Syksyllä keskisyke ollut 130-140 (n.70% maksimista) väliin, kesällä kanssa. Ja ihan kuntoilija olen.
Syksyllä keskisyke ollut 130-140 (n.70% maksimista) väliin, kesällä kanssa. Ja ihan kuntoilija olen.
Kysy Kalevan urheilutomituksesta urheilu@kaleva.fi
[Maybe you should ask sports editorial of Kaleva]
Niin,tavoitteena näillä lenkeillä on,että kaikki pysyvät mukana ja nauttivat pyöräilystä. Kuitenkin esimerkkinä todettakoon,että porukassa mukana ollut tyttö(18v)ajoi Vätternrundanin(300 km) 35 km/h keskarilla..rupee siinä suklaat sulamaantervetuloa vaan lenkille!
Kiitos menneestä vuodesta kaikille lenkkikavereille ja hyvää Uutta Vuotta!
-br-
- fitteekki, hierontaa ja henkilökohtaista valmennusta-
Niin veti,likka taisi painaa tuollaiset 46 kg. Paras keskari viime kesän Oulujokiajon 120 km:llä 08-lenkkiläisistä ajoi noin 42 keskarilla,että kyllä vauhtia riittää,jos niin halutaan![]()
- fitteekki, hierontaa ja henkilökohtaista valmennusta-
Mitenköhän nousis köykkyrin mäki jos painais 46kg? Jotta tuohon lukemaan pääsis niin pitäis ukko laittaa melkeimpä keskeltä kahtia.
Itellä on keskisykkeet huidellu kasilenkeillä siinä välillä 55%-70%. Kalustovalinnalla ja varsinkin talvella nastarenkaiden paineilla voi hyvin pelata sopivaa vastusta. Kisaluontoset lenkit on sitten erikseen, jolloin korskutaan rullaavimmilla vehkeillä. Muutamaan kisaan tuli otettua osaa kesällä, mutta lähinnä statistin roolissa.
Kaikille pyöräilijöille Hyvää Uutta Vuotta 2009!
...munkkikahvilla tavataan
Muutama valokuva vuoden ensimmäiseltä 08-lenkiltä. Otokset ovat Nallikarista, jonne Uuden Vuoden aaton myrsky keräsi röykkiön perämeren jäätä hienoksi luonnon taideteokseksi.
http://i250.photobucket.com/albums/g...g?t=1231092982
http://i250.photobucket.com/albums/g...g?t=1231093015
Olihan siellä sitten pahimman sortin vandaaleitakin liikkeellä ....
tukkivat väylän penteleet![]()
Noita kuuraisia kuvia katsellessa olipa mukava istua töissä lämpimässä autossa. Taas toisaalta harmitaa kun ei päässyt mukaan.
Pari kuuraista polkijaa veivasi Haukiputaalle päin ja yhdellä oli mairea suu kun varpaat oli pysynyt lämpimänä lämmittimien avulla. Meni itselläkin harkintaan oikein vakavasti.
t HaMu
Moro,
Tänään ei lenkillä rapa roiskunut, vaan vuoden ensimmäinen 08-lenkki ajettiin kipakassa pakkaskelissä. Elohopea oli vajonnut aamulla noin -16C lukemiin, kun 11 pyöräilijää kokoontui Haapalehdon Shellin pihalle.
Pyöräkalusto joutui koville kylmyydessä. Pekan pyörästä loppui veto heti kohta Shellin pihalta lähdön jälkeen. Takanavasta oli tartuntakynnet jäässä ja pyörä polki tyhjää.
Eerolla taasen meni takavaihtaja rullalle takapinnojen väliin muutaman kilometrin ajamisen jälkeen Kuivasjärvellä. Ketju meni niin vinoon, ettei ajaminen onnistunut enää ollenkaan.
Omasta Rossanosta meni taasen vaihtajakahva aivan jumiin, jonka jälkeen käytössä oli vain yksi vaihde. Vaihtaminen onnistui jos hyppäsi pois pyörän päältä ja repi käsillä takavaihtajan uuteen asentoon.
