Nastarenkaita yritin tubeless asennuksena laittaa, mutta jalkapumpun tuotto ei riitä nostamaan rengasta vanteelle. Minkälaisia kompressoreita porukalla on käytössä rengashommia varten? Kerrostaloasuminen rajoittaa tietysti kaluston kokoa melkoisesti, itsellä olikin lähinnä mielessä jotakin tämän tapaista. Mahtaakohan tuollaisessa kuitenkaan tuotto 28l/min riittää?
Holokki auki ku H. Moilane.
Epäilen kovasti tuon tuottavan tarpeeksi renkaan nostamiseksi vanteelle, jos siinä olisi säiliö imalle sen varasto riittäis kyllä. itselläni on kaks kompuraa toinen tuotta n.200 l /min ja toinen viimeistely naulaimen kompura. molemmilla ei mitään ongelmaa tiukankaan renkaan kanssa. tuo viimeistely naulaimen kompura on tosi hiljainen käy myös usei kun tuo ilmasäiliö ei oo ku 5 L kunisommassa on 25 L säiliö. tuon esittämäsi kopressoriinkin kun liität vähintään ton 5 L säiliön niin kyllä pelittää. Ainut vaikeus tubelesin täytössä on se että ilmaa täytyis saada riittävästi ja nopeasti, monesti auttaa käsipumpulla se että vetää renkaan ympärille kuormaliinan jolloin renkaan reunat tulee lähelle vanteen reunoja , jolloin nousee pienemmälläkin pumpulla. Vasta 9 vuotta tubeleksien kanssa leikkinyt.![]()
Oliko experteillä kokemusta Shwalben Ice Spiker Pron litkuttamisesta
Trekki pyörään tuli tollaset tilattua![]()
www.korsonkaiku.fi/maastopyoraily
korsonkaikumtb.sporttisaitti.com
Tiukka rengas ei ole ongelma, vaan väljä. Mutta tuo säiliö olisi ratkaisu pienen tuoton kompensoimiseksi.
Ice Spiker Pro on ainakin hemmetin löysä rengas vanteelle, vaatii suuren määrän ilmaa että hyppää vanteelle. Puoli päivää näpräsin tuon renkaan kanssa onnistumatta asennuksessa. Tuota kuormaliinakikkaa en kokeillut, kaikkea muuta kyllä.
Holokki auki ku H. Moilane.
Prot on vasta tilattu, mutta ihan normaalit Ice Spikerit nousivat hienosti vanteelle - ja vuotivat kyljistä kuin seula. Riittävästi ravistelua, kääntelyä kyljellään pitämistä ja ilmaa, niin alkoi pitämään. Ihan Stanin sivuilta löytyvien ohjeiden mukaan. Litkua kannattaa laittaa vähän reilummin, että jää sitten jotain puhkeamisen varalle.
Nyt pysyy ilmat sisällä ja eka lenkki on jo ajettu. Sisäkumiaika ei enää palaa edes talvisin.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Jaa-ahelpoin(ja halvin) on ottaa kiekko käteen kävelle huoltsikalle, jossa on ilmaletku käytössä, ja suhauttaa ilmat renkaaseen. Saa samalla sitten päivitellä papoille miten se maailma muuttuu
jos se rengas on oikeasti paha niin kaveri mukaan pitämään kiekkoa, sisus venttiilistä irti ja niin reilusti ilmaa että nousee kunnolla. Sitten on aikaa ruuvailla sisus takaisin.
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Holokki auki ku H. Moilane.
Samaa epäilen itsekin. Olenkin tässä miettinyt voisiko käyttöääniltään hiljaisen systeemin rakentaa jostain sopivasta painesäiliöstä johon ensin pumppailisi muutaman barin ilmaa tavallisella jalkapumpulla ja sitten tuon painevaraston turvin poksauttaisi renkaat paikalleen? Onko joku tehnyt tämmöistä? Mistähän saisi halvalla sopivan painesäiliön, vaikkapa jostain muuten hajonneesta kompurasta.... hmm
- Tomi
Biltemassa oli joskus kompressorin varaosia - myös säiliöitä. Nyt ei ainakaan nettisivut tunne säiliöitä, tai en vaan löydä niitä.
Holokki auki ku H. Moilane.
vähän jos mielikuvitusta käyttää, niin tuollaisen "säiliönhän" saa esimerkiksi vaikkapa auton renkaasta, jonkinlaisen hanalla varustetun letkun avustuksella...Eiköhän siinäkin ilmatilavuutta piisaa senverran että yhden kaksi fillarin rengasta saa paikoilleen..?
Toinen mikä tulee mieleen, niin jostakin vanhasta jauhe/vaahtosammuttimen säiliöstä askarrella, taikka jostakin muusta vastaavasta säiliöstä, mitä nyt mieleen juolahtaakaan. Periaatteessahan tuollaisesta ei tarvi saada kuin riittävän tiiviisti suljettu, kylkeen sitten jokin venttiiliratkaisu tai letku ja hana jolla voipi sitten ilmaa säiliöstä vapauttaa... Tuohon kun vielä kiskaisee Schrader venttiilin kylkeen niin voipi laitoksen käydä sitten täyttääs lähimmällä huoltoasemalla tai tallissa tai missä nyt tykkääkään....![]()
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Vähän alkaa menee usko tähän tubeless hommaan. Tai lähinnä tuohon asennut/tiivistys prosessiin. Olin ajatellut laittaa nokian extreme 294 tubeleksina noille dt x470 vanteille. Ajattelin tällä kertaa kokeilla ei ghetto-menetelmää missä laitetaan vaan sähköteippiä vanteelle ja venttiili tiivistetään myös sähköteipillä.
