GiantVelobePirkanPyöräilyElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Sram Rival -kampien vaihto

Sram Rival -kampien vaihto

Yritin vaihtaa uudet kammet pyörääni. Seurasin videolta ohjeita ja kaikki meni hyvin kunnes kammet piti kiristää. Suositus oli joku 40-50 Nm ja aloitin varovasti 20 Nm -momentilla. Kammet olivat sillä jo niin "tiukassa" etteivät pyöri lainkaan. Mitähän olen unohtanut?

Riippuu mitkä kammet ne on jos on sram dub, niin siellä on se päittäisvälyksen säätömutteri. Se tietysti pitää kääntää ensin ihan auki ja kiristää vasta lopuksi.

F. Kotlerburg Guest
    Liian lyhyt akseli.

nämä ovat GXP kammet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PastAway Katso viesti
    Yritin vaihtaa uudet kammet pyörääni. Seurasin videolta ohjeita ja kaikki meni hyvin kunnes kammet piti kiristää. Suositus oli joku 40-50 Nm ja aloitin varovasti 20 Nm -momentilla. Kammet olivat sillä jo niin "tiukassa" etteivät pyöri lainkaan. Mitähän olen unohtanut?
    Ei kai laakereiden alla ole spacereita? Niitä ei kuulu laittaa maantiekampien kanssa.

Toinen spacer oli. Onko vaarana ettei senkään poistaminen riitä ja akseli on silti liian lyhyt? Yritin kysellä pyöräliikkeestä näitä ostaessani et käykö kammet varmasti ja kerroin kaikki tiedot mitä osasin, mutta pitäisi varmaan osata enemmän...

F. Kotlerburg Guest
    73mm keskiö?

kävin mittaamassa, ja kyllä. 73mm

Taitaa olla niin, ettei maantiekammissa akselin pituus riitä maastokeskiölle . DUB kammista on olemassa wide -versio.

Spacerit ensin pois. Jatkoihmettelyt sen jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Taitaa olla niin, ettei maantiekammissa akselin pituus riitä maastokeskiölle . DUB kammista on olemassa wide -versio.
    Tuo road-wide on ihan uusi keksintö.

GXP kampia on tosiaan olemassa myös lyhyellä akselilla, muttei taida enää rivaleita tehdä muuta kuin yhdellä pituudella, joka sopii kyllä kaikkiin.

Tuo lyhyellä akselilla oleva versio siis kapeaan bb30 keskiöön, jossa ei ole ulkoisia kuppeja.

Se ylimääräinen rikka on varmaan nyt laitettu vetopuolelle. Ei-vetopuolihan kiristyy Gxp kampien kanssa kiinteäksi paketiksi. Ideana on, että boorin kartio kirii ensin kiinni ja tuon jälkeen kiritään vielä niin kauan että laakeri on päittäin "kiinni"

Jees kiitosta osallistuneille. Kokeillaan ottaa vetopuolen spaceri pois. Etsiessäni kampia en löytänyt kuin yhdellä akselipituudella ja kovasti vakuuteltiin että sopii.

^No kerro sitten miten kävi, itse olen jäänyt siihen muistikuvaan ettei GXP maantiekampien kanssa tule spacereita 68mm keskiönkään kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^No kerro sitten miten kävi, itse olen jäänyt siihen muistikuvaan ettei GXP maantiekampien kanssa tule spacereita 68mm keskiönkään kanssa.
    Ei tule, ei. Fakta.

Muistinpa juuri, että viimeksi laitoin gräveliin laakereiksi Stronglightit, niiden kanssa laitettiin yllättäen spacerit 68 mm keskiöönkin. Manuaaliläpyskässä oli moninaisia kokonaisuuksia lueteltu.

Olisko siis Stronglightin laakerikupit niin lyhyet, että toimisivat 73 mm keskiöllä ilman spacereita maantiekampienkin kanssa? Spacerit oli kyllä melko ohuet, ei niistä viittä milliä saa eroa.

spaceri pois ja kammet sai kiristettyä. laitoin "käsikireälle" ja pari kertaa oon polkenu jäätelölle. ehkä näillä jonkin aikaa polkee. suosituksia seuraaviksi gxp-yhteensopiviksi kammiksi yksivaihteeseen?

Mulla on varastossa vanhat Sramin GXP 2xkammet ja (BSA) keskiö ja ajattelin käyttää niitä fillariprojektissa.

Mitähän mun pitäis tietää rungosta, jotta kammet kävisivät / mahtuisivat pyörimään sellaisenaan? Runkoa ei siis vielä ole.

Toki 1x konversio on mahdollisuus mutta ei nyt sitä alkuun.

Eikös nuo nyt käy kaikkiin kierteellisiin 68mm keskiöihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Eikös nuo nyt käy kaikkiin kierteellisiin 68mm keskiöihin.
    Ko. kampien kanssa kävi aikoinaan niin, kun mulle custom-kasattiin CicliB Sramin osilla, että jouduin odottamaan uuden version rungosta, jotta noi kammet kävi. En muista miksi. Mutta tosi lähellä chainstayta pienempi ratas meni. Mutta ei kait noiden kanssa ketjulinja mitenkään poikkeava ole...

Ihan perus maantiekammethan nuo on ja saahan ne lähelle mennä chainstaytä kunhan eivät osu. Luulisi tosiaan menevän runkoon kuin runkoon, jos se ei ole mikään 1x only gravel versio.

Samanlaisia aiheita

1. SRAM Rival AXS akku ongelma.
    By Herra55 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 29.06.2023, 14.49
  2. Sram Rival-11 hienosäätö?
    By Striimaaja in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 02.07.2022, 06.19
  3. Sram Apex1 1x11 takavaihtajan vaihto Sram Rival 1 Type 2.1:een?
    By PellePelle in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 12.06.2021, 15.31
  4. Käyttökokemuksia SRAM Rival 1 takavaihtajasta?
    By Ynnykkä in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 14.08.2016, 10.53
  5. Sram Force / Rival käyttökokemukset
    By titaani in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 122
    Viimeinen viesti: 23.11.2015, 10.03

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •