Mystinen ongelma on vaivannut minua ketjujen puhdistuksessa. Usein kun asetan SRAMin takavaihtajan huoltoasentoon, nappaan ketjut irti, puhdistan ja laitan takaisin, ei ketju pyöri operaation jälkeen normaalisti. Kampea pyörittäessä ketju rohisee, etenee askeltaen ja "hyppii" (saman vaihteen/rattaan sisällä), ikään kuin pakan tai vaihderattaiden hampaat olisivat yhtäkkiä sopimattomat ketjun kanssa. Normaalisti tämä on hävinnyt sillä kun olen rullannut vaihteet läpi, mutta nyt ongelma jäi päälle. En ole siis koskenut tässä välissä takavaihtajan säätöihin, yleensä toki puhdistellut ja harjaillut pakan ja vaihtajan rattaat läpi puhdistuksen yhteydessä. Video liitteenä, jossa ongelma näkyy: https://www.youtube.com/shorts/IBJWZEPNyKY
Olen melko lailla harjoitteluvaiheessa pyörän huollon suhteen, joten tämä lienee joku idijootti homma mitä en tajua. Olen seuraavat asiat katsonut läpi:
- Ketju ei ole venynyt
- Pikalukko on kiinnitetty nuoli oikeaan suuntaan, ja lukitus on mennyt perille asti
- Vaihtajan vaijerin säätö pyörittämällä suuntaan tai toiseen ei korjaa ongelmaa. Säätö kyllä toimii, ja sen huomaa vaihtamisessa. Myöskään vaijerin reipas vetäminen ei näytä auttavan, vaijerin pääty on oikeassa paikassa
- Koska ongelma näkyy kaikilla rattailla, olen säädellyt ylä- ja alapuolen rajoitinta, mutta tällä ongelma ei korjaannu.
- B-gap on kohtuu lähellä suositeltua
Kirjanmerkit