Marssin sitten taas huoltsikan pajalle nostattamaan renkaita kompuran kanssa. Ei noussut edes kompuralla kun venttiili oli paikallaan. Sisus irti niin jo alko nousemaan. Uus yritys venttiilin kanssa eikä taaskaan onnistunut. Noh ajattelin laittaa kuitenkin litkut sisään jos tiivistys onnistuisi siten. Eipä noussut venttiili paikallaan litkujen kanssakaan. Ei muutakuin venttiilin sisus irti ja tiivistämään. Litkua pukkas ulos joka paikasta mutta ei tietoakaan tiivistymisestä. Vähän lisää painetta ja BANG!
Rengas räjähti taas irti vanteelta! Vähän aikaa oli sellainen mitä V***a olo kun korvissa soi ja huoltomiehet katteli silmät pyöreinä uusia seinäkoristuksiaan. Olis pitänyt vaan hommaa aidot tubeless vanteet ja renkaat.
Että näin.
Mites... kumpi on tärkeämpi tubeless vanteet vai kumit? Noita 29"-ust kumeja on hyvin niukasti tarjolla vielä niin jos homma pelittää paremmin jo ust-vanteilla voisi harkita vanteen vaihtoa.
Koppaan Elmeriä yhtä aikaa hankittiin ust kiekot ja niissä pysytty, vanteesta sanoisin että tärkeempi oikea ust vanne kuin rengas, ei oo ollut mitään ongelmia Mavic,in vanteitten kanssa, suosittelen lämpimästi kapealle renkaalle kapeampi vanne ja leveämmille leveämpi vanne jolloin ei renkaan väätymistä tule liikaa.
Tietääkö joku mitä olis hyvät 29"-ust vanteet? Mavicilta ei löydy kuin 26" versio. DT:llä ei taida olla mitään ja ZTR vanteet ei taida olla aitoja ust-vanteita.
Kelpaako Mavic C29ssmax?
http://www.mavic.com/mtb/products/c2....995858.1.aspx
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Sellanen kysymys tuli mieleen kun laitoin tossa yksi päivä ihan normaalia ulkorengasta ja sisärengasta Mavicin UST-vanteelle ja tietyn paineen kohdalla kuului niitä samanlaisia napsahduksia kuin UST-kumeillakin eli rengas nousee sinne vanteen reunoilla oleviin uriin, niin voiko noita normikumejakin käyttää tupeleksina UST-vanteilla jos heittää vaan litkua sisään?
Ainakin tietenkin Stanin kehien kanssa voi käyttää normikumeja, mutta niistä mulla ei ole kokemuksia, joten en tiedä onko niissä joku erikoinen jippo verrattuna esim. Mavicin UST-kiekkoihin.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Pystyy. esim. NBX toimii ainakin, paineitten kans voi olla erilailla kun oikeilla UST:llä, koska oikeat tubelekset on vahvempia seiniltään ku normit yleensä..
Aika kallis hintaansa nähden!!
Tavallisen kumin nostaminen ilman sisäkumia voi olla työlästä, aito tubeless-rengas on huomattavasti jämptimpi vanteelle kuin tavallinen. Pienellä kikkailulla yleensä onnistuu.
Holokki auki ku H. Moilane.
Kyllä voi. Itse olen käyttänyt mavicissa ja xtr:ssä nokiaa, misukkaa ja swalbee litkujen kanssa. Tavallisissa renkaissa on vain heikommat kyljet.
Renkaan vanteelle saaminen on oma taiteen laji. Parhaiten onnistuu jos sinulla on kompressori käytössä. Ota täyttöletkusta pää irti ja paina letku prestaan. Kun olet saanut renkaan nousemaan vanteelle, laske ilmat pois, raota rengasta ja litkut sisään... Tämän jälkeen menee ilmat vaikka jalkapumpulla. Kannattaa käyttää jotain liukastetta renkaalla esim. astianpesuainetta.
"Lapasesta lähti..."
itse voitelen renkaan ja vanteen kosketuspinnat litkulla ennen ku alan pumppaan ilmaa JALKAPUMPULLA aina oon saanu renkaan nousee (kaikki 2 kertaa eka oli maxis 2,1 ja toinen Nokian HAKKA WXC300 2,1), mut kannattaa pistää sitä litkua reilusti tiivisteeks tai jos on suhteita rengasfirmoihi ni käy sieltä pyytää sitä mil ne asentaa autonrenkaat.
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Onkos joku saanut Contin SuperSonic-renkaita litkutettua? MK puskee kyljistä litkua ja ilmaa läpi, jos painetta yrittää laittaa yli 2bar. Yritänkö mahdotonta, vai asettuuko ajan kanssa?
Holokki auki ku H. Moilane.
Sain vanteelle kunhan kikkailee saippuaveden kanssa ja huoltsikan kompuralla mikä on ladattu täyteen paineesen. Rengasta en saanut koskaan pitämään ilmoja, kääntelin/kikkailin/heiluttelin/pyörittelin kolme päivää renkaan pitävyyden kanssa litkujen käyttämällä . Renkaan nousu vanteelle helpottuu ensimmäisen kerran jälkeen kun on saanut sen nousemaan vanteelle yhden kerran. Myöhemmin saat sen jalkapumpullakin nostettua vanteelle.
Kirjanmerkit