FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 14 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 24 64 114 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

Tänään tuli ajettua ekaa kertaa töihin cc:llä ja W240&W106 parilla. Oli vielä hyvät testikelit Helsingissäkin. Aikamoinen kiemura tuo W240 oli jalankulkijoiden tai autojen tallaamalla lumella, koskemattomassa lumessa kyllä meni hienosti suoraan. W106 oli aika eleetön takana, siellä se tuli perässä ihan turvallisen tuntuisesti. Auratulla tieosuudella kulkivat kyllä vakaasti ja jopa kevyesti maasturin Extreme 294&296 pariin verrattuna. Mutta eiköhän noilla pärjää ihan hienosti, ne pari lumista päivää pitää ajaa vaan vähän rauhallisemmin.

Olisiko ollut liikaa painetta, ainakin itsellä käyttäytyi 240 varsin hyvin kun laski paineita sen verran alas että kaikki nastat ottavat kiinni. Tosin silloin on vaarana että menee vanteille. Mutta on ne pitävämmät kuin CC:n tai hybridin kesärenkaat.
    Jos ei pysy muiden mukana niin ainahan voi polkea hitaammin

Luulen, että kiemurtelu johtuu paineiden sijaan pikemminkin renkaan kulmikkaasta profiilista. Ajelin aiemmin Contin Nokiaa vastaavilla (42mm) nastarenkailla, jolloin lumessa ajo oli yhtä kiemurtelua. Tänä talvena olen ajanut Schwalben talvimaratooneilla (35mm), jotka pyöreämpiprofiilisina ovat lumessakin aika paljon rauhallisemmat.
    Rule #1: Obey The Rules

Mä pärjään ihan hyvin W106:lla molemmissa päissä, ottaa vaan kurvit vähän rauhallisemmin. Paineet voi pitää melkein tapissa, sillä nastat on ikäänkuin suoraan alaspäin, ja pito ei juurikaan paineiden vähennyksestä pienene (mielipide). Vaikuttaa siihen tuo kuvion muotokin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SykkeListi Katso viesti
    Tällainen laatoitustyyppi on esim. Ruoholahdessa, Porkkalankadun alittavassa tunnelissa, josta pääsee Hietsun hautausmaan suuntaan.
    Jeps tämä on totta - vastaava laatoitus löytyy Porvoosta uuden sillan luota jokirannasta. Alkuun homma ihmetytti, mutta kaikkeen tottuu...

/ panu.

bere Guest
    Tänä vuonna ei oo nastat ollut kiinni vielä kertaakaan. Tusin meneekään.
    Pahat säät maastopyörällä ja muut retkipyörällä, molemmissa kesärenkaat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti heze Katso viesti
    Olisiko ollut liikaa painetta, ainakin itsellä käyttäytyi 240 varsin hyvin kun laski paineita sen verran alas että kaikki nastat ottavat kiinni. Tosin silloin on vaarana että menee vanteille. Mutta on ne pitävämmät kuin CC:n tai hybridin kesärenkaat.
    Noissa nyt ei paljoa painetta tarvita. Kerran ajoin lenkin lopun tyhjällä takakumilla ilman että vanne kolisi. Sen verta jäykät ovat kyljet. Sepeli sitten runteli nuo jonkun tonnin jälkeen ja nyt on alla Talvimarathonit pistosuojanauhoin. Kaksnelikymppisellä on taipumus kiemurteluun, mutta toisaalta vetopito on hyvä ja kantata uskaltaa. Noista marathoneista en vielä osaa sanoa, kun kilometrejä on alla aika vähän.
    A Gentleman will walk but never run

Noi talvimaratoonit näyttää kyllä tosi hyviltä, heijastinkyljet ja kaikki. Joutui vaan paniikissa hakeen renkaat paikallisesta, kun tartti seuraavaksi päiväksi, niin noksut tuli. Kyllä niillä nyt parin päivän totuttelun jälkeen pärjää ihan hyvin jo...

Ice Spiker Pro on muuten hieno rengas, mutta polanteisella tiellä se on ihan onneton. Kun tiellä on uudessa paksussa lumessa pitkittäisiä uria ja pakkautumia, niin suoraan ajaminen on jokseenkin mahdotonta. Ilmiö vielä voimistuu peräpyörän kanssa. Rengaspaineet ovat olleet n. 2 bar.

