauksen saamiseen meni pitempään kuin päivä niin hoidin asiat puhelimitse.
Puhelimessa vastasi hyvää englantia puhuva nuorehko mieshenkilö ja sain selville kaiken minkä halusinkin.
Jos olisin nyt uutta fillaria tilaamassa Canyonilta niin pyytäisin kyllä toimituksen upgreidaamista standardista expressiksi. Nyt pyörä ei liikkunut viikonloppuna mihinkään ja saapui tiistaina kun expressillä olisi päässyt jo viikonloppuna ajelemaan. =)
Odottavan aika on meinaan yllättävän pitkä kun napsuttelee UPS:n sivuilla refresh-nappulaa...![]()
Ilmeisen viisas neuvo. E-maileihin vastaus kestää näemmä pari päivää. Mitoituksessa luotin heidän neuvojaan enemmän nykyisen fillarini säätöihin, jotka on tehty CompetitiveCyclist.com:in competitive fit -parametrien mukaan ja jotka tuntuvat olevan aika hyvin kohdillaan.
Taidan ymmärtää, mitä tarkoitat. UPS:n aikataulupalvelu sanoo, että tänään Koblenzista lähtevä paketti on todennäköisesti perillä torstain aikana.
Citeciltä vastaus. Päädyin jo ennen ku sain ton vastauksen tilaamaan Ultimate CF Evo rungon 45% alennuksesta ja rakentelen siitä pyörän. Kohtuullisen harhaanjohtavaa Canyonin hehkutus, että Cf SLX 8.0 tulee Tourin testin voittaneilla kiekoilla, kun painossa on ainaki mun mielestä ihan merkittävä ~200g ero niihin testissä olleisiin S versioihin:
"Hello,
the 3000 Aero weighs +/-1800g. It´s only different by the rearhub. The rest is the same as the 3000 S Aero.
Regards
Thomas claus
CITEC GmbH
Im Schäwe 17
Gewerbegebiet Süd
14547 Beelitz
Amtsgericht Potsdam: HRB 17387P
Geschäftsführerr.Moritz Friebel u. Joachim Paproth"
Minkäkokoisilla rungoilla muut Canyon-kuskit olette ajaneet? Itse olen miettinyt Ultimate AL 8.0:n tilaamista ja pohdin hieman, pitäisikö ottaa 60 vai 62 koko.
Pituutta löytyy 189 cm ja inseam on 92 cm. Canyonin laskuri antaa kooksi 62:n, mutta onkohan tuossa vaakaputki turhan pitkä... Toisaalta jääköhän 60:ssä tanko turhan alas satulaan nähden. Miten, onkohan Canyonin haarukan emäputki sahattu kovinkin lyhyeksi, vai onko nostovaraa?
58-kokoisella Canyon Ultimate CF:llä ajelen, pituutta löytyy 186cm ja inseam on 87cm.
Ainakin tuon oman Ultimate CF:n haarukan emäputkessa on säätövaraa huimat kaksi spaceria.=)
Kuulostaa kyllä aika isolta rungolta tuo 62 alle 190cm kuskille. Canyonin mitoitus on kyllä vähän kyseenalainen kun näyttää että se jakaa suosituksia ainoastaan inseamin perusteella.
Kannattaa varmaan käydä jossain liikkeessä kokeilemassa jotain fillaria josta löytyy noita kokoja ja tarkat speksit ja sitten verrata niitä noihin Canyonin geometria-spekseihin:
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/specs.html?b=1821
Niinkuin jo varoittelin, Canyonin laskuri ei oikein näytä noteeraavan lyhytselkäisyyttä & pitkäjalkaisuutta. Minä (191cm, 92cm) pistin tilaukseen 60-senttisen CF Evo -rungon vaikka laskuri suositteli 62-senttistä ja Canyonin "asiantuntija", joka ilmeisesti käytti samaa laskuria, jopa 64-senttistä. Rungon pitäisi olla ihmeteltävänä huomenissa. Perjantaina olisi tarkoitus kokeilla uutukaista tien päällä.
Haarukan putkessa ei liene aivan hirveästi säätövaraa. Pienemmällä rungolla ajoasennosta tulee aika matala. Nykyfillarissanikin on kuitenkin tanko aika matalalla, joten uskalsin ottaa tuon pienemmän rungon.
Kirjanmerkit