ContinentalPartioaittaElectrobikeBikeshopCanyonShimano
Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Satulasta tangolle droppi?

Satulasta tangolle droppi?

Viime aikoina on taas mietityttänyt että minkälainen satulan päältä tangon päälle droppia löytyy foorumilaisten fillareista?

Olen tätä tällä kertaa miettinyt kun käänsin kesän kunniaksi stemmin toisinpäin ja nostin spacerit yläpuolelle. Sain laskettua dropin osapuilleen 8cm kohdalle. Sekös tuntuu aika epämukavalta ja kisakireältä asennolta tällaiselle rautakangelle mikä ei oikein tahdo taipua.

Samalla tässä kevään kuluessa on tullut silmäiltyä minkälaisilla Stack mitoilla tämän päivän pyöriä löytyy sieltä isoimmasta päästä. Laskeskelin että aika useissa maantiepyörässä Stack asettuu jonnekin 60 ja 62 cm kohdille. Siihen kun lisää stemmin ja vähän kulmaa ja spaceriä niin voinee laskea jotain 6-10cm lisää korkoa. Se tuntuu kuitenkin mulle aika matalalta kun 8cm droppikin tuntuu jo aika pahalta. Mulla satula on 84cm keskiön keskeltä ja siitä jos poistaa ton 62cm ja 10cm niin jäljelle jää vielä 12cm!!

Olisko toi 12cm nyt sitten jotain sellaista mitä pitäis lähteä tavoittelemaan jotta vois tuollaisen maantiepyörän joskus ostaa ja ajella? Mulle toi tuntuu tosi paljolta mutta mitenkäs teille muille? Millä dropilla ajelette? Liikutaanko kuutenkin normisti harrastelija tasolla jossakin 0-6cm huudeilla?

Ihan se pitää itse testata.

Droppia on riittävästi, kun olkavarsien pituus ei rajoita selän kulmaa. Suurimmalla osalla kuskeista kropan muu liikkuvuus tulee vastaan paaaaljon ennen dropin määrä.

Eli kokeilet miten matalana pystyt maantiepyörällä ajamaan yläotteelta, el hoodeilta. Kädet 90deg kulmaan olkavarsista ja kyynerpäistä. Jos kyynärvarret jäävät loivempaan kulmaan, droppi ei todellakaan ole rajoitteena. Kauheen paljon on porukkaa, jotka ajavat kädet suorana ja haluaisivat enemmän droppia, koska se näyttää kivalta.

Joo niinhän se.
    Tässä ihan mielenkiinnosta ajattelin kysellä millä dropilla täällä ajellaan. Asiasta ei liene mitään suurempaa tutkimusta tehty mutta kiinnostaisi kuulla muiden tilanteista jos joku olisi halukas aiheesta avautumaan.

Syitähän voi olla monia miksi x cm droppia pyörässä on. Olkoon se sitten ulkonäkö, epämukavuus, mukavuus, aerodynaamisempi, tehdas asetus, tai mikä muu tahansa. Tässä nyt siis sitä x:n määrä mielenkiinnosra kyselen.

Yksilöllinen mittahan se on ja ei siinä sinällään ole järkeä lähteä kaverilta kopsaamaan vaan pitää ajella sillä mikä on itselle sopiva. Mut …

Jossain 5-6 cm droppia, vällillä on ollut vähemmän ja välillä enemmän, mutta tuohon aina tulee palattua. Itse olen 182 cm pitkä, eivätkä jalat ole lyhyet. Mulla rajoittavana tekijänä ei ole liikkuvuus, vaan niskan väsyminen. Kädet mulla on aina koukussa, mutta aste vaihtelee.

Kysyjä ei kerro minkä kokoista pyörää etsii, mutta kun keskiöstä satulaan on 84 cm, niin kait mittaa on 190 cm+. Eikö esimerkiksi Canyonin endurance-sarjasta löydy mitään?

Ihan kisakuskeillakin droppi vaihtelee jostain 5cm-20cm väliltä. Ei sitä tarvitse tosiaan tavoitella. Kokeilee vaan onko dropin määrä rajoitteena asennolle. Suurimmalla osalla näin ei ole.

Noi kanjonit on mukava poikkeus tällaiselle kakkosella alkavalle pituudelle kun niil on 644 stack. Muutamia tosiaan tuollaisia löytyy kyllä.

Olen vain tätä droppi asiaa miettinyt kun usein stack jää sinne 600-620 välille ja silti myydään geometria taulokossa koko arvioina 195cm pitkillekkin. Tarkoittavat varmaan niitä kisakuskeja sitten.

Käytännössähän tuo tarkoittaa jos haaramittaa on niin aika paljon tulee droppia tangolle (enempi kuin 8cm).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti esma Katso viesti
    Joo niinhän se.
    Tässä ihan mielenkiinnosta ajattelin kysellä millä dropilla täällä ajellaan. Asiasta ei liene mitään suurempaa tutkimusta tehty mutta kiinnostaisi kuulla muiden tilanteista jos joku olisi halukas aiheesta avautumaan.