Viime talvena alla olivat WXC 300:t, ja ajaminen oli vastaavalla kelillä paljon helpompaa.

KevytFredinkosto kulki tänä aamuna suoraan kuin juna ilman raiteita, 20cm umpihangessa töihin tullessa

Jossain vaiheessa niin ylistin talvimaratooneja. On ne hyvät, kulkee suoraan loskassa ja mössölumessa eikä yritä livetä sivulle.... mutta ne imee kyl kiviä sisäänsä ku Hooveri.
    Pyörät tykkää siitä, että niillä ajetaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaitsu Katso viesti
    Ice Spiker Pro on muuten hieno rengas, mutta polanteisella tiellä se on ihan onneton. Kun tiellä on uudessa paksussa lumessa pitkittäisiä uria ja pakkautumia, niin suoraan ajaminen on jokseenkin mahdotonta. Ilmiö vielä voimistuu peräpyörän kanssa. Rengaspaineet ovat olleet n. 2 bar.

Viime talvena alla olivat WXC 300:t, ja ajaminen oli vastaavalla kelillä paljon helpompaa.
    Hassumpi juttu, itse olen kokenut asian juurikin päivastoin.

Yksi nasta kummastakin päästä irronnut kahden kuukauden ajoilla. Ja lunta ei ole ollut kuin ajoittain. Tai tarkkaanottaen toinen nastoista ei ole edes irronnut vaan mennyt katki.
    Suo, kalja ja läski.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaitsu Katso viesti
    Totta, kovalla ja jäisellä todella hyvä, mutta tämän päivän myräkässä todella rasittava rengas ajaa työmatkaa.

onko maastureiden leveämpi gummi avain suoraan onneen?
    On.

Mä oon ajellut Maraton Winterillä ja kyllä sekin hakee omia uriaan ihan tarpeeksi. Vois olla jos vaihtelis ilmanpaineita ja hakis optimipaineet tuollaiselle pöpperökelille, niin helpottais. Toisaalta oppiipahan kääntelemään sitä tankoa suht rivakasti, kun etupää pyrkii omille teilleen. Olen kunnioittaen katsellut vastaantulevia cc kuskeja aamun hämärissä. Niillä ohjaus on vielä herkempi kuin 60cm suoralla tangolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poku Katso viesti
    Ollen kunnioittaen katsellut vastaantulevia cc kuskeja aamun hämärissä. Niillä ohjaus on vielä herkempi kuin 60cm suoralla tangolla.
    Kyllä haarukan kulmallakin on suuri merkitys. CC ja 90mm stemmi, Higg

906 Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Elmiira Katso viesti
    Jossain vaiheessa niin ylistin talvimaratooneja. On ne hyvät, kulkee suoraan loskassa ja mössölumessa eikä yritä livetä sivulle.... mutta ne imee kyl kiviä sisäänsä ku Hooveri.
    Meneekö kivet siis läpi ja sisäkume puhki vai jääkö ne kivet siihen maraton wintteriin törröttämään? Onko talvimaratoonit jotain täysin eri seosta kuin kesämaratooni plussat, ei mulla niihin ainakaan kiviä paljoa tarttunut, toisin kuin esmes Kendan kwesteihin jotka alkoi muistuttaa soralla nappuloitua maastorengasta.

T nimim ostaako vaiko eikö ostaa?

Kertaakaan ei ole mennyt kivensirusta puhki mun maratontalvet. Ja nyt kun katson niin ei ne mitään ole imuroineet. Kilometrejä tosin kahdelta talvelta niukasti, ajo Helsingin keskustaa ja krossilenkkejä.

Sikäli hyvät että niillä ei erityisesti ärsytä ajaa sellaisessa ns. talvikelissä kun nastoja ei tarvitse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Kertaakaan ei ole mennyt kivensirusta puhki mun maratontalvet. Ja nyt kun katson niin ei ne mitään ole imuroineet. Kilometrejä tosin kahdelta talvelta niukasti, ajo Helsingin keskustaa ja krossilenkkejä.

Sikäli hyvät että niillä ei erityisesti ärsytä ajaa sellaisessa ns. talvikelissä kun nastoja ei tarvitse.
    Joo, Ajomies sanoi et mulla on liikaa painetta renkaissa. Kokeillaan sitä nyt. Hyvä kumeshan se oikeesti on, mut oon tainnut hienosäätää paineita turhan reilulla kätösellä. nimimerkillä maantiekumeissa 8baria painetta..

