Kun tässä muutaman vuoden, kesät talvet, ajellut töihin ja oikeastaan joka paikkaan (kun autoa en omista) vanhalla kolmivaihde Tunturilla jossa normaalit Tokmannilta ostetut kesärenkaat. Talven tullen taas alkoivat kelit muistuttamaan itsestään ja muutaman kerran lumella luistellessa päähän hiipi ajatus työsuhdepyörästä. Jos ostaisi kunnon pelin millä pääsisi lyhyen matkan töihin ja sitten voisi vielä harrastaakkin jotakin. Joten hommasin eilen
Haibike ALLMTN3. Ajattelin että nyt on vimosenpäälle vekotin, jolla kelpaa mennä niin töihin kuin alkaa harrastaan vähän maastopyöräilyä. Olin kyllästynyt talvikeleillä luisteluun, niin kysyin samalla kaupasta talvirenkaista ja suosittelivat laittamaan eteen ainakin nastarenkaan. Takana kuulemma ei niin väliä.
Noh, kävin hakemassa eilen pyörän ja ajelin kotiin. Ennen en ole sähköpyörää ajanut joten ihan uusi kokemus. Mutta heti muutaman metrin ajolla tuntui että mikä ihme on kun eturengas puskee ja ei tunnu löytyvän pitoa. Ajattelin että varmasti nyt en osaa ajaa oikein tällä pyörällä. Nopeasti pyörän ominaisuudet tuli tutuksi ja n. 15km kotimatkalla yritin testailla miltä eturengas tuntuu ei alustoilla. Huomasin että kun vähänkään on sohjoa niin lähtee kyllä rengas alta. Kävin vielä illasta uutuuden viehätyksessä ajamaan maastopyörä lenkin Paloheinässä ja kyllä hienosti pääsee maastossa ja lumisella hiihtoladulla mutta kun asfaltin päällä on vähänkään, siis oikeasti ihan h**vetin vähän, sohjoa niin meinaa lipat vetää. Alkoi kyllä harmittaan kun olin niin valmistautunut että tällä pyörällä, joka näyttää siltä että tällä kiipeää vaikka Mt. Everestille, niin liukastelee enemmän kuin vanhalla Tunturilla kesärenkailla

. Ja laiton tilaukseen vielä tyttärelle shotgun istuimen että voisi viedä päiväkotiin helposti, mutta eihän tuohon voi ottaa ketään kyytiin kun itekin meinaa vetää lipat vähän väliä.
Eli itse kysymykseen. Onko ihan normaalia että (sähkö)maastopyörän nastarenkaat liukastelevat sohjolla, vai enkö osaa vain ajaa vielä pyörällä? Onko parempia renkaita? Pitääkö vaihtaa alkuperäinen rengas takaisin? Pitääkö laittaa lisää tai vähentää painetta renkaassa?
Kirjanmerkit