Itse 1,5 m aikuisena tämän avaan. Aikoinaan tein itse runkoni, koska mitään likikään kelvollista ei 20 v. sitten ollut tarjolla. Lasten pyörien taso ei ollut miltään osin likikään kunnon maastopyöriä.
Nykyään ajat näyttää olevan toisin, esim. https://www.cube.eu/fi-en/cube-stere...n-olive/559110 sama runko ja kiekot kuin SLT:ssä, paino erittäin miellyttävä ja säästö tehty kulutusosissa / voimansiirto. Iskari ja keulakin laadukkaita, vaikkei mitään huippuosia, 140/150 mm kuitenkin hyvin tasapainossa XS ajajan mittoihin kaikenlaiseen ajoon.
Kun kauppias ehdotti junnupyörää, sen verran pisti köhimään, että selasin muutaman tunnin vaihtoehtoja. En löytänyt mitään - paitsi kuvastoista, ei siis mitään tilattavissa olevaa.
Itselleni on Cube/R-tech kohtuullisen matkan päässä ja siihen päädyin, mutta kai joku muukin on etsinyt ja ehkä alueelta, jossa jokin aivan muu merkki on vahvasti edustettuna?
Mihin lienee kadonnut Giant naisten malliston XS, oli vielä pienempi, nyt en löytänyt kuin 130 mm, olikohan vain väärä muistikuva?
Spessulla on XS koossa mitoitus "samaa sarjaa", mutta ei näytä edes 140/150 mm joustavaa löytyvän kuin SL kevytsähköpyöristä (150/150) - eikä XS kokoa "tietenkään" mallistossa kuin Al versiona, ei varmaan kääpiöt kyykkyyn, van on markkinaliian pieni jopa Spessulle tehdä omat muotit myös XS.
Täysitehoisissa sähköpyörissä tilanne vaikuttaa suorastaan surkuhupaisalta, pienin löytämäni akseliväli 1157 mm / reach 410 mm vaatimattomilla 140/150 mm joistoilla, eikä mene minun ymmärrykseeni miten sähkön mukana tulisi yllättäen reilusti lisää ulottuvuutta (Pole/Kokkonen tähän ei kommentoinut lainkaan f2f...). Tai miten valmistajat "kehtaavat" suositella 150 cm kuskille 6 cm lyhyemmällä reachillä pyörää, kuin 180 cm kuskille - ero on kuitenkin 12-18 cm ulottuvuudessa juurikin tuohon suuntaan.
Sappeella FR päivässä uudella linjalla tuli havainoitua melko mielenkiitoisesti rakennettuja junnujen pyöriä, taisi jollain olla 26/27,5 mullettikin. Mitäköhän runkoja mahtoivat olla miten kuskille rakenettuja...
Kirjanmerkit