Minä teen juuri kuten elasto ehdotti.
Syke kellosta EDGEen. Ja lenkin jälkeen tallennan EDGEn. Ellei siinä ollut ongelmia (varmaan kerran ollut), niin hylkään kellon.
Minä teen juuri kuten elasto ehdotti.
Syke kellosta EDGEen. Ja lenkin jälkeen tallennan EDGEn. Ellei siinä ollut ongelmia (varmaan kerran ollut), niin hylkään kellon.
Onko kukaan testannut tai huomannut onko sykemittauksen tarkkuudessa mitään eroa kello vs. sykevyö. Siis Garminin tuotteissa.
Tarkkuudesta en tiedä, mutta olen jatkanut sykevyön (myös Garminin) käyttöä, koska kellon (Fenix 7/8) on ainakin HIIT-harjoituksissa hidasta.
On se vyö varmempi ja nopeampi. Jokaisen itse päätettävä onko välttämätön. Itse lopetin vyön käytön vuosia sitten ja paluuta ei ole.
Kuinka nopeasti sen pitää reagoida tuollaisessa HIIT harjoittelussa?
Oma halpiskello (forerunner 235) piirtää syvää ja terävää sahalaitaa säbää pelatessa. Vaihdon pituuden näkee tarkasti.
Saattaa siellä tosin huiput ja notkot hivenen pyöristyä.
Olen testannut Fenix 7 vs Edge 1040 + sykevyö(sama lenkki/yhdenaikainen tallennus) . Kello ei mm. tiennyt yhtään mitään all out minuutin ylämäkivedosta jossa sykkeet nousi päälle 170. Kellon mielestä ihan tasaista ~130bpm. Toisaalta kello saattoi ykskaks tasaisessa pk-poljennossa heittää sykkeet 20-30bpm ylös. Tuolla noin 45min lenkillä ainoastaan keskisyke oli suunnilleen sama kello vs. Vyö. Käyrät oli keskenään verraten hyvin erilaiset. Toisaalta sama kello mittasi pyykkitelineellä kostean sukan päällä maatessa 75-80bpm leposykettä pari tuntia ja stressipalkki oli sen mukainen. Henkilökohtaisesti mulla on kellon optiseen mittaukseen(=arvaukseen) täysin nolla luotto.
Jos Zwiftiä ajaessa pitää Fenix 7 ranteessa ja vertaa sykevyön lukemiin niin eroa on tyypillisesti 5-10 lyöntiä ja kovempiin sykenousuihin kello ei juurikaan reagoi. Ilmeisesti kellossa on jokin ohjelmallinen suodatus että jos ei liiku (paikka vaihdu) tai kellosta käynnistetty jokin suorittaminen niin se hylkii omasta mielestään liian korkeat lyöntitiheydet.
Lenkillä käytän vain sykevyötä ja Edge 1040 yhdistelmää, toimii moitteettomasti.
Optinen "sykemittaus" ei sinänsä varsinaisesti mittaa sykettä (vaan arvioi sitä muista muuttujista joita seuraa) joten siihen täytyy aina suhtautua hieman varauksella.
Noi tuntuu olevan hirveän henkilökohtaisia miten hyvin kello kunkin ranteesta mittaa, ja paljon vaikuttaa esim sen sijainti. Itsellä ranteessa Garmin Enduro 3 ja aikaisemmin Fenix 6, ja olen lähestulkoon kokonaan luopunut sykevyön käytöstä, koska toi rannelukema on ainakin itselläni pääasiassa riittävän tarkka. Ongelmia olen havainnut siinä olevan lähinnä tälleen kovilla pakkasilla, en tiedä johtuuko lisääntyneistä vaatekerroksista kellon lähellä vai lämpötilasta sinänsä.
Jokaisen aihetta pohtivan kannattaa myös miettiä kuinka tärkeää sykkeen tarkka mittaus itselle on. Minä suhtaudun siihen ainakin melko yhdentekevänä, eräänlaisena kontrolliarvona, eli seuraan lähinnä sitä näyttääkö se suurinpiirtein järkeenkäypiä lukemia suhteessa rasitukseen ja jos ei niin sitten mietin (hyvin vähän) että mistä tuo voisi johtua. Itse harjoitteluun ja rasituksenseurantaan käytän käytännössä ainoastaan teho- tai vauhtidataa (jälkimmäinen vain juostessa luonnollisesti). Näinollen en oikein viitsi sykevyötä juuri käyttää, lähinnä kisoissa ja testisuorituksissa haluaa ehkä hieman tarkemman datan ja näin pakkaskeleillä tulee mainittujen häiriöiden takia tuo puettua
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.