Kylmyys tuntui myös melkoiselta näin alkutalvesta. Pukeutumiseen piti paneutua vähän tarkemmin kuin tavallasella nollakelillä. Nuo isot ruskeat kinttaat ovat mahtavat, kun sinne alle laittaa vielä toiset lapaset. Varpaat tuntuivat jähtyvän vähän nopeammin. Itselläni oli kengän sisällä vain villasukka, kengän päällä iso villasukka ja vielä päällimmäisenä tavallinen Urheiluareenan turkisvuorikengänsuoja. Näillä tarkeni aika hyvin.
Nallikarin rannassa ihailtiin myrskyn kasaamia jääkasoja ennen kahville menemistä. Munkkikahvit juotiin Eedenin kahviossa. Tuore munkki maistui aika hyvältä, kun tulee viimasta sisälle.
Lämmittelyn jälkeen matka jatkui Hietasaaren kierroksella, jonka jälkeen käväistiin Kaakurissa. Loppuparlamentti poristiin Haapalehdon Shellillä. Matkamittariin kertyi noin 66 kilometriä. Kiitoksia kaikille mukavasta lenkistä.
08-lenkit jatkuvat taas ensi sunnuntaina kello 08.00 Haapalehdon Shelliltä, tervetuloa!
Hyviä kuvia oli klossi ottanut viime sunnuntain lenkiltä. Mukavaa kun muutkin ovat alkaneet laittaa kuvia 08-lenkeiltä nettiin.
...munkkikahvilla tavataan
Moro,
Aamulla kello 08.00 Haapalehdon Shellille kokoontui 19 pyöräilijää. Aamu oli vielä pimeä mutta onneksi lämpömittarin elohopea oli noussut asteikon puoliväliin +0 C lukemaan.
Matkaan lähdettiin kohti Valkeisjärveä. Pimeällä metsätiellä oli ajovaloista todellakin hyötyä, kun ajeltiin Valkeisjärveltä Murtoselän kautta Sanginjoen tielle. Sankivaaran kautta ajeltiin kohti Madekosken siltaa.
Eräässä risteyksessä Juha vetäisi mutkan suoraksi ja syykin selvisi samantien: Maastopyörän ohjaustanko meni poikki kannattimen juuresta. Hetken ajan kävi mielessä, että näinköhän yhdestä pyöräilijästä tuli loppulenkin ajaksi juoksija. Remonttireiskojen avustuksella pyörä saatiin taas ajokuntoon. Ensin haettiin puukeppi metsästä ja työnnettiin se puutapiksi tangon sisään sitten myös toinen puoli tangosta kiinni puutapin avulla. Sitten matka saattoi jatkua Juhankin osalta. Tanko kesti hienosti koko loppulenkin ajan ainakin Haapalehdon loppuparlamenttiin saakka.
Oulujoki ylitettiin Madekosken sillan kautta, jonka jälkeen ajettiin Juuruksen tien kautta Kempeleeseen kahville. Zeppelinin Shellillä maistuivat muffinssikahvit oikein hyvältä parin tunnin polkemisen jälkeen.
Tauon jälkeen matka jatkui Oulunsalon kautta takaisin kaupunkiin. Hietasaaressa letkan edellä juoksi mies ilman paitaa. Pikkusen meitä windstopper-miehiä hirvitti, kun mies juoksi meren rannan kovassa tuulessa yläruumis paljaana. Olisko kaveria kuitenkin vähän palellut, kun oli vetäissyt kommandopipon päähän ja kinttaat käsien suojaksi...
Nallikarin rannassa ihaltiin jääkasoja ja merellä uurastavaa jäänmurtajaa. Loppumatka ajeltiin Toppilan ja Puokkarin kautta takaisin Haapalehtoon. Loppukilometreillä takapakka muistutti melkein kokonaan isoa lumipalloa, johon ketju yritti kovertaa omaa koloansa.
Loppujutut poristiin Haapalehdon Shellin pihalla. Tim toivotti kavereille hyvät jatkot, sillä hänen Suomen keikka on lopuillaan. Ensi viikolla Tim suuntaa takaisin kotiin Teksasiin.
Rossanon matkamittariin kertyi tänään 78 km. Aikaa tuohon kului aika tasan 4 tuntia. Kiitoksia mukavasta lenkistä kaikille! 08-lenkit jatkuvat taas ensi sunnuntaina kello 08.00 Haapalehdon Shelliltä.
Tuosta Juhan tangon korjauksesta kuvia osoitteessa:
http://personal.inet.fi/urheilu/pekk...kuvaalbumi.htm
...hyvin tanko näytti kestävän kun näin juhan n.14.15 vielä ajelevan limingantullissa :-)
...munkkikahvilla tavataan
No niin, pääsimpähän minäkin ekan kerran mukaan. Pari vuotta jo aikonut, vaan ei ole tuo sunnuntaiaamun aikainen herätys ollut oikein mun heiniä. Pimeys meinas tehä temppunsa aamulla, ja auringon nousuun asti saikin vaan keskittyä tiellä pysymiseen, ja siihen ettei niittaa edellä ajavan takarenkaaseenSitten kun aurinko nousi, saattoi jo keskittyä maisemiinkin. Kiitos lenkkiseurasta.
Terveiset Petrille, että ekakerralla voi olla vaikeaa herätä, mutta kyllä seuraava kerta jo tuntuu helpommalta...ihan varmasti. Kiva kun olit mukana!
...munkkikahvilla tavataan
Kattelin muuten just Winther Maratonit läpi,eikä yhtään nastaa ole tippunut välille. Taitaa ne,joilla niitä irtoaa,ajaa liian kovilla paineilla. Huippukumit!![]()
- fitteekki, hierontaa ja henkilökohtaista valmennusta-
Totta tuo mitä BadRobot toteaa swalben nastakumeista. Liian kovat paineet on niilä joilta ehkä on nasta tai pari irronnut. Muutamat kumit on paikallisesta pyörä liikkeestä myyty ja suurin osa niistä on mennyt tavallisille pyöräilijöille joilla tuskin koskaan on liika ilmaa, usein liian vähän. Yksikään ei ole valittanut nastojen irtoavan.
Paineet vaan kohdilleen. Hyvät kumit!
...munkkikahvilla tavataan
Kuis paljon Robotilla on paineita Maratooneissa?
Minä oon pitäny ehkä maksimissaan 4 bar, usein lähempänä kolmea kun paine vajenee aika nopsaan maantiesisuskumilla. Ihan jees rengas se tosiaan on, etupäässä se voikin olla melkeinpä koko talven kun rullaa kohtuu hyvin.
http://otc.kompassi.com
Schwalbe Maraton Winttereillä on tullut mullakin ajettua viimeisen vuoden aikana talvikelit. Nastarenkaaksi se on tosi hieno rengas ajaa.
Viime talvena eka kokemus oli se, että Winter Maratoneista (622-35) lähti kuukauden ajon jälkeen noin 30 nastaa. Ilmaa oli se minkä renkaan kyljessä oli maksimipaine, muistaakseni noin 70-80 psi.
Uusi yritys samoilla renkailla, mutta leveämmällä rengaskoolla (622-42) tuotti paljon paremman tuloksen: kun ajaa noin 40-50 psi paineilla,niin nastat pysyvät aika hyvin paikallaan. Muutama nasta on irronnut, mutta ei mitään massakatoa. Kannattaa muuten tukkia ne tyhjät nastakolot jollakin aineella, sillä oululainen tappajasepeli tykkää mennä sinne tyhjään nastakoloon kovertamaan rengasta rikki. Tällä tavalla tuli muutama rengasrikko mulle. Haarukalla kun kaivoi kiven pois, niin ajo tuolla renkaalla onnistui taas hienosti.
Tuossapa sitä syytä nastojen irtoamiselle onkin. Mulla noi paineet koskee nimenomaan 35-millistä rengasta, ja yhtään nastaa ei ole irronnu vaikka en ole isommin säästelly mutkavauhdeissa. Rengas on hyvä ajaa vähemmälläkin paineella, on pitävämpi, toimii polulla ja tielläkin paremmin ja on mukavampi.
Tuolla isommalla ilmatilalla nuo 40-50 psi paineet onkin jo paremman kuuloisia, luulen että tuo rengas toimisi hyvin vielä noin 35 psi paineilla mutta voi tosin alkaa pyörä "hytkymään" jos pyöritystekniikassa on vielä tekemistä.
http://otc.kompassi.com
Mulla itsellä ei ole hirveästi ajokokemuksia kyseisestä renkaasta kun ei ole tullut talvella enää hirveästi ajettua. Kehuvat sen olevan kevyt ajaa ja näitä nasta ongelmia ei tosiaan ole hirveästi ollut tiedossa. Varmaan myös kannattaa ottaa huomioon kilometrit mitä renkailla tulee ajettua. Sellaisiakin pyöräilijöitä jotka ostavat nastarenkaat melkeinpä vain ostamisen ilosta eikä niitä juurikaan käytä on olemassa. Ei varmasti irtoa nastan nastaa sillä tyypillä kun pyörä seisoo tallissa talven. Toisin taas pyöräilijä joka esim. ajaa tuhansia kilometrejä vuodessa on luonnollista että nasta tai pari saattaa irrota. Kulutustavaraa...
Uuuta vaan hakemaan, tuskin tuotteessa aina on vika? Tai kukapa sen tietää?
...munkkikahvilla tavataan
Just kattelin omat 622-35:et läpitte, eikä ollu yhtään nastaa kadoksissa. Ja ne on kiinni fiksissä. Ei huonot kumit.
Mulla on taas vähän huonompia kokemuksia Maraton Winter 622-35:sta. Ajoin 131 kilometriä 6 barin painella, ja kaikki nastat olivat lenkin jälkeen tallella. Kuulin Esalta, että nastojen irtoamisen estämiseksi kannattaisi laskea rengaspaineita. Vähensin paineet 4.5 bariin ja ajoin 45 kilometrin lenkin, jolla katosi 2 nastaa. Vrt. nokian 240 nastainen, jolla ajoin koko talven läpi (muutama tuhat kilometriä). Renkaista ei irronnut yhtään nastaa.
Olisko nämä mun Swalbet maanantaipäivän tekeleitä?... Muutenhan nuo ovat mielestäni ajettavuudeltaan paremmat kuin nokialaiset.
Minä ajelen suht pienillä paineilla,viime talvena maratooni pyöri 2000 kilometriä,kaksi nastaa irtosi. Pari viikkoa sitten ajoin kasilenkin niin tyhjillä kumeilla,että löi pohjaan vähän väliä,eipä noihin mitään tullut,reiskoissa kyllä tuntui.Vaan hyvät renkaat ne on ajaa,nastan sijoittelu ja muoto on onnistunut tosi hyvin. Tosin vertailukohtaa ei ole,muilla kuin slikseillä en ole ennen talvella ajanut.![]()
- fitteekki, hierontaa ja henkilökohtaista valmennusta-
Nuo Klossin mainitsemat Nokian W240 40/622 kyllä ovat vuosien varella osoittautuneet hyviksi renkaiksi. Valituksia kohdalleni nastojen irtoamisesta ei ole kertaakaan sattunut. Sairaan raskaat ne kyllä on ajaa, mutta hyväkuntoisille siinä ois renkaat esim. kasilenkille talveksi ja vielä matalat paineet niin jopa varmasti tuntuu 20 vauhtikin reiskoissa ja keuhkoissa.
Niitä saa nyt muuten halvalla...
...munkkikahvilla tavataan
Hei missä päin EKH aikoo ajeluttaa meitä huomenna. Kiinnostaa että onko kahvipaikkka lähellä vai kaukana Oulua. Ei nimittäin mahda jaksaa ajella taaskaan kuin puoli lenkkiä...ja munkki kahvilla ois kiva käydä porukan mukana.
...munkkikahvilla tavataan
Kirjanmerkit