VelobeAjopyoraAlltricksContinentalElectrobikeFantic
Näyttää tulokset 1 - 16 / 16

Aihe: Espoon rantaraitti

Espoon rantaraitti

Tänään tuli lopulta ajettua Espoon rantaraitti päästä päähän. Maisemafiilistelyyn oikein mukava reitti, vauhtiahan tuommoisilla ei voi pitää. Muutamassa kohdassa merkitty reitti vei jyrkänteeseen rakennettuun portaikkoon, seurauksena cyclocross tyylistä pyörän kantoa. Ilmeisesti vaihtoehtoinen portaikon ohittava reitti olisi olemassa. Fillaristeja ajatellen olisi mukava jos opasteissa mainittaisiin nämä paikat eikä ohjattaisi pyöräilijöitä umpikujiin.
    PePe muokkasi tätä : 01.07.2024 at 13.56

Rantaraittia olen jokusen kerran pyöräillyt ja kävellyt eri kohdista ja itselleni on jäänyt ns. mopolla moottoritielle fiilis siellä ajamisesta.

Pyöräilyreittien merkinnät on monesti hieman hakoteillä ja mukavan lisän tuo mukaan myös oman elämänsä sankarien tapa väännellä suuntanuolia ympäri. Tästä on hyvä malliesimerkki kehä 3 varsi. Ajan kohtuu paljon Mikkelän ja Kivistön väliä ja toisinaan myös siitä eteenpäin Tikkurilan suuntaan. Meni useampi vuosi, ennen kuin opin/löysin "fiksuimman" reitin Askiston ja Vantaankosken välille. Saman viikon aikana saattoi merkit vaihtaa suuntaa useamman kerran... Toki alueella oli myös isot tietyöt jonkun aikaa.

Toisinaan tuntuu myös, että jos reitti jatkuu esimerkiksi 2 kilometriä suoraan asutusalueen kelvejä/pihateitä pitkin ei asiasta ole minkäänlaista merkkiä ko. välillä. Ei olisi pahitteeksi, että reiteiltä löytyisi opasteita nuolten kera.

Itse olen sekä pyöräillyt, että juossut rantaraitilla. Mielestäni juoksureittinä parempi juurikin paikoittaisen ihmispaljouden takia. No eihän sinne tietenkään tarvitse suosituimpaan aikaan lähteä.

Ajelin rantaraitin nyt illalla, ja jalankulkijoita koirien naruineen vähintäänkin runsaasti. Muuten kiva, ja viitoitukset vajavaiset, muistin mukaan pitää mennä. Otaniemestä näytti viitta 21.7 km Kivenlahteen.

Menisikö tuo vihapuheesta?
    Roots, bloody roots

Ihan niin pitkälle en menisi, mutta kirjoittaja on selvästi sitä ihmistyyppiä, jota sanat vievät.

Laitoin tuon ensisijaisesti viihteeksi. Löysin sen Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmästä, jonne joku oli sen kuvana postannut (saatesanoin "Espoosta on tullut kusipäisten pyöräilijöiden villi länsi!").

Kerran ko. raitilla joku n. 30-55 vuotias raivokävelijä yritti hyökätä päälle. En saanut selvää mitä asiaa sillä oli, mutta tyyppi oli sen verran sekakäyttäjän oloinen että varmaan se yritti kysyä että olenko pöllinyt sen lääkkeet on.
    The older I get the faster I was

Ei tuo rantareitti ole kyllä ensisijaisesti mikään kellottamiseen tarkoitettu pätkä, sitä varten löytyy kyllä ihan muita reittejä. Tai sitten pitää valita sellainen aika jolloin siellä on hyvin vähän muuta liikennettä.

Onko sinulla sitten kertynyt sellainen vaikutelma että siellä ajetaan omia segmenttiennätyksiään hakien? Tai muuten niin raivopäisesti että muut käyttäjät ovat siirtäneet liikunta-aikojaan varhaisaamuun? Entä tietoa edes toisen käden kautta niistä pysyvistä vammoista, joita nämä raivopäät ovat aiheuttaneet?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    Ei tuo rantareitti ole kyllä ensisijaisesti mikään kellottamiseen tarkoitettu pätkä, sitä varten löytyy kyllä ihan muita reittejä. Tai sitten pitää valita sellainen aika jolloin siellä on hyvin vähän muuta liikennettä.
    Asun rantaraitin varrella, ja satunnaisesti tulee siellä tallusteltua. Olen aina mieltänyt ko. pätkän ns. kävelyreitiksi, jossa lenkkeillään juosten, ulkoillaan pikkulasten kanssa ja ihaillaan maisemia. Ruuhka-aikaan paljon liikkujia, mutkainen ja kapea tie. Ei tulisi mieleenkään käyttää sitä lenkkireittinä muuten kuin joskus syksyn sateilla.

Kyllä siellä silti näitä gravelpartoja näkyy kaahaamassa, mitä lie saavat siitä irti, vissiin joku greivellbliss -homma.

Itse olen liikkunut myös paljon tuota pätkää ja kyllä siellä näkyy niitä kaahaajia silloin tällöin, enkä yhtään ihmettele jos tulee kulman takaa joku yllättäen eteen ja syntyy vaaratilanteita. Toki porukka siellä muutenki aika leveästi liikkuu, mutta ottaen huomioon reitin luonteen niin ihan ymmärrettävää. Ikävä nauttia ulkoilusta jos siellä pitää kävellä kuin armeijassa siistissä jonossa.

Mä käyn ajamassa suht usein mutta leppoisaa vauhtia ja ihmisten osuessa kohdalle mulla ei ole mikään ongelma ajella vaikka ihan kävelijöiden tahdissa pidempäänkin kunnes sopiva turvallinen rauhallisen ohituksen paikka jälleen aukenee. Mutta varmasti on tuolla kuin muillakin teillä kuten tavallisilla kelveillä tai metsäpoluilla kovaa läheltä ohittavia ja helposti meidät kaikki pyöräilijät sitten yleistetään samanlaisiksi.

Etenkin Nuottaniemi-Westend-välillä tosiaan kannattaa edetä kiltisti rajoittimella ja olla valmiina odottamaan ohitusmahdollisuutta. Oma kokemus on kyllä sellainen, että terrosristipyöräilijä ei ole aina partagravelisti, vaan hybridi-, kolmivaihde- ja ysärimaasturitkin posottavat yllättävän usein vauhdilla ihmisparviin ja peitteisiin mutkiin. Itse siis sekä partagraveloin että etenen jalkaisin raitilla yksin ja porukalla.

Myös minä partagraveloin tuolla aika-ajoin, koska tykkään merestä ja Espoon ja Hesan rantojen jälkeen seuraavia pitempiä merenrantaa myötäileviä sora-/polkupätkiä pitää lähteä hakemaan Lappohjasta tai Kemiöstä. Lisäksi La Gelaterian kontit on kesäisin ihan must pitstoppeja Pääasiassa yritän kylläkin osua sinne arkivapaapäivisin.

Omasta mielestään hissuksiin 20 km/h graveloiva saattaa kävelijän silmin näyttää kaahaajalta, joten vähän näissä asioissa aina vaikuttaa myös se, että kenen silmin asioita katsoo. Mitään erityisen epämiellyttäviä tai muutenkaan haasteellisia kohtaamisia ei mun kohdalle ole muistaakseni osunut ja kiltti kellon kilautus auttaa monessa tilanteessa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Samaa mietin. Aika herkässä tuntuu nykyisin olevan kynnys lähteä somekirjoittelemaan asiasta kuin asiasta. Oikeastaan se yksi asia, mikä on jonnekin kadonnut, on jalankulkijoiden omavastuu liikenteen havainnoinnista. Liian usein kevyen liikenteen väylä tuntuu olevan koirien ja lasten leikkikenttä, missä puhelinta selaavat ulkoiluttajat / vanhemmat antavat koirien ihan randomisti ja äkisti vaihtaa puolta tai lasten juoksennella ympäri. Sen sijaan, että kielletään taas pyöräily, niin opetettaisiin lapsia havainnoimaan tiellä (!) oltaessa ja ennen havainnoinnin oppimista havainnoitaisiin lasten puolesta. Koira taas pidetään lähtökohtaisesti kytkettynä ja tiukassa liekassa (tosin tätäkään eivät useimmat ulkoiluttajat näytä ymmärtävän). Vaikka yhteiskäyttö pyörien kanssa olisi sallittua ja ajajan vauhti oikein sopeutettu ihmisiin, niin kenenkään reaktioaika ei estä osumaa, jos koira äkisti juoksee alle 2 m matkalta eteen.
    Roots, bloody roots

Samanlaisia aiheita

1. Espoon lenkit
    By Viineri in forum Yhteislenkit ja ajoporukat
    Vastaukset: 6904
    Viimeinen viesti: 11.05.2025, 21.24
  2. Espoon kuvarastit
    By Muko in forum Kuvarastit
    Vastaukset: 5222
    Viimeinen viesti: 06.05.2025, 17.05
  3. Espoon keskuspuiston maastopyöräreitit
    By Antero in forum Yhteislenkit ja ajoporukat