RideBikeshopElectrobikeonactiveFenixImatra
Näyttää tulokset 1 - 22 / 22

Aihe: rihtauspukki

rihtauspukki

Olisiko suosituksia rihtauspukista ?

Minkälaiseen käyttöön ja mikä hintaluokka?

kiekon rakentaminen maantiepyörään.
    Motonetin penkki näyttäisi olevan edullisin.

Park toolin heittokelloilla ehkä liian hintava. Rosen tarjous voisi kiinnostaa.
    Park Tool TS-4.2 Wheel Truing Stand 520,96 €
    OVH 765,00 €

Hinta sis. ALV plus 2,95 € (toimituksesta maahan Suomi)

Fillaritorissa on joku rihtauspukki myynnissä vaikka taitaa olla jokin kevyempi malli

https://www.fillaritori.com/topic/32...C2%A0helsinki/

Park Tool:n pukit on varmaan hyvä & luotettava vaihtoehto!

Itsellä on ollut Minouran "halpis" versio http://www.minoura.jp/english/tool/m...tool/ft-1.html käytössä lähes parikymmentä vuotta. Toiminut ok meikäläisen tarpeisiin. Oma on 9/10 mm akseleiden aikakaudelta, joten nykypäivän akseleille joutuu käyttämään (DIY) sovitteita. (Sovitusosia erikokoisille akseleille saa valmiinakin nykyään)
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

Ostin kerran Motonetin pukin mutta jouduin palauttamaan saman tien kun tarkistin sisällön. Kyseinen malli kävi vain pikalinkullisiin perinteisiin kiekkoihin. Ei lainkaan nykyisiin (maasto)pyörien läpiakseleihin. En ole hankkinut sitten rihtaustelinettä vieläkään. Rihtaan sivuheitot kiekkoa pyörässä kiinni pitäen jos tarvis ja itse asiassa olen nyt alkanut panostamaan lähinnä pinnojen tasakireyteen ja en välitä pienestä sivuheitosta. Ostin siis vain pinnankireysmittarin https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/zitto-pinnamittari ja käytän parktoolin appia pinnojen kireyden tasaamiseen. https://www.parktool.com/en-int/wta.
    Maantiepyörissä kiekot ovat onneksi pysyneet suorana pois lukien Campan Shamalin harvoilla liitteillä pinnoilla olleen kiekon pinnan katkeamista. Sen korjautin Velosportissa.
    Kiekon rakentamiseen kunnon pukki olis toki tarpeen ja olishan se kätevä toki muutoinkin. Tuo satasella myynnissä oleva käytetty adaptereineen olis varmaan mulle passeli sinänsä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Ostin kerran Motonetin pukin mutta jouduin palauttamaan saman tien kun tarkistin sisällön. Kyseinen malli kävi vain pikalinkullisiin perinteisiin kiekkoihin. Ei lainkaan nykyisiin (maasto)pyörien läpiakseleihin. En ole hankkinut sitten rihtaustelinettä vieläkään. Rihtaan sivuheitot kiekkoa pyörässä kiinni pitäen jos tarvis ja itse asiassa olen nyt alkanut panostamaan lähinnä pinnojen tasakireyteen ja en välitä pienestä sivuheitosta. Ostin siis vain pinnankireysmittarin https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/zitto-pinnamittari ja käytän parktoolin appia pinnojen kireyden tasaamiseen. https://www.parktool.com/en-int/wta.
    Maantiepyörissä kiekot ovat onneksi pysyneet suorana pois lukien Campan Shamalin harvoilla liitteillä pinnoilla olleen kiekon pinnan katkeamista. Sen korjautin Velosportissa.
    Kiekon rakentamiseen kunnon pukki olis toki tarpeen ja olishan se kätevä toki muutoinkin. Tuo satasella myynnissä oleva käytetty adaptereineen olis varmaan mulle passeli sinänsä.
    Tämä on aivan off topic, mutta kysyn mielenkiinnosta: Oletko siis vetänyt pinnat molemmilta puolilta samaan kireyteen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Tämä on aivan off topic, mutta kysyn mielenkiinnosta: Oletko siis vetänyt pinnat molemmilta puolilta samaan kireyteen?
    No eihän tuo nyt tietystikkään tuota tarkoita.

Ellei ole joka pyörässä rohlo ja vannejarrut, mutta tuskin on.

