CanyonHuntteriLostInLaplandNoshtVelobeAjopyora
Näyttää tulokset 1 - 6 / 6

Aihe: SRAM Force CX1 11-vaihteinen ketju "askeltaa" - video

SRAM Force CX1 11-vaihteinen ketju "askeltaa" - video

Mystinen ongelma on vaivannut minua ketjujen puhdistuksessa. Usein kun asetan SRAMin takavaihtajan huoltoasentoon, nappaan ketjut irti, puhdistan ja laitan takaisin, ei ketju pyöri operaation jälkeen normaalisti. Kampea pyörittäessä ketju rohisee, etenee askeltaen ja "hyppii" (saman vaihteen/rattaan sisällä), ikään kuin pakan tai vaihderattaiden hampaat olisivat yhtäkkiä sopimattomat ketjun kanssa. Normaalisti tämä on hävinnyt sillä kun olen rullannut vaihteet läpi, mutta nyt ongelma jäi päälle. En ole siis koskenut tässä välissä takavaihtajan säätöihin, yleensä toki puhdistellut ja harjaillut pakan ja vaihtajan rattaat läpi puhdistuksen yhteydessä. Video liitteenä, jossa ongelma näkyy: https://www.youtube.com/shorts/IBJWZEPNyKY

Olen melko lailla harjoitteluvaiheessa pyörän huollon suhteen, joten tämä lienee joku idijootti homma mitä en tajua. Olen seuraavat asiat katsonut läpi:
    - Ketju ei ole venynyt
    - Pikalukko on kiinnitetty nuoli oikeaan suuntaan, ja lukitus on mennyt perille asti
    - Vaihtajan vaijerin säätö pyörittämällä suuntaan tai toiseen ei korjaa ongelmaa. Säätö kyllä toimii, ja sen huomaa vaihtamisessa. Myöskään vaijerin reipas vetäminen ei näytä auttavan, vaijerin pääty on oikeassa paikassa
    - Koska ongelma näkyy kaikilla rattailla, olen säädellyt ylä- ja alapuolen rajoitinta, mutta tällä ongelma ei korjaannu.
    - B-gap on kohtuu lähellä suositeltua

Ylemmässä vaihtajan rissassa on jokatoinen hammas paksumpi kuin joka toinen. Nyt ne menee ketjuun väärin niin, että paksu kohta menee ketjun kapeampaan kohtaan eikä ketju asetu oikein. Nosta vähän ketjua ja pyöräytä rissaa pykälä

Miksi irroitat ketjut puhdistamista varten?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Ylemmässä vaihtajan rissassa on jokatoinen hammas paksumpi kuin joka toinen. Nyt ne menee ketjuun väärin niin, että paksu kohta menee ketjun kapeampaan kohtaan eikä ketju asetu oikein. Nosta vähän ketjua ja pyöräytä rissaa pykälä
    Noniin, kiitos. Tämähän oli niin simppeli kuin ajattelinkin sen olevan, ei vaan omaan silmään osunut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Harvemmin irroittelen, mutta näin keväisin ja tarpeen vaatiessa otan pois, jotta saan rissat ja pakan kunnolla puhdistettua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    onko tämä joku kompakysymys vaiko?
    todella iso määrä ketjujen huolto/puhdistus ohjeita neuvoo ottamaan ketjut irti ja laittamaan ketjut joksikin ajaksi likoamaan puhdistusaineeseen. Tätä neuvoa voi lukea myös tuolta ketjujen ”hoitoon” liittyvistä keskusteluista. Tämä etenkin silloin kun ketjut ovat jo selvästi likaantuneita.

^Ei kompa mutta itse en ainakaan puhdistuksen vuoksi ketjuja irroittele kun mielestäni puhdistus onnistuu paremmin ketjujen ollessa paikoillaan siinä pyörittäen joko pesurilla tai jollakin Bräkleen tyyppisellä sprayllä jos likaa kertynyt liikaa.
    Toisaaltaan kun käyttää Dry tyyppisiä voiteluaineita niin ketjut eivät kerää pahemmin edes likaa kun ei enää tarvi paskakeleillä ajella.

Samanlaisia aiheita

1. sähkömaastopyörä ""nykyaikaisella" geometrialla
    By Eri in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 14.01.2023, 11.22
  2. Timolle "maraton"- / "down country" -täysjousto?
    By TimoP in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 32
    Viimeinen viesti: 30.11.2021, 13.41
  3. Mistä "löysät" katurenkaat, vanteet on liian "isot"
    By fillaristi_saksasta in forum Renkaat
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 31.05.2020, 11.06
  4. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 10.02
  5. Suuri "Wattisäästö"-ketju
    By Laroute in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 27