Omia mieltymyksiä toki, mutta mun mielipide on:
1.) Ihan puhtaat XC-kisapyörät eivät ole ns. peruslenkkiajoon varsinkaan kokemattomalle se paras ratkaisu ellet nyt aja pääasiassa vaikkapa latupohjia. Ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta edelleen sen verran jyrkkiä, että eivät juuri anna anteeksi ajovirheitä.
2.) Suomessa on harvassa paikat, jossa esim. >140mm joustavasta pyörästä on lenkkiajossa mitään iloa. Toki jos ajat esim. paikassa, jossa pääsee hiekkatietä ylös ja polkuja alas niin varmasti hauskaa myös pitkäjoustoisella, mutta 9 kertaa kymmenestä ns. kevyt trail-pyörä tai DC-pyörä on se paras ratkaisu.
3.) Rengastus kannattaa valita oman ajon ja yleisimmän ajopaikan mukaan. Helpoille poluille ja latupohjille kevyttä XC-kumia ja kallioisempaan / kivikkoisempaan sitten jotain muuta. Jälleen makuasia, mutta vaikka isompi nappula saattaa tuoda turvallisuuden tunnetta niin monesta esim. enskaan tarkoitetut renkaat vaatii jo sen verran aktiivista ajamista, että pitävät sunnuntaipyörittelyssä jopa huonommin kun kuski ei painota rengasta tarpeeksi.
Mitä itse olen DC-pyörillä ajanut niin jos sellaista halajaa kannattaa ostaa versio, joka on sellaiseksi suoraan tehty. Moni XC-pyörästä tehty on aina kompromissi ja esim. keulaa pidentämällä jo ennestään loiva satulakulma on vielä loivempi. Ajoin aiemmin F-Podium DC:llä, ja siinä tätä ongelmaa oli aika rutkastikin vaikka keulakulma olikin omaan ajoon aika passeli ~66-astetta. Nyt alla SB120, joka suoraan tehty 120/130mm joustavaksi ja pidän enemmän tuosta ~76 asteen satulakulmasta.
130mm Fox 34 on varmasti jo aika eri laitos kuin tuo aloittajan nykyinen 35 Gold.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti
Kirjanmerkit