kävipä hassusti tänään (tai siis eilen, nythän on jo huominen
)
(aikaisemmin tapahtunutta)
iskin vanhat sisäkumit ja Nokian Gazza Coret ennen viime lenkkiä alle ja kun pistin sen pari baria sisään, hetken kuluttua kuuluu ihme soundia takanakista
nopea vilkaisu ja totean, että vanha sisäkumi teki pelletempun ja pullistui yhdestä kohdasta ilmapallomaisesti?! ja samalla puski Gazzat vanteelta..
ilmeisesti tässä vaiheessa vannenauhakin sain hieman osumaa
noh... kumi tyhjäks ja paikalleen ja vähempi painetta -> kumi pysyy paikallaan ja myöntyi vajaan 20km rytyyttelyyn kivikoissa jne
asfalttisiirtymissä huomaan kuitenkin inhottavaa vaappumista takanakin osalta, johtuen tietysti tuosta pullistumassa tuubissa
tänään sitten... tai siis... eilen...
vaihdan sisäkumin toiseen, mikä löytyi varastosta ja pistän käsituntumalta sopivan paineen renkaaseen
ehdin laittaa takakiekon paikalleen ja kääntyä nostamaan linkkua maasta, kun KABOOOOOM! takanakki räjähtää, niin että korvissa soi 
samalla Gazza ottaa enemmänkin osumaa ja vannenauha on lopullisesti entinen... puuh!
noh, onneksi kaapista löytyi vielä hyvässä iskussa oleva Ultra Tour 2 ja onneksi vielä toinenkin sisäkumi, joten uusi vaihto ja pääsin vihdoinkin lenkille
kunnolla en ehtinyt edes maastoon, mutta rullaahan toi UT2 huomattavasti paremmin kuin läskit Gazzat
nyt pitäis sitten varmaan katsella vähän millä tuon (nyyh) Gazza-vainaan korvaisi ja täältä löytyi kyllä runsaasti (ehkä liikaakin) tietoa noista XC-kumeista, mitkä soveltuisivat omaan käyttöön
pientä speksiä:
kuski ~90kg
pyörä = jäykkäperä sinkula
kiekot = Mavic Crossride (tubeless)
yleiskumit pitäisi hankkia, asfalttisiirtymät pakollisia, mutta aivan sama körötelläänkö 15km/h vai 25km/h
selkävaivaisena kanssa arvostan äärimmäistä pitoa metsässä, kalliolla ja märässä ja riittävää ilmatilaa!
koska kertaus on opintojen äiti, niin kysynpä vielä raadin mielipidettä asiasta
tärkeimmät ominaisuudet: tubeless (UST?), möhkö, äärimmäinen pito
vähemmän tärkeät ominaisuudet: maantierullaavuus, paino
Nokian NBX on kehuttu moneen kertaan täällä ja Schwalbe (RR, NN, FA, LA) tuntuu jakavan mielipiteet aika tehokkaasti
Schwalbe ehkä saa lisäpisteitä siitä, että 50 m päässä on liike mikä tuo maahan niitä ja hinnat on varmasti kohdallaan (saatavuus nyt ainakin)
Nobby Nic ja Fat Albert sijoittuvat ilmeisesti möhköryhmään, mutta kertokaa ystävällisesti vielä täyttääkö ne muuten vaatimukset?
Nokialaisissa tietenkin tuo plussaa edes jonkin asteinen kotimaisuus ja lukemani perusteella kotimaisiin oloihin soveltuvat ominaisuudet
samalla voisin jopa harkita talvikelin renkaita ja niistä olikin joku maininta tuolla noin puolessa välissä ketjua tai ainakin viisi sivua takaperin... huoh, ehdin jo unohtaa mikä se Nokialainen oli millä pärjäsi jopa jäällä
(pitää katsoa huomenna, nyt on pyöräunien aika)
"When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin
Kirjanmerkit