Tasakireys yleisesti ottaen tarkoittaa, että pinnat ovat tasakireydessä oman puolensa pinnojen kanssa. Tasakireyttä puolien kesken ei ole levyjarrullisessa etunavassa tai kasettipakallisessa takanavassa mahdollista saavuttaa (ellei tee jotain tosi outoja kikkoja...)

Ajattelin lähinnä menetelmää? Vetääkö kauris ensin molempien puolien pinnat samaan kireyteen ja poistaa sivuheiton sen jälkeen?

^ tuo on se mitä itse teen. Pinnat mahd. lähelle tasaista omalle puolelleen ja sen jälkeen korjataan sivu- ja pystyheitot. Yleensä sivuheitot on mahdollista korjata tasaamalla kireyksiä entisestään. Eli riippuen onko toinen puoli vähän liian kireällä tai löysällä, niin korjaus sen mukaan. Välillä voi yhden sivuheiton korjaamiseksi joutua säätämään aika monta pinnaa molemmilta puolilta, erityisesti jos pohjalla on konerakennettu kiekko.

Jos tarve on vain yhden kiekon rakentamiseen, niin veisin kasattavaksi johonkin. Ei mitään järkeä maksaa työkaluista satasia tuohon tarpeeseen, jos niitä ei ammatikseen ruuvaile, niin ei kannata protason vehkeitäkään ostaa. Itse olen kasannut toistakymmentä kiekkoparia ihan halpistelineellä.

Ostin kerran Motonetin pukin mutta jouduin palauttamaan saman tien kun tarkistin sisällön. Kyseinen malli kävi vain pikalinkullisiin perinteisiin kiekkoihin.
    Mä ostin Mavicin 12mm-->qr adapterit, ne menee käytännössä mihin tahansa kiekkoihin ja saa kiekon pukkiin kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Jos tarve on vain yhden kiekon rakentamiseen, niin veisin kasattavaksi johonkin.
    Vieläkö on paikkoja, jossa kasaavat kiekot ja paljonko pelkkä työ maksaa (tietysti myyvät myös osat mielellään, mutta työosuuden hinta olisi mielenkiinoista tietää)? (Olen ollut siinä kuvitelmassa, että kiekkojen kasauttaminen on jo kadonnutta kansanperinnettä/osaamista...)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Mä ostin Mavicin 12mm-->qr adapterit, ne menee käytännössä mihin tahansa kiekkoihin ja saa kiekon pukkiin kiinni.
    Joo, ei väliä minkä valmistajat adaptereita hankkii. Omassa 9/10 mm 'pukissa' 12 mm napa pysyi riittävän hyvin paikoillaan, kun laittoi läpi pitkän 10 mm pultin ja kiristi sen niin, että napa pysyi paikoillaan akselin ympärillä olevien holkkien/pölysuojien varassa.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

Löytyyhän niitä paikkoja joissa kiekot kasataan, esim https://www.mcarbon.fi/fi etusivulla löytyy hinta.

Kiekon suoristamisen oppii mielestäni parhaiten muutaman kiekon alusta saakka kasaamalla, pitkinä talvi-iltoina on aikaa pyöritellä nippeleitä ja leipoa kiekkoa pinnojen kiertymien poistamiseksi. Aikaa kuluu mutta ei siinä tarvikaan tuntipalkoille päästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yedi. Katso viesti
    Vieläkö on paikkoja, jossa kasaavat kiekot ja paljonko pelkkä työ maksaa (tietysti myyvät myös osat mielellään, mutta työosuuden hinta olisi mielenkiinoista tietää)? (Olen ollut siinä kuvitelmassa, että kiekkojen kasauttaminen on jo kadonnutta kansanperinnettä/osaamista...)
    Onhan tuo palvelu varmaan jokaisessa itseään kunnioittavassa pyörähuollossa, Googleen vaan "Kiekon kasaus hinta".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Löytyyhän niitä paikkoja joissa kiekot kasataan, esim https://www.mcarbon.fi/fi etusivulla löytyy hinta.
    Ok, hintaluokka siis alle 100 eur.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Kiekon suoristamisen oppii mielestäni parhaiten muutaman kiekon alusta saakka kasaamalla, pitkinä talvi-iltoina on aikaa pyöritellä nippeleitä ja leipoa kiekkoa pinnojen kiertymien poistamiseksi. Aikaa kuluu mutta ei siinä tarvikaan tuntipalkoille päästä.
    Vannejarruvanteen pienet heitot saa muutamassa minuutissa korjattua kun kiristää jarrupalat lähelle vannetta ja kiristelee/löysää pinnoja sopivalta puolelta. Noinkin sen näkee hyvin nopeasti mitä pitää tehdä.

