Electrobike
ShimanoPartioaittaBikeshopCanyon
Näyttää tulokset 1 - 7 / 7

Aihe: Hissitolppa jäässä?

Hissitolppa jäässä?

Hei,

Olen loppukesästä maastopyöräilyn aloittanut vasta-alkaja.

Olen pitänyt Canyon Neuron 7 pyörää kylmässä ulkovarastossa. Viimeiset pari viikkoa on ollut pakkasta eikä minkäänlaisia ongelmia ole esiintynyt. Tänään lenkille lähtiessä hissitolppa ei kuitenkaan suostu pysymään yläasennossa.

Lenkki jäi tekemättä ja otin pyörän sisätiloihin. Uskon tämän auttavan ongelmaan sillä tuskin varsinaista vaijeri, yms vikaa on päässyt muodostumaan (toivottavasti).

Mikäli kyseessä tosiaan on epäilemäni jäätyminen, ongelma saattaa uusiutua.

Olisiko jollakin kokeneemmalla taholla antaa vinkkiä hissitolppien ominaisuuksista talvikäytössä, olenko laiminlyönyt jotain oleellista?

Jos se on vaijeritoiminen, kaasujousitolppa niin vaijeri kanittaa eli ei palaudu, tai sitten kaasujousi on kaput. Onko se liipasin normaalin tuntuinen? Jos se vaijeri kanittaa, niin liipasimessa on löysää.

Hydraulisia tolppia on ainakin rock shoxilla.
    Benny muokkasi tätä : 04.12.2022 at 00.02

Mikä tolppa pyörässä on, se tieto on oleellinen kun kaikissa on omat omituisuutensa.

Yksi kokemus:
    Mulla oli aikaisemmin RaceFacen turbine -tolppa (samanlaisia tekee 9point8), joka valui pariin otteeseen.
    Siinä piti ”resetoida” vaijerivetoinen, mutta hydraulinen tolpan jarru vetämällä minuutti vaijerista ns ylikovaa.
    Se ilmeisesti jollain tapaa ilmasi jarrun hydrauliikan ja toimi taas.

Vaijerin kuoreen voi olla päässyt kosteutta, joka jättää jäätyessään vaijeriin jännitystä ja täten pitää tolpan vapaana liikkumaan.

Mulla auttoi vaijerikäyttöiseen kun painoin silikoniöljyä vaijerinkuoren sisään. Pari kertaa on jäätynyt. Ekalla kerralla putsasin ja kuivasin myös tolpan ja vaijerin kiinnityskohdan, koska kosteutta oli päässyt yläkautta yllättävän paljon. Sittemmin olen laittanut merivaseliinia tolppaan ja on pysynyt aika paljon kuivempana. Silikonin jälkeen on toiminut hyvin
    Kannattaa joka tapauksessa ottaa se tolppa ylös ja katsoa miltä näyttää. Ja ylös nostaessa varmistaa että vaijeri ei kanita.

minulla jäi jumittamaan ylös kun toin pyörän ulkoa kylmästä sisään ja rupesi toimimaan normaalisti kun vein sen ulos pakkaseen taas.

Todennäköisesti vaijerissa vettä, joka jäätyy. Ensiapuna voi koittaa sulattaa ja laittaa crc tyyppistä, veden syrjäyttävää vaijeriin. Parasta olisi hankkia uusi vaijeri, puhaltaa vanhasta kuoresta paineilmalla kosteudet pois ja kevyesti öljytä uusi vaijeri, esim. aseöljyllä.

Samanlaisia aiheita

1. Maantiepyörän hissitolppa
    By M_V in forum Varusteet
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 20.03.2022, 20.29
  2. Hissitolppa jumittaa lämpimänä
    By Muusteri in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 16.01.2022, 15.32
  3. Hissitolppa jäykkä
    By Fragu in forum Varusteet
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 10.06.2019, 10.52
  4. Vääntynyt Reverbin hissitolppa
    By spessumies in forum Varusteet
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 23.05.2017, 16.13
  5. Hissitolppa jäykkäperässä
    By Ohiampuja in forum Varusteet