Sepelit ei oo jäänyt törrölleen renkaaseen, vaan ovat sukeltaneet kumin sisään.

Ei minulla vaan ole tällaisia kokemuksia. Omillani olen ajanut marraskuusta alkaen sekä lumella, jäällä että tappajasepelöidyllä jäällä ja lumella, mutta en kyllä ole hooveria havainnu. Omat kokemukset erittäin positiiviset, miinusta siitä, että nastat näyttävät nyt jo kuluneen jonkun verran.

Joo, Ajomies sanoi et mulla on liikaa painetta renkaissa.
    Sepelit ei oo jäänyt törrölleen renkaaseen, vaan ovat sukeltaneet kumin sisään.
    En usko että vähempipaineiset renkaat osaavat kiertää paremmin niitä kvartsipiikkejä, Higg

906 Guest
    Jasså, kyllä mä taidan ostaa, mulla on aina niin alhaalla paineet (renkaissa) että eiköhän ne kestä.

Ei ne varmaan osaakaan, mutta renkaan paineen lähestyessä nollaa myös kumin puhkeamisen aiheuttama muutos ajomukavuuteen häipyy monovastaanotossa lähes olemattomiin
    Niin, totta. Renkaan sisään ei muuten kannata sitä ilmaa laittaa, vanhoja sukkahousuja mieluummin sepelivaaran eliminoimiseksi, Higg

ps. Uretaanikin toimii pistosuojana, ainakin niiltä pienemmiltä piikeiltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuutio Katso viesti
    Ei minulla vaan ole tällaisia kokemuksia. Omillani olen ajanut marraskuusta alkaen sekä lumella, jäällä että tappajasepelöidyllä jäällä ja lumella, mutta en kyllä ole hooveria havainnu. Omat kokemukset erittäin positiiviset, miinusta siitä, että nastat näyttävät nyt jo kuluneen jonkun verran.
    Niin.. itse olen ajanut noilla n 200km. Tässä demonisaatiokuva, miten ne sinne kumiin uppoaa. Mutta itse kokeilen kyllä paineiden pudotusta, ihan kaikin puolin.

sinne nappuloiden väliin ne uppoaa.

[Eevan teoria]Jos renkaan paine ei ole aivan tapissaan, niin nuo nappulat pysyvät enemmän yhdessä, eivätkä ole apposellaan imemässä sepeliä sisäänsä. Flätit ovat tulleet aina eturenkaaseen[/Eevan teoria]

Täällä ajettu nyt noilla samoilla kumeilla yli 2000 km puhkeamatta, nastat vähän kuluneet ei muita onkelmia kuin kiemurtelu herkkä tietynlaisessa lumessa.
    Painetta ollut aina vähintään 4bar useimmiten 5bar että otappa sitten selvää näistä teorioista.
    Pitäskö mielummin ihmetellä sepelin kivityyppiä tai jotain vastaavaa??
    Out off the shadows, in to the light.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasse Katso viesti
    Pitäskö mielummin ihmetellä sepelin kivityyppiä tai jotain vastaavaa??
    Kyl määki tähän suuntaan lähtisin ja vielä sepeliväylien yleisyyskin tietysti jotakin vaikuttaa, nimimerkillä paineet koholla, Higg

Niin.. itse olen ajanut noilla n 200km. Tässä demonisaatiokuva, miten ne sinne kumiin uppoaa.
    Katopa pahkeinen miten onkin huuveroitunut!

Nyt on kertynyt reilun talven verran maastohurjastelukokemusta Freddie's SW 336:sta (eli ne kevyt-freddiet). Vertailupohjana on ollut aikaisempi kokemus WXC300:sta ja tietysti vertailu käy koko ajan porukkalenkeillä kavereiden alla oleviin WXC:hin sekä Schwalben Ice Spikereihin.

Kovalla puhtaalla jäällä, jota nyt on ollut ihan kiitettävästi tänä talvena poluillakin, WXC ja Ice Spiker menevät omia menojaan. Kapeampi rengas rullaa kevyemmin ja yhdelle nastalle tuleva paine on suurempi. Tämän seurauksena Freddykuski tippuu liukkaissa alamäissä ja puunkierrossa kyydistä, vaikka kesätilanteessa samat kuskit pysyisivät nipussa. Freddyn leveämpi rengas irtoaa luisuun kuitenkin lempeämmin, eikä ole pidon rajalla niin äkkinäinen kuin WXC. Viimeisenä mainitusta kun pito lähtee, niin yleensä pyöräkin lähtee alta. Freddy taasen rapistelee hermostuneesti, ja joskus tulee saatua aikaiseksi pitkiä liukuja, kun alla on peilijää. Kuskin sykettä tilanne ei tosin helpota lainkaan. Rapisteluun tottumiseen menee aika pitkä aika WXC:n jälkeen, ja vieläkään ei oikein ole täysin selvää missä pidon raja sijaitsee.

Tilanne tasoittuu kun alla on kovettunut lumipohja. Näppituntuma on, että edelleen WXC ja Ice Spiker rullaa huomattavasti kevyemmin, mutta pidossa ei enää ole niin suuria eroja. Epätasaisella pinnalla suuren ilmatilan omaava Freddy on mukava, kunhan pitää paineet maltillisina.

Kaikkein vahvin osa-alue leveällä nastarenkaalla ja etenkin tuolla kuviolla on pehmeä irtolumi. Siinä missä WXC-kuski kamppailee ajettavuuden rajamailla ja Ice Spikerkin jo kiemurtelee, Freddyllä mennään suoraan ja rauhallisesti. Myös polulta pois joutuminen generoi harvemmin ajoneuvoon nouse-tilannetta, tilanteen pelastaa paljon helpommin leveällä ja rauhallisella renkaalla.

Paljaalla maalla Freddy on nastarenkaaksi mukava rengas ajaa ja näppituntumalta voisi väittää, että nastat tuhoutuvat hitaammin kuin esim. WXC:ssä. Nastaan kohdistuva juurakon ja kivikon irtirepivä voima on leveässä renkaassa pienempi; sama ominaisuus joka heikentää jääpitoa on vahvuus sulalla.

Painoltaan leveä 2,3" rengas painii omassa sarjassaan. Reilun kilon (omat yksilöt n.1050g) massa tuntuu kiihtyvyydessä ja hidastuvuudessa tuntuvasti ja toisaalta helpottaa hitaassa vauhdissa tasapainoilua. Rengas on luonteeltaan rauhallinen, kuten olen jo usein maininnut.

Omissa Freddyissä nastat on painettu inasen liian syvälle valmistusvaiheessa, ja omat kokemukset kärsivät hieman tästä "ominaisuudesta", joten se kannattanee muistaa tätä lukiessa. Jos Freddyn nasta näyttää olevan oikealla korkeudella, jääpito voi olla omiani parempi.

Summa summaarum, mikäli asuu paikassa jossa joutuu säännöllisesti puurtamaan pehmeässä hangessa, Freddy on hyvä valinta. Koville pinnoille valitsisin jonkun muun renkaan, esimerkiksi Ice Spiker on piikki Nokian lihassa ja hyvä vaihtoehto. Käytän Freddyä allround-renkaana, jolla taitetaan kaikkien talvilenkkien lisäksi myös muutaman kilometrin työmatka. Tähän käyttöön rengas on ns. "hauska", koska mitä heikommat olosuhteet pyöräteillä on, sitä nautittavammaksi työpaikkapyöräily muuttuu.
    WXC:n tavoin Freddy kestänee minulla vuositolkulla, koska ajan suhteellisen rauhallisesti maantiellä ja räppäys tapahtuu lumi- tai jääpinnalla. Kova hankintahinta kompensoituu pitkällä käyttöajalla.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viesti
    Myös polulta pois joutuminen generoi harvemmin ajoneuvoon nouse-tilannetta
    Tässähän oivaa verbaliikkaa, enpä ole turvalleen menosta noin hienoa tekstiä ennen lukenut.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Oma kokemus kevyt freddyistä on se, että nasta pysyy nappulassa melko hyvin. Toisaalta nappulat repeää valitettavan usein (toista kymmentä / pari) verrattuna Extremeihin (0 kpl / pari). Mulla on painoa 75 kiloo ja omat kokemuksen freddyistä on hieman toisenlaisen pehmeän lumen osalta ja etenkin sohjossa ajettaessa. Nimittäin takakumi pyörii, mutta matka ei taitu. Jos painoni oli lähempänä 0,1 tonnia, niin leveempi freddy toimisi todennäköisesti paremmin pehmoisella. Uskomattoman hauska ajettava, siihen yhdyn täysin.
    Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB

"Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •