Keinänen OyFenixElectrobikeRide
Sivu 14 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 462

Aihe: 2024 uutuuksia

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Joku kasettikeskiö oli polkupyörään hyvä: erittäin kestävä ja rungolle asetetut vaatimukset alhaiset. Jo BSA vaatii enemmän: keskiön päätyjen pitäisi olla yhdensuuntaiset, toleransseilla ei ole niin väliä. Pressfitit taitavat useassa tapauksessa vaatia liikaa kun toleransseille on tiukat rajat.

Siksi mä pohdin että onko UDH täysin toimiva rungossa joka ei UDH-tarroista huolimatta ole toleranssien sisällä.
    Oikeasti jos mietit tuota mitä kirjoitin. Udh korvake/vaihtaja keskittää itsensä akseliin, ei pyörän runkoon. Tuossa t-type vaihtajassa on vaan nyt vielä u-mallinen korvake, joka estää vinottaisen vääntymisen/väärän asennon kokonaan.

Mun mielestä teknisesti loistava keskintö.
    Yksi korvakkeen lehti vs kaksi lehteä. Toinen on suorassa toinen ei.

Mitä noihin kiekkojen ja muutenkin aeroon liittyen tulee...mun mielestä aina unohtuu kun puhutaan että hyöty 30 tai 40 vauhdissa 5% jne, että aika usein pyöräillessä on vastatuuli tai sivuvastainen. Ei tarvii olla kun 25kmh gepsissä ja reipas tuuli niin jo tuossa vauhdissa aero-osista ja varsinkin ajoasennosta on hyötyä. Kyllä perusharrastajan vauhti nousee kun on kunnon vehkeet alla ja työ helpottuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuossa t-type vaihtajassa on vaan nyt vielä u-mallinen korvake, joka estää vinottaisen vääntymisen/väärän asennon kokonaan.
    Mun mielestä teknisesti loistava keksintö. Yksi korvakkeen lehti vs kaksi lehteä. Toinen on suorassa toinen ei.
    Just noin, U-mallinen korvake. Ja se vaatii että se U:n sisälle tuleva pala on oikean kokoinen. Ja se minua epäilyttää, en aina usko että runkotehtaat pystyy tuollaiseen. Yleensä kun pyörän osissa on joku säätö tai väliprikat millä toleranssit ja välykset on hoidettu. Vaikka nyt Sramin kampien välyksen säätö.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Tässä on muuten hyvä kirjoitus aiheesta:https://www.bikeradar.com/features/o...nd-embrace-udh polkupyörävalmistajat eivät ole onnistuneet sopimaan mistään muusta standardista kun polkimien kierteistä
    Olisiko vanha pikalinkku ollut sellainen jossa oli joku standardi? Kun nykyiset läpiakselit tulivat olisi niissä voinut tehdä jonkun standardin jota kaikki olisivat noudattaneet, mutta ei. Lähti heti laukalle. Yksi pahimmista ja vi**umaisimmista esimerkistä on jonkin brändin mukaan nimetyt kiekot tai oikeastaan sen takanapa. Kun navan nimi on se x-brändi ja kun tulee tarve vapari vaihtaa, niin eihän sitä uutta vaparia sen brändin nimellä löydy. Vapari on tietenkin no name. Oma esimerkki on kun suuren (ja kalliin) merkin kiekosta vapari levisi ja otin sen auki. Ihmettelin mikä ihme vapari se on? Lopulta päädyin oletukseen, että vapari on englantilaisilla kierteillä? Voihan hemmetti. Siis 2020 luvulla ovat käyttäneet tuollaista napaa? Ei löytynyt mistään uutta järkevään hintaan. Koko kiekko uusiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    ...se minua epäilyttää, en aina usko että runkotehtaat pystyy tuollaiseen....
    Minä suosittelen suhtautumaan tuohon avoimen luottavaisin mielin ilman turhia pelkotiloja. Kyllä ne pystyvät.

Yleensä kun pyörän osissa on joku säätö tai väliprikat millä toleranssit ja välykset on hoidettu. Vaikka nyt Sramin kampien välyksen säätö.
    Shimanolla on välyksien säätöä! Ei mun Srameissa ainakaan ole säätöjä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei mun Srameissa ainakaan ole säätöjä.
    Mun SRAMeissa oli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Mun SRAMeissa oli.
    Harmi. Välyksien säädöt on syvältä. Ketuttaa Mavicin takanapa, jossa (automaattisesti löystyvä) välyksen säätö.

Mun SRAMeissa oli.
    Gxp ei ole, mutta se on muuten vähän syvältä.

^joo, vähän väljästi ilmaisin itseäni.

En tiedä onko kaikissa tätä, mutta aika monessa tuon olen nähnyt. Tällainen Preloader adjuster kitti. Ainakin mun Dudessa on tuollainen.
    Mutta joo, helppohan tuo on hoitaa jos se ongelmaksi muodostuu. Tekee tarkoituksella hiukan kapean siitä rungosta ja sitten toimittaa rungon mukana muutaman ohuen passauslisun. Vastaavan mitä joidenkin kampisarjonen mukana tulee.

Mä pelkään, että joudun lopettamaan harrastuksen millä hetkellä hyvänsä näiden uusien osien ja standardien takia.
    Mä just ajattelin palailla aktiivisempaan harrastamiseen ja kasailin 2x11 v. gravel fillarin (tai oikeastaan tuli tehtyä kaksi kertaa, kun vaihdoin runkoa). Olihan tuossa selvittämistä millaisia akseli-/napaleveysversiota on ja mitä valita. Keskiönä toimi vielä tuttu BSA .

Nyt on ajatus kasata suoratankoista jäykkää maasto-/käyttöpyörää. Boost:a näyttää navat olevan ja keskiö sitten pitäisi olla myös Boost:a. Tuollaiseen ei käy gravel:n kiekot (muuten kuin adaptereilla) jos joskus tulee tarvetta . Ei ole nykyään niin helppoa enää ...

Onneksi löytyi rungoksi "puolivälin malli" (Surlyltä), johon saa taakse halutessaan kiinni Boost-navan tai vanhempia versiota. Eteen menee 9x100 ja 10x100 napa. Mielenkiintoista katsoa miten tuollainen 'sekakoko' takahaarukka toimii.

Gxp ei ole, mutta se on muuten vähän syvältä.
    Joo DUB toi oli. Syvältä se on tuokin.

En tiedä onko kaikissa tätä, mutta aika monessa tuon olen nähnyt. Tällainen Preloader adjuster kitti. Ainakin mun Dudessa on tuollainen....
    Niin ja Shimanolla se muovinen pultti sinne akselin päähän välyksen poistamiseksi. Ihan suotta otit Sramin hampaisiisi.

Itse en noita pitäisi tarpeellisena siksi, että rungot eivät jotenkin olisi toleranssien sisällä. Pikemminkin siksi, että kammet saadaaan istumaan ilman välystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Kun nykyiset läpiakselit tulivat olisi niissä voinut tehdä jonkun standardin jota kaikki olisivat noudattaneet, mutta ei..
    Mulla Cannarin taka-akselin kierteen vastakierre on vaihtajakorvakkeessa.ä 1mm nousulla.
    En tiedä onko rungon toleranssit pielessä mutta käytännössä ainoa tapa saada akseli tarttumaan kierteelle on pitää korvake vähän löysällä ja heiluttaa vaihtajaa sopivasti että kierteet löytää toisensa...

Sent from my Takapalk

Niin ja Shimanolla se muovinen pultti sinne akselin päähän välyksen poistamiseksi. Ihan suotta otit Sramin hampaisiisi.
    Mielestäni tuossa ei otettu SRAMia hampaisiin vaan käytettiin esimerkkinä ja koska kirjoittajalla itsellään on SRAMin kammet preload adjusterilla niin se luonnollisesti valikoitui.

Niin. Laakerit kestävät paljon paremmin, jos sinne säädetään sopiva preloadi. Laakerit toimivat ikäänkuin pakettina.

Ja tämä on just sen JackOjan gxp ongelma. Ainoastaan toinen laakeri ottaa päittäiskuorman vastaan, jota polkiessa ja varsinkin maastossa väkisinkin syntyy.

Mielestäni tuossa ei otettu SRAMia hampaisiin vaan käytettiin esimerkkinä ja koska kirjoittajalla itsellään on SRAMin kammet preload adjusterilla niin se luonnollisesti valikoitui.
    No ei, mutta laakereiden kanssa välyksensäätö ei tosiaan johdu siitä, etteikö valmistustarkkuus riittäisi.

Varmastikin juuri näin. Koin kuitenkin tarpeelliseksi kommentoida asiaa, ettei jollekulle jää käsitystä sellaisesta, että yksinomaan Sramit tai kaikki Sramit olisivat tavaraa jossa säädetään välystä.

...Vaikka nyt Sramin kampien välyksen säätö.

Tarkoituksena ei ollut mitenkään nokkia Sramia, ei se ollut tässä pointti. Vaan runkojen valmistustoleranssit.

Tietysti runkotehtaatkin kehittyy, ja jos ennen oli ongelmia vaikkapa keskiömuhvien kanssa, niin voihan se hyvin olla että halvankin tuotannon valmistustarkkuudet tähän jo pystyy.
    Uskotaan tulevaan, ilman muuta.

Mutta toinen kysymys. Jos ennen oli tapana että ne huippuosiin tuodut ominaisuudet valuu vuosien saatossa alas asti, niin onkos tuo nyt muuttunut?
    Että tiettyä teknologian tasoa ei ole edes järkevää tuoda keskihintaisiin osiin, eli tuotekehitys jakaantuu kahtia.

Ja tämä on just sen JackOjan gxp ongelma. ...
    Anteeksi voisitko tarkentaa mikä ongelma mulla on?

No ei, mutta laakereiden kanssa välyksensäätö ei tosiaan johdu siitä, etteikö valmistustarkkuus riittäisi.
    Ei niin. Onhan noita laakerin esijännityksen säätöjä paljon monimutkaisemmissakin ratkaisuissa kuin fillarin keskiö. Esim. vaikka autojen vaihde- tai jakolaatikot.

Shimanon direct mount joka ei mounttaannu directisti… outoa nimeämistä. Minä kyllä luulen, että tulee mekaanisia dm versioita, miksi ei tulisi?

Anteeksi voisitko tarkentaa mikä ongelma mulla on?
    Mä niin haistoin tämän, ja koetin ensin olla tarkentamatta gxp:n ongelmia tuon enempää

Udh yhteensopivat rungot ovat tulossa kovaa vauhtia myös maantielle. Mm. Trek ilmoitti että se ottaa tuon korvakkeen käyttöön ja luopuu omistaan.
    Sitten esimerkiksi minun maantie Cannondale on listoissa udh yhteensopiva, mutta valmistaja käyttää siinä kutenkin omaa korvaketta.
    Käsittääkseni näissä udh-rungoissa ja korvakkeissa ei ole ollut mitään ongelmia. Lanseeraus tapahtui 2019, mutta sellaista tietoa minulla ei ole paljonko noita korvakkeita sitten maailmalla on.

Sramin markkinaosuus ja udh (lue: transmission ja xplr sopivia) runkoja on niin paljon, että Sram katsoi.jo tässä vaiheessa olevan ok että tekevät voimansiirron joka edellyttää udh- alustaa takavaihtajan kiinnittämiseen. Tässä siis meni ei-udh yhteensopivilta rungoilta mahdollisuus päivittää voimansiirto tuolta osin.
    Maantiepuolella tilanne on toistaiseksi toinen, eli uusi red menee entisellä korvakkeellisella kiinnityksellä. Jossain vaiheessa maantielläkin on riittävästi udh sopivia runkoja , että tämä tilanne todennäköisesti muuttuu.
    Jostain ymmärsin, että suora kiinnitys toi tilaa ja mahdollisti xplr:ssä 13 pakan käytön, ilman että ratasväliä piti muuttaa/tai ainakin niin että 12 ketju sopii siihen. Eli seuraavaksi maantielle Sramilta 1 x 13 ja 2 x 13 vaihtoehdot

Kuinka usein vaihtajaa mahtaa joutua irroittelemaan?
    Esimerkiksi pyörää laukkuun pakatessa joutuu irrottamaan vaihtajan. Ei siis ihan jokapäiväinen ongelma useimmille meistä.

Tarkoituksena ei ollut mitenkään nokkia Sramia, ei se ollut tässä pointti. Vaan runkojen valmistustoleranssit.

Tietysti runkotehtaatkin kehittyy, ja jos ennen oli ongelmia vaikkapa keskiömuhvien kanssa, niin voihan se hyvin olla että halvankin tuotannon valmistustarkkuudet tähän jo pystyy.
    Uskotaan tulevaan, ilman muuta.

Mutta toinen kysymys. Jos ennen oli tapana että ne huippuosiin tuodut ominaisuudet valuu vuosien saatossa alas asti, niin onkos tuo nyt muuttunut?
    Että tiettyä teknologian tasoa ei ole edes järkevää tuoda keskihintaisiin osiin, eli tuotekehitys jakaantuu kahtia.
    Eihän se mihinkään ole muuttunut, mutta ei kaikkia ominaisuuksia ole järkevää tai mahdollista skaalata alaspäin. Mutta kyllähän tuosta Transmissionistakin julkaistiin juuri uusi karvalakkimalli ja pelkästään OEM sarjana.
    Ja UDH on nimensä mukaan universaali eli voi laittaa vaikka euron pyörään, kannattaa lukea toi Bikeradarin tuosta minun linkistä niin helpottaa elämää.

Ettei tule väärinkäsityksiä, niin UDH-korvake on loistokeksintö. Tuo vaihtajan suora kiinnitys mitä pohdituttaa. Ei se korvake.

Shimanolla on ollut tuollainen suoraan akseliin kiinnitettävä takavaihtaja jo iät ja ajat!

https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...saa-2000023211

HAH

Juma!

Directmount tourney! Tuon voisi photoshopata johonkin uuteen S-Worksiin.

Toi on kova! Noita juttuja tutkiessa tuli vastaan myös dm saint vuodelta 2003:

aika ei ollut ilmeisesti vielä kypsä

Samanlaisia aiheita

1. 2022 uutuuksia
    By plr in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 260
    Viimeinen viesti: 12.10.2022, 12.59
  2. 2020 uutuuksia
    By plr in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 20.10.2021, 19.35
  3. 2021 uutuuksia
    By JackOja in forum Yleiset jorinat