Kiekkojen kasaaminen on ollut haaveissa yli vuosikymmenen, mutta on jäänyt tekemättä. Nykyään on (vähän liian) helppo ostaa valmiiksi kasatut kiekot, kun ne tulee kotiovelle muutamassa päivässä tilauksesta... Pitäisiköhän ensi talvena ryhdistäytyä? Sopivia napoja on jo, vanteita pitäisi hankkia ja valita sopivan mittaiset pinnat .

Hi5bikes kasauttanut mulle pari kiekkoa 60 euron hintaan. Olen vienyt sinne vanhan tuhoamani kiekon ja siihen uuden vannekehän ja 60 euroa tosiaan vain maksanut kehän vaihto vanhalle navalle vanhoilla pinnoilla. Edellyttäen, että pinnat ja nippelit kunnossa.

Ja kysymykseen tasakireyteen laittamisesta. Saman puolen pinnat siis keskenään tasakireyteen (15 % tarkkuudella). Tarvittaessa sitten sivuheiton korjausta mutta en ole siitä maastopyörien osalta niin tarkka nykyisin. Aiemmin ennen pinnankireysmittarin ostamista kiristin selvästi löysältä vaikuttaneet pinnat jos niitä oli ja sitten kiristin ja löysytin pinnoja sivuheittoja poistaakseni.

Hi5bikes kasauttanut mulle pari kiekkoa 60 euron hintaan. Olen vienyt sinne vanhan tuhoamani kiekon ja siihen uuden vannekehän ja 60 euroa tosiaan vain maksanut kehän vaihto vanhalle navalle vanhoilla pinnoilla. Edellyttäen, että pinnat ja nippelit kunnossa.
    Tuo on aika edullinen hinta!

Vuosia sitten yläfemmasta tuli ostettua tavaraa. Paikkaan oli helppo mennä ja kavereilla hyvä rento asenne.

Vuosien varrella koko kauppa unohtui, kunnes etsin lyhyttä ohjainkannatinta. Yläfemma tarttui nettihakuun ja sieltä tilasin sen. Tuli nopeasti seuraavana päivänä! Pitää taas muistaa tuokin kauppa, kun roinaa ostelee...

No jos töikseen tekee tai on pakko olla parasta. Kotikäyttöön hyvä ja yksinkertainen laite on tämmönen Feedback sportsin pukki:

Vaikka voisi luulla että on ihan rimpula, niin eipäs olekkaan vaan yllättävänkin tukeva. Ei toki sovi sellaisille navoille joista ei saa tuota kierretankoa läpitte. Tässä on samalla sisäänrakennettuna dishing tool.
    Ja jos nyt joku alkaa epäillä niin satoja kiekkoja oon tollasella parkin pukilla rihdannut joten kokemusta on molemmista.

Yllä oleva design on kyllä toimiva. Molemmin puolin olevat indikaattorit on aika turhat eikä niitä tule käytettyä. Tärkeämpää on tuon indikaattorin tarkka säätö. Mielestäni jos hakee oikein suoraa kiekkoa niin menee liian tihrustamiseksi jos ei saa säädettyä reilusti alle millin päähän. Heittokello ajaa kyllä saman asian, mutta korvakuulolta on mielestäni paras tehdä.

En kyllä ihan heti keksinyt tuota kuvaa katsomalla miten tuo hoitaa keskityksen ns. automaattisesti, mutta pitää tutkailla netistä enemmän kuvia. Saahan tuohon kuitenkin muttereilla olevan akselin sillä mutterilla kiinni, ei tarvii tuota tankoa ollenkaan?

Säädät tuon tapin kiinni kehään ja käännät kiekon toisin päin. Jos kehä on keskellä napaa, tappi osuu nätisti kohdalleen. Jos taas kehä on sivussa, jää joko rakoa tai sitten tuon tapin kärki painuu sisään. Siinä on muovinen pää joka on jousella viritetty. Painuu siis sisälle jos sitä työntää ja palautuu sitten takaisin kun paine hellittää.

Se täytyy tietysti ymmärtää että tuon mallisen telineen kanssa sitä kiekkoa joutuu muutaman kerran pyöräyttämään eri päin. Onneksi on tehty suht iisisti kiristys ja hölläys.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •