CanyonBikeshopElectrobikePartioaittaContinentalShimano
Näyttää tulokset 1 - 14 / 14

Aihe: Talvipyörän renkaan leveys

Talvipyörän renkaan leveys

Olen kyllästynyt hybridipyörän epävakauteen talvikelillä työmatkaa ajaessa. Vaikka onkin hyvät nastarenkaat, kapea rengas on tunnetusti kova hakemaan jos on vähänkin luminen tai urainen tie. Olen saanut kokeilla fatbikea ja tuntuu kulkevan vakaasti jopa paksussa sohjossa. Meno fatilla on kuitenkin tahmeaa ja hidasta muihin verrattuna jos ei olla ääriolosuhteissa.

Haluan hankkia hybridin rinnalle 29 etujousitetun maastopyörän. En ole koskaan sellaista talvella kokeillut. Onko 2,3 leveä rengas talvikelissä merkittävästi parempi kuin tuo hybridi 40mm renkaalla? Ja mitkä maastopyörän talvirenkaat ovat parhaat työmatka-ajoon?

^Minä ostin hybridin rinnalle viime syksynä käytetyn maastopyörän, ja olen ollut hyvin tyytyväinen tuohon talviajossa. Ei tämäkään kesää tee, mutta 54 mm renkaat ja ajoasento ovat selkeä parannus. Etujousitus tuli pakollisena pahana mukana. Täällä tulee myös varmasti mielipiteitä maasturista ylivarustautumisena. Ajotaitoni ja ketteryyteni eivät ole parhaasta päästä.

Miinusta maasturi saa työmatka-ajossa ylimääräisestä säätämisessä lokasuojien ja tarakan asennuksessa, jos sellaisia kaipaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Valve Katso viesti
    Olen saanut kokeilla fatbikea ja tuntuu kulkevan vakaasti jopa paksussa sohjossa. Meno fatilla on kuitenkin tahmeaa ja hidasta muihin verrattuna jos ei olla ääriolosuhteissa.
    Jos oot kokeillu pläskiä vaan paksuun sohjoon soveltuvilla renkailla (ja paineilla), niin kokeileppa sitä pläskiä myös rullaavammilla renkailla (ja paineilla). Jopa Bud&Lou menee ihan kivasti kesäisellä asfaltilla kilon paineilla, järkevämmillä renkailla vielä paremmin. Ei niitä "maastopaineita" muutenkaan viitti työmatkalla pitää ennenku tulee ne muutamat talven pahimmat kelit, aika kovilla renkailla tulee yleensä ajettua. Vanteitakin voi vaihdella, joku 29+ on kuitenkin halvempi ku kokonaan toinen pyörä, jos et sit muusta syystä halua kahta pyörää (ainahan niitä tulee haluttua se +1).

Onko 2,3 leveä rengas talvikelissä merkittävästi parempi kuin tuo hybridi 40mm renkaalla?
    On toki. 33mm -> 4.8" paranee oikeastaan koko matkan talvikelissä. Kaikilla on tullu ajeltua, kaikilla pärjää. Kapeahko cyclocrossari on nopein niin kauan ku on tasasta pintaa, leveä pläski on ainut millä voi ajaa suoraan ku kulkijoiden jäljet loskassa jäätyy. Riippunee paljon sun reiteistä ja talvista mikä sattuu olemaan se paras speksi ja miten arvostat nopeutta vs helppoutta/vakautta.

Nimimerkillä samoja asioita pyöritelly vuosia, enkä vieläkään tiiä oikeaa vastausta..

2.2" nastarenkailla tuli varmaan yli 20vuotta ajettua talven huvit ja työmatkat eikä paksumpia kaivannut mutta paljon myös kuskista ja ajotavasta kiinni tarpeet.
    Kaveri aika äkkiä vaihtoi 3" kotimaiset myös työmatka käytössä kapeampiin ja oli hyvin tyytyväinen yleisrenkaana talvikaudella.

Ongelmana on, että valikoima on todella suppea tällä hetkellä kun Suomi Tyreskin meni konkkaan. Normikokoisista (ei plus) ja kohtuuhintaisista (ei 45nrth tms.) maastopyöräkumeista saatavilla on lähinnä Schwalben Ice Spiker Pro, mikä on suuntavakaudeltaan sohjossa ja tamppaantuneessa lumessa aivan onneton ainakin 2.2" koossa. Seuraava koko ISP:stä on 2.6" mutta saatavilla vain 27.5":na.

Itsellä on Mcarbonin nastoilla itse nastoitetut 2.6" Butcherit , mitkä pysyvät suorassa mutta ne menettävät nastoja takarenkaasta heti jos lumipeite ei ole mallia kaikenkattava.

^ISP:llä vuosia vaihtelevassa säässä ja pyörä pysyy suorassa kun mies pitää tangosta kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemMeke Katso viesti
    Jos oot kokeillu pläskiä vaan paksuun sohjoon soveltuvilla renkailla (ja paineilla), niin kokeileppa sitä pläskiä myös rullaavammilla renkailla (ja paineilla). Jopa Bud&Lou menee ihan kivasti kesäisellä asfaltilla kilon paineilla, järkevämmillä renkailla vielä paremmin. Ei niitä "maastopaineita" muutenkaan viitti työmatkalla pitää ennenku tulee ne muutamat talven pahimmat kelit, aika kovilla renkailla tulee yleensä ajettua. Vanteitakin voi vaihdella, joku 29+ on kuitenkin halvempi ku kokonaan toinen pyörä, jos et sit muusta syystä halua kahta pyörää (ainahan niitä tulee haluttua se +1).

On toki. 33mm -> 4.8" paranee oikeastaan koko matkan talvikelissä. Kaikilla on tullu ajeltua, kaikilla pärjää. Kapeahko cyclocrossari on nopein niin kauan ku on tasasta pintaa, leveä pläski on ainut millä voi ajaa suoraan ku kulkijoiden jäljet loskassa jäätyy. Riippunee paljon sun reiteistä ja talvista mikä sattuu olemaan se paras speksi ja miten arvostat nopeutta vs helppoutta/vakautta.

Nimimerkillä samoja asioita pyöritelly vuosia, enkä vieläkään tiiä oikeaa vastausta..
    Olen mieltänyt asian niin, että pyörää ei kannata valita ääriolosuhteiden perusteella, vaan sen, mikä on paras ajettava useimpana päivänä vuodesta. Voi ollakin että absoluuttista totuutta ei ole olemassakaan. Hybridi se ei silti ainakaan ole.

Työmatkaa on taitettavana 8km pohjoisessa, talvisessa Suomessa. Tykkään, että pyörässä on vauhtia. Läski on varmasti takuuvarma menijä kelissä kuin kelissä, mutta jos ajaa vaikka ne paskimmat 20 päivää vuodessa autolla, onko läski ylivarustautumista vauhdin kustannuksella? Pieni huoli on silti siitä, onko se 29" riiittävän vakaa niinä 345 päivänä vuodessa, hybridin jälkeen.

Mulla on (ok, sähkö-) maasturi, jossa on 2,25 ISP:t talvella ja kesällä 50mm Marathon Almotionit. Vakaus ei ole ollut ongelma, ISP:n omat ominaisuudet huomioiden.

Olen mieltänyt asian niin, että pyörää ei kannata valita ääriolosuhteiden perusteella, vaan sen, mikä on paras ajettava useimpana päivänä vuodesta. Voi ollakin että absoluuttista totuutta ei ole olemassakaan. Hybridi se ei silti ainakaan ole.

Työmatkaa on taitettavana 8km pohjoisessa, talvisessa Suomessa. Tykkään, että pyörässä on vauhtia. Läski on varmasti takuuvarma menijä kelissä kuin kelissä, mutta jos ajaa vaikka ne paskimmat 20 päivää vuodessa autolla, onko läski ylivarustautumista vauhdin kustannuksella? Pieni huoli on silti siitä, onko se 29" riiittävän vakaa niinä 345 päivänä vuodessa, hybridin jälkeen.
    Onko sinulla pula säilytystilasta tai muita syitä omistaa vain yksi pyörä? Vanhan pyörän arvo omassa käytössä on usein enemmän kuin siitä myynnissä saatava raha. Minä olen ajanut maasturin sijaan kesäkeleillä ja hyvillä talvikeleillä sillä vanhalla hybridillä, koska kapeat nastarenkaat on jo hankittuna ja pyörän myyntiarvo vähäinen.

Jos haluaa luomuvauhtia ympäri vuoden, se on aika vaikea saavuttaa yhdellä pyörällä.

Ite ajellu vaan parina talvena pohjosessa (jos nyt Tornion korkeus lasketaan pohjoseks?), mut sillä lyhyellä persmutulla jäi fiilis, että pohjosessa tiet on ajettavammassa kunnossa ja 33mm cyclocrossarilla oli oikein mukava ajella hoidettuja pintoja. Nyt kun oon ajellu etelärannikolla pidempää siivua päivittäin, ni se on tahtonu kaatua pläskiä kohden. Kun lämmöt sahaa jatkuvasti nollan molemminpuolin, eikä teitä putsata kunnolla, ni monesti pinta on jäistä peltoa, mihin on jäätyny sohjossa kulkeneiden jäljet, eikä edes 4.8" tunnu liian isolta, mutku 2XL ei mahdu runkoon, ni sillä pitää pärjätä.

Sun spekseillä pärjäät varmasti kapeammalla, jos ei tartte huonoimpia kelejä ajella ja matka on hoidettua tietä. Avauksen 29 maastopyörä kuulostaa just sopivalta sulle, enkä usko, että se rengaskaan on tuuman kymmenyksen tarkkuudella niin tarkkaa.

Jos ostat 29:n jo nyt kesäks, ni saattaa tulla mieleen, että jos ajeliskin sillä talveen asti ja vaihtais sitten renkaat..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Onko sinulla pula säilytystilasta tai muita syitä omistaa vain yksi pyörä? Vanhan pyörän arvo omassa käytössä on usein enemmän kuin siitä myynnissä saatava raha. Minä olen ajanut maasturin sijaan kesäkeleillä ja hyvillä talvikeleillä sillä vanhalla hybridillä, koska kapeat nastarenkaat on jo hankittuna ja pyörän myyntiarvo vähäinen.

Jos haluaa luomuvauhtia ympäri vuoden, se on aika vaikea saavuttaa yhdellä pyörällä.
    Ei ole aikomustakaan hävittää hybiridä, ei siitä myydessä mitään saa ja tilaa löytyy kyllä säilyttää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemMeke Katso viesti
    Jos ostat 29:n jo nyt kesäks, ni saattaa tulla mieleen, että jos ajeliskin sillä talveen asti ja vaihtais sitten renkaat..
    Tällainen ajatus onkin.

Jos tähän päädyn niin kaipaisin vielä suosituksia talvirenkaiden hankintaan, vaikka ei ajankohtaista vielä olekaan.

Motonetissä näkyy vielä olevan piikkisikaa saatavilla 2,25 ja 2,6 leveyksinä. Nämä vai ISP:t paremmat? Jälkimmäiset huomattavasti halvemmat ainakin. Onko muita hyviä vaihtoehtoja? Nimimerkki kohta 29":n omistaja

Motonetissä näkyy vielä olevan piikkisikaa saatavilla 2,25 ja 2,6 leveyksinä. Nämä vai ISP:t paremmat? Jälkimmäiset huomattavasti halvemmat ainakin. Onko muita hyviä vaihtoehtoja? Nimimerkki kohta 29":n omistaja
    Jos päädyt Suomi Tyresiin ja ostat renkaat jo ennen talvea, ni kannattaa ottaa heti sen vertaa käyttöön, että saat todettua ehjäks (tai vaihdon tarpeessa olevaks). Noissa tuntuu olevan aikamoista laatuvaihtelua ja uudet saa kyllä helposti, kunhan huomaa asian "heti" oston jälkeen. Sen kerran ku ostin parin kevään alesta ja laitoin alle vasta talvella, ni meni vääntämiseks, kun ostosta oli yli puoli vuotta.

Muuten en kommentoi kummat on paremmat, se on taas vähän näitä, et haluatko pärjätä niissä huonoimmissakin keleissä, vai rullata kevyesti sen suuren osan talvesta, kun on hyvää talvikeliä. Kannattaa ehkä selailla tota Rengas-alueen nastarengastopikkia, siellä on ihan hyviä vaihtoehtoja.

Piikkisioissa ollut tosiaan laatuheittelyä ja tuskin takuukan voimassa kun firma meni nurin. Itse kyllä ihan tyytyväinen ollut taittuviin ISP:hin.

Samanlaisia aiheita

1. Fox 36 29": isoin renkaan leveys?
    By Uuno1 in forum Jousitus
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 31.12.2021, 17.42
  2. (Paras) renkaan leveys ja pito
    By EemeIi in forum Renkaat
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 12.05.2019, 21.13
  3. Kiekon leveys versus renkaan...
    By nure in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 21.11.2018, 06.27
  4. renkaan leveys??
    By epito in forum Renkaat
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 26.09.2017, 11.34
  5. Vanteen leveys/renkaan leveys
    By nure in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 29.01.2016, 19.11

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •