Ei pyöräkaupasta, mutta postin 'toimituksista'. Tapahtui marras-joulukuussa: Tilaus Tampereelta lähti päivässä Vantaan jakelukeskukseen. Sieltä päivässä Helsinkiin, jossa kesti viikko toimittaa se 'lähipostiin'. Ihmettelen, miten postilla tila riittää noiden säilömiseen? Ja tietysti; pirun huono suoritus logistiikkayhtiöltä.
Täytyy kyllä Postin kunniaksi sanoa, että tuollaiset edelläkuvatut jumit on selkeästi vähentyneet viimeisten parin vuoden aikana. Voi olla vaikutusta silläkin, että tälle kylälle on Smartpost -lokerikkoja tullut massiivisesti lisää, jolloin kapasiteetti on parantunut.
En oo nähnyt tarvetta moiselle. Posti mainostaa että saat laskut "sähköisinä" ja viranomaiskirjeet digitaalisina ja voit maksaa "superkätevästi suoraan sovelluksessa laskusi". No mulla on Suomi.fi -viestit noita viranomaisia varten (lähinnä sinne tulee postia verottajalta) ja laskut tulee e-laskuina pankkiin. En tarvitse siihen tätä omapostia enää päälle, se ei tuota mitään lisäarvoa.
Rikesakko tais olla sellanen joka tuli omapostiin, vaikka suomi.fi sähköinen oli päällä. Eli olis siis tullut paperisena ilman omapostia.
En nyt viitsi testata eri skenaarioita..
Toisessa ketjussa mainittiin postiennakon sudenkuopat. Olisiko ehdotuksia miten hoitaa maksaminen kun pitää lähettää paketti? Mulle tietty myyjänä kävisi postiennakko mutta ostaja ei sille ymmärrettävästi lämpene.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Mä olen viime aikoina pistänyt kuvan myytävästä tuotteesta paketissa ostajalle ja tehnyt postin pakettirekisteröinnin kun rahat tilillä.
Ei mitään kovin kallista kylläkään.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Nyt olisi sellainen summa kyseessä että en ainakaan itse laittaisi kenenkään tuntemattoman tilille ilman varmuutta että tavara varmasti myös lähtee tulemaan.
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Minkähän takia ei lämpene? Kustannusten? Jos on arvokkaampi tavara niin se kympin lisähinta on aika pieni. Ja kun on arvokkaampi tavara, niin en itsekään lähettäisi rahaa ennakkoon tai myyjänä tavaraa ilman maksua. Postiennakko on vanhahtavuudestaan huolimatta win-win. No kyllä siinäkin on riskinsä: noutaja voi jättää noutamatta (jolloin posti perii palautuskustannukset lähettäjältä) tai lähettäjä voi paketoida jotain muuta kuin mitä ostaja oletti saavansa.
Ainahan on vaihtoehtona perinteinen face-to-face -kaupankäynti. Mutta myyjä mielestäni määrittää kaupanteon ehdot, ostaja ostaa jos ehdot sopivat.
Pelkona se että paketissa ei olekaan sitä mitä pitäisi. Enää ei vastaanottaja saa tarkista paketin sisältöä ennen maksamista.
Niin, ei tuohon postilla lähettämiseen edelleenkään mitään täysin huijausriskitöntä tapaa ole. Joko jompikumpi joutuu luottamaan vastapuoleen tai face to face kaupat
Jep. Ja jos postiennnakkoa, niin ennakkomaksuna sitten postikulut eestaas. Kas kun jos ostaja jättää noutamatta, niin palautus menee myyjän piikkiin.
Mutta itse näin perusrehellisenä myyjänä ainoa vaihtoehto on maksu ennakkoon tai nouto. Jos ei kelpaa niin jätetään kaupat tekemättä.
Posti toimii ja ei toimi...Tilaus kotimaisesta verkkokaupasta tiistaina ja paketti tänään "noudettavissa " paikallisesta pakettiautomaatista. Automaatti ei tunnistanut saamaani koodia . Automaatteja oli 3 vierekkäin joista vain 1 toimi. Paikalla oli myös postin jakelija , joka ei pystynyt tekemään asialle mitään. Jakelijan lähdettyä paikalta soitin asiakaspalveluun . Eri vaiheiden jälkeen asiakaspalvelu laittoi lokeron siirtopyynnin jakelijalle ja lisäksi pidennyksen noutoaikaan. En pyynnöstäni huolimatta siirtänyt pakettia postista haettavaksi.
^^En muista koska käyttänyt postiennakkoa, itselle ei kyllä ole sattunut ohareita, vain yhden kanssa joutunut kinaamaan tavaran laadusta.
Rahat tilille etukäteen tai noutaessa käteinen tai MobilePay.
Kirjanmerkit