Mulla laji vaikuttaa paljon siihen miten rannemittaus toimii. Kellona Garmin Fenix 7. Juostessa toimii ihan riittävän hyvin, mutta pyöräillessä ei ollenkaan. Ilmeisesti se tangosta kiinni pitäminen jotenkin häiritsee sitä. Yleensä näyttää pääosin aivan liian matalia lukuja tai sitten saattaa jäädä jumittamaan jollekin alueelle millä on menty jossakin vaiheessa lenkkiä eli voi näyttää myös liikaakin. Ehkä keskiarvo voi olla lähellä, mutta tuossa menee mielestäni koko mittaamisen idea. Tästä syystä pyöräillessä aina sykevyö.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
^^niin. Ehkä,tuossa tilanteessa herää kysymys, miksi mitata sitä sykettä lainkaan. Miten ajaa vaikka z2-tasolla, jos ei seuraa sykettä?
Puristaminen vaikuttaa paljon. Sellaisessa leppoisassa työmatkapyöräilyssä toimii ihan riittävän hyvin, mutta maastossa taas ei ollenkaan, kun tangosta on pidettävä kiinni. Samaten hiihto jossa tulee lisäksi käsien iso liike on tuolle täysin tekemätön paikka. Mitatut sykkeet voi olla ihan mitä vaan.
Itselläni on vähän vastaavanlaista kokemusta kun teen lumitöitä kolalla. Olisiko juurikin tuo aisasta kiinni pitäminen mikä häiritsee kelloa kun sykevyöllä tulee korkeampia lukemia. Tuon takia luotto kellon lukemiin ei ole ihan paras mahdollinen vaan tulee sykevyöhön turvauduttua. Lähinnä tuon takia otin alkujaan asian täällä esiin. Kellona Garmin Fenix 7s ja pyöräillessä mennään Edge 1030 Plussalla.
Aiemmin pakkaskestosta kyseltiinkin ja nyt on ollut rapeita kelejä… onko jollain omaa kokemusta -20-30 keleistä, pysyykö näyttö päällä useamman tunnin tai tuleeko jotai virransäästö toimintoja peliin. Tuntuu että pakkaskesto vaan huonontunut pomminvarmasta Edge 1000:sta.
Näin olen itse toiminut Polar Grid X 2 ja Edge 530 kanssa jo pitkään. Sykettä helppo seurata ajaessa ja tallentuu molempiin sovelluksiin, ilman mitään säätöjä. Polarin mittaustarkkuus on sama maasto-, alamäki- tai asfalttipyöräilyssä, kolauksessa ja kävelyssä, ei jumita tai nouse/laske poikkevasti missään tilanteessa.
Toisaalta kuinka monen tunnin lenkkejä te heitätte 20-30 asteen pakkasessa?
Saahan siihen työnnettyä lisää virtaa joko usb-liittimen tai sitten sen Garminin oman power bank-liittimen kautta. Edellinen on halvempi, jälkimmäinen ehkä tyylikkäämpi.
Joo noi edget ottaa niin vähän virtaa että pienenkin virtapankin kanssa pärjää melko pitkään. Mulla oli aiemmin vanha edge 820 jossa oli akku aivan mennyttä kalua ja yksikseen ei kestänyt ikinä yli kahta tuntia. Virtapankin kanssa ajettu sillä useampi Halloweenhike (luokkaa 20h) ja Talvipäivänseisaus (15-17h) ja pienehkön (ehkä 5000mAh?) virtapankista hävinnyt neljäsosa tai korkeintaan puolet
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.
Virtapankilla olen nykyistä 1030+ laitettakin joskus ruokkimut, yritänkin saada kokemusperäistä tietoa tuleeko pakkasen takia laitteesta verkonpaino? Eli iskeekö jokin säästömoodi päälle. Lisävirtahan ei laitetta lämmitä vaikka takaakin virran riittävyyden. Mutta odottelen jos jollain olisi oikeaa tietoa asiasta.
Mulle tuli yllätyksenä, ettei Garmin sitten synkronoikaan kaikkia tietoja kaikkien laitteiden välillä. Kuten vaikka max. syke ja ftp. Mulla on kellona Epix Pro 2 ja kaksi (kolme) Edgeä. Edget juttelevat keskenään, mutta Epix elää omaa elämäänsä.
^Eikös Garmin TrueUp ole tuota varten? Mikäs siitä Epixistä tekee sitten niin erilaisen?
^no niin mäkin luulin, mutta Epixissä oli eri max hr ja ftp, kuin edgeissä.
—-
Hömmm… ftp:n pitäisi kyllä synkronoitua, hr max ei. Ja ilmeisesti mun pitäisi tallettaa suoritukset nimenomaan siitä ensisijaisesta harjoittelulaitteesta, mikä mulla nyt on Epix. Mutta epix ei sitten taas tallenna kaikkea sitä mitä edge tekee. Edgen toki voisi laittaa ensisijaiseksi harjoittelulaitteeksi, mutta kumman noista…
Ihan ei nyt tämä Garminin ekosysteemi toimi läpinäkyvästi tai juohevasti.
^no onpas kökköä. Olettaisi tosiaan, että TrueUp hoitaisi synkronoinnin ihan automatik ja oikein, kun laittaa sen laitteissa päälle saman profiilin alla.
Kirjanmerkit