Menin vaihtamaan päittäin trailipyörän ja parkkipyörän vaihtajan ja vaihteensiirtäjän. Eli trailipyörään pääsi parkkipyörässä ollut Sram gx vaihtaja ja liipaisin ja trailipyörän mukana tullut nx-sarja siirtyi alamäkipyörään. Molempien pyörien kiekoissa on kiinni gx-pakka ja ketjut on x01 sarjaa.. No vaihteethan siirtyy ihan tarpeeksi hyvin tuolla nx-vaihtajallakin kun ei niitä niin hirveästi bikepark ajossa tarvitse. Mutta ketju kolisee röykytyksessä selvästi gx-vaihtajaa enemmän. Ihan kuin tuossa nx-vaihtajassa ei ole kytkintä ollenkaan. Tosi löysästi liikkuu häkki käsinkin kokeillessa. Viime syksyinen tuo eli ikääntynytkään se ei mahdottomasti vielä ole.
Ensin aloin miettimään, että vaihtaisko shimanon deroreen takavaihtajan. Shimanon vaihtajissa kun on paljon jäykempi tuo kytkin plus että sitä voi itse säätää. Mutta liipaisinkin pitäis varmaan samalla vaihtaa (ei toki kallis vaikka ottais xt:n liipaisimen). Ja sitten että pitäiskö olla shimpan ketjukin ja pakka jotta toiminta olisi smootthia ja pakkaahan ei pysty vaihtamaan, kun tuossa on sram xd vapari. Tai jos vaihtais vain vaihtajan ja liipaisimen mutta ei pakkaa ja ketjua? Toimiiko shimano vaihtaja ja vaihteensiirtäjä sram pakalla ja ketjulla ihan ok?
Mutta Nuuksion bike-parkissa tuli tänään sitten juteltua ja sain vinkin, että miksen vaihtaisi pelkän takavaihtajan alamäkisarjan vaihtajaan. 7 vaihdetta ja lyhyt häkki. https://www.bike-discount.de/en/sram...ear-derailleur Säätäis vain rajoittajilla toimimaan tyyliin toka pienimmältä takarattaalta 7 pykälää ylöspäin eli nykyisen gx-pakan rattaille 12-14-16-18-21-24-28.
Pitäis saman pakan ja vaihteensiirtäjän. Sama 12-ketjukin jäis.
Onko joku muu koittanut siirtyä tällä tavalla mahdollisimman pienillä muutoksilla 12-vaihteisesta 7-vaihteiseen pelkän takavaihtajan vaihtamalla? Onko toiminut hyvin tarkoitukseensa tai onko tässä jotain mitä en nyt hoksaa ja olen mokaamassa? Mulla on erikseen trailiajoon pyörä eli tällä fillarilla ajettais tosiaan lähinnä hissiavusteista ajoa.
Toki voisinhan minä vain ostaa uuden esim gx-takavaihtajan ja siihen ehkä vielä x0-sarjasta tukevamman kiinnityspultin. Mutta kyllä tuolla gx-vaihtajallakin ketju jonkin verran hakkaa eli ei senkään kytkin ja toiminta alamäkiajoon ole optimaalisinta.
edit. Miten muuten mulla oli jäänyt mieleen jutustelusta, että dh-vaihtajat olis 8 pykäläisiä. Mutta tuo sramin gx dh on on 7. No ehkä kuulin tai sanottiin väärin, ei väliä.
Kirjanmerkit