Syitähän voi olla monia miksi x cm droppia pyörässä on. Olkoon se sitten ulkonäkö, epämukavuus, mukavuus, aerodynaamisempi, tehdas asetus, tai mikä muu tahansa. Tässä nyt siis sitä x:n määrä mielenkiinnosra kyselen.

Yksilöllinen mittahan se on ja ei siinä sinällään ole järkeä lähteä kaverilta kopsaamaan vaan pitää ajella sillä mikä on itselle sopiva. Mut …
    Liikkuvuus ja kropan mittasuhteet tietysti ovat yksilöllisiä. Minulla on ollut droppia noin 14 cm, mutta nyt kun olen laskenut satulaa, niin taitaa olla jotain 12-13 cm. Pyöräsi kuva III -ketjuun just laitoin kuvan omasta fillaristani. Täytyy ihan käydä mittaamassa, kun kysyjää kiinnostaa nimenomaan tämä x cm

Vaikka olen ajanut jo aika monta vuotta, vasta ehkä vuosi tai kaksi sitten tajusin kuinka yritän saada nenän kiinni stemmiin selkää pyöristämällä. Kun sitten rupesin ohjelmallisesti kiinnittämään huomiota lantion kulmaan, tuntui että siitä aeroasennosta on myös jotain hyötyäkin. Allekirjoittanut on 57v työmatkapyöräilijä eikä elite-tason kisakuski, joten kyllähän tässä rautaa taivutetaan.
    10k-kerhon jäsen

Olen peruskankea, esim. sormenpäät eivät taivu lähellekään lattiaa. Silti (?) mulla on droppia jossain 10-12cm välissä. Ajoasento ei ahista yhtään mun ajomäärillä (kerta-ajot 2-3h keskimäärin mutta max ajettu 200km/pv). Mitään ruumiin osien kulmia en ole tuijotellut mutta aero se ei ole.

En ottaisi mitään stressiä aerommasta ajoasennosta, jos ei varta vasten hae esim. nopeampaa kyytiä. Kunhan ajoasento on muutoin luonteva. Enkä siis tarkoita, etteikö aero voisi olla se luonteva. Mutta jos muutat, muuta vähitellen, spaceri kerrallaan. Kertarysäyksellä ruumis on varmasti ihmeissään.

Omissa kilpapyörissä droppi on ollut 12cm ja 6cm välilllä. Kaikilla on ollut mukava ajella, mutta nykyyään tykkään enemmän endurance tyyppisestä rungosta.

Oliskohan tässä syytä huomioida/kertoa kuskin pituus.
    Jos on lyhyt tyyppi niin sitä droppia ei isommin saa syntymään normaalikokoisella pyörällä/kiekoilla vaikka kuinka haluaisi näyttää prokuskilta ja pyörän sen mukaiselta.
    Kun ei jalat yllä polkimiin jos satulan siirtää ihanvtun korkealle.

Saa kyllä jos haluaa. Frendillä on tolkuttoman pitkä ja ainakin 20deg stemmi kiinni fillarissa. Tanko puolessa välissä emäputkea.

Mittaus kertoi stemmin olevan reilut 14 cm satulaa alempana. Kuskin pituus 187 cm ja haaramitta noin 93 cm (+/- 1 cm riippuen mittaajasta). Mulla satulani korkeus on noin 82,5 cm.

Pitääkin joku kerta ottaa kuva, josta näkisi oman ajoasennon persus penkissä. Löytyi vain tämmöinen pysäytyskuva parin vuoden takaisesta videosta.

10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Mittaus kertoi stemmin olevan reilut 14 cm satulaa alempana.
    Toi on kyl aika hurja mitta!

Mulla on tällä hetkellä noin 16 cm droppi satulan päältä kahvoille https://photos.app.goo.gl/ib19gdytbAysP3FW6 Kuvan jälkeen tuo stemmin alla oleva 5 mm spaceri siirtynyt vielä yläpuolelle. Gravelissa on joku reilu 13 cm. Olen 177 cm pitkä ja tuohon nähden jalat ja kädet tosi pitkät.
    #fillarifoorumi @ IRCNet | Cycle Club Helsinki

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Privileged Katso viesti
    Mulla on tällä hetkellä noin 16 cm droppi satulan päältä kahvoille https://photos.app.goo.gl/ib19gdytbAysP3FW6 Kuvan jälkeen tuo stemmin alla oleva 5 mm spaceri siirtynyt vielä yläpuolelle. Gravelissa on joku reilu 13 cm. Olen 177 cm pitkä ja tuohon nähden jalat ja kädet tosi pitkät.
    Kaiken lisäksi sun ajoasento on hyvän näköinen.
    10k-kerhon jäsen

Samanlaisia aiheita

1. Maantiepyörän muutos suoralle tangolle.
    By nure in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 89
    Viimeinen viesti: 19.08.2021, 11.17

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •